Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Spelers » Dies Janse

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 23 september 2026 om 22:58:

Een hoog salaris is problematisch en verzwakt juist jouw positie als verkopende partij. Niemand wil(de) Wijndal, Van den Boomen, Van Axel Dongen en ga zo maar door! Omdat zij veel meer verdienen dan dat ze waard zijn. Ook iemand als Bergwijn was een ramp met diens salaris (en Berghuis nu)!

Je noemt allemaal spelers die én niet presteerden bij Ajax én moeilijk kwijt te raken waren/zijn. Causaliteit?

+2/-0

Sevic schreef op 23 september 2026 om 21:14:

Dus als ik hun forumdiscussie zou factchecken: Sevic 1–0 Thomas83, met de VAR-opmerking dat Sevics ‘alleen contractduur telt’ iets te stellig is.

Hehehe. Dit vind ik wel nice.

Thomas standpunten zijn sterk irrationeel en vaak ook Sunk Cost Fallacies. Mensen zoals hij denken dat de kopende partij "een contract afkoopt" en dat dus hoe meer waarde dat contract beslaat qua salaris en duur, hoe meer men bereid is aan transfersom te betalen, maar zo werkt het niet. Het is simpelweg een onderhandeling waarin alleen de duur van het contract belangrijk is, omdat het de concurrentiepositie van de verkopende partij deels bepaalt.

Er is wel een dynamiek waarin een lager salaris tot een lagere transfersom kan leiden. Als een speler nu weinig verdient en bij een andere club een veelvoud kan pakken, kan die potentiele koper de speler lekker maken met dat salaris en expres weinig aan de verkopende partij bieden omdat de kans dan groot is dat de speler gaat muiten de de verkoper op den duur wel genoegen moet nemen met dat lage bod.

Zo zijn wij ook aan die Rus van Girona gekomen. Dat ging dan niet om salaris maar over het podium dat wij konden bieden. Jordi heeft hem vermoedelijk de instructie gegeven om moeilijk te doen als ie zo graag uit de 2e divisie in Spanje weg wilde en hij werd zo lastig dat Girona dat lage bod van ons wel best vond.

+1/-0

ElSimao2 schreef op 24 september 2026 om 00:59:

Sevic schreef op 23 september 2026 om 21:14:

Dus als ik hun forumdiscussie zou factchecken: Sevic 1–0 Thomas83, met de VAR-opmerking dat Sevics ‘alleen contractduur telt’ iets te stellig is.

Hehehe. Dit vind ik wel nice.

Thomas standpunten zijn sterk irrationeel en vaak ook Sunk Cost Fallacies. Mensen zoals hij denken dat de kopende partij "een contract afkoopt" en dat dus hoe meer waarde dat contract beslaat qua salaris en duur, hoe meer men bereid is aan transfersom te betalen, maar zo werkt het niet. Het is simpelweg een onderhandeling waarin alleen de duur van het contract belangrijk is, omdat het de concurrentiepositie van de verkopende partij deels bepaalt.

Er is wel een dynamiek waarin een lager salaris tot een lagere transfersom kan leiden. Als een speler nu weinig verdient en bij een andere club een veelvoud kan pakken, kan die potentiele koper de speler lekker maken met dat salaris en expres weinig aan de verkopende partij bieden omdat de kans dan groot is dat de speler gaat muiten de de verkoper op den duur wel genoegen moet nemen met dat lage bod.

Zo zijn wij ook aan die Rus van Girona gekomen. Dat ging dan niet om salaris maar over het podium dat wij konden bieden. Jordi heeft hem vermoedelijk de instructie gegeven om moeilijk te doen als ie zo graag uit de 2e divisie in Spanje weg wilde en hij werd zo lastig dat Girona dat lage bod van ons wel best vond.

Als de stelling van Thomas zou kloppen (hoger salaris leidt op zichzelf im allgemeines tot een hogere transfersom bij verkoop), dan zou je een gedachtenexperiment als volgt kunnen uitvoeren:

Stel, Baas en Blind scheuren allebei genadeloos uit hun kut en staan tot eind mei aan de kant. Janse komt in de basis. Hij doet het ineens geweldig, ontwikkelt zich pijlsnel en we worden kampioen. Er ontstaat in de zomer interesse voor Janse, die dan nog een driejarig contract heeft, maar vermoedelijk met een niet al te hoog salaris.

Thomas gaf aan: we moeten dat contract sowieso nog een keer verlengen om het maximale eruit te halen aan transfersom.

Als het salaris een factor van betekenis zou zijn, zouden we in bovenstaande denkbeeldige situatie het contract van Janse kunnen opwaarderen, zonder verlenging, maar met dus alleen een hoger salaris, om alleen daarmee al een hogere transfervergoeding te kunnen vangen.

Ja ik geloof daar dus geen hout van. En uit al die onderzoeken en modellen die ChatGPT aanhaalde blijkt daar dus ook niets van.

+2/-0

De discussie draait om de vraag of salaris invloed heeft op een transfersom.

Dat klopt niet, hè? De discussie draait om de vraag of het wat uitmaakt dat het contract voor vier jaar is in plaats van de maximale vijf. Dat is de kern van de discussie, en ik denk dat thomas83 wel een punt heeft dat dit ook weer niet zoveel uitmaakt. Als Janse het goed doet, dan waardeer je z'n contract op en het idee daarachter is uiteraard dat je dan een hogere transfersom kunt krijgen. Een hoger salaris betekent hogere status binnen de selectie, en het bindt de speler nog wat steviger aan de club. Dat zijn allemaal dingen die bijdragen aan een hogere transfersom.

Maar vraagt het eens aan ChatGPT of een ander surrogaatbrein of het heel veel uitmaakt of een contract voor 4 of 5 jaar getekend wordt. En haal het vinkje bij het reetlikken-hokje weg.

PS [forumbully-modus]Bruh zit al om 6 uur 's ochtends te schrijven, zo graag wil hij doorzaniken over zoiets insignificants! :D [/forumbully-modus]

Dit bericht is gewijzigd op 24 september 2026, 10:13:09.

+1/-0

Mie Toe schreef op 24 september 2026 om 09:21:
Een hoger salaris betekent hogere status binnen de selectie, en het bindt de speler nog wat steviger aan de club. Dat zijn allemaal dingen die bijdragen aan een hogere transfersom.

Zeer dubieuze statements natuurlijk. Waarom zou een koper meer betalen omdat een speler een hogere status binnen de selectie zou hebben (vanwege een hoger salaris) of omdat ie stevig gebonden aan de club zou zijn?

+1/-0

ElSimao2 schreef op 24 september 2026 om 10:11:

Zeer dubieuze statements natuurlijk. Waarom zou een koper meer betalen omdat een speler een hogere status binnen de selectie zou hebben (vanwege een hoger salaris) of omdat ie stevig gebonden aan de club zou zijn?

Omdat imago een heel grote rol binnen het voetbal speelt. Het is geen exacte wetenschap die je met statisch denken kunt ontleden, maar een dynamisch spel waarin met geld gesmeten wordt alsof het niets is.

Sevic heeft een punt dat 5 jaar op papier beter is dan 4 jaar, maar thomas83 heeft ook een punt dat het waarschijnlijk niet zoveel uitmaakt en dat andere zaken ook een rol spelen. Nu kun je een slijmbot alles laten zeggen en daarmee aankondigen dat je je tegenstander en zijn stelling vermorzeld hebt. Maar zolang we niet alle ins and outs van het contract weten, kan er niets definitiefs over gezegd worden en zal de toekomst uit moeten wijzen wat beter was, 4 of 5 jaar contract, of dat het niet zoveel uitmaakt.

+2/-0

Mie Toe schreef op 24 september 2026 om 10:21:

ElSimao2 schreef op 24 september 2026 om 10:11:

Omdat imago een heel grote rol binnen het voetbal speelt. Het is geen exacte wetenschap die je met statisch denken kunt ontleden, maar een dynamisch spel waarin met geld gesmeten wordt alsof het niets is.

Sevic heeft een punt dat 5 jaar op papier beter is dan 4 jaar, maar thomas83 heeft ook een punt dat het waarschijnlijk niet zoveel uitmaakt en dat andere zaken ook een rol spelen. Nu kun je een slijmbot alles laten zeggen en daarmee aankondigen dat je je tegenstander en zijn stelling vermorzeld hebt. Maar zolang we niet alle ins and outs van het contract weten, kan er niets definitiefs over gezegd worden en zal de toekomst uit moeten wijzen wat beter was, 4 of 5 jaar contract.

Ik bedoel jouw statements over dat de binding met de club en de status binnen de selectie vanwege een hoog salaris de prijs opstuwen.

+1/-0

Je bent weer op zoek naar iets kleins dat niet perfect onderbouwd kan worden met bronnen, zodat je vervolgens alles van tafel kunt vegen en aan de kern (die ik net weer samengevat heb) voorbij kunt gaan.

Status: Maakt het een verschil voor de transfersom als Janse over 2 jaar als een sterkhouder en leider van de defensie wordt gezien (met daarbij behorend salaris), of als gewoon een waterdrager?
Binding: Maakt het een verschil als Ajax kan zeggen 'van ons hoeft Dies niet weg' en Dies beaamt dat omdat hij speelt en een mooi salaris heeft (vanwege de opwaardering van het contract), of Dies heeft een relatief laag salaris?

Als het antwoord op beide vragen 'ja' is, is 'dubieus' dan het juiste bijvoeglijke naamwoord om te gebruiken?

+1/-0

Mie Toe schreef op 24 september 2026 om 10:37:

Je bent weer op zoek naar iets kleins dat niet perfect onderbouwd kan worden met bronnen, zodat je vervolgens alles van tafel kunt vegen en aan de kern (die ik net weer samengevat heb) voorbij kunt gaan.

Status: Maakt het een verschil voor de transfersom als Janse over 2 jaar als een sterkhouder en leider van de defensie wordt gezien (met daarbij behorend salaris), of als gewoon een waterdrager?
Binding: Maakt het een verschil als Ajax kan zeggen 'van ons hoeft Dies niet weg' en Dies beaamt dat omdat hij speelt en een mooi salaris heeft (vanwege de opwaardering van het contract), of Dies heeft een relatief laag salaris?

Als het antwoord op beide vragen 'ja' is, is 'dubieus' dan het juiste bijvoeglijke naamwoord om te gebruiken?

Dat wat je bij status zegt, heeft te maken met kwaliteit, niet met salaris.

Ajax kan zeggen dat Dies niet weg hoeft als ze hem lang aan zich gebonden hebben, niet omdat dat voor veel geld is.

+1/-0

Ja, is allemaal al gezegd, contractduur speelt een grote rol, maar er zijn nog meer factoren die een transfersom bepalen.

Sevic heeft een punt dat 5 jaar op papier beter is dan 4 jaar, maar thomas83 heeft ook een punt als hij zegt dat het waarschijnlijk niet zoveel uitmaakt en dat andere zaken ook een rol spelen. Nu kun je een slijmbot alles laten zeggen en daarmee aankondigen dat je je tegenstander en zijn stelling vermorzeld hebt (wat de forumbully wel nice vindt, hehehe). Maar zolang we niet alle ins and outs van het contract weten, kan er niets definitiefs over gezegd worden en zal de toekomst uit moeten wijzen wat beter was, 4 of 5 jaar contract, of dat het niet zoveel uitmaakt.

+1/-0

Mie Toe schreef op 24 september 2026 om 10:54:

Ja, is allemaal al gezegd, contractduur speelt een grote rol, maar er zijn nog meer factoren die een transfersom bepalen.

Sevic heeft een punt dat 5 jaar op papier beter is dan 4 jaar, maar thomas83 heeft ook een punt als hij zegt dat het waarschijnlijk niet zoveel uitmaakt en dat andere zaken ook een rol spelen. Nu kun je een slijmbot alles laten zeggen en daarmee aankondigen dat je je tegenstander en zijn stelling vermorzeld hebt (wat de forumbully wel nice vindt, hehehe). Maar zolang we niet alle ins and outs van het contract weten, kan er niets definitiefs over gezegd worden en zal de toekomst uit moeten wijzen wat beter was, 4 of 5 jaar contract, of dat het niet zoveel uitmaakt.

Je ontwijkt de vraag weer eens om je talking points te herhalen.

+1/-0

Mijn talking point behelst de kern van de discussie (maakt het uit of het contract 4 of 5 jaar duurt). Jij pikt een detail uit om te etteren.

+1/-0

Ik heb het over de vraag of de hoogte van het salaris van invloed is op een eventuele transfersom. Weet je ook wel, maar je hebt daar geen argumenten voor je stelling meer.

+1/-0

Ik volg de discussie met belangstelling.

Wanneer jouw beste speler nog drie of vier jaar onder contract staat kan je over het algemeen een hogere transfersom ontvangen dan dat de resterende contractduur nog maar 6 maanden of een jaar is. Staat jouw beste speler nog vier jaar onder contract dan is de noodzaak er niet direct om te verkopen. Immers over één of twee jaar kan de speler alsnog voor een mooie som geld worden verkocht. Wanneer jouw beste speler nog maar twee jaar of korter onder contract staat kan het verstandig zijn te verlengen en als dat niet lukt te verkopen.

En naast de resterende contractduur is de kwaliteit en de leeftijd van de speler doorslaggevend in welke transfersom gerealiseerd kan worden. Voor Mika Godts (de betere speler) is Paris Saint Germain bereid tientallen miljoenen transfersom te betalen, terwijl Oliver Edvardsen (de mindere speler) in de verste verte nooit zo’n bedrag zal opleveren.

Zoals ook de 18-jarige Sean Steur en de 21-jarige Mika Godts veel hogere transfersommen hebben opgeleverd dat wat Ajax ooit nog voor de 30-jarige Sofyan Amrabat en de 30-jarige Julien Brandt zal ontvangen. Immers een selectie met overwegend oudere spelers heeft over het algemeen minder restwaarde dan een elftal met overwegend jongere spelers.

Tenslotte de betere voetballer zal over het algemeen meer verdienen dan een minder goede voetballer.

Omdat zoals al uitgelegd de kwaliteit van de speler bepaalt of een Paris Saint Germain belangstelling heeft en tientallen miljoenen euro’s aan transfersom wil betalen en de betere voetballer over het algemeen meer zal verdienen dan de minder goede voetballer zou het salaris van de speler bij zijn of haar huidige club indirect van invloed kunnen zijn op de te realiseren transfersom.

Dit bericht is gewijzigd op 24 september 2026, 16:43:20.

+2/-0

ElSimao2 schreef op 24 september 2026 om 13:00:

Ik heb het over de vraag of de hoogte van het salaris van invloed is op een eventuele transfersom. Weet je ook wel, maar je hebt daar geen argumenten voor je stelling meer.

Wat is mijn stelling? En dan bedoel ik de echte stelling, niet de stelling die je op mij projecteert omdat je niet goed leest en alleen maar bezig bent met etteren om zo de discussie te 'winnen'. Denk je nu echt dat mijn stelling is: Geef een speler een jaarsalaris van 20 miljoen, want dan kan Ajax er tzt meer voor vragen?

+1/-0

Mie Toe schreef op 24 september 2026 om 09:21:

De discussie draait om de vraag of salaris invloed heeft op een transfersom.

Dat klopt niet, hè? De discussie draait om de vraag of het wat uitmaakt dat het contract voor vier jaar is in plaats van de maximale vijf. Dat is de kern van de discussie

Nee. Je hebt de discussie slecht gelezen. Over het feit dat de resterende contractduur invloed heeft, zijn Thomas en ik het volkomen eens.

Thomas stelt daarnaast echter dat de afzonderlijke factor huidig salaris van invloed is op het transferbedrag, en daar ben ik het mee oneens.

+2/-0

Sevic schreef op 24 september 2026 om 17:55:

Thomas stelt daarnaast echter dat de afzonderlijke factor huidig salaris van invloed is op het transferbedrag, en daar ben ik het mee oneens.

Precies, en daarom vind je het zo jammer dat Janse een contract voor 4 en niet 5 jaar heeft ondertekend. Thomas83 stelde dat het niet zoveel uitmaakt omdat als hij het goed doet, je sowieso tussentijds z'n contract moet opwaarderen (en eventueel verlengen) omdat je dan een hogere transfersom eruit kunt peuren. Toen gingen jullie daarover door, maar het begon allemaal door jullie initiële meningsverschil over de vraag of een contract voor 5 jaar zoveel beter dan een voor 4 jaar is.

Jij denkt dus dat het beter is om een zo lang mogelijk contract aan een speler te geven, zodat je - ook al doet hij het goed - tussendoor niet hoeft op te waarderen omdat dit toch geen enkele invloed op de uiteindelijke transfersom heeft?

+1/-0

Mie Toe schreef op 24 september 2026 om 18:18:

Sevic schreef op 24 september 2026 om 17:55:

Precies, en daarom vind je het zo jammer dat Janse een contract voor 4 en niet 5 jaar heeft ondertekend. Thomas83 stelde dat het niet zoveel uitmaakt omdat als hij het goed doet, je sowieso tussentijds z'n contract moet opwaarderen (en eventueel verlengen) omdat je dan een hogere transfersom eruit kunt peuren. Toen gingen jullie daarover door, maar het begon allemaal door jullie initiële meningsverschil over de vraag of een contract voor 5 jaar zoveel beter dan een voor 4 jaar is.

Jij denkt dus dat het beter is om een zo lang mogelijk contract aan een speler te geven, zodat je - ook al doet hij het goed - tussendoor niet hoeft op te waarderen omdat dit toch geen enkele invloed op de uiteindelijke transfersom heeft?

Ik denk dat het beter is om een zo lang mogelijk contract aan een veelbelovende speler te geven zodat je zo lang mogelijk de regie en controle hebt, in plaats van in een hoekje geduwd te worden door een naderende einddatum contract. Tussentijds verlengen/opwaarderen kan zowel met een vijf- als vierjarig contract dus ik zou niet weten waarom je dan liever voor vier jaar zou verlengen van Ajax-zijde.

+1/-0

Om nu aan ChatGPT te vragen om te vragen om deze vraag te onderzoeken vind ik wel een beetje de boel overanalyseren waar dit niet mogelijk is. Er zijn immers geen controleerbare cijfers die kunnen bevestigen of uitsluiten dat salaris een serieuze rol speelt. Contracten zijn doorgaans niet openbaar. Het is hooguit een educated guess van beide kanten, niet een wetenschappelijke stelling. Daarnaast maakt het bij ChatGPT nogal uit hoe de vraagstelling is geformuleerd en probeert het de vraagsteller vaak ook een beetje te pleasen heb ik het idee.

Er zitten overigens ook wel nadelen aan een langdurig contract. Als een speler niet presteert of geblesseerd raakt kan het lang duren voor je van hem af weet te komen. Ik zou een langdurig doorlopend contract van een speler in principe pas openbreken als diens status verandert. Bij Janse is dat nu wel zo. Als hij echt een van de basisspelers wordt dan kan je weer om de tafel.

+1/-0

thomas83 schreef op 24 september 2026 om 21:10:

Om nu aan ChatGPT te vragen om te vragen om deze vraag te onderzoeken vind ik wel een beetje de boel overanalyseren waar dit niet mogelijk is. Er zijn immers geen controleerbare cijfers die kunnen bevestigen of uitsluiten dat salaris een serieuze rol speelt. Contracten zijn doorgaans niet openbaar. Het is hooguit een educated guess van beide kanten, niet een wetenschappelijke stelling. Daarnaast maakt het bij ChatGPT nogal uit hoe de vraagstelling is geformuleerd en probeert het de vraagsteller vaak ook een beetje te pleasen heb ik het idee.

Er zitten overigens ook wel nadelen aan een langdurig contract. Als een speler niet presteert of geblesseerd raakt kan het lang duren voor je van hem af weet te komen. Ik zou een langdurig doorlopend contract van een speler in principe pas openbreken als diens status verandert. Bij Janse is dat nu wel zo. Als hij echt een van de basisspelers wordt dan kan je weer om de tafel.

Ik heb mijn vraagstelling/prompting opgenomen in de post, volgens mij vrij objectief en niet sturend, of zie jij dat anders?

Het gaat overigens om GPT 5.6 op een Pro account.

Wat maak jij dan van dit fragment:
"Het CIES-model dat daadwerkelijk wordt gebruikt om transferprijzen te voorspellen werkt met leeftijd, prestaties, niveau van de clubs, internationale ervaring en vooral resterende contractduur. Salaris behoort niet tot de gepubliceerde variabelen. CIES-oprichter Raffaele Poli heeft bovendien expliciet uitgelegd dat gerapporteerde salarissen niet in hun transferwaardemodel zitten. Dat bewijst op zichzelf niet dat salaris géén effect heeft, maar het is wel opmerkelijk als Thomas' veronderstelde effect zo substantieel en algemeen zou zijn."

Meer info over dit systeem: https://football-observatory.com/IMG/sites/mr/mr53/en/link
Merk op dat salaris nergens een onderdeel van dit model is. Dat heeft een reden.

Het zou natuurlijk kunnen dat alle onderzoekers/professionals die hier dagelijks mee bezig zijn het allemaal massaal verkeerd zien, en over het hoofd zien dat het salaris heel belangrijk is bij de waardebepaling van een speler, en al hun modellen verkeerd hebben opgebouwd. De kans dat jij het verkeerd ziet, en een effect veronderstelt dat niet bestaat, acht ik echter groter.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

Ajax Forum » Spelers » Dies Janse