Camus
Fan van Ajax
Tweede plaats Ajax.supporters.nl Pool seizoen 24/25
Uit: Den Haag
Vak: 406
Forumreacties: 81
Reg.: 27 mei 2024
Favoriete opstelling: 4-3-3
Man van de Wedstrijd Ajax-NEC: -
FJ moeten we niet laten gaan. Ik zal zijn vertrek erg jammer vinden.
Hij heeft hele specifieke kwaliteiten die we momenteel ontberen. Bovendien verdient die jongen helemaal niet veel qua salaris. Zijn grootste nadeel is zijn grilligheid. Typisch een voetballer die gebaat is bij een trainer die er bovenop zit en veel vertrouwen geeft, want FJ lijkt mij een ietwat onzekere en introverte jongen.
Sjakie Meulemans
Fan van Ajax
Vak: -
Forumreacties: 1.124
Reg.: 3 september 2005
Wanneer Ajax nog een nieuwe middenvelder erbij gaat halen en/of Kian Fitz-Jim nauwelijks aan spelen toekomt, is verkoop wellicht toch de beste oplossing.
In dat geval kan Ajax hem voor €15 miljoen + bonussen proberen te verkopen aan AZ waar hij in mijn ogen de perfecte opvolger zou zijn van de daar waarschijnlijk binnenkort vertrekkende ‘superster in wording’ Kees Smit.
Forumreacties: 4.005
Reg.: 14 december 2005
open/sluit de onderstaande quote:Sjakie Meulemans schreef op 10 januari 2026 om 14:39:
Wanneer Ajax nog een nieuwe middenvelder erbij gaat halen en/of Kian Fitz-Jim nauwelijks aan spelen toekomt, is verkoop wellicht toch de beste oplossing.
In dat geval kan Ajax hem voor €15 miljoen + bonussen proberen te verkopen aan AZ waar hij in mijn ogen de perfecte opvolger zou zijn van de daar waarschijnlijk binnenkort vertrekkende ‘superster in wording’ Kees Smit.
Sjakie Meulemans
Fan van Ajax
In Alkmaar zijn ze nog nooit in de buurt gekomen van een transferopbrengst van 70 miljoen. Zodra dat met Kees Smit wel gaat plaatsvinden is de kans groot dat ook AZ haar aankoopprijsrecord gaat verbreken. €15 miljoen + bonussen is dan nog bescheiden en passend bij de krentigere Alkmaarders.open/sluit de onderstaande quote:Mike1976 schreef op 10 januari 2026 om 17:53:
open/sluit de onderstaande quote:Sjakie Meulemans schreef op 10 januari 2026 om 14:39:
AZ gaat dat soort bedragen alleen nooit betalen. Hun hele model draait om goedkoop binnenhalen en voor een grote zak geld weer verkopen.
Dit bericht is gewijzigd op 10 januari 2026, 19:22:00.
open/sluit de onderstaande quote:Sjakie Meulemans schreef op 10 januari 2026 om 18:02:
In Alkmaar zijn ze nog nooit in de buurt gekomen van een transferopbrengst van 70 miljoen. Zodra dat met Kees Smit wel gaat plaatsvinden is de kans groot dat ook bij AZ haar aankoopprijsrecord gaat verbreken. €15 miljoen + bonussen is dan nog bescheiden en passend bij de krentigere Alkmaarders.open/sluit de onderstaande quote:Mike1976 schreef op 10 januari 2026 om 17:53:
AZ gaat dat soort bedragen alleen nooit betalen. Hun hele model draait om goedkoop binnenhalen en voor een grote zak geld weer verkopen.
Ewige-Blumenkraft
Fan van Ajax
Vak: Geen Seizoen Club Card
Forumreacties: 1.542
Reg.: 23 juni 2014
Favoriete opstelling: geen
Sjakie Meulemans
Fan van Ajax
Ewige-Blumenkraft
Fan van Ajax
Vak: Geen Seizoen Club Card
Forumreacties: 1.542
Reg.: 23 juni 2014
Derk Johanssen
Fan van Ajax
Uit: Enschede
Forumreacties: 7.369
Reg.: 3 mei 2004
open/sluit de onderstaande quote:Ewige-Blumenkraft schreef op 22 februari 2026 om 16:38:
Blijf mij erover verbazen dat er mensen zijn die het echt in hem zien zitten. Dit is toch niet het niveau dat je als Ajax wil nastreven? Zelfs bij de dames zou hij het moeilijk hebben.
Uit: Nijmegen
Forumreacties: 3.927
Reg.: 16 augustus 2007
open/sluit de onderstaande quote:Derk Johanssen schreef op 23 februari 2026 om 08:46:
open/sluit de onderstaande quote:Ewige-Blumenkraft schreef op 22 februari 2026 om 16:38:
Blijf mij erover verbazen dat er mensen zijn die het echt in hem zien zitten. Dit is toch niet het niveau dat je als Ajax wil nastreven? Zelfs bij de dames zou hij het moeilijk hebben.
Onzin joh. Fitz-Jim heeft een drive naar voren die je totaal niet hebt als je met Klaassen en Steur als 8'en speelt. Fitz-Jim is ook nog eens veel sneller, doet ook veel meer op vol vermogen en speelt ook verrassend. Ook prima schot. Die keeper van NEC maakt gewoon een wereldredding. Die gaat er 8 van de 10x gewoon in natuurlijk. Dat we verder body missen op het middenveld is duidelijk. Dat is gewoon de situatie. Een type Sangare, Enoh, Alvarez, Martinez op 6 zou heel erg welkom zijn. Fitz-Jim en Steur als voetballers er voor, zou prima mix zijn.
Derk Johanssen
Fan van Ajax
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 23 februari 2026 om 08:49:
open/sluit de onderstaande quote:Derk Johanssen schreef op 23 februari 2026 om 08:46:
Onzin joh. Fitz-Jim heeft een drive naar voren die je totaal niet hebt als je met Klaassen en Steur als 8'en speelt. Fitz-Jim is ook nog eens veel sneller, doet ook veel meer op vol vermogen en speelt ook verrassend. Ook prima schot. Die keeper van NEC maakt gewoon een wereldredding. Die gaat er 8 van de 10x gewoon in natuurlijk. Dat we verder body missen op het middenveld is duidelijk. Dat is gewoon de situatie. Een type Sangare, Enoh, Alvarez, Martinez op 6 zou heel erg welkom zijn. Fitz-Jim en Steur als voetballers er voor, zou prima mix zijn.
Eindelijk eens iemand anders die het ook ziet en benoemt. Die Fitz-Jim kan gas geven, niet normaal. Dan speel je als directe tegenstander echt een vervelend potje. Ik zou veel liever tegen Klaassen spelen. Die kan degelijk passen en een beetje diepgaan en zo, maar verrast zelden en heeft ook geen tempo meer in zijn spel.
Naast Steur, die het balletje in de voetjes wil en kort voor de verdediging het spel wil verdelen, zou ik altijd met FJ spelen. En dan geen 6 erachter, maar een 10 ervoor en een CV die het middenveld inkruipt (Baas).
Uit: Nijmegen
Forumreacties: 3.927
Reg.: 16 augustus 2007
open/sluit de onderstaande quote:Derk Johanssen schreef op 23 februari 2026 om 09:45:
Eindelijk eens iemand anders die het ook ziet en benoemt. Die Fitz-Jim kan gas geven, niet normaal. Dan speel je als directe tegenstander echt een vervelend potje. Ik zou veel liever tegen Klaassen spelen. Die kan degelijk passen en een beetje diepgaan en zo, maar verrast zelden en heeft ook geen tempo meer in zijn spel.
Naast Steur, die het balletje in de voetjes wil en kort voor de verdediging het spel wil verdelen, zou ik altijd met FJ spelen. En dan geen 6 erachter, maar een 10 ervoor en een CV die het middenveld inkruipt (Baas).
Kan ook natuurlijk. Eigenlijk zijn 80% van de gevaarlijke situaties (los van spelhervattingen) het gevolg van een middenvelder die 'doorbreekt', een verdediger die ineens het middenveld in stormt, of een middenvelder die een tegenstander uitspeelt. Hoe vaak zie je nou dat het 'komvormige' rondspelen echt gevaar oplevert? Eigenlijk nooit. Het is een soort handbalaanval, maar ook daar ontstaat alleen gevaar als er plotseling loopjes worden gemaakt, of als er ineens een versnelling is. Dat gebrei waarin je vakkundig de tegenstand met z'n 11en in de goal duwt... Levert misschein 1 of 2 goals per jaar op.
Ik heb wel eens gedacht dat een goede vernieuwende tactiek zou zijn om doelbewust met een bepaalde veldbezetting expres de bal te verliezen en dan voor vol drukzetten gaan. Tegenstander in de vooruit ipv achteruit, en dan er vol op. Maar goed. FJ kan juist die drive brengen... Klaassen is gewoon een tweede spits die in de aanval 'is' in plaats van daar altijd komt. Met Klaassen mis je altijd een middenvelder en heb je altijd een extra 9,5 op het veld staan. Nuttig, maar voetballend heel moeilijk, tenzij je gewoon opportunistisch ballen voorslingert.
Derk Johanssen
Fan van Ajax
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 23 februari 2026 om 09:54:
open/sluit de onderstaande quote:Derk Johanssen schreef op 23 februari 2026 om 09:45:
Kan ook natuurlijk. Eigenlijk zijn 80% van de gevaarlijke situaties (los van spelhervattingen) het gevolg van een middenvelder die 'doorbreekt', een verdediger die ineens het middenveld in stormt, of een middenvelder die een tegenstander uitspeelt. Hoe vaak zie je nou dat het 'komvormige' rondspelen echt gevaar oplevert? Eigenlijk nooit. Het is een soort handbalaanval, maar ook daar ontstaat alleen gevaar als er plotseling loopjes worden gemaakt, of als er ineens een versnelling is. Dat gebrei waarin je vakkundig de tegenstand met z'n 11en in de goal duwt... Levert misschein 1 of 2 goals per jaar op.
Ik heb wel eens gedacht dat een goede vernieuwende tactiek zou zijn om doelbewust met een bepaalde veldbezetting expres de bal te verliezen en dan voor vol drukzetten gaan. Tegenstander in de vooruit ipv achteruit, en dan er vol op. Maar goed. FJ kan juist die drive brengen... Klaassen is gewoon een tweede spits die in de aanval 'is' in plaats van daar altijd komt. Met Klaassen mis je altijd een middenvelder en heb je altijd een extra 9,5 op het veld staan. Nuttig, maar voetballend heel moeilijk, tenzij je gewoon opportunistisch ballen voorslingert.
Klaassen is nuttig op 10 als je een voetballende spits hebt, de betere ploeg bent en twee middenvelders in z'n rug hebt die comfortabel zijn aan de bal. Dan kan hij bliksemafleider zijn, of juist degene die continu vrijkomt achter de spits. Voetballend op 8 of zelfs op 6 vind ik het helemaal niks. In z'n hoogtijdagen al niet, en nu al helemaal niet meer.
Dat 'expres de bal verliezen' zie je sommige ploegen soms wel doen. Union St. Gilloise zet enorm agressief druk en pompt ballen de helft van de tijd redelijk blind naar voren, om daarna weer druk te kunnen zetten. Wat Getafe een aantal jaar geleden tegen ons ook deed. Het kan werken als je strakke afspraken hebt over waar je die bal dan naartoe pompt en welke loopacties spelers telkens moeten maken. Je kunt het tempo dan enorm hoog houden omdat je niet steeds hoeft te kijken wie er vrij staat. Je beukt gewoon die bal naar voren en gaan.
Het Frank de Boer-voetbal (in de kom, en dan 'wisselen van kant' als het niet lukt) is wat achterhaald ja. Dat werkte vroeger wel toen spelers fysiek wat minder ontwikkeld waren en je tegenstanders op die manier kapot kon spelen (Louis van Gaal-stijl medio jaren 90). Maar ik twijfel of dat tegenwoordig nog kan. Je ziet toch steeds meer teams die tot het laatste fluitsignaal hoge pressing volhouden. Daar is geen kapotspelen meer aan. Dat je tegenwoordig 5 keer mag wisselen zal er ook mee te maken hebben.
Ajax Forum » Spelers » Kian Fitz-Jim