Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie - 2022/2023] AZ -Ajax

Deze normale topic is open en bestaat uit 6 pagina's: 1 2 3 4 5 6

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 23 september 2022 om 00:31:

open/sluit de onderstaande quote:

JeroenE schreef op 22 september 2022 om 09:55:

(...) Ik zeg alleen dat het kan voorkomen dat een nieuwe generatie voetbalkijkers die weinig van het internationale voetbal zien al snel van mening kunnen zijn dat Alvarez een topper is voor Ajax. (...)



Dat kan ik me niet voorstellen.

Een topper draagt het elftal, is doorslaggevend, heeft uitzonderlijke en/of veel kwaliteiten en maakt weinig of geen fouten.

Of heeft de nieuwe generatie voetbalkijkers een andere definitie voor 'topper'?

open/sluit de onderstaande quote:

JeroenE schreef op 22 september 2022 om 09:55:

(...) Als iemand Alvarez naast Busquets legt en ze zien niet het verschil in voetbalvaardigheden dan ontbreekt toch elke vorm van inzicht of niet dan?



Ook als je alleen Álvarez beschouwt, zonder vergelijk, en je bestempeld hem als topper, ontbreekt mijn inziens 'elke vorm van inzicht'.

open/sluit de onderstaande quote:

Marek schreef op 22 september 2022 om 10:38:

(...) Maar dan kun je nog niet de personen 1:1 met elkaar vergelijken want de invulling van die rol hangt echt samen met speelwijze (en hoe je wil spelen) van de rest van het team af. (...)



De invulling van een rol hangt af van de kwaliteiten van een speler en de (verzameling) kwaliteiten van de spelers zijn bepalend voor de speelwijze die wordt gekozen.

Oftewel:

open/sluit de onderstaande quote:

John89 schreef op 22 september 2022 om 15:20:

Je hoeft er allemaal niet zo moeilijk over te doen hoor, bijna alles valt en staat bij kwaliteit. (...)



En dan nog dit:

open/sluit de onderstaande quote:

liam schreef op 22 september 2022 om 15:07:

In een voetbalelftal draait alles om complementairheid. (...)



Nee. In een voetbalelftal draait alles om wat John89 hierboven schrijft: kwaliteit!

Want wat houdt complementairheid in? Dat er iets wordt aanvuld dat ontbreekt.
En wat ontbreekt er dan? Een of meerdere kwaliteiten.



Complementair is als je spelers met diepgang hebt dat je dan daarachter mensen opstelt die een bal kunnen versturen. Als je een kopsterke spits hebt, dat je dan vleugelspelers brengt die een voorzet kunnen geven. Etc.

Ja, ideaal is als je een spits hebt die zowel kopsterk is, als snel, als technisch, als een individuele actie bezit.

En een buitenspeler die jan en alleman voorbij dribbelt, zelf ook goed kan koppen en in de omschakeling alle ballen afpakt. Dat klopt.

Zo lang je geen 10 veldspelers kunt opstellen die ALLE facetten van het voetbal beheersen zal je toch op zoek moeten naar zoveel mogelijk complementairheid tussen de spelers onderling.
Lijkt mij tenminste, maar kan zijn dat ik er geen verstand van heb natuurlijk. Ik sta open voor alle suggesties.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Marek schreef op 23 september 2022 om 09:01:

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 23 september 2022 om 00:31:

Want wat houdt complementairheid in? Dat er iets wordt aanvuld dat ontbreekt.



Wat een dikke onzin is dit zeg. Dit is echt het kenmerk (of het verbloemen) van een coach die voor de groep staat maar een aantal hele elementaire persoonlijke eigenschappen mist.

Om te beginnen: inlevingsvermogen en zelfreflectie.

De meesten hier kennen de twee periode's van de Galactico vast wel. De eerste periode beschrijft precies dit. We halen Ronaldo, we halen Kaka, we halen Zidane en hebben 100% kwaliteit. Tegen die lat waren zelfs Robben en Sneijder niet goed genoeg in dit team.

Hoewel dit team wedstrijden won, werd dit team tot woede van de fans even zovaak voor schut gezet. Niet omdat er geen kwaliteit was, maar omdat het team geen team was.

De tweede periode kwam Mourinho.

En die begreep het.



Jouw quote is onvolledig … ik denk niet dat je het erom doet ,maar toch ..

Wat je weglaat is het begrip ‘kwaliteiten’ en dat is iets anders dan ‘kwaliteit’ ..
Maar dat weet je vast zelf ook wel en anders heeft Liam het voor jou uitgelegd..

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

liam schreef op 23 september 2022 om 13:19:

Complementair is als je spelers met diepgang hebt dat je dan daarachter mensen opstelt die een bal kunnen versturen. Als je een kopsterke spits hebt, dat je dan vleugelspelers brengt die een voorzet kunnen geven. Etc. (...)



Ik begrijp wat je schrijft en dat je het zo kunt zien.

open/sluit de onderstaande quote:

liam schreef op 23 september 2022 om 13:19:

(...)

Zo lang je geen 10 veldspelers kunt opstellen die ALLE facetten van het voetbal beheersen zal je toch op zoek moeten naar zoveel mogelijk complementairheid tussen de spelers onderling. (...)



Ja. En zoals ik het zie ligt ten grondslag aan het invullen van een bepaalde complementairheid, het bezitten van de benodigde kwaliteit(en) daarvoor.

Ik verwacht van spelers die in het eerste van Ajax spelen dat zij 'de facetten van het voetbal', in meer of mindere mate, maar in ieder geval op een uitzonderlijk hoog niveau beheersen. Ze zijn immers profvoetballer.

Dat een speler bijvoorbeeld 'niet kan opbouwen' op profniveau vind ik belachelijk. Want dan ontbreken er basiskwaliteiten. Onacceptabel.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

DelCampo schreef op 23 september 2022 om 16:00:

open/sluit de onderstaande quote:

Marek schreef op 23 september 2022 om 09:01:

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 23 september 2022 om 00:31:

Want wat houdt complementairheid in? Dat er iets wordt aanvuld dat ontbreekt.



Wat een dikke onzin is dit zeg. Dit is echt het kenmerk (of het verbloemen) van een coach die voor de groep staat maar een aantal hele elementaire persoonlijke eigenschappen mist.

Om te beginnen: inlevingsvermogen en zelfreflectie.

De meesten hier kennen de twee periode's van de Galactico vast wel. De eerste periode beschrijft precies dit. We halen Ronaldo, we halen Kaka, we halen Zidane en hebben 100% kwaliteit. Tegen die lat waren zelfs Robben en Sneijder niet goed genoeg in dit team.

Hoewel dit team wedstrijden won, werd dit team tot woede van de fans even zovaak voor schut gezet. Niet omdat er geen kwaliteit was, maar omdat het team geen team was.

De tweede periode kwam Mourinho.

En die begreep het.



Jouw quote is onvolledig … ik denk niet dat je het erom doet ,maar toch ..

Wat je weglaat is het begrip ‘kwaliteiten’ en dat is iets anders dan ‘kwaliteit’ ..
Maar dat weet je vast zelf ook wel en anders heeft Liam het voor jou uitgelegd..



Liam heeft het perfect uitgelegd:
open/sluit de onderstaande quote:

liam schreef op 23 september 2022 om 13:19:

Zo lang je geen 10 veldspelers kunt opstellen die ALLE facetten van het voetbal beheersen zal je toch op zoek moeten naar zoveel mogelijk complementairheid tussen de spelers onderling.
Lijkt mij tenminste, maar kan zijn dat ik er geen verstand van heb natuurlijk. Ik sta open voor alle suggesties.



Maar het punt blijft dat er een aantal supporters (misschien) 'denken' dat het alleen maar gaat om voetbaltechnisch inzicht en - capaciteiten. En dan is het te makkelijk om te zeggen dat als je 11 spelers hebt die die twee bezitten, je geen complementaire spelers nodig hebt.

Maar het draait natuurlijk niet alleen om die twee punten. Het lichtend voorbeeld is de eerste versie van de Galactico's, maar ook een aantal Engelse clubs hebben dat idee gehad en zijn daar later op teruggekomen.

Zonder mentaliteit, (levens)ervaring en inzet heb je helemaal niets aan een elftal vol met voetbaltechnische inzicht en -capaciteit. En daarom ben ik nog steeds niet van het bashen van Alvarez. Ik kan namelijk wel een aantal spelers opnoemen die zijn kwaliteiten gewoon niet hebben.

Zo vragen veel mensen zich zelfs na gisteravond nog af wat Koopmeiners, De Roon en Jansen in het NL elftal te zoeken hebben.

De manier om Alvarez uit het elftal te spelen is dus simpel: laat andere spelers zijn inzet en verdedigende kwaliteiten overnemen. Dan hef je het complementaire op. Alvarez is nu praktisch onmisbaar omdat er te weinig spelers zijn met zijn kwaliteiten.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 23 september 2022, 17:03:20.

 

+1/-0

Trouwens ik weet niet wie de aflevering van Andy in de auto heeft gezien met Ruud Gullit, daarin legde Ruud uit waarom Milan zo succesvol was. Het ging over allerlei problemen waar het huidige Ajax nu tegenaan loopt. Zo werd besproken dat de komst van Frank Rijkaard het elftal complementair maakte, de harde fysieke trainingen waardoor Milan de wedstrijden vaak aan het einde naar zich toe trok, de professionaliteit, het elkaar op de plek wijzen, geen vedette neigingen. Ook werd besproken waarom de Nederlanders juist slaagde en gewaardeerd werden, ze brachten een nieuwe spirit bij Milan buiten hun capaciteiten.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

John89 schreef op 23 september 2022 om 17:44:

Trouwens ik weet niet wie de aflevering van Andy in de auto heeft gezien met Ruud Gullit, daarin legde Ruud uit waarom Milan zo succesvol was. (...)



Ja. Was een interessante aflevering:

Bij Andy in de auto - Ruud Gullit[/Url]

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Marek schreef op 23 september 2022 om 16:56:

open/sluit de onderstaande quote:

DelCampo schreef op 23 september 2022 om 16:00:

open/sluit de onderstaande quote:

Marek schreef op 23 september 2022 om 09:01:

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 23 september 2022 om 00:31:

Want wat houdt complementairheid in? Dat er iets wordt aanvuld dat ontbreekt.



Wat een dikke onzin is dit zeg. Dit is echt het kenmerk (of het verbloemen) van een coach die voor de groep staat maar een aantal hele elementaire persoonlijke eigenschappen mist.

Om te beginnen: inlevingsvermogen en zelfreflectie.

De meesten hier kennen de twee periode's van de Galactico vast wel. De eerste periode beschrijft precies dit. We halen Ronaldo, we halen Kaka, we halen Zidane en hebben 100% kwaliteit. Tegen die lat waren zelfs Robben en Sneijder niet goed genoeg in dit team.

Hoewel dit team wedstrijden won, werd dit team tot woede van de fans even zovaak voor schut gezet. Niet omdat er geen kwaliteit was, maar omdat het team geen team was.

De tweede periode kwam Mourinho.

En die begreep het.



Jouw quote is onvolledig … ik denk niet dat je het erom doet ,maar toch ..

Wat je weglaat is het begrip ‘kwaliteiten’ en dat is iets anders dan ‘kwaliteit’ ..
Maar dat weet je vast zelf ook wel en anders heeft Liam het voor jou uitgelegd..



Liam heeft het perfect uitgelegd:
open/sluit de onderstaande quote:

liam schreef op 23 september 2022 om 13:19:

Zo lang je geen 10 veldspelers kunt opstellen die ALLE facetten van het voetbal beheersen zal je toch op zoek moeten naar zoveel mogelijk complementairheid tussen de spelers onderling.
Lijkt mij tenminste, maar kan zijn dat ik er geen verstand van heb natuurlijk. Ik sta open voor alle suggesties.



Maar het punt blijft dat er een aantal supporters (misschien) 'denken' dat het alleen maar gaat om voetbaltechnisch inzicht en - capaciteiten. En dan is het te makkelijk om te zeggen dat als je 11 spelers hebt die die twee bezitten, je geen complementaire spelers nodig hebt.

(………………..)

De manier om Alvarez uit het elftal te spelen is dus simpel: laat andere spelers zijn inzet en verdedigende kwaliteiten overnemen. Dan hef je het complementaire op. Alvarez is nu praktisch onmisbaar omdat er te weinig spelers zijn met zijn kwaliteiten.




Als jij beweert dat Àlvarez op Dit Moment in het AJAX elftal de beste Verdedigende Middenvelder is dan heb ik daar geen enkele moeite mee..
Echter , zodra Alvarez zich met de opbouw gaat bemoeien dan vergroot hij de kwetsbaarheid achterin .

Er zijn verschillende momenten waarop Àlvarez zich met de opbouw gaat bemoeien:
- als hij drie ,of meer, geslaagde verdedigende acties heeft gemaakt,
- als het elftal gaat ‘zwalken’ , in de problemen komt dus , dan denkt Edson waarschijnlijk dat hij het gewicht van de wedstrijd moet gaan dragen..

Als Edson zich gewoon tot het verdedigende werk beperkt dan heeft het team (en wij) daar het meeste profijt van..

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

DelCampo schreef op 23 september 2022 om 19:27:

(...)

Als Edson zich gewoon tot het verdedigende werk beperkt dan heeft het team (en wij) daar het meeste profijt van..



Ik vind dat we er het meeste profijt van hebben als hij leert ook op te bouwen en veelzijdiger wordt.

Zo moeilijk is dat niet en zeker te leren of te verbeteren, als je elke dag uren op het veld staat.

 

+4/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 23 september 2022 om 20:01:

open/sluit de onderstaande quote:

DelCampo schreef op 23 september 2022 om 19:27:

(...)

Als Edson zich gewoon tot het verdedigende werk beperkt dan heeft het team (en wij) daar het meeste profijt van..



Ik vind dat we er het meeste profijt van hebben als hij leert ook op te bouwen en veelzijdiger wordt.

Zo moeilijk is dat niet en zeker te leren of te verbeteren, als je elke dag uren op het veld staat.



Dan heeft hij in 3 jaar AJAX op dat gebied nog niet veel opgestoken..

 

+4/-1

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 23 september 2022 om 20:01:

open/sluit de onderstaande quote:

DelCampo schreef op 23 september 2022 om 19:27:

(...)

Als Edson zich gewoon tot het verdedigende werk beperkt dan heeft het team (en wij) daar het meeste profijt van..



Ik vind dat we er het meeste profijt van hebben als hij leert ook op te bouwen en veelzijdiger wordt.

Zo moeilijk is dat niet en zeker te leren of te verbeteren, als je elke dag uren op het veld staat.


Hij heeft nog een groot nadeel, hij is niet achterin inzetbaar in ons systeem omdat hij niet wendbaar is. 1 op 1 tegen een snelle spits altijd een verloren zaak.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

DelCampo schreef op 23 september 2022 om 20:38:

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 23 september 2022 om 20:01:

open/sluit de onderstaande quote:

DelCampo schreef op 23 september 2022 om 19:27:

(...)

Als Edson zich gewoon tot het verdedigende werk beperkt dan heeft het team (en wij) daar het meeste profijt van..



Ik vind dat we er het meeste profijt van hebben als hij leert ook op te bouwen en veelzijdiger wordt.

Zo moeilijk is dat niet en zeker te leren of te verbeteren, als je elke dag uren op het veld staat.



Dan heeft hij in 3 jaar AJAX op dat gebied nog niet veel opgestoken..



Wat een onzin dit. Alvarez is wel degelijk opbouwend behoorlijk gegroeid. Dat is absoluut ook mijn eigen mening, maar als dat niet zo was heeft TH uit zijn nek gekletst en Schreuder nu ook, inclusief alle analisten.

 

+1/-1

Deze normale topic is open en bestaat uit 6 pagina's: 1 2 3 4 5 6

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie - 2022/2023] AZ -Ajax