Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Shirts

Deze normale topic is open en bestaat uit 21 pagina's: 1 2 3 4 ... 13 14 15 16 17 18 19 20 21

De logo's zijn dus goud en niet geel. Dat staat een stuk beter. FootyHeadlines meldt ook dat de bedrukking goud gaat zijn, in hetzelfde lettertype als dit seizoen.

forumillustratie

Bron: FootyHeadlines

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:




Dit is nu serieus de 3e keer in 10 jaar tijd dat ze met precies hetzelfde shirt op de proppen komen.


2018
forumillustratie

2012
forumillustratie

Nu
forumillustratie

Op een paar kleine details na gewoon voor de 3e keer precies hetzelfde. Kunnen ze nou echt niets anders bedenken? Wanneer krijgen we weer eens een mooi opstaand kraagje?

En dat goud. Waar slaat dat op? Wie verzint zoiets?

Ook dat uitshirt ziet er niet uit. Had die rare tierelantijntjes weggelaten

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Iceman schreef op 16 mei 2022 om 16:31:

(...) Wie verzint zoiets? (...)



Dat is 1.
Maar wie binnen de club gaan met zo'n ontwerp akkoord?!

En waar gaat Bayern München komend seizoen mee lopen?
Als dat allemaal het resultaat is van de creativiteit van de jonge generatie topontwerpers van o.a. Adidas?
Wat een armoe en verloedering!

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 16 mei 2022 om 21:23:

open/sluit de onderstaande quote:

Iceman schreef op 16 mei 2022 om 16:31:

(...) Wie verzint zoiets? (...)



Dat is 1.
Maar wie binnen de club gaan met zo'n ontwerp akkoord?!



Daar heeft Ajax maar in beperkte (contractueel vastgelegde) mate invloed op.
In een kledingcontract zijn op ontwerpniveau richtlijnen vastgelegd over kenmerkende Ajax details maar óók kenmerkende Adidas details. Behalve dat een Ajax shirt op een Ajaxshirt moet lijken moet een Adidas shirt ook op een Adidas shirt lijken.

Daarnaast is er in een dergelijk contract ook een passage opgenomen over "ontwikkeling". Er moeten elk jaar opnieuw shirts verkocht worden dus heeft Adidas het recht op productontwikkeling. Zolang het maar in de afgesproken marges ligt.

Daarnaast kan er in het contract opgenomen zijn dat Adidas de verplichting heeft om Ajax een vastgelegd aantal keuzes voor te leggen. Adidas ontwerpt bv voor aanvang seizoen 3 type shirts (binnen de afgesproken designafspraken) en Ajax kiest er 1.

Maar dat is het ongeveer wel.

En dit contract ligt er al jaren. Dit is niet pas 3 jaar oud.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Marek schreef op 17 mei 2022 om 09:38:

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 16 mei 2022 om 21:23:

open/sluit de onderstaande quote:

Iceman schreef op 16 mei 2022 om 16:31:

(...) Wie verzint zoiets? (...)



Dat is 1.
Maar wie binnen de club gaan met zo'n ontwerp akkoord?!



Daar heeft Ajax maar in beperkte (contractueel vastgelegde) mate invloed op.
In een kledingcontract zijn op ontwerpniveau richtlijnen vastgelegd over kenmerkende Ajax details maar óók kenmerkende Adidas details. Behalve dat een Ajax shirt op een Ajaxshirt moet lijken moet een Adidas shirt ook op een Adidas shirt lijken.

Daarnaast is er in een dergelijk contract ook een passage opgenomen over "ontwikkeling". Er moeten elk jaar opnieuw shirts verkocht worden dus heeft Adidas het recht op productontwikkeling. Zolang het maar in de afgesproken marges ligt.

Daarnaast kan er in het contract opgenomen zijn dat Adidas de verplichting heeft om Ajax een vastgelegd aantal keuzes voor te leggen. Adidas ontwerpt bv voor aanvang seizoen 3 type shirts (binnen de afgesproken designafspraken) en Ajax kiest er 1.

Maar dat is het ongeveer wel.

En dit contract ligt er al jaren. Dit is niet pas 3 jaar oud.



Dit klinkt als een logisch verhaal.

Mag ik vragen waar je deze info vandaag hebt? Of is dit gebaseerd om "hoe dergelijke afspraken normaal gesproken vastgelegd zijn?"

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Marek schreef op 17 mei 2022 om 09:38:

(...) En dit contract ligt er al jaren. Dit is niet pas 3 jaar oud.



Dit topic is er ook al jaren.

En al jaren vragen diverse personen zich af (ook buiten dit forum!) waarom met een dergelijke sponsor een contract wordt afgesloten, ongeacht het financiele aspect.

En die vragen ontstonden niet alleen a.g.v. contractuele verplichtingen maar vooral door het zichtbare onvermogen op de ontwerpafdeling bij Adidas.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 17 mei 2022 om 10:53:

open/sluit de onderstaande quote:

Marek schreef op 17 mei 2022 om 09:38:

(...) En dit contract ligt er al jaren. Dit is niet pas 3 jaar oud.



Dit topic is er ook al jaren.

En al jaren vragen diverse personen zich af (ook buiten dit forum!) waarom met een dergelijke sponsor een contract wordt afgesloten, ongeacht het financiele aspect.

En die vragen ontstonden niet alleen a.g.v. contractuele verplichtingen maar vooral door het zichtbare onvermogen op de ontwerpafdeling bij Adidas.



Ja Koen, maar dan kom je bijvoorbeeld in de discussie van de 3 strepen op de mouw. En een Adidas shirt moet nou eenmaal ook op een Adidas shirt lijken.

Tenminste, als ik bestuurder van Adidas zou zijn, zou ik dat wel fijn vinden :-)
Adidas heeft zelfs de geste gedaan om de strepen minder zichtbaar te laten zijn door ze lichtgrijs te maken. Dat is een afwijking van elk ander Adidas shirt op de markt. Dat hebben ze dus niet voor zichzelf gedaan, dat hebben ze gedaan om ons (supporter) tegemoet te komen.

Dan kunnen wij als supporters wel rechtlijnig roepen "dan maar geen Adidas", maar dan krijgen we Umbro. Of Nike. Of welke ander kledingmerk dan ook. Maar ook dát andere kledingmerk zal afspraken maken dat zijn ontwerpen moeten lijken op de shirts die hij al in de markt heeft. Dat is toch logisch?

Elk shirt heeft een kenmerk wat beeldend is voor dat merk, maar niet perse beeldend is voor Ajax zelf. Dus het is of drie strepen op de mouw, of een Wyber of een hockeystick boven de sponsornaam.

Er zal nooit een kledingmerk iets gaan opleveren waar geen eigen kenmerken op zitten.

Adidas is al vanaf 2000 onze kledingsponsor, dus we lopen al 23 jaar met strepen op de mouw, terwijl Le Cocq Sportif over twee perioden minder dan de helft onze sponsor is geweest (zonder strepen).

Maar het kan natuurlijk best dat de discussie helemaal niet perse gaat over 3 strepen op de mouw, maar over de herinnering aan het Ajax wat in De Meer speelde. En in die herinnering komen drie strepen op de mouw niet voor. Alleen zijn dat wel 'maar' herinneringen. Ajax zal nooit meer in De Meer spelen.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

El Famoso schreef op 17 mei 2022 om 09:46:

Mag ik vragen waar je deze info vandaag hebt? (...)



Ik zou het ook wel eens 'op papier' willen zien.

En op basis daarvan inzicht krijgen in de mogelijkheden (en dus niet de onmogelijkheden!) die nu niet benut worden.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Marek schreef op 17 mei 2022 om 11:11:

Ja Koen, maar dan kom je bijvoorbeeld in de discussie van de 3 strepen op de mouw. En een Adidas shirt moet nou eenmaal ook op een Adidas shirt lijken.

Tenminste, als ik bestuurder van Adidas zou zijn, zou ik dat wel fijn vinden :-) (...)



Als ik bij Adidas zou werken zou ik primair de voorwaarde stellen dat een (Ajax)shirt goed verkoopt en geld oplevert.

De kenmerken waarom een shirt goed verkoopt hoeft helemaal niets te maken te hebben dat een shirt op een Adidasshirt lijkt.

open/sluit de onderstaande quote:

Marek schreef op 17 mei 2022 om 11:11:

(...)

Adidas heeft zelfs de geste gedaan om de strepen minder zichtbaar te laten zijn door ze lichtgrijs te maken. Dat is een afwijking van elk ander Adidas shirt op de markt. Dat hebben ze dus niet voor zichzelf gedaan, dat hebben ze gedaan om ons (supporter) tegemoet te komen. (...)



Een eenmalige uitvoering noem ik geen geste.

Bovendien hebben meer clubs in het verleden met grijze strepen gespeeld. Dat is hier ook in het verleden gemeld. Met daarbij de vraag waarom dat niet bij Ajax kan.

open/sluit de onderstaande quote:

Marek schreef op 17 mei 2022 om 11:11:

(...)

Dan kunnen wij als supporters wel rechtlijnig roepen "dan maar geen Adidas", maar dan krijgen we Umbro. Of Nike. Of welke ander kledingmerk dan ook. (...)



Nou en? Wat is daar mis mee?

open/sluit de onderstaande quote:

Marek schreef op 17 mei 2022 om 11:11:

(...)

Maar ook dát andere kledingmerk zal afspraken maken dat zijn ontwerpen moeten lijken op de shirts die hij al in de markt heeft. Dat is toch logisch? (...)



Dat vind ik helemaal niet logisch.

Ik kan geen reden bedenken waarom een shirt moet lijken op een shirt dat al in de markt is.
Ik kan wel redenen bedenken waarom een shirt goed verkocht gaat worden.

open/sluit de onderstaande quote:

Marek schreef op 17 mei 2022 om 11:11:

(...)

Elk shirt heeft een kenmerk wat beeldend is voor dat merk, maar niet perse beeldend is voor Ajax zelf. Dus het is of drie strepen op de mouw, of een Wyber of een hockeystick boven de sponsornaam. (...)



Waarom geen Adidaslogo op de mouw, i.p.v. strepen?

Juist afwijken van ‘de standaard’ kan wel eens meer opvallen dan de standaard strepen.

open/sluit de onderstaande quote:

Marek schreef op 17 mei 2022 om 11:11:

(...)

Er zal nooit een kledingmerk iets gaan opleveren waar geen eigen kenmerken op zitten. (...)



Daar gaan de op- en aanmerkingen ook niet over.

open/sluit de onderstaande quote:

Marek schreef op 17 mei 2022 om 11:11:

(...)

Adidas is al vanaf 2000 onze kledingsponsor, dus we lopen al 23 jaar met strepen op de mouw, terwijl Le Cocq Sportif over twee perioden minder dan de helft onze sponsor is geweest (zonder strepen). (...)



Het eerste jaar met Adidas had het shirt geen strepen. Dus geen 23 jaar.

Ajax heeft vanaf 1911 t/m 2000 in het authentieke shirt gespeeld, een wit shirt met een verticale rode baan, vorm gegeven door diverse kledingsponsoren.

Wat het vergelijk met Le Coq Sportif moet aantonen is mij dan ook niet duidelijk.

Vanaf 1900 t/m 1911 speelde Ajax in een ‘Sparta shirt’. Deze uitvoering werd aangepast toen Ajax na promotie bij Sparta in de competitie ging spelen.
De reden waarom Ajax na 2000 opnieuw met specifieke Sparta (en PSV!) kenmerken is gaan spelen is mij volledig een raadsel. Wit-rode strepen zijn kenmerken van die clubs. Daar moet Ajax niet mee gaan lopen.

open/sluit de onderstaande quote:

Marek schreef op 17 mei 2022 om 11:11:

(...)

Maar het kan natuurlijk best dat de discussie helemaal niet perse gaat over 3 strepen op de mouw, maar over de herinnering aan het Ajax wat in De Meer speelde. En in die herinnering komen drie strepen op de mouw niet voor. Alleen zijn dat wel 'maar' herinneringen. Ajax zal nooit meer in De Meer spelen.



Wat die laatste alinea te maken heeft met een authentiek Ajaxshirt ontgaat mij.

Ik ben ook niet bekend met die discussie die jij aanhaalt. Daar heb ik nog nooit iemand over gehoord.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 17 mei 2022 om 21:29:

Als ik bij Adidas zou werken zou ik primair de voorwaarde stellen dat een (Ajax)shirt goed verkoopt en geld oplevert.

De kenmerken waarom een shirt goed verkoopt hoeft helemaal niets te maken te hebben dat een shirt op een Adidasshirt lijkt.



En? Valt de shirtverkoop van Ajax tegen denk je?

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 17 mei 2022 om 21:29:
(..)
Nou en? Wat is daar mis mee?



Niets natuurlijk! We zouden bijvoorbeeld ook dezelfde shirtsponsor als PSV of Feyenoord kunnen hebben. Dan hebben wij een shirt met een beeldkenmerk wat ook op de shirts van die clubs voorkomt.

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 17 mei 2022 om 21:29:
(...)

Ik kan geen reden bedenken waarom een shirt moet lijken op een shirt dat al in de markt is.



Nee? Waarom mag een kledinglijn niet vasthouden aan zijn beeldmerk?

Nou denk ik dat je op je wenken bediend gaat worden.  Adidas heeft onlangs (voor de 3e keer) het alleenrecht aangevraagd om de drie strepen in zwart en wit te mogen voeren. De eerste twee keer is dat verzoek afgewezen omdat drie strepen al zo symbool staan voor Adidas dat vastlegging niet nodig was. Dat resulteerde in allerlei imitatie van die strepen door allerlei merken, waardoor Adidas deze ontwikkeling aangreep voor een derde poging. 

Deze keer lijkt de poging succesvol te gaan worden. 

Dat betekent dat we over een tijdje geen rood/witte strepen meer hebben op de mouw (hoera, want dan is het geen Sparta shirt), maar zwart/witte strepen. 

Sinds wanneer kijken we trouwens ineens naar andere clubs?! Wat kan ons het nou schelen dat PSV en Sparta in een shirt met rood witte strepen voetballen?

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 17 mei 2022, 22:10:00.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Marek schreef op 17 mei 2022 om 21:51:

En? Valt de shirtverkoop van Ajax tegen denk je? (...)



Dat weet ik niet. Ik ken de cijfers niet.

Afgelopen seizoen moet er goed verkocht zijn. Zonder smurf maar met het logo er op.
En grijze strepen verkoopt ook beter dan rode strepen verwacht ik.

Maar ik ben overtuigd dat er meer verkocht had kunnen worden in de afgelopen 20 jaar.

open/sluit de onderstaande quote:

Marek schreef op 17 mei 2022 om 21:51:

(...)

Niets natuurlijk! We zouden bijvoorbeeld ook dezelfde shirtsponsor als PSV of Feyenoord kunnen hebben. Dan hebben wij een shirt met een beeldkenmerk wat ook op de shirts van die clubs voorkomt. (...)



Een logo van een kledingmerk is in principe geen vervuiling van het shirt.
Daarom zou ik met een Adidaslogo op de mouwen geen probleem hebben.

open/sluit de onderstaande quote:

Marek schreef op 17 mei 2022 om 21:51:

Nee? Waarom mag een kledinglijn niet vasthouden aan zijn beeldmerk? (...)



Dat mogen ze best maar dat is geen noodzaak voor goede verkoopcijfers.

En wat het Ajaxshirt betreft, dat heeft ook een eigen beeldmerk: een wit shirt met een verticale rode baan.
Daar moet een kledingsponsor vanaf blijven.
Ajax komt bij de uitshirts ook niet aan de specifieke Adidaskenmerken.

open/sluit de onderstaande quote:

Marek schreef op 17 mei 2022 om 21:51:

(...)

Dat betekent dat we over een tijdje geen rood/witte strepen meer hebben op de mouw (hoera, want dan is het geen Sparta shirt), maar zwart/witte strepen.



Dat zal de vraag opwerpen waarom wij met de Heracles- of Juventus symboliek rond gaan lopen.

open/sluit de onderstaande quote:

Marek schreef op 17 mei 2022 om 21:51:

(...)

Wat kan ons het nou schelen dat PSV en Sparta in een shirt met rood witte strepen voetballen?



Mij helemaal niets. Maar wel dat Ajax met kenmerken van die clubs in het tenue speelt.
Buiten het feit dat het originele, authentieke Ajaxshirt er alleen maar lelijker op wordt met al die toegevoegde items.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 18 mei 2022 om 01:04:
(..)
En wat het Ajaxshirt betreft, dat heeft ook een eigen beeldmerk: een wit shirt met een verticale rode baan.
Daar moet een kledingsponsor vanaf blijven.



Hoe kom je daar nu bij?

Ajax speelt al decennia in een rood shirt met witte zijkanten die aan beide kanten doorlopen tot ongeveer 1/4e van het shirt. Daar is nog nooit aan getornd, door geen enkele kledingfabrikant.

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 18 mei 2022 om 01:04:

Dat zal de vraag opwerpen waarom wij met de Heracles- of Juventus symboliek rond gaan lopen.




Het is geen Heracles- of Juventus symboliek. Het is de symboliek van de kledingfabrikant. En die symboliek staat op alle gemaakte kleding exact op dezelfde plaats (beeldmerk kledinglijn). Dus niet op de mouw. Daar staat het nooit.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Marek schreef op 18 mei 2022 om 07:38:

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 18 mei 2022 om 01:04:
(..)
En wat het Ajaxshirt betreft, dat heeft ook een eigen beeldmerk: een wit shirt met een verticale rode baan.
Daar moet een kledingsponsor vanaf blijven.



Hoe kom je daar nu bij?

Ajax speelt al decennia in een rood shirt met witte zijkanten die aan beide kanten doorlopen tot ongeveer 1/4e van het shirt. Daar is nog nooit aan getornd, door geen enkele kledingfabrikant.

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 18 mei 2022 om 01:04:

Dat zal de vraag opwerpen waarom wij met de Heracles- of Juventus symboliek rond gaan lopen.




Het is geen Heracles- of Juventus symboliek. Het is de symboliek van de kledingfabrikant. En die symboliek staat op alle gemaakte kleding exact op dezelfde plaats (beeldmerk kledinglijn). Dus niet op de mouw. Daar staat het nooit.



Als dat jouw beeldvorming is. Het zij zo.
Ik heb een andere.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 18 mei 2022 om 11:19:

Als dat jouw beeldvorming is. Het zij zo.
Ik heb een andere.



Misschien moet je dan het heeft gewoon eens in eigen handen nemen, zelf een kledingmerk oprichten en Ajax alle vrijheid geven voor het ontwerp.

Ik heb wel eens gehoord dat ze in Rotterdam wel eens zeggen "niet lullen maar poetsen".

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Marek schreef op 18 mei 2022 om 23:22:

Misschien moet je dan het heeft gewoon eens in eigen handen nemen, zelf een kledingmerk oprichten en Ajax alle vrijheid geven voor het ontwerp. (...)



Dat zou een optie kunnen zijn. Maar ik ben niet thuis in die business als geheel.

Goed verkoopbare ontwerpen van shirts gaat zeker lukken. Maar Ajax ontvangt nu een kleine 10 miljoen aan sponsorgeld van Adidas dacht ik. Dat ga ik niet zo maar ophoesten op korte termijn.

En als het ooit toch zo ver komt krijgt Ajax zeker niet alle vrijheid.
Maar dat zal geen issue zijn want onder mijn auspiciën voorzie ik geen ontwerpproblemen.
En als dezelfde personen er zitten als nu, zullen ze primair waarde hechten aan mijn sponsorbijdrage.

open/sluit de onderstaande quote:

Marek schreef op 18 mei 2022 om 23:22:

(...)

Ik heb wel eens gehoord dat ze in Rotterdam wel eens zeggen "niet lullen maar poetsen".



Wat de bekrompenheid van die uitdrukking met een goed, mooi ontwerp van een Ajaxshirt te maken heeft is mij niet duidelijk. En dat wil ik zo houden.

 

+1/-0

Daley Blind bevestigt bij 'Andy in de auto' dat dit het nieuwe uitshirt wordt:


forumillustratie

 

+1/-0

Zolang je aan het thuisshirt ziet dat het Ajax is is er geen probleem.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

spelbos schreef op 19 mei 2022 om 07:55:

Zolang je aan het thuisshirt ziet dat het Ajax is is er geen probleem.



Precies!

Dus het wordt de hoogste tijd dat zo"n shirt weer gedragen wordt.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 19 mei 2022 om 00:27:

Wat de bekrompenheid van die uitdrukking met een goed, mooi ontwerp van een Ajaxshirt te maken heeft is mij niet duidelijk. En dat wil ik zo houden.



Ik zou zeggen, doe het!

Maak 33 shirtjes zoals jij dat wil en leg ze neer bij de ArenA.
Dat kost je geen 10 miljoen hoor.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Marek schreef op 19 mei 2022 om 12:18:

Ik zou zeggen, doe het!

Maak 33 shirtjes zoals jij dat wil en leg ze neer bij de ArenA. (...)



En wat dacht je dat er met zo'n ontwerp gebeurd?
Hoe lang denk je dat die shirtjes daar blijven liggen?
Het zou me niet verbazen als een staaf goud eerder weg is.

Maar buiten dat. Dat is niet mijn manier van zaken doen en benadering van klanten c.q. partners. Zo biedt je geen product aan.

open/sluit de onderstaande quote:

Marek schreef op 19 mei 2022 om 12:18:

(...)

Dat kost je geen 10 miljoen hoor.



Nee. Ik ben bekend met de prijzen.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 21 pagina's: 1 2 3 4 ... 13 14 15 16 17 18 19 20 21

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Shirts