Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Spelers » Dies Janse

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 24 september 2026 om 21:20:

thomas83 schreef op 24 september 2026 om 21:10:

Om nu aan ChatGPT te vragen om te vragen om deze vraag te onderzoeken vind ik wel een beetje de boel overanalyseren waar dit niet mogelijk is. Er zijn immers geen controleerbare cijfers die kunnen bevestigen of uitsluiten dat salaris een serieuze rol speelt. Contracten zijn doorgaans niet openbaar. Het is hooguit een educated guess van beide kanten, niet een wetenschappelijke stelling. Daarnaast maakt het bij ChatGPT nogal uit hoe de vraagstelling is geformuleerd en probeert het de vraagsteller vaak ook een beetje te pleasen heb ik het idee.

Er zitten overigens ook wel nadelen aan een langdurig contract. Als een speler niet presteert of geblesseerd raakt kan het lang duren voor je van hem af weet te komen. Ik zou een langdurig doorlopend contract van een speler in principe pas openbreken als diens status verandert. Bij Janse is dat nu wel zo. Als hij echt een van de basisspelers wordt dan kan je weer om de tafel.

Ik heb mijn vraagstelling/prompting opgenomen in de post, volgens mij vrij objectief en niet sturend, of zie jij dat anders?

Het gaat overigens om GPT 5.6 op een Pro account.

Wat maak jij dan van dit fragment:
"Het CIES-model dat daadwerkelijk wordt gebruikt om transferprijzen te voorspellen werkt met leeftijd, prestaties, niveau van de clubs, internationale ervaring en vooral resterende contractduur. Salaris behoort niet tot de gepubliceerde variabelen. CIES-oprichter Raffaele Poli heeft bovendien expliciet uitgelegd dat gerapporteerde salarissen niet in hun transferwaardemodel zitten. Dat bewijst op zichzelf niet dat salaris géén effect heeft, maar het is wel opmerkelijk als Thomas' veronderstelde effect zo substantieel en algemeen zou zijn."

Meer info over dit systeem: https://football-observatory.com/IMG/sites/mr/mr53/en/link
Merk op dat salaris nergens een onderdeel van dit model is. Dat heeft een reden.

Het zou natuurlijk kunnen dat alle onderzoekers/professionals die hier dagelijks mee bezig zijn het allemaal massaal verkeerd zien, en over het hoofd zien dat het salaris heel belangrijk is bij de waardebepaling van een speler, en al hun modellen verkeerd hebben opgebouwd. De kans dat jij het verkeerd ziet, en een effect veronderstelt dat niet bestaat, acht ik echter groter.

Om het toch even voor de Thomaster op te nemen, ik denk dat het salaris vaak niet openbaar bekend is (wij weten bijvoorbeeld ook niet wat ze bij Ajax nou verdienen) of dat het in allemaal lastig te standaardiseren constructies / bonussen etc zit.

Zou je alle kennis hebben, denk ik dat een variabele zoals het huidige salaris / het voorgeschotelde salaris een goede is. Hoe lager deze verhouding, hoe hoger de kans is dat een speler gaat muiten bij het afwijzen van een bod. De koper kan dan bij zijn lage bod blijven, terwijl de speler zich onmogelijk maakt zodat de verkoper dat bod op een gegeven moment toch maar accepteert.

+1/-0

Sevic schreef op 24 september 2026 om 20:14:

Tussentijds verlengen/opwaarderen kan zowel met een vijf- als vierjarig contract dus ik zou niet weten waarom je dan liever voor vier jaar zou verlengen van Ajax-zijde.

Nee, dat zou je inderdaad niet weten, want je weet niet wat er in het contract staat aan clausules en opties, etc. Je gaat ervan uit dat Ajax om de verkeerde reden, wat die ook moge zijn, geen 5-jarig contract wilde.

Maar waarom zou je een contract überhaupt willen opwaarderen als het nog lang genoeg doorloopt, waarvan de kans groter is als het om een 5-jarig contract gaat?

PS Mogelijk probleem waarom het door GodGPT geciteerde CIES-model niet helemaal van toepassing is: 2.045 betaalde transfers in de vijf grote Europese competities. Misschien doet salaris er minder toe voor transfers binnen de top-5 competities omdat die overal min of meer hetzelfde zijn. Maar hoe is het dan voor transfers van een Eredivisie-club als Ajax naar zo'n grote competitie toe?

+1/-0

ElSimao2 schreef op 24 september 2026 om 21:49:

Zou je alle kennis hebben, denk ik dat een variabele zoals het huidige salaris / het voorgeschotelde salaris een goede is. Hoe lager deze verhouding, hoe hoger de kans is dat een speler gaat muiten bij het afwijzen van een bod. De koper kan dan bij zijn lage bod blijven, terwijl de speler zich onmogelijk maakt zodat de verkoper dat bod op een gegeven moment toch maar accepteert.

Moet ik hieruit opmaken dat een club een speler mogelijk een hoger salaris geeft om zo een hogere transfersom uit te kunnen onderhandelen?

+1/-0

Mie Toe schreef op 24 september 2026 om 21:50:

Sevic schreef op 24 september 2026 om 20:14:

Tussentijds verlengen/opwaarderen kan zowel met een vijf- als vierjarig contract dus ik zou niet weten waarom je dan liever voor vier jaar zou verlengen van Ajax-zijde.

Je gaat ervan uit dat Ajax om de verkeerde reden, wat die ook moge zijn, geen 5-jarig contract wilde.

Nee, ik ga ervan uit dat Janse geen vijfjarig, maar een vierjarig contract wilde. En dat Ajax daar halfslap in mee is gegaan.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

Ajax Forum » Spelers » Dies Janse