Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Spelers » Kian Fitz-Jim

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

open/sluit de onderstaande quote:

Kian Fitz-Jim (Amsterdam, 5 juli 2003) is een Nederlands voetballer die als middenvelder voor Ajax speelt.

Op 8 januari 2023 debuteerde hij in de Eredivisie; in de uitwedstrijd tegen N.E.C. verving hij Kenneth Taylor in de 79e minuut. Drie dagen later maakte hij, vanwege een grote lijst afwezigen, zijn basisdebuut in een bekerwedstrijd tegen FC Den Bosch.

In augustus 2023 verlengde Fitz-Jim zijn contract bij Ajax tot en met medio 2027. Hierna werd hij tot de winterstop van het seizoen 2023/24 verhuurd aan Excelsior.

Fitz-Jim werd op 19 april 2024 in de uitwedstrijd tegen Helmond Sport de tweede speler die sinds de toetreding van Jong Ajax tot de Eerste Divisie honderd wedstrijden in het profvoetbal voor Jong Ajax speelde.



Het wordt maar eens tijd voor een eigen topic voor Fitz-Jim. Lijkt erop dat hij dit seizoen een serieuze rol gaat spelen in het eerste.

Er staat een leuk item met hem op ESPN vandaag:
https://www.espn.nl/voetbal/artikel/_/id/13914466/fitz-jim-dit-jaar-extra-het-gevoel-dat-het-mijn-seizoen-wordtlink

Hij gaat ook in op de coachingstijl van Farioli, en wat ik daar hoor, spreekt me wel aan. Sluit ook aan bij wat andere spelers eerder al hebben verteld: duidelijkheid, scherpte, hoog tempo en intensiteit.

Sowieso vind ik Fitz-Jim goed overkomen. Komt goed uit zijn woorden, zegt verstandige dingen. Volgens mij een intelligente gozer. Wat hij tot nu toe in de voorbereiding laat zien vind ik zeer bemoedigend, nadat ik hem eind vorig seizoen in Jong Ajax ook telkens positief vond opvallen.

Laten we hopen dat hij het waarmaakt dit seizoen. Kan een leuke, creatieve speler zijn op het middenveld!

 

+5/-0

Ik ben altijd fan van hem geweest en liefhebber van zijn speelstijl.

 

+1/-0

21 inmiddels, moet het nou laten zien of? Ik hoop op mooie dingen van deze jongen, maar een seizoenshelft bij een uiteindelijk degraderend Excelsior nauwelijks aan spelen toekomen lijkt me niet om over naar huis te schrijven.
Ikzelf volg liefst graag de twee bovengetekenden over deze speler, talent te boek in de jeugd toch altijd wel

 

+1/-0

Ik verwacht dat hij een basisspeler wordt onder Farioli. Letterlijk de enige speler in de voorbereiding die echt 'indruk' heeft gemaakt, los van de Janse's en Bouwmannetjes. Oprecht onze beste speler in aanvallend opzicht. Zou erg verbaasd zijn als hij tegen Vojvodina niet start.

 

+3/-0

Fitz-Jim speelde gisteren allesbehalve lekker. Draaide zich een paar keer vast, gaf die schandalige bal op Berghuis (die had sowieso op Taylor gemoeten, maar als je 'm dan geeft, knal 'm dan niet over de zijlijn) en die kans in de 1e minuut had er eigenlijk ook wel gewoon in mogen zitten. Net als veel andere spelers zat hij niet lekker in de wedstrijd.

Tegelijkertijd viel het me op dat nadat hij van het veld ging, we stopten met voetballen op het middenveld. Kan ook de vermoeidheid zijn geweest, maar vanaf dat moment kreeg Godts geen bruikbare ballen meer over de grond en ging vrijwel alles lang, eerst naar Traoré en later naar Brobbey.

Ik zou Fitz-Jim voorlopig het vertrouwen geven. Hij heeft duidelijk een klik met Henderson op het middenveld. De samenwerking met Taylor vind ik nog altijd niet ideaal. Hoop nog steeds op het uiteindelijke middenveld Mannsverk - Henderson - Fitz-Jim. Drie spelers die positiespel goed beheersen en een goede voorwaartse pass in huis hebben.

 

+2/-0

Dat Fitz-Jim in de basis staat zal alles te maken hebben met gebrek aan beter ; deze jongen is t.o.v vorig seizoen geen haar beter geworden.
Hij heeft , na zoveel jaar AJAX, wel wat basistechniek maar daarmee houdt het ook wel op ; geen gogme , slechte positionering op het veld , weet niet waar zijn medespelers lopen ..
Kortom dit gaat hem niet worden..
Doorselecteren en tijd voor een aankoop op die plek want Berghuis zakt straks ook weer door het ijs , zoals hij elk seizoen na een paar redelijke wedstrijden doet ..

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

DelCampo schreef op 16 augustus 2024 om 13:13:

Dat Fitz-Jim in de basis staat zal alles te maken hebben met gebrek aan beter ; deze jongen is t.o.v vorig seizoen geen haar beter geworden.
Hij heeft , na zoveel jaar AJAX, wel wat basistechniek maar daarmee houdt het ook wel op ; geen gogme , slechte positionering op het veld , weet niet waar zijn medespelers lopen ..
Kortom dit gaat hem niet worden..
Doorselecteren en tijd voor een aankoop op die plek want Berghuis zakt straks ook weer door het ijs , zoals hij elk seizoen na een paar redelijke wedstrijden doet ..



Ja, deze mening deel ik eigenlijk wel. Waarschijnlijk gaat Fitz-Jim nog wel een paar leuke wedstrijden spelen, maar dat doet iedereen zo nu en dan wel eens. Als je naar de grote lijnen kijkt, is het toch te vaak niet goed genoeg. En dan voornamelijk zijn positionering in het veld bij balbezit tegenstander en bij de omschakeling. Daar mist hij echt bepaalde slimmigheid om op de juiste positie te staan.

Ik hoop niet dat Farioli te lang blijf vasthouden aan Fitz-Jim.

 

+1/-0

Ik denk niet dat we op dit moment een beter alternatief hebben. We kunnen Fitz-Jim wel willen vervangen, maar door wie dan?

Dan moet er een aankoop komen, maar dan zal Kroes er eerst nog een aantal richting de uitgang moeten werken. Dat vordert nog niet heel gestaag, om het maar voorzichtig uit te drukken.

 

+1/-0

Geef die jongen nu even het vertrouwen en gun hem de tijd. Het is een verbindingsspeler die een versnelling kan brengen. Iets wat we nodig hebben. Helemaal met een middenveld die continu in één tempo speelt. Hetgeen hij alleen nog moet verbeteren is de drang naar voren en het lef hebben te durven schieten. Ik vind hem teveel naar achteren spelen. Tikkeltje meer risico mag best.

Onzettend jammer dat zijn schoot in de eerste minuut en niet in ging. Dat was al een voorteken wellicht....
(34....kan het nog steeds amper geloven... wat een spanning)

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Camus schreef op 16 augustus 2024 om 13:49:

Geef die jongen nu even het vertrouwen en gun hem de tijd. Het is een verbindingsspeler die een versnelling kan brengen. Iets wat we nodig hebben. Helemaal met een middenveld die continu in één tempo speelt. Hetgeen hij alleen nog moet verbeteren is de drang naar voren en het lef hebben te durven schieten. Ik vind hem teveel naar achteren spelen. Tikkeltje meer risico mag best.

Onzettend jammer dat zijn schoot in de eerste minuut en niet in ging. Dat was al een voorteken wellicht....
(34....kan het nog steeds amper geloven... wat een spanning)


Volledig mee eens hoor. Vooral als je dan ziet hoeveel kansen een speler als Hlynsson vorig seizoen kreeg. Dan zit er meer muziek in Fitz-Jim, als je het mij vraagt.

 

+2/-0

Ik heb het een paar jaar geleden ook al gezegd hier.
Fitz Jim is een prima, intelligente speler. Hij heeft techniek en inzicht! Maar, zoals ik aantal jaar terug ook al zei: het ontbreekt hem volledig aan power en gogme (was in Jong Ajax ook al zo). Qua talent zit het er wel in denk ik, maar ik mis altijd een bepaalde gedrevenheid bij hem.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

TADIC10 schreef op 16 augustus 2024 om 14:09:

Qua talent zit het er wel in denk ik, maar ik mis altijd een bepaalde gedrevenheid bij hem.


A sign of the times.

Welke jeugdspeler die doorgebroken is in de laatste (ramp)jaren had dat wel?

Ik kom uit op Timber en Hato.

 

+1/-0

Ontzettend leuk voor hem dat hij zijn eerste goal te pakken heeft. Ook een prima potje tegen die Polen, al boden die weinig weerstand.

Ik vond Fitz-Jim zeer bedrijvig in het afjagen en bovendien succesvol. Hij maakt best veel meters. Anders dan Taylor laat hij zich continu weer terugzakken tussen de linies als hij, nadat hij diep is gegaan, de bal niet heeft gekregen. Taylor blijft dan vaak hangen, waardoor alles stilvalt. Fitz-Jim brengt meer beweging en daardoor afspeelmogelijkheden. Het liep op rechtsbuiten daardoor ook veel beter dan op links.

Ik blijf opteren voor een middenveld met Fitz-Jim, Henderson en Mannsverk. Berghuis in plaats van Mannsverk zou ik ook wel een interessant experiment vinden, tegen een wat zwakkere tegenstander. Technisch begaafde, dynamische spelers op het middenveld zijn gewoon een must voor ons. Zo'n Van den Boomen heeft het wat dat betreft echt niet.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 30 augustus 2024 om 09:54:

Ontzettend leuk voor hem dat hij zijn eerste goal te pakken heeft. Ook een prima potje tegen die Polen, al boden die weinig weerstand.

Ik vond Fitz-Jim zeer bedrijvig in het afjagen en bovendien succesvol. Hij maakt best veel meters. Anders dan Taylor laat hij zich continu weer terugzakken tussen de linies als hij, nadat hij diep is gegaan, de bal niet heeft gekregen. Taylor blijft dan vaak hangen, waardoor alles stilvalt. Fitz-Jim brengt meer beweging en daardoor afspeelmogelijkheden. Het liep op rechtsbuiten daardoor ook veel beter dan op links.

Ik blijf opteren voor een middenveld met Fitz-Jim, Henderson en Mannsverk. Berghuis in plaats van Mannsverk zou ik ook wel een interessant experiment vinden, tegen een wat zwakkere tegenstander. Technisch begaafde, dynamische spelers op het middenveld zijn gewoon een must voor ons. Zo'n Van den Boomen heeft het wat dat betreft echt niet.



Speelde inderdaad een aardige wedstrijd. Lekker bedrijvig en fel. Goed ingeschoten bij die goal.

Met de huidige selectie zou ik denk ik gaan voor Taylor, Henderson en inderdaad dan maar Fitz-Jim. Berghuis is passé, zijn lichaam is op. Had deze zomer afscheid van genomen moeten worden.

 

+1/-0

Het is geen toeval dat zijn goal juist viel nadat hij goed druk wist te zetten. Dat is het enige waarin hij echt meerwaarde toont. De keren dat hij eraf werd gehaald werd er daarna gelijk wat voorzichtiger verdedigd. Hij is je enige echt wendbare middenvelder.

 

+2/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Ajax Forum » Spelers » Kian Fitz-Jim