open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 15 april 2026 om 11:32:
open/sluit de onderstaande quote:Maximilian-Ibrahimovic schreef op 15 april 2026 om 11:22:
Jordi Cruijff wil de selectie van Ajax van een grondige renovatie voorzien. Dat blijkt uit de teksten van Voetbal International-verslaggever Tim van Duijn in de Pantelic Podcast. De journalist laat weten dat Daley Blind vermoedelijk terugkeert bij Ajax, terwijl technisch directeur Jordi Cruijff mogelijk veertien tot vijftien (!) nieuwe spelers wil gaan halen.
Lekker!
Ik las het ook ja, van Blind. Lijkt me één groot lulverhaal. Het zou afgelopen winter zijn stukgelopen omdat Ajax de 5 ton afkoopsom niet zou willen betalen, terwijl ze Daley 'héél graag' wilden hebben. Als je 'm héél graag wilt hebben, betaal je die 5 ton natuurlijk. Zeker als er kennelijk budget is om voor een paar miljoen Zinchenko voor 6 maanden binnen te halen.
Overigens is er helemaal geen ruimte om veel aankopen te doen zolang we geen tweede worden, en die kans is vrij klein. Jordi moet er dan eerst maar eens in slagen om dure bankzitters voor mooie bedragen weg te krijgen.
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 15 april 2026 om 12:35:
open/sluit de onderstaande quote:Mie Toe schreef op 15 april 2026 om 12:15:
Jordi moet Šutalo goed wegzetten, anders verlies ik m'n weddenschap met ElSimao.
Wat is de weddenschap?
Uit: Nijmegen
Vak: -
Forumreacties: 4.188
Reg.: 16 augustus 2007
Favoriete opstelling: 4-3-3
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 15 april 2026 om 13:47:
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 15 april 2026 om 12:35:
open/sluit de onderstaande quote:Mie Toe schreef op 15 april 2026 om 12:15:
Jordi moet Šutalo goed wegzetten, anders verlies ik m'n weddenschap met ElSimao.
Wat is de weddenschap?
20M+ voor Sutalo, hij wint. Bij minder win ik. Althans, ik dacht dat het 20M was.
Het zou mij verbazen als we zoveel voor hem krijgen. Ik vind hem echt heel slecht, maar aan de andere kant, Taylor leverde ook nog best veel op en die zie ik ook niet als de nieuwe Zidane. Even afwachten dus, voor de club hoop ik dat hij gelijk krijgt.
Vak: Geen Seizoen Club Card
Forumreacties: 306
Reg.: 13 september 2022
20M+ voor Sutalo, hij wint. Bij minder win ik. Althans, ik dacht dat het 20M was.
Het zou mij verbazen als we zoveel voor hem krijgen.
open/sluit de onderstaande quote:Tegelijk blijft hij interessant voor andere clubs als Kroatisch international en WK-ganger. Toch drukt de aankoopsom wel enigszins op de potentiële winst. Ajax moet minimaal 11 miljoen euro ontvangen voor hem om geen rode cijfers voor hem te schrijven.
Transfermarkt: €15 miljoen
SciScore ETV: €17 miljoen
CIES Football Observatory: €11,2 miljoen
open/sluit de onderstaande quote:Mie Toe schreef op 17 april 2026 om 12:44:
Het zou mij verbazen als we zoveel voor hem krijgen.
Er staat vandaag een stuk op Ajax Showtime over de voor Ajax financieel gunstigste uitgaande transfers deze zomer. Uiteraard staat Šutalo daar op 1 omdat een goede transfer behoorlijk wat oplevert. Ik citeer:
open/sluit de onderstaande quote:Tegelijk blijft hij interessant voor andere clubs als Kroatisch international en WK-ganger. Toch drukt de aankoopsom wel enigszins op de potentiële winst. Ajax moet minimaal 11 miljoen euro ontvangen voor hem om geen rode cijfers voor hem te schrijven.
Transfermarkt: €15 miljoen
SciScore ETV: €17 miljoen
CIES Football Observatory: €11,2 miljoen
Die bedragen onderstrepen ElSimao2's schatting van minder dan 20 miljoen.
Maar toch blijf ik erbij: Hoe kan een international en basisspeler van een top 5-voetballand met een 2-jarig contract die voor 25 miljoen is gehaald ooit minder dan 20 miljoen opleveren? Marc Overmars zou daar 10 seconden nadat hij net wakker is geworden, al gapend 35 miljoen uit peuren (en daarna een foto van z'n machtige ODOL maken).
Mensen zullen hetzelfde als ElSimao2 antwoordenen: Omdat hij zo ontzettend slecht is. Ten eerste ziet hij er vooral bij vlagen slecht uit omdat Ajax als collectief zo slecht is. Ten tweede, als hij goed speelt, ziet het er ook echt heel goed uit. Dat is dan ook de reden dat de bondscoach van Kroatië hem steevast opstelt.
Supporters zijn vaak superkritisch op hun eigen spelers, maar van buitenaf wordt er anders naar gekeken. Ik weet niet hoe een club als Juventus in de centrale verdedigers zit, maar ik kan me voorstellen dat zij denken dat een speler als Šutalo de ideale leeftijd en eigenschappen heeft om bij hen te floreren.
Ik zie twee mogelijke redenen voor een transferbedrag lager dan 20 miljoen:
1) Šutalo raakt z'n basisplaats bij Kroatië kwijt, of hij faalt zó opzichtig dat Kroatië daardoor wedstrijden verliest en zich niet voor de volgende ronde kwalificeert.
2) Jordi kiest eieren voor z'n transferkosten en laat zich à la Kroes de kaas van het brood eten (en geeft vervolgens wel veel te makkelijk veel te veel geld aan nieuwe spelers uit). Gelukkig zal de populistische en irrationele rancune richting Mislintat geen factor meer zijn.
Het is een heel precaire positie waarbij de aasgieren boven de ArenA cirkelen. Om dat tegen te gaan zou ik voor het WK een signaal afgeven en zeggen dat ik met het management van Šutalo om de tafel wil zitten voor een eventuele verlenging van het contract. Dat zijn het soort foefjes dat Overmars uithaalde om transferwaardes op te krikken.
Desondanks heb ik mijn rijmwoordenboek alvast afgestoft.
Forumreacties: 4.115
Reg.: 21 januari 2021
Favoriete opstelling: 3-4-3
Ewige-Blumenkraft
Fan van Ajax
Forumreacties: 1.655
Reg.: 23 juni 2014
Favoriete opstelling: geen
Het schijnt dat Jordi druk bezig is met het selecteren van de juiste Spanjool die komend jaar voor de groep moet staan.
De trainersfunctie invullen is natuurlijk cruciaal, maar er is nog een belangrijker taak voor dit seizoen. Namelijk het opeisen van alle punten die we verloren hebben tegen valsspelende teams.
Jordi is naar eigen zeggen een Zuid-Europeaan voor wie de winst alles is. Nou, leveren dan maar, luiwammes. Laat je eens zien op dit dossier
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 18 april 2026 om 13:38:
Het schijnt dat Jordi druk bezig is met het selecteren van de juiste Spanjool die komend jaar voor de groep moet staan.
De trainersfunctie invullen is natuurlijk cruciaal, maar er is nog een belangrijker taak voor dit seizoen. Namelijk het opeisen van alle punten die we verloren hebben tegen valsspelende teams.
Jordi is naar eigen zeggen een Zuid-Europeaan voor wie de winst alles is. Nou, leveren dan maar, luiwammes. Laat je eens zien op dit dossier
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 18 april 2026 om 13:40:
Het enige wat ik erover heb gelezen tot nu toe is dat Ajax 'alle juridische opties open houdt'.
Ewige-Blumenkraft
Fan van Ajax
Ewige-Blumenkraft
Fan van Ajax
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 18 april 2026 om 14:18:
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 18 april 2026 om 13:40:
Het enige wat ik erover heb gelezen tot nu toe is dat Ajax 'alle juridische opties open houdt'.
Het zou officieel niet mogen, maar ik denk dat het publieke sentiment nog belangrijk gaat worden in deze. Zowel bij de KVNB als de rechter.
Verwey noemde NAC gisteren de grootste Calimero's van Nederland. Slaat nergens op, maar naar mijn mening moet Jordi hem eens van toon doen later veranderen. Geef een interview + wat nieuwtjes en roddeks en die 2 gaan wel overstag.
Het kan zomaar eens tientallen miljoenen Euro's opleveren.
Het lijkt erop dat Ajax inderdaad het correcte standpunt in gaat nemen in de paspoortgate. Dat is an sich positief.
Chris Woerts: Ajax en Feyenoord steunen NAC mogelijk in rechtszaak paspoortgate
De Paspoortgate is nog niet ten einde. Bij Vandaag Inside onthulde Chris Woerts dat verschillende Eredivisieclubs zich bij NAC Breda willen voegen als de rechtszaak wordt gewonnen.
Na het duel tussen Go Ahead Eagles – NAC (6-0) kwam de speelgerechtigdheid van Dean James aan het licht. Na de naturalisatie van de vleugelverdediger bleek dat de Indonesiër niet meer beschikte over een geldige werk- en verblijfsvergunning in Nederland.
Woerts was het eens met het omstreden protest van NAC. “NAC heeft helemaal gelijk. Ze hebben gewoon de reglementen gevolgd. Als jij een speler opstelt die niet speelgerechtigd is, krijg je een 3-0 nederlaag.”
Johan Derksen en Wilfred Genee waren verbaasd, waarna laatstgenoemde stelde dat alle Eredivisieclubs, behalve de Bredanaars, het niet eens zijn met het protest. De sportmarketeer ontkrachtte die stelling echter.
“Donderdag is er een vergadering geweest van de ECV en de KKD. Slechts vijf clubs hebben het woord gevoerd”, vertelde Woerts. “De clubs die die spelers hebben opgesteld hebben geklaagd, die hadden een hele grote mond.”
De 67-jarige zakenman opperde een ander besluit. “Eigenlijk moeten met terugwerkende kracht al die wedstrijden eindigen in een reglementaire 0-3 nederlaag.” Genee en Derksen lieten opnieuw hun onvrede merken. “Kom op, wat een gelul”, klinkt het uit de mond van de presentator van Vandaag Inside.
Woerts weet dat er meer clubs zich achter NAC scharen. “Feyenoord, Ajax, FC Twente, FC Volendam en Telstar hebben allemaal tegen NAC gezegd: ‘Als jullie winnen, voegen wij ons in die zaak”, liet hij weten. “NAC heeft volledig gelijk. Regels zijn regels.”
open/sluit de onderstaande quote:
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 21 april 2026 om 14:45:
open/sluit de onderstaande quote:
Dan staan de 5 clubs met niet-speelgerechtigde spelers stijf onderaan (geen idee wat ze met onderlinge duels doen, 0-0 ofzo?) en stijgt Ajax naar plek 3 (NEC valt weg, we gaan Twente voorbij) met 1 punt achterstand op Feyenoord.
Ik moest bij het verhaal van Woerts denken aan het incident uit 2007 waarbij PSV uit de Beker werd gehaald omdat ze Manuel da Costa hadden opgesteld, die niet speelgerechtigd was:
https://www.elfvoetbal.nl/Overige/236605/psv-mag-niet-verder-bekeren-door-opstellen-geschorste-da-coslink
Ging om een schorsing i.p.v. een werkvergunning, maar het idee is verder hetzelfde: je stelt iemand op die niet mag spelen.
Destijds was het besluit snel en daadkrachtig genomen: reglementaire nederlaag, bekertoernooi voorbij voor PSV.
Ben benieuwd hoe het nu afloopt, nu de gevolgen wat groter zijn.
“Feyenoord, Ajax, FC Twente, FC Volendam en Telstar hebben allemaal tegen NAC gezegd: ‘Als jullie winnen, voegen wij ons in die zaak”, liet hij weten. “NAC heeft volledig gelijk. Regels zijn regels.”
Volendam schaart zich achter NAC, maar uit alle lijstjes blijkt dat ze zelf vier niet-speelgerechtigde spelers in de gelederen hebben:
- Mawouna Amevor (Volendam)
- Deron Payne (Volendam)
- Ozan Kökcü (Volendam)
- Yannick Leliendal (Volendam)
Telstar trouwens ook:
- Devon Koswal (Telstar)
- Rojendro Oudsten (Telstar)
Ik hoop echt dat dit bommetje barst en ik hoop ook dat Ajax zich bij de knuppel-werpende clubs voegt. Het was een dusdanig kutseizoen, dan kan zo'n lekker schandaal eind april het nog enigszins goed maken.
28 april dient de rechtszaak. Nu al zin in, pak de popcorn.
Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Jordi Cruijff