Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2
Forumreacties: 2.628
Reg.: 21 januari 2021
Favoriete opstelling: 4-3-3
Man van de Wedstrijd Ajax-Almere City FC: Kian Fitz-Jim
Uit: Nijmegen
Vak: -
Forumreacties: 1.561
Reg.: 16 augustus 2007
Man van de Wedstrijd Ajax-Almere City FC: -
Lazio staat eerste in de Europa League, dus dit wordt vanzelfsprekend een zware wedstrijd. Met nog drie wedstrijden te gaan heeft Lazio normaal gesproken aan één overwinning voldoende om bij de eerste 8 te eindigen en zich direct te kwalificeren voor de volgende ronde.
We staan drie punten achter op Lazio, op de zesde plek, maar hebben nog altijd wel het beste doelsaldo van alle EL-deelnemers. Dat betekent dat als we van Lazio winnen donderdag, we over ze heen klappen. Voor directe plaatsing voor de volgende ronde hebben we normaal gesproken nog zes punten nodig. Anders belanden we in de 'tussenronde', wat betekent dat we er weer twee extra wedstrijden bij krijgen in februari (of zo). We kunnen onszelf dus een plezier doen door directe kwalificatie af te dwingen. Daarvoor zou het erg fijn zijn om minimaal een punt te pakken tegen Lazio. We spelen hierna nog uit tegen Riga (kunnen er geen reet van) en thuis tegen Galatasaray (geduchte tegenstander).
Fun fact: vier van de zes van de ploegen die momenteel 'om ons heen' staan op de ranglijst, spelen deze ronde tegen elkaar:
Lyon (7e) - Frankfurt (3e)
Rangers (8e) - Tottenham (9e)
Daar gaan dus belangrijke punten verdeeld worden tussen directe concurrenten voor de top-8. Kortom: als we winnen, slaan we potentieel een monsterslag richting de volgende ronde.
Dan over Lazio zelf:
Ze hebben in de afgelopen 5 dagen 2 keer van Napoli gewonnen. 5 december wonnen ze met 3-1 thuis in de beker, en afgelopen weekend uit met 0-1 voor de competitie. Sowieso zijn ze aan een sterk seizoen bezig, niet alleen in Europa, maar ook nationaal. Ze staan 5e in de Serie A op slechts drie puntjes van koploper Atalanta, dat qua verliespunten gelijk staat met nummers 3 en 4 Inter en Fiorentina (beide een wedstrijd minder gespeeld).
De laatste EL-wedstrijd van Lazio was een 0-0 gelijkspel thuis tegen Ludogorets. De 4 wedstrijden daarvoor wonnen ze allemaal: Porto thuis, Twente uit, Nice thuis en Dinamo Kiev uit. Sinds de wedstrijd tegen Ludogorets verloren ze bij Parma, maar zijn ze daarna dus sterk teruggekomen met twee overwinningen op Napoli. Direct na de wedstrijd tegen ons, staat aankomend weekend de topper tegen Inter op de planning.
Ik sluit niet uit dat Lazio niet in zijn sterke opstelling aantreedt. In het tweeluik tegen Napoli gebruikte trainer Baroni al veel verschillende spelers met ook verschillende basisformaties, om krachten te sparen. Ook Napoli heeft een erg druk programma. Er zijn ook wat pijntjes: Romagnoli is afgelopen weekend geblesseerd uitgevallen en zal niet spelen tegen ons. Pellegrini (overgekomen van Juve) is er ook niet bij. Verder is de selectie fit, maar wordt er veel gerouleerd. Waar kennen we dat van?
Sleutelspelers zijn Guendouzi (voorheen Arsenal, speelt alles), Zaccagni (spelmaker op 10 of vanaf de vleugels, tevens aanvoerder) en Castellanos (spits en clubtopscorer met 8 goals in 19 wedstrijden over alle competities). De oude Pedro (die van Barca en Chelsea, 37 inmiddels) speelt er ook nog steeds. Noemenswaardig is ook Tijjani Noslin: Nederlandse spits/vleugelspeler die Lazio afgelopen zomer voor ruim 10 miljoen euro overnam van Hellas Verona. In januari kochten die hem op hun beurt van Fortuna Sittard. Die gozer is 25, maar speelde op zijn 22e nog in de Hoofdklasse. Daarna 2,5 jaar redelijk anoniem in de kelder van de Eredivisie gespeeld, maar prikte er tegen Napoli even een hattrick in en gaf een paar dagen later de assist op de beslissende 0-1 van de Deen Isaksen (ook wel een leuke speler trouwens). Laatbloeier, zullen we maar zeggen. Wel een gevaarlijke speler, die waarschijnlijk wel minuten gaat maken tegen ons. Typische Draufgänger, om met de woorden van Ten Hag te spreken.
Lazio speelt zoals je van Italiaanse ploegen gewend bent: veel loopvermogen, snelle uitbraken en slimme spitsen met scorend vermogen. Wat opviel in het 'tweeluik' tegen Napoli was dat ze thuis veel hoger druk zetten en het spel probeerden te maken, terwijl ze uit ver terugzakten en pas op de middellijn begonnen met storen. Als ze dat laatste ook tegen ons gaan doen, geef ik ons wel een kans. Met hoog pressende tegenstanders hebben we het lastig de laatste tijd, zou ons dus niet slecht uitkomen als Lazio wat gas terugneemt en krachten spaart richting Inter.
Wat betreft onszelf ben ik benieuwd of Mannsverk weer bij de selectie zit (speelde sterk bij Jong Ajax gisteravond) en of Godts weer kan starten. Dat verhaal met Akpom op linksbuiten ben ik wel een keer zat namelijk. Laten we verder hopen dat Pasveer zijn vorm hervindt, want die Italianen hebben goede schutters in de gelederen, dus bij weer een flater ben je de lul. Als we de bal snel laten rondgaan en geen onnodig balverlies lijden op het middenveld of achterin, is een resultaat zeker mogelijk. Laten we het hopen, want dan zijn we gegarandeerd van de tussenronde en staan we zelfs al met één been in de uiteindelijk top-8.
Als Lazio volle kracht geeft, dan zie ik ons dik verliezen. Mocht Godts in de basis starten, kan je met hem en Traoré 4-3-3 gaan spelen. Zonder Mika in de basis, zou ik overwegen om Taylor op linkshalf te zetten en Gaaei op rechts; ofwel met twee spitsen aan de aftrap staan. Van Gaal speelde ook weleens 4-4-2 zag ik laatst in die documentaire.
open/sluit de onderstaande quote:Kiki schreef op 10 december 2024 om 11:51:
Als Lazio volle kracht geeft, dan zie ik ons dik verliezen. Mocht Godts in de basis starten, kan je met hem en Traoré 4-3-3 gaan spelen. Zonder Mika in de basis, zou ik overwegen om Taylor op linkshalf te zetten en Gaaei op rechts; ofwel met twee spitsen aan de aftrap staan. Van Gaal speelde ook weleens 4-4-2 zag ik laatst in die documentaire.
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 10 december 2024 om 11:58:
open/sluit de onderstaande quote:Kiki schreef op 10 december 2024 om 11:51:
Nou nou, zó sterk is Lazio nu ook weer niet. Hun reservespits speelde een jaar geleden bij Fortuna. Beetje flauw, maar zo zit het wel.
Na de eerste elf wordt het ook bij Lazio al gauw minder. Ze spelen uit in een wedstrijd waar het niet per se moet, in een periode dat ze 3 topwedstrijden in eigen land kort achter elkaar hebben. Ik geef ons kans.
Little-Idiot
Fan van Ajax
Uit: Haarlem
Vak: Geen Seizoen Club Card
Forumreacties: 24
Reg.: 28 augustus 2007
open/sluit de onderstaande quote:Little-Idiot schreef op 10 december 2024 om 14:14:
Tot mijn grote verbazing zie ik dat Ajax op dit moment favoriet is bij de bookies. Bij winst Lazio krijg je 3x je inzet terug, de meest waarschijnlijke uitslag 1-1, gevolgd door 2-1 en 1-0.
Forumreacties: 3.043
Reg.: 3 juli 2017
Favoriete opstelling: geen
open/sluit de onderstaande quote:Kiki schreef op 10 december 2024 om 15:15:
open/sluit de onderstaande quote:Little-Idiot schreef op 10 december 2024 om 14:14:
Tot mijn grote verbazing zie ik dat Ajax op dit moment favoriet is bij de bookies. Bij winst Lazio krijg je 3x je inzet terug, de meest waarschijnlijke uitslag 1-1, gevolgd door 2-1 en 1-0.
Inderdaad vrij opmerkelijk. Als dit de KO-fase was, dan gaf ik ons geen schijn van kans tegen dit Lazio met de huidige vorm. Geen idee voor hoeveel procent de Lazio-trainer dit duel ingaat, maar zelfs 90% lijkt mij meer dan voldoende tegen dit Ajax.
Forumreacties: 311
Reg.: 22 september 2023
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 10 december 2024 om 15:25:
Inderdaad vrij opmerkelijk. Als dit de KO-fase was, dan gaf ik ons geen schijn van kans tegen dit Lazio met de huidige vorm. Geen idee voor hoeveel procent de Lazio-trainer dit duel ingaat, maar zelfs 90% lijkt mij meer dan voldoende tegen dit Ajax.
Die mensen hebben laatst 0-0 thuis tegen Ludogorets gespeeld. Daar kon zelfs het Ajax van Steijn nog vrij makkelijk van winnen. Ze staan verder 5e in de Serie A. Natuurlijk beter dan wij het zouden doen maar dit is ook geen Europese topclub uiteraard. Laat staan met een B-keuze. Als we all-in gaan en zij niet hebben we gewoon een goede kans.
Vraag is natuurlijk wel of dat verstandig is met de competitie in het achterhoofd.
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 10 december 2024 om 15:25:
Die mensen hebben laatst 0-0 thuis tegen Ludogorets gespeeld. Daar kon zelfs het Ajax van Steijn nog vrij makkelijk van winnen. Ze staan verder 5e in de Serie A. Natuurlijk beter dan wij het zouden doen maar dit is ook geen Europese topclub uiteraard. Laat staan met een B-keuze. Als we all-in gaan en zij niet hebben we gewoon een goede kans.
Vraag is natuurlijk wel of dat verstandig is met de competitie in het achterhoofd.
Ik vind ook wel dat je gewoon moet proberen het maximale resultaat te halen donderdag. Bij de eerste 8 eindigen betekent 2 wedstrijden minder na de winterstop. Als je nu krachten gaat sparen, loop je risico het probleem van overbelasting te verschuiven naar februari. Ga nou gewoon voor directe kwalificatie.
Overigens mag die wedstrijd van zondag ook met een half B-team geen probleem zijn. Als dat wel zo is, hebben we andere uitdagingen dan overbelasting.
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 10 december 2024 om 17:10:
Ik vind ook wel dat je gewoon moet proberen het maximale resultaat te halen donderdag. Bij de eerste 8 eindigen betekent 2 wedstrijden minder na de winterstop. Als je nu krachten gaat sparen, loop je risico het probleem van overbelasting te verschuiven naar februari. Ga nou gewoon voor directe kwalificatie.
Overigens mag die wedstrijd van zondag ook met een half B-team geen probleem zijn. Als dat wel zo is, hebben we andere uitdagingen dan overbelasting.
open/sluit de onderstaande quote:Kiki schreef op 10 december 2024 om 17:25:
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 10 december 2024 om 17:10:
En je kunt uitgeschakeld worden... het is verre van zeker dat als nummer 9-16 doorgaan via een omweg makkelijker is dan nu top 8 eindigen.
open/sluit de onderstaande quote:Kiki schreef op 12 december 2024 om 18:50:
Geen verrassingen in de vermoedelijke opstelling, namelijk:
Pasveer
Rensch, Sutalo, Baas, Hato
Henderson
Fitz-Jim, Taylor
Traoré, Brobbey, Akpom
Gaat Youri eindelijk een goede EL-wedstrijd spelen?
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 12 december 2024 om 19:57:
Oh, nevermind, hij start wel:
De opstelling van Ajax: Pasveer; Rensch, Sutalo, Baas, Hato; Henderson, Taylor, Berghuis; Traoré, Brobbey, Godts.
Forumreacties: 70
Reg.: 8 oktober 2023
Bij vlagen een beetje beterschap na een aantal echt wat mindere wedstrijden, maar aan de bal toch echt te slordig. Zag de xG, Ajax 2.1 en Lazio 1.55 en dat vertelt ook wel een beetje het verhaal, alhoewel ik denk dat de laatste tien minuten hier aardig aan hebben bijgedragen. Lazio slimmer, volwassener en gehaaider dan Ajax.
Berghuis is echt een dissonant in het teamspel, hij verdedigt al niet goed mee en als hij zich niet aanvallend kan onderscheiden heb je geen ene reet aan hem. En jezus Brobbey, ga mij niet vertellen dat je niet een beetje op koppen kunt trainen zeg. Traint hij al inmiddels met Bosman? Eén van de beste koppers uit de Nederlandse geschiedenis.
Wederom viel Youri door de mand in de EL, was Steven inderdaad niet meer van veel toegevoegde waarde en helaas weet Brian nog altijd grote (met name kop)kansen te missen. Die eerste twee had ik nog uitgelicht voordat de wedstrijd begon. Iedere keer worden dezelfde fouten gemaakt. Na 7 minuten weer moedeloos geworden van dat rond getik achterin. Was het Jordan die de bal verspeelde toen we de 0-1 tegen kregen en hoeveel kansen kreeg Lazio door dat terugspelen naar Remko en de verdediging? Er moet veel veranderen. Een klein wonder haast dat we nog veel kansen hadden om meerdere goals te maken; het echte wonder bleef uit, namelijk daadwerkelijk die goals te maken. Natuurlijk keurig ingeschoten van Bertrand. Verder ook hij minder slimme dingen gedaan hier en daar.
Forumreacties: 3.043
Reg.: 3 juli 2017
open/sluit de onderstaande quote:Kiki schreef op 13 december 2024 om 00:16:
Wederom viel Youri door de mand in de EL, was Steven inderdaad niet meer van veel toegevoegde waarde en helaas weet Brian nog altijd grote (met name kop)kansen te missen. Die eerste twee had ik nog uitgelicht voordat de wedstrijd begon. Iedere keer worden dezelfde fouten gemaakt. Na 7 minuten weer moedeloos geworden van dat rond getik achterin. Was het Jordan die de bal verspeelde toen we de 0-1 tegen kregen en hoeveel kansen kreeg Lazio door dat terugspelen naar Remko en de verdediging? Er moet veel veranderen. Een klein wonder haast dat we nog veel kansen hadden om meerdere goals te maken; het echte wonder bleef uit, namelijk daadwerkelijk die goals te maken. Natuurlijk keurig ingeschoten van Bertrand. Verder ook hij minder slimme dingen gedaan hier en daar.
Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2
Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Europa League 2024/2025] Ajax - Lazio Roma