Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie 2022/2023] Ajax - Feyenoord

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

open/sluit de onderstaande quote:

RodyTur10 schreef op 16 maart 2023 om 17:18:

open/sluit de onderstaande quote:

JCdeBest schreef op 15 maart 2023 om 16:58:

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 15 maart 2023 om 15:55:

open/sluit de onderstaande quote:

klaaschat schreef op 15 maart 2023 om 13:16:

De laatste 5 wedstrijden zijn voor Ajax echt lastig, tegen Feyenoord winnen is zeer noodzakelijk! Eigenlijk moet je een voorsprong hebben als je aan die laatste 5 wedstrijden begint...voelt net als schaatsen, je ligt voor maar je tegenstander heeft 2 extra binnenbochten.

Programma Ajax:

Zo 02/04/2023 12:15 competitie: Go Ahead Eagles - Ajax
Zo 09/04/2023 14:30 competitie: Ajax - Fortuna Sittard
Zo 16/04/2023 20:00 competitie: Ajax - FC Emmen
Zo 23/04/2023 14:30 competitie: PSV - Ajax
Za 06/05/2023 21:00 competitie: Ajax - AZ
Zo 14/05/2023 14:30 competitie: FC Groningen - Ajax
Zo 21/05/2023 14:30 competitie: Ajax - FC Utrecht
Zo 28/05/2023 14:30 competitie: FC Twente - Ajax

Programa Feyenoord:
Zo 02/04/2023 14:30 competitie: Sparta Rotterdam - Feyenoord
Zo 09/04/2023 competitie: Feyenoord - RKC Waalwijk
Zo 16/04/2023 14:30 competitie: SC Cambuur Leeuwarden - Feyenoord
Zo 23/04/2023 16:45 competitie: Feyenoord - FC Utrecht
Zo 07/05/2023 14:30 competitie: Excelsior Rotterdam - Feyenoord
Zo 14/05/2023 16:45 competitie: Feyenoord - Go Ahead Eagles
Zo 21/05/2023 14:30 competitie: FC Emmen - Feyenoord
Zo 28/05/2023 14:30 competitie: Feyenoord - Vitesse


Ajax moet boven zichzelf uitstijgen en het is Feyenoord wie het kampioenschap kan verspelen, aangezien zij inderdaad er beter voor staan.



Daarom en er is al veel over gezegd en geschreven, dat Ajax betere spelers heeft maar Feyenoord een beter team. Gelukkig zien we sinds de aanstelling van Heitinga dat Ajax wekelijks vorderingen boekt om een beter team te worden.

Inmiddels 7x op rij gewonnen en met de laatste wedstrijd zagen we het eerste half uur een Ajax dat aan betere tijden deed denken. Voordat de tegenstander het in de gaten had stond het met dubbelle cijfers achter.

En dan zit de grootste aanwinst in het feit dat Bergwijn weer weet hoe goed hij kan voetballen, het plezier terug is. Bassey met meer zelfvertrouwen op het veld staat. Positioneel meer weet hoe te handellen. Weliswaar af en toe nog wat zoekende en uitkijken voor een verkeerde pass, maar dat maakte hij weer goed door verdedigend veel op te lossen.

Heitinga heeft het in gekregen binnen twee maand. Ik hou het op 3-1 tegen Feyenoord. En dan heeft Ajax wel een zwaarder programma voor de boeg maar winst op Feyenoord en bovenaan staan kon wel eens de extra boost geven om met de rest af te rekenen. Die wedstrijd zondag is daarom zeer belangrijk om te winnen.



Heitinga wint na zijn aanstelling meteen 7x op rij en alsnog is Feyenoord op papier de duidelijke favoriet voor de titel. Het zegt alles over hoe slecht Schreuder het heeft gedaan.



Vd Sar en H2 zijn zoals Schreuder zelf: Het probleem niet zien met tot gevolg te laat wisselen.

Als ze hem gewoon vier maanden geleden hadden ontslagen zoals iedere Ajacied zei dan zou de schade niet zo groot zijn geweest en had Heitinga nog ergens aan kunnen bouwen. Nu is het strompelen naar de finish.

 

+3/-0

Ach, dat maakt allemaal niks uit, klassiekers staan altijd op zichzelf. Iedere uitslag kan je zo uitleggen dat die altijd ergens in het straatje past van degene die het zichzelf wijsmaken. Was het andersom dan willen ze zich revancheren voor de achterban of weet ik wat voor andere open deuren je altijd hoort in de media. Maakt allemaal geen hol uit :-)

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

T-Bag schreef op 16 maart 2023 om 20:18:

Ach, dat maakt allemaal niks uit, klassiekers staan altijd op zichzelf. Iedere uitslag kan je zo uitleggen dat die altijd ergens in het straatje past van degene die het zichzelf wijsmaken. Was het andersom dan willen ze zich revancheren voor de achterban of weet ik wat voor andere open deuren je altijd hoort in de media. Maakt allemaal geen hol uit :-)



Dat is zo. Klassiekers staan op zich. Neemt niet weg dat Ajax de periode voor het WK op rare wijze punten verspeelde tegen clubs uit het rechterrijtje. De verdediging er uit zag als een gatenkaas of helemaal geen verdediging. Tactisch/technische klopte er weinig meer. Spelers in mineur.We hebben toen onnodig veel punten laten liggen.

Als ik er aan terugdenk dat ze in de winterstop met Schreuder nog geevalueerd hebben met de uitkomst dat er maximaal vijf versterkingen aangekocht diende te worden. Schreuder begon daar toen over maar wat een idolate tijd van een toestand was dat

Ik denk ook dat als voor het WK al ingrepen was we er nu beter voorstonden. Je kunt er alleen weinig mee.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 16 maart 2023, 21:24:16.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

JCdeBest schreef op 16 maart 2023 om 21:10:

open/sluit de onderstaande quote:

T-Bag schreef op 16 maart 2023 om 20:18:

Ach, dat maakt allemaal niks uit, klassiekers staan altijd op zichzelf. Iedere uitslag kan je zo uitleggen dat die altijd ergens in het straatje past van degene die het zichzelf wijsmaken. Was het andersom dan willen ze zich revancheren voor de achterban of weet ik wat voor andere open deuren je altijd hoort in de media. Maakt allemaal geen hol uit :-)



Dat is zo. Klassiekers staan op zich. Neemt niet weg dat Ajax de periode voor het WK op rare wijze punten verspeelde tegen clubs uit het rechterrijtje. De verdediging er uit zag als een gatenkaas of helemaal geen verdediging. Tactisch/technische klopte er weinig meer. Spelers in mineur.We hebben toen onnodig veel punten laten liggen.

Als ik er aan terugdenk dat ze in de winterstop met Schreuder nog geevalueerd hebben met de uitkomst dat er maximaal vijf versterkingen aangekocht diende te worden. Schreuder begon daar toen over maar wat een idolate tijd van een toestand was dat

Ik denk ook dat als voor het WK al ingrepen was we er nu beter voorstonden. Je kunt er alleen weinig mee.




Achteraf is dat gedoe over versterkingen destijds natuurlijk ook heel raar. Je slaagt er niet in te winnen van clubs als NEC, Emmen, Vitesse, Volendam en Twente. Dan leg je de selecties naast elkaar en moet je toch constateren dat Ajax op zo ongeveer elke positie een betere speler heeft dan al die teams. En dan is je gezamenlijke conclusie dat er 'dus' nieuwe aankopen moeten komen?

Is er dan op zo'n moment niemand aan tafel die zegt: ja maar jongens, we spelen deze potjes toch niet gelijk omdat onze spelers niet beter zijn dan die van Emmen en NEC?

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

T-Bag schreef op 16 maart 2023 om 20:18:

Ach, dat maakt allemaal niks uit, klassiekers staan altijd op zichzelf. Iedere uitslag kan je zo uitleggen dat die altijd ergens in het straatje past van degene die het zichzelf wijsmaken. Was het andersom dan willen ze zich revancheren voor de achterban of weet ik wat voor andere open deuren je altijd hoort in de media. Maakt allemaal geen hol uit :-)



Dat wordt altijd gezegd, maar in realiteit vind ik dat toch wel meevallen. Ik heb de indruk dat meestal de ranglijst + vorm wel gerespecteerd wordt. Ik heb nog maar zelden gezien dat of Ajax of Feyenoord ruk speelt in de competitie en dan plots de Klassieker naar hun hand zet.

Ik heb de indruk dat het team een beetje naast hun schoenen is gaan lopen met 7 overwinningen op rij. Geen slechte prestatie, maar om ons nu te bombarderen tot favoriet vind ik toch wat ver gaan. Ik zie voorlopig nog geen barsten in het pantser van Feyenoord komen en ik denk dat dat zondag ook niet gaat veranderen. Ik gok op een gelijkspel of een minieme overwinning van Feyenoord.

Respect voor Slot wel. Een half elftal moeten vervangen, nooit gezeurd en dat jaar ook kampioen spelen. Ik zie het maar weinig trainers doen.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 17 maart 2023 om 02:26:

open/sluit de onderstaande quote:

JCdeBest schreef op 16 maart 2023 om 21:10:

open/sluit de onderstaande quote:

T-Bag schreef op 16 maart 2023 om 20:18:

Ach, dat maakt allemaal niks uit, klassiekers staan altijd op zichzelf. Iedere uitslag kan je zo uitleggen dat die altijd ergens in het straatje past van degene die het zichzelf wijsmaken. Was het andersom dan willen ze zich revancheren voor de achterban of weet ik wat voor andere open deuren je altijd hoort in de media. Maakt allemaal geen hol uit :-)



Dat is zo. Klassiekers staan op zich. Neemt niet weg dat Ajax de periode voor het WK op rare wijze punten verspeelde tegen clubs uit het rechterrijtje. De verdediging er uit zag als een gatenkaas of helemaal geen verdediging. Tactisch/technische klopte er weinig meer. Spelers in mineur.We hebben toen onnodig veel punten laten liggen.

Als ik er aan terugdenk dat ze in de winterstop met Schreuder nog geevalueerd hebben met de uitkomst dat er maximaal vijf versterkingen aangekocht diende te worden. Schreuder begon daar toen over maar wat een idolate tijd van een toestand was dat

Ik denk ook dat als voor het WK al ingrepen was we er nu beter voorstonden. Je kunt er alleen weinig mee.




Achteraf is dat gedoe over versterkingen destijds natuurlijk ook heel raar. Je slaagt er niet in te winnen van clubs als NEC, Emmen, Vitesse, Volendam en Twente. Dan leg je de selecties naast elkaar en moet je toch constateren dat Ajax op zo ongeveer elke positie een betere speler heeft dan al die teams. En dan is je gezamenlijke conclusie dat er 'dus' nieuwe aankopen moeten komen?

Is er dan op zo'n moment niemand aan tafel die zegt: ja maar jongens, we spelen deze potjes toch niet gelijk omdat onze spelers niet beter zijn dan die van Emmen en NEC?




Ja, onvoorstelbaar eigenlijk. In die winterstop fase waar werd bekokstoofd dat maximaal 5 versterkingen noodzakelijk waren om de boel weer op de rit te krijgen, lag in wezen een horrorscenario op de loer voor nog meer geldverspilling.

Ik denk mogelijk gemaakt omdat van der Sar in een concept verzeild was geraakt dat hij zich als een soort van lotgenoot over Alfred Schreuder begon te ontfermen. Een aanwijzing hiervoor zagen we mogelijk voorbij komen toen van der Sar na een reeks van slechte uitslagen plus dramatische uitschakeling Champions League, voor het eerst reageerde omdat de druk op Schreuder half oktober al was toegenomen.

Sommigen wilde Schreuder toen al weg hebben maar Edwin reageerde dat er veel spelers waren vertrokken, veel nieuwe voor terug zijn gekomen.. Ook het feit dat Schreuder was toegezegd dat niet alles aan kwaliteit verkocht zal worden maar op het nippertje toch gebeurde. Volgens van der Sar verdiende Schreuder door de situatie de tijd en geduld om de boel op de rit te krijgen.

Dat idee en het slechte spel sudderde door tot de laatste wedstrijd uit tegen Emmen. Alfred Schreuder had de winterstop gehaald en mocht blijven. Na het gelijkspel kwam Schreuder tijdens de persconferentie voor het eerst aanzetten met het begrip [impulsaankopen].

Nou ja, ik weet niet hoe de rest er over denkt? Ik had nog nooit van de combinatie in de voetbalwereld gehoord maar wat moet ik me daar bij voorstellen? Zit dan Schreuder tijdens een moeizame wedstrijd op de bank en zegt tegen zijn assistent, we gaan het tij keren om alsnog te winnen. Wisselen maar; gooi impulsaankoop No.3 er maar in!

Maar goed, gelukkig zijn de impulsaankopen er nooit gekomen. Is het licht tijdens de evaluatiegesprekken in de winterstop toch ergens bij van der Sar aan gegaan. Anders had Heitinga nu met maximaal met 5 extra spelers opgezadeld gezeten voor ik weet niet hoeveel miljoenen extra.

Al met al had Schreuder het met de impuls ook niet gehaald. Het was een mooi idee. Een soort van uitweg van dan gaan we wel alles winnen, maar in feite kreeg Schreuder het voetbal vanuit de basis niet eens aan de praat. Het lukte hem niet om er een elftal van te maken waarbij te veel spelers er ook geen geloof meer in hadden.

John Heitinga was dat betreft een aangename komst en knap gedaan.

 

+1/-0

Goed, kampioenschap kun je vergeten dus. Met dank aan Schreuder.

 

+1/-0

Als je Bassey de hele wedstrijd laat staan ben je echt de grootste KUT trainer ooit!

 

+1/-0

Kampioenschap kun je nu vergeten, en de 2de plek is ook geen zekerheidje gezien het resterende programma.

 

+3/-0

Zoals ik voorspeld had, kleine overwinning voor Feyenoord en het kampioenschap is nu definitief uit zicht.

Diegene die Schreuder de hand zolang boven het hoofd gehouden heeft, dragen een verpletterende verantwoordelijkheid.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Bjorn121 schreef op 19 maart 2023 om 16:38:

Zoals ik voorspeld had, kleine overwinning voor Feyenoord en het kampioenschap is nu definitief uit zicht.

Diegene die Schreuder de hand zolang boven het hoofd gehouden heeft, dragen een verpletterende verantwoordelijkheid.




Had ver voor de kerst er al uitgetrapt moeten worden. Maar goed, we hebben ook gewoon slecht (en ook duur, wat het nog zuurder maakt) ingekocht.

 

+2/-0

Een trainer die Bassey laat staan en Taylor überhaupt opstelt is geen trainer waar je mee door moet gaan na dit verloren seizoen. Je mag blij zijn als je tweede wordt maar het zal eerder derde of vierde worden.

Voor mij mag van der Sar nu ontslagen worden vanwege het rampzalige aankoopbeleid en het veel te lang aanhouden van Schreuder.

 

+1/-1

Het heb totaal geen zin meer om met spelers als Bassey, Sanchez, Wijndal, etc. aan te komen schijten. Wat mij betreft speelt Ajax voorlopig zo: Rulli; Rensch/Regeer, Timber, Hato, Baas; Alvarez, Taylor/Fitz-Jim, Kudus; Berghuis, Tadic, Bergwijn

Het probleem van Ajax is dat de defensie aan alle kanten rammelt: over de grond en in de lucht. Geen enkele speler bij Ajax, behalve Alvarez en Lucca, is sterk in de lucht, zelfs Bassey en Brobbey niet. In de lucht worden we dus sowieso al snel geklopt. Het probleem is dat Ajax daarnaast ook nog eens positioneel en opbouwend zwak is. Dat laatste elimineer je door jeugdspelers op te stellen die voetballend bekwaam en nadrukkelijk aanspeelbaar zijn. Het puur verdedigend vermogen zal niet beter zijn, maar de kwetsbaarheid achterin kan weer worden gecompenseerd met een betere opbouw van achteruit waardoor je tot meer scoringkansen kan komen. Ajax moet terug naar de basis en jeugd opstellen ipv. slechte aankopen. Het klinkt allemaal beter omdat het duur en exotisch is maar uiteindelijk is exotische rommel nog steeds rommel.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

3xA schreef op 19 maart 2023 om 16:43:

Had ver voor de kerst er al uitgetrapt moeten worden. Maar goed, we hebben ook gewoon slecht (en ook duur, wat het nog zuurder maakt) ingekocht.



Geef ik je gelijk in, maar met deze selectie moet je ook wel kunnen winnen van de "kleintjes" hoe zeer die ook uit balans is. Die 5 of 7 wedstrijden op rij waar niet gewonnen werd, is de doodsteek voor het aandeel in de titelstrijd geweest. Als je daar 2 wedstrijden tot een goed einde had gebracht, dan stond Ajax nu bovenaan en hadden ze gisteren wellicht ook niet verloren.

Maar goed, we kunnen hierover blijven lullen, het gaat helaas niets aan het verleden veranderen. Maar mensen zoals Van der Sar hebben een gigantisch aandeel in het mislopen van de titel, omdat ze Schreuder zolang beschermd hebben.

 

+4/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Bjorn121 schreef op 19 maart 2023 om 16:38:

Zoals ik voorspeld had, kleine overwinning voor Feyenoord en het kampioenschap is nu definitief uit zicht.

Diegene die Schreuder de hand zolang boven het hoofd gehouden heeft, dragen een verpletterende verantwoordelijkheid.



Klopt exact. Het kampioenschap heb je gister niet verloren, die heb je verloren in de 9 puntverlies-wedstrijden van Schreuder. Dat zijn 20 punten waarvan je er ook 10 had kunnen pakken en nog eerste had kunnen staan.

Dat je nog zo dicht bij komt en alsnog een kans maakt, is best opzienbarend te noemen. Met wat heet, als Kudus die bal in de 83ste raakt, is het 3-2 en wordt het niet nog eens 2-3 want dan is feyenoord geknakt.

'Voetbal is een spel van momenten' is ooit gezegd, dat bleek gisteren ook maar eens te meer.

 

+2/-0

Nou, dat was het dan. Wat een draak van een tweede helft. Dan zie je dat Feyenoord op dit moment echt een beter team en een betere trainer heeft. De eerste helft knokte Ajax zich op basis van strijdlust aan de hand van Berghuis en een geweldige Alvarez nog heel knap terug in de wedstrijd, nadat je aanvankelijk niet eens op de helft van de tegenstander kwam. Vond het na de voorsprong al wat minder worden, en in de tweede helft krijg je er gewoon de druk niet meer op en leek de ploeg conditioneel of mentaal weg te vallen. Feyenoord was een stuk meer secuur in de opbouw en dan kan Ajax ook niet zoveel met dit team.

Wie de coach ook is, hij komt steeds voor dezelfde dilemma's te staan. Alvarez is momenteel onmisbaar voor in de duels, maar hij heeft op iedere positie ook zijn zwaktes. Bassey en Sanchez zijn tegen een ploeg die zo graag presst ook verre van ideaal (Bassey stelde ditmaal zelfs verdedigend een aantal momenten echt teleur en had misschien wel gewisseld moeten worden). Brobbey is totaal niet meer de supersub die hij vorig seizoen was. Taylor is in grote wedstrijden nog te groen en nerveus. Je had Hato erin kunnen gooien, maar ook dat was een gok geweest.

Overigens had je nog gewoon kunnen winnen als Kudus die 100% kans laag in had geschoten. Dan geef je de keeper geen kans om met zo'n wereldredding te komen. Ik vond hem ook heel matig spelen. Hij is gewoon geen teamspeler die het spel kan versnellen of steeds goede keuzes weet te maken. Hij beheerst de kunst van het simpel spelen niet en was zelfs niet zo balvast ditmaal. Sterker nog, zijn balverlies leverde een paar keer een gevaarlijke tegenaanval op.

Feyenoord had nog best rood mogen hebben in de eerste helft na die overtreding van Idrissi (de VAR is echt bizar slecht dit seizoen), al is het dan nog maar de vraag geweest of dat Ajax meer grote kansen op had geleverd. Je mist gewoon kwaliteit op een aantal posities momenteel, en eveneens écht fitte spelers.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 20 maart 2023 om 18:44:

Nou, dat was het dan. Wat een draak van een tweede helft. Dan zie je dat Feyenoord op dit moment echt een beter team en een betere trainer heeft. De eerste helft knokte Ajax zich op basis van strijdlust aan de hand van Berghuis en een geweldige Alvarez nog heel knap terug in de wedstrijd, nadat je aanvankelijk niet eens op de helft van de tegenstander kwam. Vond het na de voorsprong al wat minder worden, en in de tweede helft krijg je er gewoon de druk niet meer op en leek de ploeg conditioneel of mentaal weg te vallen. Feyenoord was een stuk meer secuur in de opbouw en dan kan Ajax ook niet zoveel met dit team.

Wie de coach ook is, hij komt steeds voor dezelfde dilemma's te staan. Alvarez is momenteel onmisbaar voor in de duels, maar hij heeft op iedere positie ook zijn zwaktes. Bassey en Sanchez zijn tegen een ploeg die zo graag presst ook verre van ideaal (Bassey stelde ditmaal zelfs verdedigend een aantal momenten echt teleur en had misschien wel gewisseld moeten worden). Brobbey is totaal niet meer de supersub die hij vorig seizoen was. Taylor is in grote wedstrijden nog te groen en nerveus. Je had Hato erin kunnen gooien, maar ook dat was een gok geweest.

Overigens had je nog gewoon kunnen winnen als Kudus die 100% kans laag in had geschoten. Dan geef je de keeper geen kans om met zo'n wereldredding te komen. Ik vond hem ook heel matig spelen. Hij is gewoon geen teamspeler die het spel kan versnellen of steeds goede keuzes weet te maken. Hij beheerst de kunst van het simpel spelen niet en was zelfs niet zo balvast ditmaal. Sterker nog, zijn balverlies leverde een paar keer een gevaarlijke tegenaanval op.

Feyenoord had nog best rood mogen hebben in de eerste helft na die overtreding van Idrissi (de VAR is echt bizar slecht dit seizoen), al is het dan nog maar de vraag geweest of dat Ajax meer grote kansen op had geleverd. Je mist gewoon kwaliteit op een aantal posities momenteel, en eveneens écht fitte spelers.



Prima analyse.

 

+2/-0

Hier nog een sfeerfimpje van de verloren Klassieker in de Johan Cruijff ArenA.

https://youtu.be/TMH_kdp3r80link

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie 2022/2023] Ajax - Feyenoord