Vak: Geen Seizoen Club Card
Forumreacties: 1.282
Reg.: 14 mei 2024
Favoriete opstelling: 4-3-3
open/sluit de onderstaande quote:tackle schreef op 07 januari 2026 om 21:54:
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 06 januari 2026 om 22:59:
open/sluit de onderstaande quote:tackle schreef op 06 januari 2026 om 22:27:
Volgens mij krijgt hij gewoon minuten om hem in de etalage te zetten.
Alsof clubs die hem eventueel zouden kunnen betalen naar oefenwedstrijden van Ajax gaan kijken.
Al eens nagedacht dat dit een manier is om aan te tonen dat hij fit is.
open/sluit de onderstaande quote:tackle schreef op 07 januari 2026 om 21:54:
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 06 januari 2026 om 22:59:
open/sluit de onderstaande quote:tackle schreef op 06 januari 2026 om 22:27:
Volgens mij krijgt hij gewoon minuten om hem in de etalage te zetten.
Alsof clubs die hem eventueel zouden kunnen betalen naar oefenwedstrijden van Ajax gaan kijken.
Al eens nagedacht dat dit een manier is om aan te tonen dat hij fit is.
Uit: Ergens in den Landen
Vak: 0-vak
Forumreacties: 7.280
Reg.: 19 maart 2003
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 07 januari 2026 om 22:04:
Mogen er nog dispensatiespelers meedoen bij Jong Ajax?
Toon daar maar aan dat je fit bent. Opbokken uit het eerste nu.
open/sluit de onderstaande quote:tackle schreef op 08 januari 2026 om 10:25:
Daar ben ik het ten dele mee eens. Ik zou hem zelfs letterlijk in kleedkamer 2 zetten zodat hij tot inkeer komt en zelf wil vertrekken.
Uit: Nijmegen
Vak: -
Forumreacties: 3.687
Reg.: 16 augustus 2007
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 08 januari 2026 om 10:32:
Daar ben ik het ten dele mee eens. Ik zou hem zelfs letterlijk in kleedkamer 2 zetten zodat hij tot inkeer komt en zelf wil vertrekken.
Er is niet letterlijk een "kleedkamer 2". Je moet het figuurlijk zien. Maar mee eens dat ie daar thuishoort.
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 08 januari 2026 om 10:38:
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 08 januari 2026 om 10:32:
Er is niet letterlijk een "kleedkamer 2". Je moet het figuurlijk zien. Maar mee eens dat ie daar thuishoort.
Wel mooi, dit is een term uit de late jaren 90. We hadden toen ook A-, B- en C-contracten. Waarbij diverse belangrijke basisspelers, zoals Edgar Davids en Michael Reiziger, zich erover beklaagden dat ze slechts een B-contract aangeboden kregen terwijl teamgenoten zoals Overmars en de broertjes De Boer een A-contract kregen. De veronderstelling was dat het om (al dan niet onbewust) racisme zou gaan. Je kon ook stellen dat de broertjes De Boer gewoon al veel meer ervaring hadden, maar goed.
Een paar jaar later deed het begrip 'kleedkamer 2' zijn intrede, toen onder meer Jan van Halst daar naartoe werd gedirigeerd door Co Adriaanse. Die kreeg het ook aan de stok met oudgedienden als Witschge en Winter, die eieren voor hun geld kozen en zich lieten verhuren.
Leuk stukkie: https://www.elfvoetbal.nl/Overige/167088/Van-Halst-heeft-kwelgeest-Adriaanse-vergeven-voor--Kleedkamer-2-link
Tegenwoordig bestaat het allemaal niet meer, voor zover ik weet. Kleedkamer 2 zal figuurlijk slaan op de selectie van Jong Ajax.
In aanvulling op bovenstaande: mooi artikel over het (faliekant mislukte) ABC-beleid.
https://nos.nl/artikel/2362861-het-deed-pijn-want-er-was-bij-ajax-nooit-onenigheid-tussen-zwart-en-witlink
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 08 januari 2026 om 10:50:
In aanvulling op bovenstaande: mooi artikel over het (faliekant mislukte) ABC-beleid.
https://nos.nl/artikel/2362861-het-deed-pijn-want-er-was-bij-ajax-nooit-onenigheid-tussen-zwart-en-witlink
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 08 januari 2026 om 11:44:
Interessante vraag over wie er gelijk heeft. Gezien het plaatje van de opstelling in het najaar van '95 in combinatie met de informatie dat Jari Litmanen, Marc Overmars, Blind, Frank en Ronald de Boer en Edwin van der Sar in de A-groep kwamen (vooropgesteld dat dat lijst van Oldenhof compleet is en geldig was in najaar '95) moet je concluderen dat alle blanke basisspelers van dat team in de A-groep zaten en alle donkere spelers niet.
Nou lijkt het beleid deels op leeftijd gebaseerd te zijn geweest, wat kan verklaren dat Blind (34) in de A-groep zat en Kluivert (19) niet. Echter zat Overmars van 22 wel erbij en Bogarde, Finidi, Davids en Reiziger, allemaal even oud of ouder dan Marc, niet.
Racisme wordt, vooral nu, vaak ook wel wat makkelijk gebruikt in discussies om voordeel te behalen. In dit geval is het wel heel toevallig hoe de verdeling uitgevallen is. Ik denk dat er ten burele wellicht toch, mogelijk onbewust, een zeker onderscheid gemaakt is.
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 08 januari 2026 om 11:51:
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 08 januari 2026 om 11:44:
Interessante vraag over wie er gelijk heeft. Gezien het plaatje van de opstelling in het najaar van '95 in combinatie met de informatie dat Jari Litmanen, Marc Overmars, Blind, Frank en Ronald de Boer en Edwin van der Sar in de A-groep kwamen (vooropgesteld dat dat lijst van Oldenhof compleet is en geldig was in najaar '95) moet je concluderen dat alle blanke basisspelers van dat team in de A-groep zaten en alle donkere spelers niet.
Nou lijkt het beleid deels op leeftijd gebaseerd te zijn geweest, wat kan verklaren dat Blind (34) in de A-groep zat en Kluivert (19) niet. Echter zat Overmars van 22 wel erbij en Bogarde, Finidi, Davids en Reiziger, allemaal even oud of ouder dan Marc, niet.
Racisme wordt, vooral nu, vaak ook wel wat makkelijk gebruikt in discussies om voordeel te behalen. In dit geval is het wel heel toevallig hoe de verdeling uitgevallen is. Ik denk dat er ten burele wellicht toch, mogelijk onbewust, een zeker onderscheid gemaakt is.
Racisme en discriminatie ontstaan ook veel vaker onbewust dan bewust. Ik geloof niet dat de directie van destijds dacht: we zullen al die zwarte spelers eens lekker een treetje lager indelen. Maar toch gebeurt het. En als zo'n verschil eenmaal is ingebakken, is het heel lastig nog recht te trekken. Zie de salariskloof tussen mannen en vrouwen voor exact hetzelfde werk.
In het verlengde hiervan: ik las dat we Ophof niet tot commissaris kunnen benoemen totdat er eerst weer een vrouw wordt benoemd, omdat er alleen maar mannen overblijven in de RvC. Da's ook wel amateuristisch he. Je weet dat je met dat quotum te maken hebt, je weet dat die twee vrouwen vertrekken, en dan heeft niemand kennelijk door dat de benoeming van Ophof een probleem gaat vormen. Los van wat je van zo'n quotum vindt: tenhemelschreiend amateurisme.
Ajax Forum » Spelers » Branco van den Boomen