Uit: Dordrecht
Vak: -
Forumreacties: 5.296
Reg.: 25 april 2004
Favoriete opstelling: 4-3-3
Voorspel nu Excelsior Maassluis-Ajax
Man van de Wedstrijd Ajax-Feyenoord: -
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 11 december 2025 om 20:27:
De transfer van Akpom was retedom. De wens om een ervaren spits erbij te hebben staat los van of het slim is om dan specifiek Akpom te halen. Je moet een spits van die leeftijd niet voor zo'n bedrag ophalen na zijn eerste en enige goede seizoen.
Als je een ervaren spits voor op de bank had gewild: Weghorst was gewoon voor een appel en een ei te huur die zomer. Je gaat toch niet twee spitsen voor samen meer dan 30 miljoen kopen als je Brobbey ook nog hebt, kom op nou.
open/sluit de onderstaande quote:Eens dat je een balans moet vinden. De wijzer is nu echter dusdanig ver doorgeschoten richting "Niks te verdienen de komende jaren" dat je nu echt 100% alleen maar moet inzetten op jonge spelers die meer waard kunnen worden, om de door jou gewenste balans te herstellen
Forumreacties: 4.722
Reg.: 3 juli 2017
Favoriete opstelling: geen
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 11 december 2025 om 20:27:
open/sluit de onderstaande quote:thomas83 schreef op 11 december 2025 om 20:15:
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 11 december 2025 om 08:46:
Niet zo snel, maar excessen zijn er altijd, en daar moet je gebruik van maken.
Zoals wij zo dom waren om veel te veel te betalen voor Akpom na zijn enige seizoen met ongewoon veel goals, moeten we op zoek naar een andere domme club die veel te veel voor Godts wil betalen na zijn eerste seizoen met ongewoon veel goals en assists.
Ik weet niet of je de jaarcijfers en bijbehorende prognose voor de komende jaren gezien hebt, maar het wordt hoog tijd dat de schoorsteen gaat roken. En dan niet op de Kroes-manier door iedereen en z'n moeder maar tegen de boekwaarde te dumpen.
Zo extreem als jij het schetst zal het ook weer niet zo snel zijn. In elk geval niet bij het kaliber clubs waar je talenten als Godts aan wil verkopen uiteindelijk. Zelfs een club die zich geen goed scoutingapparaat kan veroorloven heeft nog altijd betere en betaalbare opties beschikbaar voor analyses van spelers en wedstrijden.
De transfer van Akpom vind ik zeker niet dom. Het was vrij logisch om een ervaren spits te halen als je kijkt naar de samenstelling van de rest van de selectie. Het betaalde bedrag was niet veel hoger of gelijk aan het bod van RC Lens. Je had ook nog een aardig deel van dat geld terug kunnen verdienen, zelfs nog nadat het sportief zo dramatisch ging met het team.
In de komende paar jaar ziet het er wat betreft de grote uitgaande transfers niet goed uit dankzij het transferbeleid van Kroes inderdaad. Dat betekent alleen niet dat je de focus te veel moet verschuiven naar geld verdienen. Je zal toch echt een balans moeten vinden tussen sportieve prestaties en het inpassen van talent.
De transfer van Akpom was retedom. De wens om een ervaren spits erbij te hebben staat los van of het slim is om dan specifiek Akpom te halen. Je moet een spits van die leeftijd niet voor zo'n bedrag ophalen na zijn eerste en enige goede seizoen.
Als je een ervaren spits voor op de bank had gewild: Weghorst was gewoon voor een appel en een ei te huur die zomer. Je gaat toch niet twee spitsen voor samen meer dan 30 miljoen kopen als je Brobbey ook nog hebt, kom op nou.
Eens dat je een balans moet vinden. De wijzer is nu echter dusdanig ver doorgeschoten richting "Niks te verdienen de komende jaren" dat je nu echt 100% alleen maar moet inzetten op jonge spelers die meer waard kunnen worden, om de door jou gewenste balans te herstellen.
Vak: Geen Seizoen Club Card
Forumreacties: 168
Reg.: 13 september 2022
Mika Godts was lovend over Akpom. Dat overmatige gefocus op wat een bruikbare speler heeft gekost, heeft ervoor gezorgd dat je een miljoenenverlies maakt, terwijl je met hem vorig jaar waarschijnlijk kampioen was geworden, en je hem als Engelsman makkelijk weer voor een prima bedrag terug had kunnen transfereren naar de rijkste voetbalcompetitie ter wereld.
Akpom is zo'n beetje het ultieme voorbeeld van de schade die dat xenofoob-paranoïde gedoe veroorzaakt heeft (onder aanvoering van lui zoals de huidige TD). Het tegenovergestelde van GGWP. Pure domheid.
Sorry voor de off-topic.
open/sluit de onderstaande quote:Mie Toe schreef op 12 december 2025 om 15:26:
Mika Godts was lovend over Akpom. Dat overmatige gefocus op wat een bruikbare speler heeft gekost, heeft ervoor gezorgd dat je een miljoenenverlies maakt, terwijl je met hem vorig jaar waarschijnlijk kampioen was geworden, en je hem als Engelsman makkelijk weer voor een prima bedrag terug had kunnen transfereren naar de rijkste voetbalcompetitie ter wereld.
Akpom is zo'n beetje het ultieme voorbeeld van de schade die dat xenofoob-paranoïde gedoe veroorzaakt heeft (onder aanvoering van lui zoals de huidige TD). Het tegenovergestelde van GGWP. Pure domheid.
Sorry voor de off-topic.
Ik denk eerder dat Farioli in Akpom de enige speler zag die eventueel nog op linksbuiten gezet kon worden. En hij begreep zelf natuurlijk ook wel dat er sowieso spelers moesten vertrekken. Brobbey paste goed bij zijn beoogde manier van spelen. Ik denk dat hij zijn geringe aantal goals ook wel voor lief nam.
Of we kampioen waren geworden met Akpom kan je niet zeggen. Wat wel duidelijk is dat je kwaliteit hebt ingeleverd na de winterstop en dat dit je kansen op succes echt verkleind heeft. Dat zag je ook aan het spel dat op een gegeven moment minder werd. Zonder Akpom was het voorin gelijk een stuk minder volwassen. Hij was vaak echt belangrijk in de lastigere wedstrijden, met zijn werklust alleen.
open/sluit de onderstaande quote:thomas83 schreef op 12 december 2025 om 18:04:
Ik denk eerder dat Farioli in Akpom de enige speler zag die eventueel nog op linksbuiten gezet kon worden. En hij begreep zelf natuurlijk ook wel dat er sowieso spelers moesten vertrekken. Brobbey paste goed bij zijn beoogde manier van spelen. Ik denk dat hij zijn geringe aantal goals ook wel voor lief nam.
Of we kampioen waren geworden met Akpom kan je niet zeggen. Wat wel duidelijk is dat je kwaliteit hebt ingeleverd na de winterstop en dat dit je kansen op succes echt verkleind heeft. Dat zag je ook aan het spel dat op een gegeven moment minder werd. Zonder Akpom was het voorin gelijk een stuk minder volwassen. Hij was vaak echt belangrijk in de lastigere wedstrijden, met zijn werklust alleen.
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 12 december 2025 om 18:48:
Ik ben niet van mening dat we met Akpom kwaliteit ingeleverd hebben. Hij is centraal minder dan Weghorst en Brobbey (hier zul je het niet mee eens zijn, maar dan moet je uitleggen waarom Brobbey naar de Premier League gegaan is en Akpom niet verder dan Ipswitch kwam) en op linksbuiten kregen we Edvardsen erbij, die is op die positie gewoon beter dan Akpom.
Naar mijn mening is er niet echt een case om te doen alsof we met Akpom wel kampioen waren geworden.
open/sluit de onderstaande quote:thomas83 schreef op 12 december 2025 om 19:05:
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 12 december 2025 om 18:48:
Ik ben niet van mening dat we met Akpom kwaliteit ingeleverd hebben. Hij is centraal minder dan Weghorst en Brobbey (hier zul je het niet mee eens zijn, maar dan moet je uitleggen waarom Brobbey naar de Premier League gegaan is en Akpom niet verder dan Ipswitch kwam) en op linksbuiten kregen we Edvardsen erbij, die is op die positie gewoon beter dan Akpom.
Naar mijn mening is er niet echt een case om te doen alsof we met Akpom wel kampioen waren geworden.
Ik vind een Akpom in normale doen inderdaad niet minder dan Brobbey en Weghorst. De reden waarom hij nu bij Ipswich speelt heeft alles te maken met hoe hij bij Ajax is behandeld. Als je daar twee seizoenen lang beperkte speeltijd krijgt (op je eigenlijke positie) dan is het ook niet zo raar dat je op een gegeven moment je wedstrijdritme, vorm en vertrouwen behoorlijk kwijt bent. In de Premier League klinkt wat mooier dan voornamelijk bankzitter bij Sunderland.
En uiteraard had het team er baat bij om in de winterstop een extra spits in te ruilen voor een buitenspeler. Je miste Akpom alleen wel in de tweede seizoenshelft. Je verloor met hem echt een volwassen teamspeler, die je daarnaast ook een speciale tactische opdracht kon geven.
Als we kijken naar hoe klein de verschillen in de kampioensstrijd waren vind ik het zeker niet zo gek om te stellen dat het met hem wel gelukt was of dat we betere papieren hadden gehad.
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 12 december 2025 om 19:19:
Brobbey maakt toch aardig indruk in zijn invalbeurten door 2x te scoren en 1x te assisteren op belangrijke momenten, waardoor hij in de buurt van de basis gekomen is.
Akpom bakt er een niveau lager niet veel van. Hij speelt niet in de basis en heeft slechts 2 contributies. Hij heeft het het eerste half van 2025 wel op zijn eigenlijke positie kunnen spelen, het is dus niet helemaal correct dat hij 2 seizoenen niet heeft kunnen spelen op zijn positie.
Naar mijn mening hebben we de titel verloren op een gebrek aan voetballend vermogen. Hard werken en een speciale opdracht uitvoeren is niet wat ons over de streep getrokken had. Mbt Rensch zou ik nog enigszins met je mee kunnen komen als je dit zou beweren, maar met Akpom eigenlijk niet.
open/sluit de onderstaande quote:thomas83 schreef op 12 december 2025 om 20:29:
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 12 december 2025 om 19:19:
Brobbey maakt toch aardig indruk in zijn invalbeurten door 2x te scoren en 1x te assisteren op belangrijke momenten, waardoor hij in de buurt van de basis gekomen is.
Akpom bakt er een niveau lager niet veel van. Hij speelt niet in de basis en heeft slechts 2 contributies. Hij heeft het het eerste half van 2025 wel op zijn eigenlijke positie kunnen spelen, het is dus niet helemaal correct dat hij 2 seizoenen niet heeft kunnen spelen op zijn positie.
Naar mijn mening hebben we de titel verloren op een gebrek aan voetballend vermogen. Hard werken en een speciale opdracht uitvoeren is niet wat ons over de streep getrokken had. Mbt Rensch zou ik nog enigszins met je mee kunnen komen als je dit zou beweren, maar met Akpom eigenlijk niet.
Brobbey is altijd een goede invaller geweest. Om te zeggen dat hij dicht in de buurt van een basisplek komt is wat optimistisch op dit moment. Hij heeft maar 1 wedstrijden mogen starten. Het zou natuurlijk kunnen dat ze hem willen laten wennen aan de intensiteit van de PL, maar op dit moment heeft Akpom nog altijd dubbel zoveel minuten gekregen. Dat is dus meer een discussie over wie er het slechtste voorstaat. Voor Akpom gelden in elk geval wat meer excuses.
Voetballend vermogen vind ik wat vaag. Als je volwassen teamspelers voorin heb dan presteer je over het algemeen ook beter. Daarnaast hebben we in sommige wedstrijden ook best resultaten behaald met (deels) vechtvoetbal onder Farioli.
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 12 december 2025 om 23:13:
Het is nog maar de vraag of Brobbey echt de kwaliteit heeft om eerste spits in de PL te zijn. Echter, hij levert nu beslissende contributies tegen Arsenal, Chelsea en Bournemouth in de PL. Dat is niet te vergelijken met het niveau waarop Akpom het momenteel niet waarmaakt. Als je niet toe kunt geven dat Brobbey er momenteel beter voorstaat is dat gewoon koppigheid.
open/sluit de onderstaande quote:thomas83 schreef op 13 december 2025 om 15:47:
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 12 december 2025 om 23:13:
Het is nog maar de vraag of Brobbey echt de kwaliteit heeft om eerste spits in de PL te zijn. Echter, hij levert nu beslissende contributies tegen Arsenal, Chelsea en Bournemouth in de PL. Dat is niet te vergelijken met het niveau waarop Akpom het momenteel niet waarmaakt. Als je niet toe kunt geven dat Brobbey er momenteel beter voorstaat is dat gewoon koppigheid.
Waar heb ik gezegd dat hij er beter voorstaat op dit moment? Ik zei juist dat hij in een fase zit waarin hij op moet krabbelen na twee seizoenen waarin hij bij Ajax in een beperkt team speelde waar hij ook de kans vaak niet kreeg. Als je dan ook nog dertig jaar bent staan de clubs niet voor je in de rij natuurlijk. Desondanks kon hij een jaar of wat geleden nog best naar aardige clubs.
Vergelijk die situatie met Brobbey, die al jaren de wind in de rug heeft en altijd wel mocht spelen, ondanks zeer matige prestaties en beperkte inzet. Dat alles ten spijt is hij op dit moment toch een bankzitter bij Sunderland, met nog minder speeltijd dan Akpom tot nu toe heeft gehad. Het benoemen van zijn contributies tegen wat clubs is een beetje als een speler van een kleinere club die trots verkondigt dat hij toch maar mooi tegen Ajax heeft gescoord in de Arena. Wie het van de twee het minst kut doet vind ik sowieso ook een beetje een non-discussie.
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 13 december 2025 om 15:56:
Mooi dat je, om een van je favorieten te beschermen, min of meer de conspiracy-kant opgaat. Brobbey "mag" spelen ondanks dat ie er volgens jou niks van bakt, dus moeten er wel duistere krachten in het spel zijn die ervoor zorgen dat Brobbey wel erin staat en wereldwonder Akpom niet. Bij meerdere coaches.
Ben jij in de veronderstelling dat je het beter ziet dan Farioli?
open/sluit de onderstaande quote:thomas83 schreef op 13 december 2025 om 16:20:
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 13 december 2025 om 15:56:
Mooi dat je, om een van je favorieten te beschermen, min of meer de conspiracy-kant opgaat. Brobbey "mag" spelen ondanks dat ie er volgens jou niks van bakt, dus moeten er wel duistere krachten in het spel zijn die ervoor zorgen dat Brobbey wel erin staat en wereldwonder Akpom niet. Bij meerdere coaches.
Ben jij in de veronderstelling dat je het beter ziet dan Farioli?
Rare manier van discussiëren. Conspiracy? Een van mijn favorieten? Ik zei in mijn vorige bericht al dat Farioli in Brobbey waarschijnlijk de spits zag die het beste paste bij zijn manier van zijn spelen. Hij speelt graag met een fysiek sterke spits die wat inzakt om als aanspeelpunt te fungeren en snelle buitenspelers die de ruimtes die voorin ontstaan aan kunnen vallen. Bij Nice was dat Moffi.
Hij hechtte daar meer waarde aan dan aan een spits die veel doelpunten maakt. Dat is hoe trainers vaak denken. Brobbey was duidelijk de enige speler die volledig in dat profiel paste. Akpom en Weghorst hebben daar de snelheid niet voor (niet dat Brobbey vaak op tijd voorin was, maar dat is een ander verhaal). Daarnaast was Akpom ook de enige die in een wat flexibelere aanvallende rol gebruikt kon worden.
Verder vertegenwoordigde Brobbey natuurlijk ook een zekere waarde die zijn concurrenten niet vertegenwoordigden, dus wat dat betreft had hij ook een streepje voor. Om nog maar te zwijgen van de manier waarop Kroes al jaren bepaalde aankopen de deur uit probeert te werken. Het is duidelijk dat Farioli bij zijn aanstelling al te horen heeft gekregen dat er bepaalde spelers moesten vertrekken. We weten ook dat hij eigenlijk Forbs niet kwijt wilde. Dus ja, er werd hem ook het een en ander opgedrongen. Uiteindelijk is dat ook een belangrijke reden geweest voor zijn vertrek. Dat zou je duistere krachten kunnen noemen.
Sjakie Meulemans
Fan van Ajax
Forumreacties: 1.018
Reg.: 3 september 2005
Chuba Akpom staat nog 2,5 jaar onder contract tot 1 juli 2028. Alleen wanneer Ipswich Town dit seizoen zou promoveren naar de Premier League wordt een koopoptie gelicht. Anders blijft Ajax aan hem vastzitten, of er moet nog een andere club komen. Misschien is Chuba Akpom iets voor Club Brugge. Die hebben tenslotte al goede ervaringen met een andere Mislintat verbanneling.
On topic: Mika Godts staat nog 3,5 jaar onder contract tot 1 juli 2029 en van mij mag Ajax zijn contract openbreken en verlengen tot minimaal medio 2031. Ik zie in hem een belangrijke speler voor de komende jaren voor het nieuwe Ajax.
Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 14 december 2025, 16:50:20.
Forumreacties: 1.217
Reg.: 14 mei 2024
Man van de Wedstrijd Ajax-Feyenoord: Davy Klaassen
Forumreacties: 168
Reg.: 13 september 2022
open/sluit de onderstaande quote:Mie Toe schreef op 14 december 2025 om 12:05:
Wordt Godts niet gewoon de transfertopper van komende zomer (40-50 miljoen) die Ajax nodig heeft om verder te kunnen investeren?
EigenKracht
Fan van Ajax
Uit: Uden
Forumreacties: 592
Reg.: 13 maart 2009