Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Oefenduel] [2025/2026] Ajax - Twente

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

Garcia verkiest wederom een oefenduel.

Hij doet dat vaak/vaker ik vind het opzich wel een goede. Zo leert hij sneller de spelers kennen.

Ik vraag me af alleen waarom tegen Twente, revanche?

Het begint donderdag om (waarschijnlijk) 14.00 Nederlandse tijd.

+1/-0

Gezien de stand en programma heeft zowel Ajax als Twente behoefte aan een oefenduel om het ritme vast te houden, dus win-win voor beide ploegen.

+1/-0

Wedstrijd is gratis live te bekijken op youtube kanaal van Ajax:

https://www.youtube.com/watch?v=ZW8Gyg7cV-wlink

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

s0lido schreef op 16 april 2026 om 13:24:

Thanks!

De opstelling is een interessante:

Volledige opstelling Ajax:
Reverson; Tomiyasu, Bouwman, Itakura, Wijndal; Steur, Gloukh, Bounida; Carrizo, Dolberg, Edvardsen.

+1/-0

Maximilian-Ibrahimovic schreef op 16 april 2026 om 14:00:

s0lido schreef op 16 april 2026 om 13:24:

Thanks!

De opstelling is een interessante:

Volledige opstelling Ajax:
Reverson; Tomiyasu, Bouwman, Itakura, Wijndal; Steur, Gloukh, Bounida; Carrizo, Dolberg, Edvardsen.

'Interessant' is bovendien dat Wijndal aanvoerder is... :denk

+3/-0

Walking football. Zit niks in. Blijft een oefenpotje, maar wel fijn als je wat aanknopingspunten zou zien.

+1/-0

Wel maar de helft van het aantal tegengoals vergeleken met de laatste twee ontmoetingen!

:denk

Als je Wijndal als captain het veld instuurt wordt het sowieso hoog tijd dat je tegen jezelf in bescherming genomen wordt.

+3/-0

Carrizo's snelheid moet goed gebruikt gaan worden de komende wedstrijden.

+3/-0

Het lijkt wel alsof dit team allergisch is voor het verticaal verplaatsen van het spel. De opstelling was wel interessant op zich. Een middenveld met Bounida, Steur en Gloukh is absoluut niet in balans natuurlijk, maar ik was wel benieuwd hoe het zou lopen. Fysiek werden ze behoorlijk gesloopt. Twente was ook veel beter in het pressen dan Ajax, en op basis daarvan waren ze duidelijk de betere ploeg.

Steur deed het defensief nog redelijk overigens. Aan de bal viel hij wel erg tegen. Eigenlijk viel alleen Carrizo me nog wel positief op met een aantal best leuke acties. Ik krijg na een aantal wedstrijden trouwens wel het gevoel dat hij ook weer niet super snel is, wat toch iets is wat dit team nodig heeft. Qua speelstijl komt hij dichter in de buurt bij Berghuis dan bij pakweg Neres of Forbs.

+4/-0

Sevic schreef op 16 april 2026 om 16:07:

Wel maar de helft van het aantal tegengoals vergeleken met de laatste twee ontmoetingen!

Als je Wijndal als captain het veld instuurt wordt het sowieso hoog tijd dat je tegen jezelf in bescherming genomen wordt.

Persoonlijk vind ik die band in een oefenpotje niet zo belangrijk. We hebben het geloof ik over de '3e aanvoerder'. Klaassen is geloof ik de hoofd aanvoerder en Berghuis de reserve aanvoerder, correct me if i'm wrong.

Wie zou jij de aanvoerdersband dan hebben gegeven van de opgestelde? Op basis van het coachen an sich in het veld zou Tomiyasu misschien een logische keuze zijn. Maar goed hij is er de volgende wedstrijd al niet bij.

Als we het dan toch over Tomiyasu hebben viel met me op dat hij in de 1e helft heel druk aan het communiceren was met Carrizo. Ik vraag me dan af of er bijvoorbeeld een verschillende ´voetbal stijl´ gehanteerd word in dit geval voor Japan en Argentinië.

In ieder geval probeerde Tomiyasu hem het e.e.a. duidelijk te maken. Maar goed misschien bestaat er gewoon een 'voetbal language' dat ze elkaar makkelijk begrijpen.

Verder was het niet echt een noemenswaadig potje (ik keek ook met het geluid uit). Ik zag alleen dat Dolberg continue goed in beweging was ik heb het idee dat de aanvoer die hij krijgt niet altijd de juiste is om hem te doen excelleren.

Maar goed je moet ook niet een team ombouwen om een speler heen. Ik ben nog steeds fan van Dolberg, maar het wordt de hoogste tijd dat al zijn potentie er eens uit komt. Het lijkt toch enigszins moeilijk om hem te prikkelen, bij zijn eerste Ajax hoofdstuk kwam niet alles eruit. Laten we hopen dat hij zich de komende tijd ontwikkeld.

+2/-0

Van zo'n oefenwedstrijd vind ik het belangrijkst dat spelers toch wat ritme hebben opgedaan tegen een goede tegenstander. Anders zit je twee weken te wachten op de eerstvolgende competitiewedstrijd.

+1/-0

s0lido schreef op 17 april 2026 om 07:24:

Van zo'n oefenwedstrijd vind ik het belangrijkst dat spelers toch wat ritme hebben opgedaan tegen een goede tegenstander. Anders zit je twee weken te wachten op de eerstvolgende competitiewedstrijd.

Eens, dit moet je in principe ook vaker doen. Zou het ook helemaal geen gek idee vinden om structureel friendlies te spelen met je reserves. Vroeger konden die in JA meedoen maar daar is paal en perk aan gesteld.

Benader gewoon clubs in de buurt (AZ, Utrecht, Telstar, Volendam) en speel eens in de twee weken vriendschappelijk tegen elkaar. Kun je al je reserves 90 minuten aan het werk zetten en eventueel jonge talenten een keer met de grote jongens laten meespelen.

+3/-0

Oefenpotjes zijn zeker handig om structureel in te voeren. Ik kan me niet heugen dat een andere trainer dan Garcia dat stelselmatig heeft gedaan. Je komt er in dat soort potjes ook achter wat niet werkt.

+2/-0

In andere wedstrijden kom je óók achter wat niet werkt. Niet dat men daar (snel) van leert ofzo.

+1/-0

Wijndal was in zijn laatste jaar bij AZ ook al aanvoerder. Hij heeft dus in het verleden al de nodige ervaring ermee opgedaan. En hij wist er destijds een transfer en een lucratief contract mee te verdienen. Misschien heeft hij die aanvoerdersband wel nodig om te kunnen excelleren?

+1/-0

Sjakie Meulemans schreef op 17 april 2026 om 10:31:

Wijndal was in zijn laatste jaar bij AZ ook al aanvoerder. Hij heeft dus in het verleden al de nodige ervaring mee opgedaan. En hij wist er destijds mede een transfer en een lucratief contract mee te verdienen. Misschien heeft hij die aanvoerdersband wel nodig om te kunnen excelleren?

Dan stel ik voor om 'm 16 aanvoerdersbanden om te doen, want het mag wel heel wat beter dan we de voorbije jaren gezien hebben.

+1/-0

Ik hoor Barça al op de deur kloppen voor Wijndal.

+1/-0

Kiki schreef op 17 april 2026 om 10:38:

In zijn laatste jaar als aanvoerder bij AZ leek het erop dat Owen Wijndal jarenlang de vaste linksback van het Nederlands elftal zou gaan worden. Ajax betaalde dan ook zonder aarzeling 10 miljoen euro aan transfersom om hem binnen te halen. Maar uiteindelijk heeft Owen Wijndal nooit de verwachtingen waar kunnen maken. Hij is een grote flop gebleken.

Dit bericht is gewijzigd op 17 april 2026, 13:36:21.

+1/-0

Sjakie Meulemans schreef op 17 april 2026 om 12:47:

In zijn laatste jaar als aanvoerder bij AZ leek het erop dat Owen Wijndal jarenlang de vaste linksback van het Nederlands elftal zou gaan worden. Ajax en Overmars betaalden dan ook zonder aarzeling 10 miljoen euro aan transfersom om hem binnen te halen. Maar uiteindelijk heeft Owen Wijndal nooit de verwachtingen waar kunnen maken. Hij is een grote flop gebleken.

Nah. Malacia deed het veel beter in Oranje dan Wijndal wie nooit een goede wedstrijd heeft gespeeld in het Oranje v. Oranje.

+1/-0

Sjakie Meulemans schreef op 17 april 2026 om 12:47:

In zijn laatste jaar als aanvoerder bij AZ leek het erop dat Owen Wijndal jarenlang de vaste linksback van het Nederlands elftal zou gaan worden. Ajax en Overmars betaalden dan ook zonder aarzeling 10 miljoen euro aan transfersom om hem binnen te halen. Maar uiteindelijk heeft Owen Wijndal nooit de verwachtingen waar kunnen maken. Hij is een grote flop gebleken.

Wijndal is gekocht door H2, niet door Overmars.

Die betaalden ook voor Bassey, Bergwijn en Kaplan veel te veel. En bijna ook voor Ocampos, ware het niet dat de RvC daar godzijdank een stokje voor stak.

+3/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Oefenduel] [2025/2026] Ajax - Twente