Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie 2024/2025] Fortuna Sittard - Ajax

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

Fortuna Sittard - Ajax
Zondag 9 februari 14.30 uur
Fortuna Sittard Stadion, Sittard

+1/-0

Als ze het cadeautje van de lampen niet uitpakken morgen dan zou dat heel teleurstellend zijn.
Een betere motivatie kan er niet zijn, ook al zal het lastig genoeg worden.

+3/-0

We beginnen, mede gezien het puntverlies van PSV gisteren en hun abominabele vorm de laatste weken, aan een héél interessante periode in de titelrace. De komende vijf wedstrijden zijn op papier namelijk eenvoudig, waardoor we in de ideale situatie op minimaal 3 punten voorsprong kunnen komen.

Betreft Fortuna Sittard: ja, ze staan op een knappe 8e plaats, maar ze zijn wel de eerste ploeg op de ranglijst met een negatief doelsaldo en ze hebben de laatste 4 wedstrijden niet gewonnen. Nederlagen waren er tegen PEC (thuis), NEC (uit) en GAE (thuis). Vorig weekend speelden ze gelijk bij Heerenveen, dankzij een pingel en een gelijkmaker in blessuretijd - ze waren wel nadrukkelijk de onderliggende partij. Hoe dan ook 1 punt dus uit 4 wedstrijden. In december werden ze al door Quick Boys uit de beker gekegeld en in voorbereiding op de tweede seizoenshelft verloren ze nog even een friendly van FC Eindhoven.

Hier moet je in alle redelijkheid dus gewoon van winnen. Knappe prestaties waren er ook wel - ze pakten bij Feyenoord een punt en versloegen AZ in eigen huis - maar dat is echt alweer even geleden. Onze thuiswedstrijd in september wonnen we eenvoudig met 5-0, in één van de betere wedstrijden van dit seizoen. Beelden: https://www.youtube.com/watch?v=R0o5N1VlIzslink

Fortuna speelt een gebruikelijke 4-3-3 met de punt naar voren. Halilovic is de enige die kan voetballen. Aan Henderson de taak om hem kort te houden. Verder kan Peterson, de linksbuiten, er nog wel enigszins wat van. Is ook clubtopscorer, wel maar zes goals.

Wat opvalt is dat ze wel druk proberen te zetten, maar daarbij ook vrij veel ruimte achter de verdediging laten vallen. Ze hebben bovendien moeite om kort te (blijven) zitten als het tempo iets omhoog gaat. Ik zou er daarom voor kiezen om met Fitz-Jim te spelen in plaats van Klaassen, omdat ik die beter vind in de passing. Het is ook een ideale tegenstander om Edvardsen maar gewoon direct in de basis op linksbuiten te gooien. Ik verwacht dat er ruimte ontstaat achter de verdediging en dan kun je een snelle gozer als Edvardsen prima gebruiken om diep te sturen. Gaaei kan hetzelfde doen aan de rechterkant. Verder gewoon de gebruikelijke namen, lijkt me. Als we geen off-day hebben, winnen we dit gewoon.

Alvast stiekem even vooruitblikkend, hieronder de resterende programma's. Wedstrijden tegen top-6 ploegen onderstreept. Wat nu opvalt is dat PSV nog 7 keer uit moet, en slechts 5 keer thuis. Van de vier toppers spelen ze alleen tegen ons thuis. Hoe onverwacht het ook is, ik geef ons inmiddels grote kans op het kampioenschap, als we normaal blijven presteren.

Ajax
Heracles (U)
GAE (T)
Almere (U)
PEC (U)
AZ (T)
PSV (U)
NAC (T)
Willem II (U)
Sparta (T)
Utrecht (U)
NEC (T)
Groningen (U)
Twente (T)

PSV
Utrecht (U)
GAE (U)
Heerenveen (T)
RKC (U)
Ajax (T)
Groningen (U)
Almere (T)
Twente (U)
Fortuna Sittard (T)
Feyenoord (U)
Heracles (T)
Sparta (U)

+2/-0

Hele opmerkelijke keuze van Farioli. Mokio die nog bijna geen minuten heeft gemaakt mag nu als 16-jarige in de basis starten op de plek van de geschorste Hato. Dat is wel ineens een kans geven aan de jeugd, maar dit zal toch een heel scheef gezicht trekken bij Rugani die gepasseerd wordt om het centrum Sutalo/Baas intact te houden.

Ben blij dat Fitz-Jim ook mag starten in plaats van Klaassen. En Mokio wordt zo wel in het diepe gegooid zeg. Daar moeten ze intern een hele hoge pet van ophebben. De opstelling van Ajax:

Pasveer; Gaaei, Sutalo, Baas, Mokio; Henderson; Fitz-Jim, Taylor; Traoré, Brobbey, Berghuis

+2/-1

open/sluit de onderstaande quote:

RodyTur10 schreef op 09 februari 2025 om 13:23:

Hele opmerkelijke keuze van Farioli. Mokio die nog bijna geen minuten heeft gemaakt mag nu als 16-jarige in de basis starten op de plek van de geschorste Hato. Dat is wel ineens een kans geven aan de jeugd, maar dit zal toch een heel scheef gezicht trekken bij Rugani die gepasseerd wordt om het centrum Sutalo/Baas intact te houden.

Ben blij dat Fitz-Jim ook mag starten in plaats van Klaassen. En Mokio wordt zo wel in het diepe gegooid zeg. Daar moeten ze intern een hele hoge pet van ophebben. De opstelling van Ajax:

Pasveer; Gaaei, Sutalo, Baas, Mokio; Henderson; Fitz-Jim, Taylor; Traoré, Brobbey, Berghuis

Twee rare keuzes wat mij betreft. Je hebt met Edvardsen een topfitte linksbuiten gehaald, om 'm nu niet te gebruiken? Fortuna is juist de ideale tegenstander voor een diepgaande Edvardsen.

En Mokio, tja, ik begrijp 'm ook niet helemaal. Die steekt er in Jong Ajax niet bepaald bovenuit. Als het om de linksbackpositie gaat, vind ik Jetten daar meer opvallen. Mokio eindigt uiteindelijk ook centraal, verwacht ik. Hij kan goed voetballen, maar is wat log en niet al te snel. Hij is als groot talent binnengekomen, maar ik vind 'm nog niet klaar voor het eerste. Is ook nog maar 16.

Janse had er ook kunnen spelen, of inderdaad Baas met dan Kaplan of Rugani centraal. En laten we niet vergeten dat Rosa het hele seizoen al linksback speelde in Spanje en ook 100% wedstrijdfit is.

Ik ben er helemaal voor om de jeugd een kans te geven, maar dit is niet helemaal de manier. Laat die gozer lekker in de 70e minuut invallen als de stand het toelaat.

+1/-1

Utrecht verliest even thuis van Almere. De Eredivisie loopt vast, geloof ik.

12 verliespunten voor op zowel Utrecht als Feyenoord nu. We kunnen voorlopig naar boven kijken.

+2/-0

Utrecht zojuist van Almere City verloren in eigen huis. Lijkt wel alsof iedereen het kwijt is. Hoop dat Ajax straks kan profiteren.

+2/-0

We moeten hopen dat we snel scoren, anders gaan we op dit schandalige veld in de problemen komen.

Als we met de rust niet voorstaan hopelijk Weghorst erin en alles maar hoog.

+2/-0

Wat een slecht veld.

+1/-0

Klaassen en Weghorst erin graag en 442 gaan spelen. Fitz-Jim en Traore eruit.

+2/-0

Dit is RFS 2.0. Conclusie: opportunistisch gaan spelen.

Zelfbenoemde baltovenaars als Traoré heb je nu niets aan. Ik zou Edvardsen er sowieso voor hem inbrengen.

Brobbey laten staan want die wint zijn duels en zijn diepgang heb je nog wel nodig. Weghorst kan, maar dan naast Brobbey en alleen als je erin slaagt om regelmatig diep op Fortuna's helft te komen. Als Weghorst eerst 40 meter over moet, heb je niks aan 'm.

We moeten na balverovering snel de diepgang zoeken en dan zorgen dat het middenveld aansluit. Geen gedribbel of lang rondspelen, dat is zelfmoord op zo'n veld. Gewoon snel de diepte in, bal voor de pot en zorgen dat je de afvallende bal pakt. Niet des Ajax', maar het veld is ook niet des Ajax'. Als je hier de samba gaat proberen, eindig je met een 1-0 nederlaag.

+1/-0

ElSimao2 schreef op 09 februari 2025 om 15:20:

Klaassen en Weghorst erin graag en 442 gaan spelen. Fitz-Jim en Traore eruit.

Eens.

+1/-0

Klaassen komt voor Henderson. Taylor gaat in de punt naar achter spelen. Dat laatste juich ik toe. Benieuwd hoe dit uitpakt.

+1/-0

Berghuis schiet de penalty laag binnen, krijgt de rebound voor zijn voeten en kopt de bal naar Weghorst.

Acrobatisch nummertje van Berghuis.

+4/-0

Yes, ongelooflijk wie had dat in december gedacht?

+3/-0

klaaschat schreef op 09 februari 2025 om 16:24:

Yes, ongelooflijk wie had dat in december gedacht?

Ga dat ook maar in Eindhoven vragen :B

+5/-0

Complimenten voor Mokio. Heeft zich goed staande gehouden in deze kutwedstrijd op zo'n baggerveld.

+4/-0

Terechte overwinning. Mooi? Nee. Efficient? Ja. Farioli zet hier een geweldige prestatie neer met beperkte middelen.

En wat een idiote keeper heeft Fortuna. Die was de stip aan het uithollen. Had rood verdiend.

+3/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie 2024/2025] Fortuna Sittard - Ajax