Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Spelers » Wout Weghorst

Deze normale topic is open en bestaat uit 17 pagina's: 1 2 3 4 ... 13 14 15 16 17

open/sluit de onderstaande quote:

Mie Toe schreef op 09 december 2025 om 14:35:

Ik zag het meer zo: Die lul van Fortuna gaat de bal wegknallen en Weghorst zet z'n voet ervoor. Ongelukkige samenloop.

Oneens, goed naar de beelden kijken:

https://youtu.be/Yfj-3EXe32Q?si=a0amxkTue76Fv4to&t=110link

Hij knalt inderdaad de bal weg, maar glijdt daarna door op zijn tegenstander (bewust of onbewust maakt niet uit) met twee gestrekte benen en de noppen vooruit. Die gedraging mag niet conform het spelregelboek, ook niet als er een bal tussen zit. Dat hij de bal heeft gespeeld, doet dus niet ter zake als er daarna met gestrekte benen wordt ingegleden op een tegenstander.

Het is een beetje hetzelfde als met hands. Het kan wel zijn dat je niet bewust de bal wegslaat, maar het enkele feit dat je met je armen staat te zwaaien, kan al strafbaar hands opleveren.

Het is belangrijk dat arbiters hiervoor fluiten en dan ook die rode kaart geven, want anders blijven spelers dit soort acties maken. Het blijft immers onbestraft.

Ik geloof overigens niet dat die gozer bewust Weghorst wil raken of blesseren, net zoals spelers die met hun armen zwaaien niet bewust hands willen maken, maar je wilt bereiken dat spelers zich bewust worden van hun gedragingen en dit soort acties dus actief gaan voorkomen.

Want Weghorst en Ajax zitten nu met de gebakken peren: de speler is wekenlang onbeschikbaar.

+3/-0

Ik zag het meer zo: Die lul van Fortuna gaat de bal wegknallen en Weghorst zet z'n voet ervoor. Ongelukkige samenloop.

Niet heel erg verrassend, maar je kunt dus op de lijst van mensen die het juiste temperament missen.

+3/-0

Misschien hebben jullie gelijk. Ik vond het gewoon onhandig van Weghorst, als je bedenkt dat je tegen een ploeg van Danny Buijs speelt. Die hebben op trainingskamp allemaal een dwangbuis om.

+1/-1

Mie Toe schreef op 09 december 2025 om 15:39:

Misschien hebben jullie gelijk. Ik vond het gewoon onhandig van Weghorst, als je bedenkt dat je tegen een ploeg van Danny Buijs speelt. Die hebben op trainingskamp allemaal een dwangbuis om.

Ja kijk, da's het onwenselijke gevolg: spelers (Weghorst in dit voorbeeld) die dan maar hun poot terugtrekken want stel dat die verdediger doorglijdt. Da's een beetje hetzelfde als een vrouw die een langere rok aantrekt uit angst om verkracht te worden.

En als je dan opspringt en die uitgestoken poten ontwijkt, is er al helemaal geen arbiter meer die ervoor fluit. Want "hij raakte 'm niet".

Des te belangrijker dat ze dus wél fluiten (en rood geven) als het daadwerkelijk tot een aanvaring komt.

+2/-0

Als ik drink zie ik dingen ook anders.

Maar ik was die dag nuchter en vond dat op z'n minst een gele kaart.

En helemaal eens met @ElSimao2 wat betreft de rest van het team. Vecht verdomme voor elkaar. Ik vind de hele club passief, van spelers, staf tot leiding.

+3/-0

Mie Toe schreef op 09 december 2025 om 15:39:

Ja man, de spelregels en de team-etiquette moeten aangepast worden al Danny Buijs de trainer bij de tegenpartij is.

Zwak gedoe.

+4/-0

Volgens mij moet je bij de scheidsrechter zijn.

+1/-0

Mie Toe schreef op 09 december 2025 om 17:32:

Volgens mij moet je bij de scheidsrechter zijn.

Dat zeker. Daarom geeft hij ook aan het zwak te vinden dat de rest van de ploeg er niet op reageert. Zet zulke scheidsrechters onder druk als de tegenstander uit is op een schoppartij. En vroeger (ja, toen alles beter was) werd zo'n tegenstander bij z'n eerstvolgende balcontact ondersteboven geschopt als de scheidsrechter hem ermee liet wegkomen.

Het publiek mag ook wat feller reageren bij zulke dingen. Geen vuurwerk of bierglazen, maar gewoon uitfluiten bij ieder balcontact ofzo.

+2/-0

Dat zijn allemaal separate discussies waar zeker wat voor te zeggen valt. Soms is het temperament van Weghorst in het voordeel van Ajax, soms ook niet. Hoe vroeger in de wedstrijd hij daarmee begint, hoe kleiner de kans dat je er wat aan hebt. Daarom moet hij pas in de tweede helft ingewisseld worden.

Wat ik in dit specifieke geval wilde zeggen: Ik vond het gewoon geen 100% rood, en Weghorst heeft natuurlijk z'n imago niet mee. Dat die ploegen van Buijs standaard na 20 minuten al minimaal 3 gele kaarten en wellicht een rode verdienen, staat daar los van.

Ik had liever gezien dat Weghorst even z'n poot terugtrok. Dan hadden we nu tot aan de winterstop nog een supersub gehad, en hoefde er geen onnodig risico met Dolberg genomen te worden.

+1/-0

Ik vind dat hij vaak best wel de scheids tegen heeft, zowel in de Eredivisie als in Europa. Deels misschien ook door zijn eigen schuld omdat hij niet ophoudt met zeiken en scheidsrechters dan minder geneigd zijn om naar hem te luisteren, maar een vrije trap is een vrije trap.

+3/-0

thomas83 schreef op 09 december 2025 om 20:25:

Ik vind dat hij vaak best wel de scheids tegen heeft

lol. Hij mag van geluk spreken dat hij zowel tegen AZ als Excelsior niet met rood van het veld gestuurd werd. Dat is nu niet bepaald mijn definitie van "vaak de scheidsrechter tegen hebben", maar goed.

+1/-0

Mie Toe schreef op 09 december 2025 om 19:55:

Dat zijn allemaal separate discussies waar zeker wat voor te zeggen valt. Soms is het temperament van Weghorst in het voordeel van Ajax, soms ook niet. Hoe vroeger in de wedstrijd hij daarmee begint, hoe kleiner de kans dat je er wat aan hebt. Daarom moet hij pas in de tweede helft ingewisseld worden.

Wat ik in dit specifieke geval wilde zeggen: Ik vond het gewoon geen 100% rood, en Weghorst heeft natuurlijk z'n imago niet mee. Dat die ploegen van Buijs standaard na 20 minuten al minimaal 3 gele kaarten en wellicht een rode verdienen, staat daar los van.

Ik had liever gezien dat Weghorst even z'n poot terugtrok. Dan hadden we nu tot aan de winterstop nog een supersub gehad, en hoefde er geen onnodig risico met Dolberg genomen te worden.

Ik zie liever spelers die hun poot niet terugtrekken, tenzij ze in komen glijden.

+1/-0

Ik normaal ook niet, maar in dit geval wel. Het was een kansloze actie.

+1/-0

Bjorn121 schreef op 09 december 2025 om 20:55:

lol. Hij mag van geluk spreken dat hij zowel tegen AZ als Excelsior niet met rood van het veld gestuurd werd. Dat is nu niet bepaald mijn definitie van "vaak de scheidsrechter tegen hebben", maar goed.

Zeker die actie tegen Excelsior was conform de regels geen rode kaart. Hij duwt daar fel iemand die hem vasthoudt van zich af.

En zelfs al hadden dit rode kaarten moeten zijn, dat zijn nog altijd maar twee momenten. Hij krijgt best vaak overtredingen niet mee. Bij Brobbey was dat altijd voer voor discussie.

+1/-0

thomas83 schreef op 10 december 2025 om 00:30:

Bjorn121 schreef op 09 december 2025 om 20:55:

Zeker die actie tegen Excelsior was conform de regels geen rode kaart. Hij duwt daar fel iemand die hem vasthoudt van zich af.

En zelfs al hadden dit rode kaarten moeten zijn, dat zijn nog altijd maar twee momenten. Hij krijgt best vaak overtredingen niet mee. Bij Brobbey was dat altijd voer voor discussie.

Weghorst krijgt inderdaad regelmatig een vrije trap niet mee die hij wel zou moeten krijgen. Bij Brobbey was het (zeker begin vorig seizoen) wel wat erger, naar mijn mening. Die werd echt wedstrijd na wedstrijd naar de grond getrokken op een gegeven moment. Kan me nog een moment herinneren dat hij met vasthoudende verdediger en al probeerde door te stomen en uiteindelijk in z'n onderbroek stond. Formeel geen shirtje trekken - maar broekje trekken.

Bij Weghorst is het probleem dat hij rete-irritant is in de ogen van veel arbiters. Vanaf minuut 1 veel misbaar en commentaar op de leiding. En dan zijn het net mensen: ze gunnen je wat minder. Zou natuurlijk niet moeten. Als Weghorst hard tekeer tegen je gaat, moet je 'm geel geven, maar moet je daarna wel gewoon fluiten voor overtredingen die op hem gemaakt worden.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 17 pagina's: 1 2 3 4 ... 13 14 15 16 17

Ajax Forum » Spelers » Wout Weghorst