Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie - 2022/2023] AZ -Ajax

Deze normale topic is open en bestaat uit 6 pagina's: 1 2 3 4 5 6

Als het je niet bevalt ga je toch weg?

Het is een lopend geschiedenisboek. Als je lang genoeg wacht ga je vanzelf zien wie er een aardige kijk op hebben en wie niet. Dan mag je daarna bepalen of dat überhaupt relevant is.

Voor mij is ieder geval duidelijk dat ik een aantal personen wel degelijk serieus neem, ook al wijkt hun mening soms af van de mijne. Daartegenover staat ook een grote groep met personen die zich keer op keer belachelijk maken. Soms door onkunde en onwetendheid. Anders door reacties te willen ontlokken. Immers als je geen inzicht hebt en geen verstand van de materie moet je het schijnbaar op een andere manier proberen.

Jaren geleden toen het allemaal iets serieuzer was zag je een hoger niveau op het forum in de discussies. Het ging ook jarenlang dramatisch met Ajax dus er was een grotere reden om het ongenoegen kenbaar te maken. Nu is het allemaal wat rustiger en heb je bovendien nieuwe generaties. Zelfs mensen die nooit toppers in actie hebben gezien. Dan is het ook lastig om het langs dezelfde meetlat te leggen. Als De Sa, Jozefzoon, Siem de Jong enzovoorts de beste jeugdproducten zijn dan is dat nogal een verschilletje met pak en beet een Bergkamp of Van Basten.

Volgens mij heeft iedereen de vrijheid om te bepalen hoe serieus ze dit forum en de leden nemen. Mij maak je in ieder geval niet monddood. Ik ga hier alleen weg uit eigen beweging.

 

+3/-2

open/sluit de onderstaande quote:

JeroenE schreef op 21 september 2022 om 13:54:

Als het je niet bevalt ga je toch weg? [..]

Als De Sa, Jozefzoon, Siem de Jong enzovoorts de beste jeugdproducten zijn dan is dat nogal een verschilletje met pak en beet een Bergkamp of Van Basten. [...]

Volgens mij heeft iedereen de vrijheid om te bepalen hoe serieus ze dit forum en de leden nemen. [...]



Eens, dit is precies de kern denk ik.

Het is op een forum denk ik niet de bedoeling dat 'de rest' maar heeft te luisteren naar de groep die zijn opgegroeid met de jeugdproducten Bergkamp of Van Basten.

Dank voor deze bijval :)

Dit bericht is gewijzigd op 21 september 2022, 16:24:17.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

JeroenE schreef op 21 september 2022 om 13:54:

Als het je niet bevalt ga je toch weg?

Het is een lopend geschiedenisboek. Als je lang genoeg wacht ga je vanzelf zien wie er een aardige kijk op hebben en wie niet. Dan mag je daarna bepalen of dat überhaupt relevant is.

Voor mij is ieder geval duidelijk dat ik een aantal personen wel degelijk serieus neem, ook al wijkt hun mening soms af van de mijne. Daartegenover staat ook een grote groep met personen die zich keer op keer belachelijk maken. Soms door onkunde en onwetendheid. Anders door reacties te willen ontlokken. Immers als je geen inzicht hebt en geen verstand van de materie moet je het schijnbaar op een andere manier proberen.

Jaren geleden toen het allemaal iets serieuzer was zag je een hoger niveau op het forum in de discussies. Het ging ook jarenlang dramatisch met Ajax dus er was een grotere reden om het ongenoegen kenbaar te maken. Nu is het allemaal wat rustiger en heb je bovendien nieuwe generaties. Zelfs mensen die nooit toppers in actie hebben gezien. Dan is het ook lastig om het langs dezelfde meetlat te leggen. Als De Sa, Jozefzoon, Siem de Jong enzovoorts de beste jeugdproducten zijn dan is dat nogal een verschilletje met pak en beet een Bergkamp of Van Basten.

Volgens mij heeft iedereen de vrijheid om te bepalen hoe serieus ze dit forum en de leden nemen. Mij maak je in ieder geval niet monddood. Ik ga hier alleen weg uit eigen beweging.



Ik vermoed zo dat je het onder andere tegen mij hebt. Nou ik kan je zeggen dat ik hier mijn bijdrage blijf leveren.

Dit vind ik ik nu precies tekenend voor jou. Jij bepaalt dus hier of iets inhoudelijk klopt of niet. Past het niet in je straatje dan maken mensen zich blijkbaar zelfs belachelijk hier :D :D .
Nog wel door onkunde en onwetendheid. Toe maar. Geen inzicht en geen verstand van de materie. Het moet niet gekker worden.

Aanmatigend is waar ik aan moet denken als ik dit zo lees.

Bedankt voor de positieve en vriendelijke bijdrage, zal de discussie hier vast goed doen :denk

 

+4/-2

open/sluit de onderstaande quote:

JeroenE schreef op 21 september 2022 om 13:54:

(...) Nu is het allemaal wat rustiger en heb je bovendien nieuwe generaties. Zelfs mensen die nooit toppers in actie hebben gezien. Dan is het ook lastig om het langs dezelfde meetlat te leggen. (...)



Is dat wel zo?

Mijn ervaring is juist dat bijvoorbeeld 'oude' beelden de ogen opent bij de nieuwe generatie. En dat ze juist de verschillen zien met het huidige, zakelijke, risicoloze voetbal.

Ik merk dat ze enthousiast worden, opmerkingen maken als: "die is goed!", "laat nog eens zien!", "wie is dat?", "dat wil ik ook leren!", etc.

 

+3/-0

Het vuurtje knettert weer lekker ; de één,zoals hierboven, voelt zich meteen weer persoonlijk aangevallen, de ander duikt weer het verleden in om te roepen hoe fantastisch het toen ook al weer was ..
Na een verloren wedstrijd lopen de emoties nu eenmaal war hoger op .. èn is het ook duidelijker dat er tekortkomingen zijn in het elftal ..

Want als je met 6-0 wint van Heerenveen en verliest van AZ dan klopt er iets niet ; Ik lees graag van de leden hier wat er dan niet klopt, maar wel op een inhoudelijke manier ..

Van ‘echte fans’ verwacht ik niet veel inhoudelijkheid, bij hun gaat het om winnen met zo hoog mogelijke cijfers..
(Van AJAX als internationale grootheid verwacht ik eigenlijk alleen dat ze in Internationale Competities presteren ; Eredivisie is bijzaak, op een paar wedstrijden na..!)

Van anderen lees ik bv graag waarom het altijd mis gaat als Àlvarez denkt dat hij de opbouw moet verzorgen etc….

Iets meer analyse kan geen kwaad..

Dit bericht is gewijzigd op 21 september 2022, 22:18:14.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

DelCampo schreef op 21 september 2022 om 21:34:



Van anderen lees ik bv graag waarom het altijd mis gaat als Àlvarez denkt dat hij de opbouw moet verzorgen etc….



Want je kan dat zelf niet invullen? Het is al tig keer uitgelegd en het gaat niet veranderen. Het is gewoon een gebrek aan kwaliteit.

Waarom is het een vraag dat Bassey en Alvarez de opbouw moeten verzorgen? Is het niet normaal dat Ajax van achteruit opbouwt? En staan beide spelers niet in de as van het veld? Het zijn de twee grootste dissonanten in de opbouw. Daarmee zeg ik niet dat de anderen het fantastisch doen. Tegen Liverpool en AZ speelde het hele team dramatisch. Het is alleen wel zo dat de tegenstander weet waar de pijnpunten liggen. Je zet dus juist druk op Bassey als voorbeeld. Of Pasveer.. die goede reddingen had maar telkens geforceerd werd om de lange bal te spelen.

Die lange bal is vaak niet best. Daarnaast had je voorin geen spelers die de bal konden controleren en vasthouden. Er werd geen diepgang gezocht. Tegen AZ zag je 1x zo'n moment van Taylor en direct leverde het een simpele goal op voor Kudus.

Maar tegen Liverpool werd Tadic nadrukkelijk gezocht en die verloor bijna al zijn duels.

Ik heb Berghuis en Taylor niet gezien in de opbouw. Schreuder had kunnen schuiven met Blind om het te verbeteren. Maar ze waren bang voor de snelheid van Salah.

Tegen AZ zie je dat Alvarez in het centrum komt tijdens de opbouw. Nou hebben we allemaal gezien dat het niet beter ging lopen door deze keuze. Het was veel slimmer geweest om dit met Blind te doen. Een andere optie is om Taylor uit te laten zakken in de linkerzone zoals Gravenberch deed. Alleen was laatstgenoemde veel verder.

De handelingssnelheid moet omhoog voor dit soort wedstrijden. De precisie in de passing moet veel beter. Spelers moeten harder werken om aanspeelbaar te zijn. Loopacties maken in de diepte. Niet alleen om zelf aan de bal te komen, ook om teamgenoten te helpen. Gegroepeerd drukzetten en duels winnen. Beide zaken hebben we niet gezien. Je ziet een speler in zijn eentje drukzetten en de rest durft niet mee te gaan omdat ze bang zijn weggespeeld te worden (want Liverpool en AZ kunnen de bal aardig rond laten gaan). Deze angst in balbezit en balverlies maakt je machteloos.

Als Ajax de bal niet in de ploeg kan houden dan weet je dat ze in de problemen komen.

Het gaat op zoveel plekken tegelijk fout. Bijvoorbeeld Rensch die AZ helpt met een mislukte tackle op de bal bij de 1-1. Of de tweede goal van AZ waarbij de bal met alle geluk van de wereld bij Odgaard komt en dan blijkt dat het geen buitenspel is vanwege Bassey. Tja.

Laten we blij zijn dat niet elke tegenstander zo kan drukzetten. Napoli gaat interessant worden. Er zal een reactie moeten komen van Schreuder en de ploeg. Nog een keer op deze manier en het seizoen is mislukt.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 21 september 2022 om 21:21:

open/sluit de onderstaande quote:

JeroenE schreef op 21 september 2022 om 13:54:

(...) Nu is het allemaal wat rustiger en heb je bovendien nieuwe generaties. Zelfs mensen die nooit toppers in actie hebben gezien. Dan is het ook lastig om het langs dezelfde meetlat te leggen. (...)



Is dat wel zo?

Mijn ervaring is juist dat bijvoorbeeld 'oude' beelden de ogen opent bij de nieuwe generatie. En dat ze juist de verschillen zien met het huidige, zakelijke, risicoloze voetbal.

Ik merk dat ze enthousiast worden, opmerkingen maken als: "die is goed!", "laat nog eens zien!", "wie is dat?", "dat wil ik ook leren!", etc.


Ja als ze daarmee geconfronteerd worden. Dat is echter niet altijd het geval. Dan moet je al familieleden/vrienden hebben die je daarop wijzen. Daarnaast is niet iedereen even fanatiek en geïnteresseerd in het spelletje.

Ik kan voorbeelden geven van middenvelders die perfect zijn voor aanvallend voetbal. Zoals een Busquets, Kimmich, Thiago. Maar als mensen ze nooit zien spelen... waar moeten ze dan het verschil met bijvoorbeeld een Alvarez vandaan halen? Juist ja...

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

JeroenE schreef op 21 september 2022 om 23:30:

Want je kan dat zelf niet invullen? Het is al tig keer uitgelegd en het gaat niet veranderen. Het is gewoon een gebrek aan kwaliteit. (...)



Volgens mij bedoeld hij dat ook. Dat de voorstanders van- en Álvarez-fans keer op keer met hun neus op de feiten worden gedrukt.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

JeroenE schreef op 21 september 2022 om 23:36:

Ja als ze daarmee geconfronteerd worden. Dat is echter niet altijd het geval. Dan moet je al familieleden/vrienden hebben die je daarop wijzen. Daarnaast is niet iedereen even fanatiek en geïnteresseerd in het spelletje.

Ik kan voorbeelden geven van middenvelders die perfect zijn voor aanvallend voetbal. Zoals een Busquets, Kimmich, Thiago. Maar als mensen ze nooit zien spelen... waar moeten ze dan het verschil met bijvoorbeeld een Alvarez vandaan halen? Juist ja...



Dat is zeker een punt.

Daarom is voetbal ook kunst: iedereen kijkt er anders en op zijn eigen wijze naar.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 22 september 2022 om 00:17:

open/sluit de onderstaande quote:

JeroenE schreef op 21 september 2022 om 23:30:

Want je kan dat zelf niet invullen? Het is al tig keer uitgelegd en het gaat niet veranderen. Het is gewoon een gebrek aan kwaliteit. (...)



Volgens mij bedoeld hij dat ook. Dat de voorstanders van- en Álvarez-fans keer op keer met hun neus op de feiten worden gedrukt.



👍🏻

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

JeroenE schreef op 21 september 2022 om 23:30:

open/sluit de onderstaande quote:

DelCampo schreef op 21 september 2022 om 21:34:



Van anderen lees ik bv graag waarom het altijd mis gaat als Àlvarez denkt dat hij de opbouw moet verzorgen etc….



Want je kan dat zelf niet invullen? Het is al tig keer uitgelegd en het gaat niet veranderen. Het is gewoon een gebrek aan kwaliteit.

Waarom is het een vraag dat Bassey en Alvarez de opbouw moeten verzorgen? Is het niet normaal dat Ajax van achteruit opbouwt? En staan beide spelers niet in de as van het veld? Het zijn de twee grootste dissonanten in de opbouw. Daarmee zeg ik niet dat de anderen het fantastisch doen. Tegen Liverpool en AZ speelde het hele team dramatisch. Het is alleen wel zo dat de tegenstander weet waar de pijnpunten liggen. Je zet dus juist druk op Bassey als voorbeeld. Of Pasveer.. die goede reddingen had maar telkens geforceerd werd om de lange bal te spelen.

Die lange bal is vaak niet best. Daarnaast had je voorin geen spelers die de bal konden controleren en vasthouden. Er werd geen diepgang gezocht. Tegen AZ zag je 1x zo'n moment van Taylor en direct leverde het een simpele goal op voor Kudus.

Maar tegen Liverpool werd Tadic nadrukkelijk gezocht en die verloor bijna al zijn duels.

Ik heb Berghuis en Taylor niet gezien in de opbouw. Schreuder had kunnen schuiven met Blind om het te verbeteren. Maar ze waren bang voor de snelheid van Salah.

Tegen AZ zie je dat Alvarez in het centrum komt tijdens de opbouw. Nou hebben we allemaal gezien dat het niet beter ging lopen door deze keuze. Het was veel slimmer geweest om dit met Blind te doen. Een andere optie is om Taylor uit te laten zakken in de linkerzone zoals Gravenberch deed. Alleen was laatstgenoemde veel verder.

De handelingssnelheid moet omhoog voor dit soort wedstrijden. De precisie in de passing moet veel beter. Spelers moeten harder werken om aanspeelbaar te zijn. Loopacties maken in de diepte. Niet alleen om zelf aan de bal te komen, ook om teamgenoten te helpen. Gegroepeerd drukzetten en duels winnen. Beide zaken hebben we niet gezien. Je ziet een speler in zijn eentje drukzetten en de rest durft niet mee te gaan omdat ze bang zijn weggespeeld te worden (want Liverpool en AZ kunnen de bal aardig rond laten gaan). Deze angst in balbezit en balverlies maakt je machteloos.

Als Ajax de bal niet in de ploeg kan houden dan weet je dat ze in de problemen komen.

Het gaat op zoveel plekken tegelijk fout. Bijvoorbeeld Rensch die AZ helpt met een mislukte tackle op de bal bij de 1-1. Of de tweede goal van AZ waarbij de bal met alle geluk van de wereld bij Odgaard komt en dan blijkt dat het geen buitenspel is vanwege Bassey. Tja.

Laten we blij zijn dat niet elke tegenstander zo kan drukzetten. Napoli gaat interessant worden. Er zal een reactie moeten komen van Schreuder en de ploeg. Nog een keer op deze manier en het seizoen is mislukt.



Zo lees ik het graag ..!
Je hebt me niet helemaal begrepen maar dat kan de beste overkomen,soit.... ga lekker door met je (opbouwende)kritiek..

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:




Ja, dat was toch ook een inkoppertje! B)

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

DelCampo schreef op 22 september 2022 om 01:28:

open/sluit de onderstaande quote:

JeroenE schreef op 21 september 2022 om 23:30:

open/sluit de onderstaande quote:

DelCampo schreef op 21 september 2022 om 21:34:



Van anderen lees ik bv graag waarom het altijd mis gaat als Àlvarez denkt dat hij de opbouw moet verzorgen etc….



Want je kan dat zelf niet invullen? Het is al tig keer uitgelegd en het gaat niet veranderen. Het is gewoon een gebrek aan kwaliteit.

Waarom is het een vraag dat Bassey en Alvarez de opbouw moeten verzorgen? Is het niet normaal dat Ajax van achteruit opbouwt? En staan beide spelers niet in de as van het veld? Het zijn de twee grootste dissonanten in de opbouw. Daarmee zeg ik niet dat de anderen het fantastisch doen. Tegen Liverpool en AZ speelde het hele team dramatisch. Het is alleen wel zo dat de tegenstander weet waar de pijnpunten liggen. Je zet dus juist druk op Bassey als voorbeeld. Of Pasveer.. die goede reddingen had maar telkens geforceerd werd om de lange bal te spelen.

Die lange bal is vaak niet best. Daarnaast had je voorin geen spelers die de bal konden controleren en vasthouden. Er werd geen diepgang gezocht. Tegen AZ zag je 1x zo'n moment van Taylor en direct leverde het een simpele goal op voor Kudus.

Maar tegen Liverpool werd Tadic nadrukkelijk gezocht en die verloor bijna al zijn duels.

Ik heb Berghuis en Taylor niet gezien in de opbouw. Schreuder had kunnen schuiven met Blind om het te verbeteren. Maar ze waren bang voor de snelheid van Salah.

Tegen AZ zie je dat Alvarez in het centrum komt tijdens de opbouw. Nou hebben we allemaal gezien dat het niet beter ging lopen door deze keuze. Het was veel slimmer geweest om dit met Blind te doen. Een andere optie is om Taylor uit te laten zakken in de linkerzone zoals Gravenberch deed. Alleen was laatstgenoemde veel verder.

De handelingssnelheid moet omhoog voor dit soort wedstrijden. De precisie in de passing moet veel beter. Spelers moeten harder werken om aanspeelbaar te zijn. Loopacties maken in de diepte. Niet alleen om zelf aan de bal te komen, ook om teamgenoten te helpen. Gegroepeerd drukzetten en duels winnen. Beide zaken hebben we niet gezien. Je ziet een speler in zijn eentje drukzetten en de rest durft niet mee te gaan omdat ze bang zijn weggespeeld te worden (want Liverpool en AZ kunnen de bal aardig rond laten gaan). Deze angst in balbezit en balverlies maakt je machteloos.

Als Ajax de bal niet in de ploeg kan houden dan weet je dat ze in de problemen komen.

Het gaat op zoveel plekken tegelijk fout. Bijvoorbeeld Rensch die AZ helpt met een mislukte tackle op de bal bij de 1-1. Of de tweede goal van AZ waarbij de bal met alle geluk van de wereld bij Odgaard komt en dan blijkt dat het geen buitenspel is vanwege Bassey. Tja.

Laten we blij zijn dat niet elke tegenstander zo kan drukzetten. Napoli gaat interessant worden. Er zal een reactie moeten komen van Schreuder en de ploeg. Nog een keer op deze manier en het seizoen is mislukt.



Zo lees ik het graag ..!
Je hebt me niet helemaal begrepen maar dat kan de beste overkomen,soit.... ga lekker door met je (opbouwende)kritiek..



Ja sorry ik vond die zin een beetje vaag. Maar het sluit aan bij de merkwaardige vragen van Marek in zijn stukje. ;)

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

JeroenE schreef op 22 september 2022 om 07:11:

Ja sorry ik vond die zin een beetje vaag. Maar het sluit aan bij de merkwaardige vragen van Marek in zijn stukje. ;)



Ah. Was mijn vraag waarom FK niet voor de groep stond en Schreuder hier op het forum je trigger voor dit:

open/sluit de onderstaande quote:

JeroenE schreef op 21 september 2022 om 13:54:
Zelfs mensen die nooit toppers in actie hebben gezien. Dan is het ook lastig om het langs dezelfde meetlat te leggen. Als De Sa, Jozefzoon, Siem de Jong enzovoorts de beste jeugdproducten zijn dan is dat nogal een verschilletje met pak en beet een Bergkamp of Van Basten.




Ik vind dit echt onzin. Dus als je uit de tijd komt van 'De Sa, Jozefzoon en Siem de Jong komt' heb je vanzelfsprekend geen kijk op het spelletje omdat je dan niet met eigen ogen gezien hebt hoe goed 'Bergkamp en van Basten' zijn geweest?? :D

Nog even daargelaten hoe lang van Basten en/of Bergkamp eigenlijk bij Ajax hadden gezeten in deze tijd. Er worden nu mindere jeugdspelers weggekocht.

Het is gewoon iedereen die niet uit de periode Bergkamp / Van Basten komen, collectief in de hoek zetten.

Terwijl je niet eens wéét uit welke periode ik kom :D

Ikzelf vind het vrij normaal dat de opbouw niet alleen door het centrum gaat maar ook via de zijkanten. En Rensch en Blind aan de zijkant blinken nu ook niet bepaald uit in de opbouw. Dat komt mede doordat Bergwijn en Tadic aan de zijkant wat statisch zijn. Maar je ziet ook niemand anders die 4 achterin helpen.

Dus als er dan kritiek komt op Alvarez, vind ik zelf, dat zijn positie twee facetten heeft: opbouwen én de tegenstander ontregelen in hún opbouw. Helemaal als jouw eigen aanvalsspel bestaat uit het met 8 man vastzetten van de tegenstander op 16m. En voor dat laatste (je restverdediging) kun je je eigenlijk geen betere wensen dan een Alvarez in je team.

En voor de rest vind ik dat niet Alvarez aan vervanging voor Thiago toe is, maar dat Rensch en Blind aan vervanging toe zijn, voor backs die wél kunnen opbouwen. Als je het probleem dáár oplost gaat die tegenstander ook geen druk zetten op Alvarez en Bassey.

Dat heeft geen reet te maken met of jij denkt dat ik Thiago nooit heb zien voetballen. Zels Peter Boeve en Jan Weggelaar waren beter in de opbouw vanaf de zijkant.

Er zit aan een verdedigende middenvelder niet alleen een 'aanvallend' concept. Het beeld dat dit wél zo is komt, precies zoals je aangeeft' uit één bepaalde periode bij Ajax.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 22 september 2022, 09:24:36.

 

+1/-0

Ik weet niet waar je het over hebt. Ik doelde op dit:

open/sluit de onderstaande quote:

Wie zegt dat er intern (na het vertrek van een aantal dragende spelers) is afgesproken dat de opbouw van Alvarez en/of Bassey vandaan moet komen?

Waar is die gedachte op gebaseerd? Is dat omdat zij nu toevallig op de positie staan van spelers waar voorheen de opbouw vandaan kwam? Misschien moet de opbouw nu wel van andere spelers komen, maar geven zij niet thuis?



Verder zeg ik niet dat jij geen goede voetballers kent uit het verleden. Ik zeg alleen dat het kan voorkomen dat een nieuwe generatie voetbalkijkers die weinig van het internationale voetbal zien al snel van mening kunnen zijn dat Alvarez een topper is voor Ajax. Wat is er gek aan om zoiets te zeggen?

Als iemand Alvarez naast Busquets legt en ze zien niet het verschil in voetbalvaardigheden dan ontbreekt toch elke vorm van inzicht of niet dan?

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

JeroenE schreef op 22 september 2022 om 09:55:

Ik weet niet waar je het over hebt. Ik doelde op dit:

open/sluit de onderstaande quote:

Wie zegt dat er intern (na het vertrek van een aantal dragende spelers) is afgesproken dat de opbouw van Alvarez en/of Bassey vandaan moet komen?

Waar is die gedachte op gebaseerd? Is dat omdat zij nu toevallig op de positie staan van spelers waar voorheen de opbouw vandaan kwam? Misschien moet de opbouw nu wel van andere spelers komen, maar geven zij niet thuis?



Verder zeg ik niet dat jij geen goede voetballers kent uit het verleden. Ik zeg alleen dat het kan voorkomen dat een nieuwe generatie voetbalkijkers die weinig van het internationale voetbal zien al snel van mening kunnen zijn dat Alvarez een topper is voor Ajax. Wat is er gek aan om zoiets te zeggen?

Als iemand Alvarez naast Busquets legt en ze zien niet het verschil in voetbalvaardigheden dan ontbreekt toch elke vorm van inzicht of niet dan?



Helder.

En het vergelijken tussen Alvarez en Busquets (geweldige voetballer overigens),, ik weet niet of dat wel 1:1 opgaat.

Bij Barcelona voetballen ze nu eenmaal een ander speltype dan wij bij Ajax. En bij Barcelone gaat de opbouw inderdaad via een sterk middenveld waar vanuit of Frenkie de Jong, of een Busquets de bal ophalen.

Dat is bij Ajax toch niet perse zo? Bij het huidige Barcelona is het aanvalsspel toch ook anders dan bij Ajax? En ook de manier opbouwen is niet hetzelfde.

Het is maar net wat je vraagt van de positie waarop Busquets/Alvarez spelen. Maar dan kun je nog niet de personen 1:1 met elkaar vergelijken want de invulling van die rol hangt echt samen met speelwijze (en hoe je wil spelen) van de rest van het team af. De hele rolverdeling en invulling van het middenveld van Barcelona verschilt met die van Ajax.

Dus beweren dat de opbouw bij Ajax niet loopt OMDAT Alvarez niet goed kan opbouwen,, is gewoon heel kort en snel door de bocht.

Voor mij blijven er nog wel wat vragen open:
1) Waarom kan Alvarez die bal niet goed kwijt? Zijn daar wel afspraken over en waarom worden ze dan niet uitgevoerd?, en
2) Waarom ligt de opbouw bij Alvarez. Is dat echt de afspraak of functioneren de zijkanten niet?

Dat afbranden van Alvarez, ik heb daar gewoon helemaal niets mee.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 22 september 2022, 10:44:58.

 

+2/-1

open/sluit de onderstaande quote:

Marek schreef op 22 september 2022 om 10:38:

open/sluit de onderstaande quote:

JeroenE schreef op 22 september 2022 om 09:55:

Ik weet niet waar je het over hebt. Ik doelde op dit:

open/sluit de onderstaande quote:

Wie zegt dat er intern (na het vertrek van een aantal dragende spelers) is afgesproken dat de opbouw van Alvarez en/of Bassey vandaan moet komen?

Waar is die gedachte op gebaseerd? Is dat omdat zij nu toevallig op de positie staan van spelers waar voorheen de opbouw vandaan kwam? Misschien moet de opbouw nu wel van andere spelers komen, maar geven zij niet thuis?



Verder zeg ik niet dat jij geen goede voetballers kent uit het verleden. Ik zeg alleen dat het kan voorkomen dat een nieuwe generatie voetbalkijkers die weinig van het internationale voetbal zien al snel van mening kunnen zijn dat Alvarez een topper is voor Ajax. Wat is er gek aan om zoiets te zeggen?

Als iemand Alvarez naast Busquets legt en ze zien niet het verschil in voetbalvaardigheden dan ontbreekt toch elke vorm van inzicht of niet dan?



Helder.

En het vergelijken tussen Alvarez en Busquets (geweldige voetballer overigens),, ik weet niet of dat wel 1:1 opgaat.

Bij Barcelona voetballen ze nu eenmaal een ander speltype dan wij bij Ajax. En bij Barcelone gaat de opbouw inderdaad via een sterk middenveld waar vanuit of Frenkie de Jong, of een Busquets de bal ophalen.

Dat is bij Ajax toch niet perse zo? Bij het huidige Barcelona is het aanvalsspel toch ook anders dan bij Ajax? En ook de manier opbouwen is niet hetzelfde.

Het is maar net wat je vraagt van de positie waarop Busquets/Alvarez spelen. Maar dan kun je nog niet de personen 1:1 met elkaar vergelijken want de invulling van die rol hangt echt samen met speelwijze (en hoe je wil spelen) van de rest van het team af. De hele rolverdeling en invulling van het middenveld van Barcelona verschilt met die van Ajax.

Dus beweren dat de opbouw bij Ajax niet loopt OMDAT Alvarez niet goed kan opbouwen,, is gewoon heel kort en snel door de bocht.

Voor mij blijven er nog wel wat vragen open:
1) Waarom kan Alvarez die bal niet goed kwijt? Zijn daar wel afspraken over en waarom worden ze dan niet uitgevoerd?, en
2) Waarom ligt de opbouw bij Alvarez. Is dat echt de afspraak of functioneren de zijkanten niet?

Dat afbranden van Alvarez, ik heb daar gewoon helemaal niets mee.



In een voetbalelftal draait alles om complementairheid. Alvarez kan goed functioneren als om hem heen creatieve en balzekere spelers staan. Spelers met snelle voeten.

Als hij echter spelers om hem heen heeft staat die ook niet echt het spel versnellen dan wordt het een moeilijk verhaal. Achter Alvarez moet eigenlijk een speler als Blind staan. Op deze manier komen we niet echt aan voetballen toe.

Ik zou sowieso weleens willen zien hoe Grillitsch het doet.

 

+1/-0

Je hoeft er allemaal niet zo moeilijk over te doen hoor, bijna alles valt en staat bij kwaliteit. Leg simpel het elftal van 2018/19 naast het elftal van nu en je ziet dat we toen op iedere plek betere spelers hadden (en het elftal van 95 was nog veel beter bezet). Werd bv. Frenkie onder druk gezet dan nam Schone de passing over. Heden ten dagen hebben we dat niet meer en dan blijft er weinig over. Zo n Rensch bv. loopt werkelijk als een kip zonder kop rond en is gewoon regelmatig zijn tegenstander en de bal kwijt. Dest had daar ook zo n handje van, het oogde leuk maar het was regelmatig gevaarlijk voor jezelf.

Dan hoor ik regelmatig mensen over Blind zeuren maar hij is de beste Ajacied aan de bal maar om er optimaal gebruik van te maken zal hij wel centraal moeten spelen. Haal je hem er ook nog van af dan valt er niks meer op te bouwen. Dus defensief zul je het anders in moeten vullen.
Misschien moet je Alvarez wel een linie terughalen en met Timber-Alvarez-Blind-Bassey gaan spelen, waarbij de backs (kunnen) knijpen net zoals in 95.

Kun je op de plek van Alvarez Grillitsch zetten, die voetballend meer vermogen heeft. En zet daarnaast gewoon balvaardige spelers. Dat maakt alles een stuk makkelijker. Je hebt met je verdediging en Grillitsch al zat spelers die op de tegenstoot kunnen anticiperen.

Voorin staat voor mij Brobbey als 9 gewoon vast. Hij kwam tegen AZ in het elftal en we kregen gelijk grip op de wedstrijd, verdere woorden hoeven hieraan niet vuil gemaakt te worden.

De rest mag naar eigen inzicht ingevuld worden. Ik denk wel dat spelers als Kudus, Taylor en Bergwijn moeten spelen. Alhoewel ik Bergwijn ondertussen ook flink vind tegenvallen. Hij is voor 32 miljoen gehaald en dan mag je wat verwachten. Initiatief is daarbij misschien het belangrijkste.

Als laatste moeten we natuurlijk beseffen dat we met het vertrek van Mazraoui, Antony & Martinez juist op die plekken veel kwaliteit ingeleverd hebben. Zo'n Conceiciao is met een hoop bombarie binnengehaald maar is voorlopig vaker geblesseerd dan hij speelt.

PS. het is natuurlijk oliedom dat Ajax Bogarde van de hand heeft gedaan.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 22 september 2022, 15:29:34.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

JeroenE schreef op 22 september 2022 om 09:55:

(...) Ik zeg alleen dat het kan voorkomen dat een nieuwe generatie voetbalkijkers die weinig van het internationale voetbal zien al snel van mening kunnen zijn dat Alvarez een topper is voor Ajax. (...)



Dat kan ik me niet voorstellen.

Een topper draagt het elftal, is doorslaggevend, heeft uitzonderlijke en/of veel kwaliteiten en maakt weinig of geen fouten.

Of heeft de nieuwe generatie voetbalkijkers een andere definitie voor 'topper'?

open/sluit de onderstaande quote:

JeroenE schreef op 22 september 2022 om 09:55:

(...) Als iemand Alvarez naast Busquets legt en ze zien niet het verschil in voetbalvaardigheden dan ontbreekt toch elke vorm van inzicht of niet dan?



Ook als je alleen Álvarez beschouwt, zonder vergelijk, en je bestempeld hem als topper, ontbreekt mijn inziens 'elke vorm van inzicht'.

open/sluit de onderstaande quote:

Marek schreef op 22 september 2022 om 10:38:

(...) Maar dan kun je nog niet de personen 1:1 met elkaar vergelijken want de invulling van die rol hangt echt samen met speelwijze (en hoe je wil spelen) van de rest van het team af. (...)



De invulling van een rol hangt af van de kwaliteiten van een speler en de (verzameling) kwaliteiten van de spelers zijn bepalend voor de speelwijze die wordt gekozen.

Oftewel:

open/sluit de onderstaande quote:

John89 schreef op 22 september 2022 om 15:20:

Je hoeft er allemaal niet zo moeilijk over te doen hoor, bijna alles valt en staat bij kwaliteit. (...)



En dan nog dit:

open/sluit de onderstaande quote:

liam schreef op 22 september 2022 om 15:07:

In een voetbalelftal draait alles om complementairheid. (...)



Nee. In een voetbalelftal draait alles om wat John89 hierboven schrijft: kwaliteit!

Want wat houdt complementairheid in? Dat er iets wordt aanvuld dat ontbreekt.
En wat ontbreekt er dan? Een of meerdere kwaliteiten.

 

+4/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 23 september 2022 om 00:31:

Want wat houdt complementairheid in? Dat er iets wordt aanvuld dat ontbreekt.



Wat een dikke onzin is dit zeg. Dit is echt het kenmerk (of het verbloemen) van een coach die voor de groep staat maar een aantal hele elementaire persoonlijke eigenschappen mist.

Om te beginnen: inlevingsvermogen en zelfreflectie.

De meesten hier kennen de twee periode's van de Galactico vast wel. De eerste periode beschrijft precies dit. We halen Ronaldo, we halen Kaka, we halen Zidane en hebben 100% kwaliteit. Tegen die lat waren zelfs Robben en Sneijder niet goed genoeg in dit team.

Hoewel dit team wedstrijden won, werd dit team tot woede van de fans even zovaak voor schut gezet. Niet omdat er geen kwaliteit was, maar omdat het team geen team was.

De tweede periode kwam Mourinho.

En die begreep het.

Dit bericht is gewijzigd op 23 september 2022, 11:54:36.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 6 pagina's: 1 2 3 4 5 6

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie - 2022/2023] AZ -Ajax