Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Spelers » Lucas Rosa

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 19 maart 2025 om 09:37:

Sevic schreef op 19 maart 2025 om 09:15:

ElSimao2 schreef op 19 maart 2025 om 00:53:

thomas83 schreef op 18 maart 2025 om 20:43:

Sevic schreef op 18 maart 2025 om 12:40:

Oninteressant bedrag? 6 miljoen euro voor een half jaar contract vind ik een zeer interessant bedrag. Vooral aangezien Rensch nu niet direct de nieuwe Cafú is. Je moet altijd naar de omstandigheden kijken, uiteraard, en in dat licht vind ik het nog steeds een goede deal.

Wat betreft Rosa: ik becommentarieer wat ik zie. Als hij slecht speelt, zeg ik dat ik het slecht vind, en als hij goed speelt, zal ik de eerste zijn om te zeggen dat ik het goed vind. Tot nu toe vind ik het erg mager en niet aantoonbaar beter dan wat onze eigen jeugdspelers laten zien.

Eens dat je spelers niet te snel moet afschrijven - Sutalo is het beste voorbeeld - en volgens mij roept hier ook niemand dat Rosa à la minute uit de selectie gezet moet worden. Maar als een speler slecht presteert, mag dat toch wel benoemd worden?

Hij zal er wel gewoon in staan, tegen PSV, zolang de schorsing van Gaaei blijft staan. Zomaar Ugwu of zo voor de leeuwen gooien, is ook onverantwoord. Wellicht dat hij zich in een speler als Lang juist wel lekker kan vastbijten, dat is er wel één die je fijn uit de wedstrijd kunt spelen als je een beetje een irritante back bent.

Als je alleen naar het geld kijkt is het een best mooi bedrag voor een back met een aflopend contract. Het blijft alleen vrij weinig geld voor een speler van Ajax. Ik had hier zeker niet voor het geld gekozen. Rensch was gewoon een belangrijke speler en een van de meest stabiele krachten van de eerste seizoenshelft. Bepaald geen Cafu, daar heb ik geen boodschap aan. Dat zijn Rosa, Gaaei en Alders ook niet. Rensch was duidelijk de beste, meest ervaren en ook meest complete rechtsback van dit stel. Sowieso zou ik ook geen basisspelers middenin het seizoen verkopen, tenzij het een spits was.

Je vergelijking met jeugdspelers vind ik niet helemaal eerlijk, want je vergelijkt dan de prestaties van talenten op een veel lager niveau met Rosa die aan de bak moet in wat tot nu toe feitelijk allemaal waanzinnige kutwedstrijden zijn voor een de nieuwe speler: Union uit en thuis, Frankfurt uit en AZ thuis in een tactisch wat ongebruikelijke situatie met 10 tegen 10. PSV uit met toch wel wat druk erop is dan ook geen fijne wedstrijd.

Ik was aanvankelijk een tegenstander van de verkoop van Rensch, maar ik denk dat deze goed heeft uitgepakt. Sowieso begon Devyne weer wat meer fouten te maken en het is een probleem dat hij weinig tot geen beslissende acties heeft, door kenners "contributies" genoemd. Gaaei is verdedigend zich nog aan het ontwikkelen en is voetballend minder dan Rensch, maar hij brengt aanvallend natuurlijk heel veel meer. Devyne had een voorzet tegen Jagiellonia en een goal tegen Fortuna op zijn naam staan. Erg weinig en bovendien nooit beslissend. Anton heeft gescoord tegen Utrecht en AZ en de winnende assists geleverd tegen Feyenoord en Groningen. Dat is niet voor de poes allemaal.

Juist in moeilijke wedstrijden kun je je als nieuwe speler laten zien, zeker als je een niet als te gecompliceerde taak als Rosa hebt. Gewoon de man uit de wedstrijd spelen en that's it. Dat gaat al aan alle kanten mis. Als ik me niet vergis was die corner het gevolg van het naar de verkeerde kant op draaien van deze speler. Wat een prutser.

Als Gaaei niet beschikbaar is moet je wellicht toch kijken naar alternatieven op rechtsback. Lucas is een sympathieke vent maar vertrouwen heb ik er niet in tegen PSV.

Klopt ja, frustrerend moment. Gaat daar staan klooien op drie meter van z'n eigen achterlijn. Als je dan niet direct de voetballende oplossing ziet, is het roeien geblazen. Hij draait zich verder de problemen in en geeft een corner weg. Kost je uiteindelijk een tegengoal.

Kijk ik snap best dat je spelers even tijd moet geven, maar dit zijn heel basale dingen. Aan de andere kant heeft Thomas ook wel een punt: bij Sutalo gingen vorig seizoen ook héél basale dingen continu verkeerd. Hij verloor kopduels, werd eruit gelopen door spitsen van clubs uit het rechter rijtje en leverde continu ballen in. Dat was uiteindelijk toch een kwestie van vertrouwen, want momenteel speelt hij zeer soeverein.

Of het bij Rosa onkunde of een vertrouwensgebrek is, weet ik niet. Maar dit soort geintjes kun je niet te vaak hebben, want dat kan je in een wedstrijd als tegen PSV gewoon de kop kosten.

Bij Sutalo zou je op basis van zijn geschiedenis denken dat ie moet kunnen brengen wat ie nu brengt. Heb daar vorig seizoen ook lang aan vastgehouden, al begon ik tegen het einde daar wel aan te twijelen.

Punt is dat ik niet van mening ben dat omdat Sutalo zich zo hersteld heeft, iedereen maar meerdere jaren de kans moet krijgen. Bovendien maakt het voor nu niet uit, of het vertrouwen is of onkunde, beide factoren zullen tegen PSV niet ineens radicaal anders zijn.

Ik hoorde vanochtend wel een goede suggestie: wellicht maar Mokio op rechtsback.

Ik verwacht dat Rosa gewoon gaat spelen, maar mocht je dan toch een andere speler als noodoplossing willen gebruiken, dan zou ik Klaassen overwegen. Die heeft in ieder geval het loopvermogen om Lang 90 minuten op z'n huid te zitten, kan leunen op zijn ervaring en kan simpel voetballen als dat nodig is.

Ik zou niet een 17-jarige Mokio nu ineens op een plek gaan zetten waar hij nog nooit eerder gespeeld heeft tegen één van de betere linksbuitens van Nederland.

+1/-0

Grappig, moest ook aan Klaassen denken in een soort Kuyt-rol.

+1/-0

Quido schreef op 19 maart 2025 om 13:09:

Grappig, moest ook aan Klaassen denken in een soort Kuyt-rol.

Haha ja, Kuyt op het WK'14 tegen Chili. In de brandende hitte daar op hoogte ergens in het Amazonegebied. De helft van het veld lag in de schaduw, de andere helft in de volle zon. Kuyt startte als rechtsback en denderde drie kwartier lang op en neer in die volle zon, gevoelstemperatuur tegen de 40 graden.

Toen werd het rust en zette Van Gaal hem ineens op linksback. Resultaat: nogmaals drie kwartier op en neer denderen in de volle zon.

In de 89e minuut werd hem een wissel gegund. Compleet gesloopt.

Ik had niks met de voetballer Kuyt, maar die wedstrijd heeft hij mijn respect gewonnen.

+2/-0

Fitz-Jim, Rosa, Mokio, Klaassen, Ugwu (door mij in ieder geval), Henderson, Bouwman, Rugani... ik heb nog nooit zoveel namen voorbij zien komen voor één positie. Ook iemand die vroeg of Regeer inmiddels hersteld is. Als we... Taylor kan je ook toevoegen aan dit lijstje. Godts... nee... maar Taylor lijkt mij wel wat.

Dit bericht is gewijzigd op 19 maart 2025, 14:20:35.

+1/-0

ElSimao2 schreef op 19 maart 2025 om 00:53:

Ik was aanvankelijk een tegenstander van de verkoop van Rensch, maar ik denk dat deze goed heeft uitgepakt. Sowieso begon Devyne weer wat meer fouten te maken en het is een probleem dat hij weinig tot geen beslissende acties heeft, door kenners "contributies" genoemd. Gaaei is verdedigend zich nog aan het ontwikkelen en is voetballend minder dan Rensch, maar hij brengt aanvallend natuurlijk heel veel meer. Devyne had een voorzet tegen Jagiellonia en een goal tegen Fortuna op zijn naam staan. Erg weinig en bovendien nooit beslissend. Anton heeft gescoord tegen Utrecht en AZ en de winnende assists geleverd tegen Feyenoord en Groningen. Dat is niet voor de poes allemaal.

Juist in moeilijke wedstrijden kun je je als nieuwe speler laten zien, zeker als je een niet als te gecompliceerde taak als Rosa hebt. Gewoon de man uit de wedstrijd spelen en that's it. Dat gaat al aan alle kanten mis. Als ik me niet vergis was die corner het gevolg van het naar de verkeerde kant op draaien van deze speler. Wat een prutser.

Als Gaaei niet beschikbaar is moet je wellicht toch kijken naar alternatieven op rechtsback. Lucas is een sympathieke vent maar vertrouwen heb ik er niet in tegen PSV.

Nou ja, je kan aanvallend ook meer bedragen dan met directe assists of goals alleen. Ik vind dat Rensch dat in zijn laatste twee anderhalf seizoen wat te weinig heeft gedaan, maar hij kan het wel. Als een back die aan de binnenkant doorkomt is hij wel uitzonderlijk balvaardig en rustig vaak, zeker ook in de kleine ruimte. Het team is alleen niet meer zo dominant als in de Ten Hag-jaren.

Gaaei vind ik wel veel meer een typische aanvallende rechtsback. Ik ben een fan van backs die veelvuldig de loopacties maken en van daaruit wat kunnen doen voorin. Op dat vlak is Gaaei gewoon heel goed. Hij heeft nu alleen de pech dat Brobbey meestal in de spits staat. Met een spits die goed en scherp is bij voorzetten zou een speler als Gaaei de assists aaneenrijgen.

Farioli vraagt overigens juist uitzonderlijk veel van zijn backs. Waar het Rosa nu vaak verkeerd gaat is in zijn positionering en keuzes aan de bal als er opgebouwd moet worden. Dat gebeurt met veel risico, en er is tot nu toe weinig tijd geweest om daar op te trainen. Dan zal het met de nieuwelingen soms wel eens fout gaan. Ik zag Matheus afgelopen zondag in de tweede helft ook een bal in niemandsland geven.

Sevic schreef op 19 maart 2025 om 09:15:

Klopt ja, frustrerend moment. Gaat daar staan klooien op drie meter van z'n eigen achterlijn. Als je dan niet direct de voetballende oplossing ziet, is het roeien geblazen. Hij draait zich verder de problemen in en geeft een corner weg. Kost je uiteindelijk een tegengoal.

Het had weinig met het niet zien te maken volgens mij. Als ik het me goed herinner kon hij de bal (met enig risico) terugspelen op Matheus. Hij durft die pass alleen niet te geven, wat op zich ook niet onbegrijpelijk is. Niet veel teams zouden het in zo'n situatie uit proberen te voetballen. Rosa komt van een degradatiekandidaat vandaan. Daar nemen ze dat soort risico's al helemaal niet.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

Ajax Forum » Spelers » Lucas Rosa