Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie 2024/2025] Ajax - sc Heerenveen

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

open/sluit de onderstaande quote:

11 augustus 2024, 4:45pm – 6:30pm
Johan Cruijff ArenA Amsterdam



De eerste competitiewedstrijd van het nieuwe seizoen staat op het programma.

De vorige editie van Ajax - Heerenveen wonnen we met 4-1. Dat was toen de tweede overwinning op rij na de dramatische reeks waarna Steijn werd ontslagen. Het was een wat geflatteerde uitslag, want Heerenveen miste een aantal gigantische kansen op de 2-2 voordat we door 2 intikkers van Akpom in de slotfase uitliepen naar de eindstand.

De laatste ontmoeting met Heerenveen was de uitwedstrijd in februari. Toen verloren we met 3-2 nadat we met 3-0 achter kwamen. In de blessuretijd werd ons de gelijkmaker door de neus geboord (de beruchte bal die volgens de VAR niet geheel over de lijn was). Niettemin was het een terechte nederlaag.

Heerenveen is er ten opzichte van vorig seizoen niet echt sterker op geworden. Onder meer Haye en Van Amersfoort zijn ze kwijt. Ook sterspeler Sahraoui is vertrokken, voor 8 miljoen naar Lille. Belangrijkste aankoop is Brouwers van Utrecht. Ook namen ze Milovanovic van ons over. Vorig seizoen werden ze uiteindelijk 11e. In de voorbereiding wonnen ze van Dordrecht en Rayo Vallecano (5-0 liefst). Tegen Middlesbrough gingen ze een week geleden met 1-0 onderuit. Voor wat het allemaal waard is.

Al met al een wedstrijd die we normaal gesproken met een paar goals verschil moeten kunnen winnen. Ik vind het altijd prettig om de competitie te starten met een thuiswedstrijd, ben dus wel blij dat dit de openingswedstrijd is. Als we erin slagen minimaal 70 minuten verzorgd voetbal te spelen en minimaal 2 goals te maken, zou ik daarmee tevreden zijn. Verder vooral iedereen heel houden richting de return tegen Panathinaikos en geen onnodige kaarten of andere averij oplopen.

Ik zou met onderstaande opstelling starten, met een aantal voorgenomen wissels eronder.

Ramaj
Rensch, Sutalo, Hato, Baas
Henderson, Mannsverk, Fitz-Jim
Berghuis, Brobbey, Godts

Rensch -> Gaaei
Berghuis -> Traoré
Godts -> Forbs
Brobbey -> Rijkhoff
Hato -> Kaplan

Farioli zal sowieso wel met Pasveer starten, maar dit zou mijn strijdplan zijn.

 

+2/-0

Heerenveen is volledig in opbouw. Enkele bepalende spelers vertrokken en uiteraard Rv Persie als trainer/ manager aan het roer. Thuis moet je hier uiteraard met een flink verschil van winnen.

Gezien de zwakke selectie van Heerenveen denk ik een 4-0 overwinning.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

BertjeK schreef op 09 augustus 2024 om 13:30:

Heerenveen is volledig in opbouw. Enkele bepalende spelers vertrokken en uiteraard Rv Persie als trainer/ manager aan het roer. Thuis moet je hier uiteraard met een flink verschil van winnen.

Gezien de zwakke selectie van Heerenveen denk ik een 4-0 overwinning.


In de beginfase van het seizoen moet je mijns inziens vooral zorgen dat je verzorgd gaat voetballen. Toewerken naar een vaste basiself die goed, aanvallend voetbal op de mat legt. Als je daar in je eerste 6 à 8 wedstrijden in slaagt, komen de punten vanzelf.

Onze eerste wedstrijden zijn tegen Heerenveen, NAC en Fortuna. Wat mij betreft een ideaal programma om mee te starten. Daarnaast hebben we al meer Europese voorronde-wedstrijden erop zitten dan elke andere Nederlandse ploeg. Je zou dus zeggen dat we qua ingespeeldheid/voorbereiding met een voorsprong beginnen ten opzichte van onze concurrenten.

De vierde wedstrijd, tegen Feyenoord, zie ik als belangrijk eerste testmoment. Als je dan voetballend de mindere bent, heb je nog een uitdaging.

 

+3/-0

Farioli 'denkt inderdaad' dat Bergwijn er aanstaande zondag niet bij is tegen Heerenveen, nadat dat op de clubsite van Ajax staat. Volgens Farioli is hij 'nog niet wedstrijdfit'.

Zou niemand hem verteld hebben dat Bergwijn geschorst is? :D

 

+1/-0

Wedstrijdfit zal hij sowieso ook nog niet zijn. Ben wel heel benieuwd naar deze wedstrijd. Ik hoor de laatste weken steeds dat Van Persie het zo leuk schijnt te doen met Heerenveen in de voorbereiding. Heb dat zelf niet gevolgd. Ik hoop in elk geval dat we weer eens een wedstrijd zien waarin echt vol druk wordt gezet. Dat hebben we sinds Vojvodina thuis veel te weinig gezien.

 

+2/-0

Ik zou deze wedstrijd met Gaaei in de basis beginnen, vanwege de situatie omtrent Rensch.

 

+2/-0

Heerenveen voetbalt er steeds makkelijker (onder)uit dan wij, toch wel pijnlijk. Individueel zakken er bij ons ook weer een paar door het ijs.

 

+1/-0

Het spel is niet best. Wel een mooi uitgespeeld doelpunt. En de bal op de paal door Van den Boomen meteen daarna had de 2-0 moeten zijn. Vind VDB te weinig snelheid hebben voor een halfspeler en Hlynsson te weinig duelkracht. Godts speelt verdienstelijk, assist en creatief. Opmerkelijk een keer de buitenspelers prima. Achterin is op links Baas/Janse natuurlijk een pak minder dan Hato/Sosa.

 

+3/-0

Goede eerste helft van Godts.

 

+1/-0

Het vertoonde spel is wederom niet om aan te gluren... thuis tegen Heerenveen creeeren we te weinig.

 

+1/-0

Gaaei, Sutalo, Mannsverk en Forbs laten zien dat ze toch echt wel wat kunnen. Spelers met veel potentieel.
Aardige tweede helft van Ajax, maar o.a. Traoré maakt de kansen om zeep. Eigenlijk moet je op een veilige 3-0 staan.

 

+3/-0

Ook fijn om eens een betere tweede helft te spelen. Eindelijk eens een coach die een omzetting kan doen waardoor je meer grip krijgt en het druk zetten veel beter gaat / staat.

Taylor moet toch z’n bankplekkie geclaimd hebben na de afgelopen weken inclusief deze invalbeurt. Die heeft echt geen idee waar ie moet lopen.

Paar vielen door de mand, paar hebben zich gemanifesteerd.

Zeer hoopgevend begin. Verdiende overwinning, niks weggegeven op een paar momenten eerste kwart na.

 

+5/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Quido schreef op 11 augustus 2024 om 18:50:

Ook fijn om eens een betere tweede helft te spelen. Eindelijk eens een coach die een omzetting kan doen waardoor je meer grip krijgt en het druk zetten veel beter gaat / staat.

Taylor moet toch z’n bankplekkie geclaimd hebben na de afgelopen weken inclusief deze invalbeurt. Die heeft echt geen idee waar ie moet lopen.

Paar vielen door de mand, paar hebben zich gemanifesteerd.

Zeer hoopgevend begin. Verdiende overwinning, niks weggegeven op een paar momenten eerste kwart na.



We zijn al snel tevreden merk ik. 1-0 thuis tegen Heerenveen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

BertjeK schreef op 11 augustus 2024 om 19:16:

open/sluit de onderstaande quote:

Quido schreef op 11 augustus 2024 om 18:50:

Ook fijn om eens een betere tweede helft te spelen. Eindelijk eens een coach die een omzetting kan doen waardoor je meer grip krijgt en het druk zetten veel beter gaat / staat.

Taylor moet toch z’n bankplekkie geclaimd hebben na de afgelopen weken inclusief deze invalbeurt. Die heeft echt geen idee waar ie moet lopen.

Paar vielen door de mand, paar hebben zich gemanifesteerd.

Zeer hoopgevend begin. Verdiende overwinning, niks weggegeven op een paar momenten eerste kwart na.



We zijn al snel tevreden merk ik. 1-0 thuis tegen Heerenveen.

Hoopgevend is iets anders dan goed. Het verschil met afgelopen jaar is overduidelijk.

 

+6/-0

Ik denk dat je deze wedstrijd het best als bemoedigend kunt omschrijven. Het was nog niet goed, en zéker niet effectief, maar wel degelijk. We geven op dat kansje direct na de aftrap 90 minuten niets weg, en ik zeg het nog maar eens: dat was vorig seizoen écht wel anders. Credits voor Farioli wat mij betreft.

Verder zonde dat je maar één goal maakt. Van den Boomen móet echt scoren en Traoré helpt ook het één en ander om zeep. Je moet hier eigenlijk zeker met 3-0 winnen.

Wat me deze wedstrijd opviel:

Gaaei speelt prima. Solliciteert wat mij betreft naar een basisplaats vanaf nu. Hij is niet minder dan Rensch en maakt veel meters. Gaf vroeg in de wedstrijd een bal uitstekend voor. Sowieso een gedreven, scherpe indruk, tot aan het laatste fluitsignaal. Echt heel degelijk. Als hij zich verder ontwikkelt, is dit een prima back.

Mooi debuut van Janse. Ik denk wel dat hij uiteindelijk centraal achterin eindigt, zeker met zijn lengte. Ik snap evenwel dat Farioli hem aan de zijkant laat instromen. Baas zal op een zeker moment toch naar de zijkant moeten. Speelde een wat anonieme wedstrijd. Ik hou een beetje m'n hart vast voor de wedstrijd tegen Feyenoord die eraan komt. Dan kom je wel tegen wat serieuzere aanvallers te staan.

In dat kader: ik had gehoopt om Kaplan te zien deze wedstrijd, maar hij zat niet eens bij de selectie. Dat zie ik toch nog steeds als een serieuze gegadigde voor LCV. Beetje vreemd waarom Farioli hem tot nu toe negeert, op een halve wedstrijd in de voorbereiding na. Of is hij geblesseerd?

Puike wedstrijd ook van Godts. Als Van den Boomen die bal er gewoon inknalt, staat hij bij rust op 2 assists. Ik hoopte al dat we een betere Godts zouden zien als hij een keer zou mogen starten, en dat is inderdaad gebeurd. Veelbelovende speler, hij is nog maar net 19!

Hoe Traoré inviel, dat kan echt niet. Traag, loom, na 10 minuten al met z'n tong op z'n enkels. Is hij wel fit? Hoe hij die vrijwel vrije doortocht uitspeelde, vond ik echt schaamteloos. Als hij daar gewoon een beetje tempo maakt kan hij Taylor in alle vrijheid aanspelen en wordt het 2-0. Gaat ie staan pingelen. Echt ongelooflijk.

Hoe Forbs dan invalt, is een wereld van verschil. Die steekt Brobbey 2 keer weg en brengt diepte. Ik zou Forbs echt elke wedstrijd rond de 65e minuut op de linkerflank inbrengen met maar 1 boodschap: een half uur gas geven. Gaan we nog veel plezier aan kunnen beleven.

Verder vond ik Mannsverk sterk spelen, evenals Sutalo. Taylor valt weer matig in.

Wat betreft het VAR-moment:
Ik keek de wedstrijd via het Engelse SportsNet. Commentatoren daar snapten er he-le-maal niets van. Het is ófwel een overtreding, en dan dus een doorgebroken speler en rood, ófwel geen overtreding. Maar een gele kaart? Compleet onbegrijpelijk. Dit krijg je mijns inziens doordat we in Nederland niet de regels toepassen, maar nattevingerwerk. 'Rood is te zwaar...', dat soort kulargumenten. Gewoon de regels toepassen. Dan hoeft zo'n VAR-check ook geen 4 minuten (!!) te duren. Ik erger me hier helemaal scheel aan.
Pas. Gewoon. De. Regels. Toe.

 

+4/-0

Het journaille is opvallend negatief. Met name bij ESPN, direct na de wedstrijd. Best opvallend, want het was niet gek geweest als je dit met 5-0 had gewonnen. In de tweede helft is het een wonder dat je er niet 3-4 maakt. Heb ze vaak positiever gehoord als er echt niks positiefs te melden viel. Goed was het niet, maar er waren veel elementen aanwezig die houvast bieden voor groei i.p.v. de stilstand en achteruitgang onder Steijn en Van 't Schip.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Quido schreef op 11 augustus 2024 om 22:25:

Het journaille is opvallend negatief. Met name bij ESPN, direct na de wedstrijd. Best opvallend, want het was niet gek geweest als je dit met 5-0 had gewonnen. In de tweede helft is het een wonder dat je er niet 3-4 maakt. Heb ze vaak positiever gehoord als er echt niks positiefs te melden viel. Goed was het niet, maar er waren veel elementen aanwezig die houvast bieden voor groei i.p.v. de stilstand en achteruitgang onder Steijn en Van 't Schip.



We hadden 48% balbezit. Thuis tegen Heerenveen.

Defensief stond het behoorlijk goed, maar aanvallend vond ik het vrij pover. Het meest wat er gecreerd was, was vanuit de omschakeling dus dat zegt ook wel wat.

Sowieso denk ik dat we hier zien waarom Nice vorig jaar weinig goals maakte / expected goals had en hetzelfde met geincasseerde goals. Farioli is een echte Italiaan die eerst de defensie op orde wil hebben voordat hij aan wil vallen. Uiteraard had het 5-0 kunnen worden maar dan zou iedere mogelijkheid erin moeten gaan, dat gebeurt zelden. Aanvallend hoop ik dat de ploeg in de toekomst meer gaat brengen.

 

+2/-1

open/sluit de onderstaande quote:

Quido schreef op 11 augustus 2024 om 22:25:

Het journaille is opvallend negatief. Met name bij ESPN, direct na de wedstrijd. Best opvallend, want het was niet gek geweest als je dit met 5-0 had gewonnen. In de tweede helft is het een wonder dat je er niet 3-4 maakt. Heb ze vaak positiever gehoord als er echt niks positiefs te melden viel. Goed was het niet, maar er waren veel elementen aanwezig die houvast bieden voor groei i.p.v. de stilstand en achteruitgang onder Steijn en Van 't Schip.



Het journaille heeft de Ajax-selectie en Mislintat als verantwoordelijke ervoor (Hamstra en voorgeschiedenis werd genegeerd) maandenlang beschimpt als totaal waardeloos en daarbij de trainers Schreuder, Steijn en Van 't Schip met fluwelen handschoentjes aangepakt.

Ze gaan nu niet ineens zeggen dat het misschien wel meevalt en dat er wel enig talent in de selectie zit of dat een buitenlander 10x meer verstand van het spelletje heeft dan zijn voorgangers. Alle aankopen van Mislintat (Gaaei, Sutalo, Mannsverk, Forbs) zijn onmiddellijk bestempeld als miskopen, dan nu daarop terugkomen zou gezichtsverlies zijn.

Dus er moet eerst tijd overheen gaan en dan kunnen ze bijvoorbeeld zeggen dat sommige jongens zich onverwacht ontwikkeld hebben na een desastreus begin. Zolang Farioli niet stijf bovenaan staat zullen ze hem echt kritisch benaderen en bij elke mogelijke fout de grond inboren om zo hun eigen gelijk af te dwingen.

edit: Overigens niet eens met El Simao alleen Traore al heeft zeker 3 grote kansen verprutst en Van den Boomen moet die bal er ook gewoon inschuiven. De aanval van Ajax (behalve Akpom en Traore) vond ik sterk. Alleen het afmaken niet.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 11 augustus 2024, 23:01:20.

 

+4/-0

open/sluit de onderstaande quote:

BertjeK schreef op 11 augustus 2024 om 19:16:

open/sluit de onderstaande quote:

Quido schreef op 11 augustus 2024 om 18:50:

Ook fijn om eens een betere tweede helft te spelen. Eindelijk eens een coach die een omzetting kan doen waardoor je meer grip krijgt en het druk zetten veel beter gaat / staat.

Taylor moet toch z’n bankplekkie geclaimd hebben na de afgelopen weken inclusief deze invalbeurt. Die heeft echt geen idee waar ie moet lopen.

Paar vielen door de mand, paar hebben zich gemanifesteerd.

Zeer hoopgevend begin. Verdiende overwinning, niks weggegeven op een paar momenten eerste kwart na.



We zijn al snel tevreden merk ik. 1-0 thuis tegen Heerenveen.



Dat is, gezien het feit waar we vandaan komen en het huidige materiaal, wel een heel zwart-witte kijk op de wedstrijd zeg. Het zijn bijna allemaal dezelfde spelers als vorig jaar, toen we met moeite 5e werden en nu verwacht jij dat we ze met sprankelend voetbal met 3-0 of 4-0 van de mat spelen?

 

+4/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Kroepoek schreef op 11 augustus 2024 om 23:42:

open/sluit de onderstaande quote:

BertjeK schreef op 11 augustus 2024 om 19:16:

open/sluit de onderstaande quote:

Quido schreef op 11 augustus 2024 om 18:50:

Ook fijn om eens een betere tweede helft te spelen. Eindelijk eens een coach die een omzetting kan doen waardoor je meer grip krijgt en het druk zetten veel beter gaat / staat.

Taylor moet toch z’n bankplekkie geclaimd hebben na de afgelopen weken inclusief deze invalbeurt. Die heeft echt geen idee waar ie moet lopen.

Paar vielen door de mand, paar hebben zich gemanifesteerd.

Zeer hoopgevend begin. Verdiende overwinning, niks weggegeven op een paar momenten eerste kwart na.



We zijn al snel tevreden merk ik. 1-0 thuis tegen Heerenveen.



Dat is, gezien het feit waar we vandaan komen en het huidige materiaal, wel een heel zwart-witte kijk op de wedstrijd zeg. Het zijn bijna allemaal dezelfde spelers als vorig jaar, toen we met moeite 5e werden en nu verwacht jij dat we ze met sprankelend voetbal met 3-0 of 4-0 van de mat spelen?



Als je dan toch die vergelijking met vorig seizoen wil maken, vorig seizoen werd Heerenveen thuis 4-1, het jaar ervoor 5-0. Dus wat dat betreft...

We moeten natuurlijk niet teveel waarde hechten aan 1 wedstrijd, maar zoals al gesteld had Heerenveen de bal meer dan wij. Wij hadden maar 48% balbezit (PSV gisteren 78%) en werden voornamelijk gevaarlijk in de omschakeling waarbij snel (vaak door Berghuis) de diepte gezocht werd met een directe pass.

Of je dit nou Farioli-bal, catenaccio, op zijn PSVs / Italiaans of iets anders noemt, dit is niet de richting die ik hoop dat we opgaan. De angst wordt natuurlijk vergroot door het feit dat Nice vorig jaar ook weinig tegen kreeg maar niet bepaald veel zelf creeerde. We hebben veel reacties van hun supporters gelezen dat ze er geen zak aan vonden. Laten we niet hopen dat Francesco die lijn doortrekt, want het voelde bijna als werk om deze wedstrijd aan te gluren. Juist tegen een vaak open tegenstander als Heerenveen moet er meer gebracht worden qua spektakel.

 

+3/-1

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie 2024/2025] Ajax - sc Heerenveen