Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Columns » [GVR] Het is geen verrassing

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Het is geen verrassing

Ook dit jaar is Ajax weer te vroeg uitgeschakeld in de Champions League. Te vroeg? Ja. Voor je gevoel had de ploeg van Erik ten Hag er niet uit hoeven vliegen tegen Benfica. Hoewel die ploeg heus niet onderschat mag worden in het spel dat zij goed spelen, voelde het anderhalve wedstrijd lang alsof wij de bovenliggende partij waren. En toch komt de uitschakeling niet als een verrassing.

In de afgelopen jaren is het al zo vaak gebeurd. Het gevoel dat je kunt winnen, dat je misschien wel moet winnen, maar dat je onfortuinlijk uit de Champions League wordt geknikkerd. Natuurlijk heeft Ajax niet de status en het budget om ieder jaar in de finale van het hoogste toernooi te hoeven staan, maar de tegenstanders waar we niet van konden winnen, behoren nou ook niet tot de favorieten voor de eindzege. Valencia, Getafe, Atalanta Bergamo en AS Roma zijn prima ploegen hoor, maar zijn geen top zestien, waar wij ons zo graag mee willen meten. De wedstrijden tegen Tottenham Hotspur en Chelsea zijn voor mij nog steeds op zichzelf staande -historische- wedstrijden, waar wij zeer ongelukkig aan het kortste eind trokken. Tegelijkertijd kan ik me de reacties na al deze wedstrijden nog goed voor de geest halen. Ajax was telkens de betere ploeg en werd ongelukkig uitgeschakeld.

De afgelopen jaren lijkt Ajax betrouwbaarder geworden in het verdedigen. Waar voorheen de restverdediging -waar in die tijd nog niet zo vaak over werd gesproken- eigenlijk altijd faalde en we even simpel als kinderachtig werden geklopt, leek het de voorgaande seizoenen onder Ten Hag juist beter verzorgd. Aanvallend voetbal, maar met altijd minstens drie man die op het huis passen. We leken ook wat slimmer en meer volwassen op de momenten dat het er doet deed. Het was dan ook pijnlijk om te zien hoe Jurriën Timber in de uitwedstrijd bij een 1-2 voorsprong op avontuur ging in het strafschopgebied van Benfica. De Portugezen veroverden de bal en scoorden razendsnel. Vanzelfsprekend klonken er geluiden of er geen overtreding op Timber werd gemaakt, maar de echte vraag is natuurlijk: wat deed hij daar? Wat moet je in een Europese wedstrijd als centrale verdediger in het strafschopgebied van de tegenstander terwijl je op voorsprong staat? Tuurlijk zag Pasveer er ook niet lekker uit bij die goal, maar met Timber in onze box had ik het nog wel willen zien. Natuurlijk was er na de uitwedstrijd nog niets verloren, maar met de winst in Portugal, hadden we in Amsterdam wellicht een andere wedstrijd gespeeld. De Portugezen zouden dan in ieder geval meer hebben gemoeten en we hadden het onszelf zeker makkelijker gemaakt.

Ajax speelde niet slecht in eigen huis. We domineerden en controleerden, zoals Ten Hag dat altijd graag zegt. Maar tegelijkertijd konden we aanvallend geen deuk in een pakje boter slaan. En ook dat was geen verrassing, puur om het feit dat wij in ons aanvalsspel niet kúnnen verrassen. Tadic en Antony doen eigenlijk constant hetzelfde -en meestal is dat voldoende-, maar tegen een ploeg die zo verdedigend speelt, is het een herhaling van zetten. Tadic is bepaald geen afmaker, Antony heeft zelden een goede voorzet in huis. Het blijft maar kappen, draaien en breien, maar verrast zelden. Antony gaat eigenlijk nooit buitenom. In goede doen én met iets meer ruimte kan hij -net als Robben- wel het verschil maken met zijn actie naar binnen en een vlammend schot. Haller is een uitstekende afmaker, maar met meestal twee en soms wel drie verdedigers in zijn nek, kan ook hij geen potten breken. Van achter de aanval, waren ook Gravenberch en Berghuis niet zo briljant dat ze door dit immense blok konden heen spelen.

Het is leuk om de controle te hebben, maar als je aanvallend niet kunt verrassen, dan heb je er geen bal aan. In de nabeschouwingen werd geroepen dat Ten Hag eerder had moeten wisselen. Daar valt wat voor te zeggen. De coach counterde door te zeggen dat Ajax tot de goal totale controle had en hoopte op iets briljants van Berghuis of Antony. Het was ons niet gegeven. En hoewel Gravenberch een begenadigd talent is, mist ook hij nog voldoende om echt -week in, week uit- het verschil te maken. Dat kun je ook nog niet van hem verwachten. Dus of Brobbey, Klaassen of Kudus eerder het verschil wel hadden gemaakt, dat is maar zeer de vraag. Jan Vertonghen had eigenlijk de beste analyse na de wedstrijd: "Als wij (Benfica dus, au!) zo laag op het veld staan, dan krijg je als tegenstander weinig kansen." Of een loper als Klaassen, een stormram als Brobbey of een technische begaafde Kudus dat wel was gelukt, is maar zeer de vraag. Eerlijk is eerlijk: er was tot de tegengoal ook niet heel veel reden tot wisselen met een verlenging in het vooruitzicht.

Dan kom je toch bij de vraag of Ajax "het" überhaupt in zich heeft om mee te doen met de Europese top. Ajax is misschien wel een van de best voetballende ploegen, maar we creëren niets uit corners, hebben zelden een succesvolle vrije trap, kunnen de wedstrijd niet beslissen vanuit de omschakeling en hebben bovenal veel te veel kansen en mogelijkheden nodig om het verschil te maken. Daarnaast is de laatste pass vaak onvoldoende en mikken we te vaak niet tussen de palen. Het is allemaal te voorspelbaar, te vrijblijvend en het spreekt zelden tot de verbeelding. Dat is een pijnlijke conclusie als je weet dat wedstrijden op dit niveau vaak met momenten en standaard situaties worden beslist. Tegen Benfica hadden we zestien schoten/kopballen, waarvan er slechts twee tussen de palen en geen een echt uitdagend voor de keeper. Bovendien hadden we tien corners. Wat voor de winterstop wel lukte -controleren en veel scoren- dat wil na de winterstop maar niet lukken.

Op die ene kans van Benfica kon je wachten. Natuurlijk had de scheids in de eerste helft nooit voor dezelfde "overtreding" gefloten, maar tegelijkertijd moet Alvarez hem daar toch niet inzetten. Je weet dat ze op zo'n moment loeren en daar slim in zijn. Timber mag best wel wat meer doen om zijn tegenstander af te stoppen. En nee, Onana zag er ook niet goed uit, want als je komt, moet je hem hebben. Tegelijkertijd deed Benfica het goed en haalt het wel alles uit één vrije trap en is meedogenloos. Toch voelde je het ook wel weer aankomen. Het deed mij ergens denken aan Filippo Inzaghi, die in mijn hoofd mythisch is geworden voor het feit dat je hem de hele wedstrijd niet kon zien en hij net voor tijd toch de winnende erin prikte. Zo ook in de kwartfinale namens AC Milan in 2003. Ik hoopte en dacht dat wij die periode waren ontgroeid en niet meer kinderlijk de goals weggaven. Het lijkt erop dat wij nu -bijna 20 jaar later- nog steeds niet de wetten van topvoetbal kennen of beter gezegd: het niet beheersen. Meedogenloos zijn voorin én achterin.

De conclusie? Het is wéér ongelukkig. Het is wederom onverdiend. Maar één ding staat als een paal boven water: verrassend is het allemaal niet.

GVR

 

+5/-0

Welkom! Leuke column, deels ook wel mee eens. Waar het voor mij misgaat is dat we 1 van de best voetballende ploegen zouden zijn, maar teveel kansen nodig hebben. Dat lijkt me haaks staan op wat je eerder aanhaalt en waar ik het ook mee eens ben, de flanken zijn voorspelbaar, uit het middenrif komt te weinig en hoewel Haller een goede afmaker is, heb je er niks aan als hij die ballen niet krijgt.

De thuiswedstrijd tegen Benfica was opzich gezien leuk en controlerend, maar dat liet Benfica allemaal toe. Goed voetbal heb ik nauwelijks gezien en kansen eigenlijk al helemaal niet. Toch denken we in Nederland dan vaak dat we dominant waren.

Voor mij is het echec tegen Benfica puur te wijten aan gewoon slecht spel.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 18 maart 2022 om 23:55:

(...) Toch denken we in Nederland dan vaak dat we dominant waren. (...)



Wie is dat 'we' in Nederland?

In heb meer de indruk dat 'we' in Nederland schijtziek zijn van dit soort voetbal. En niet alleen bij Ajax.
Mensen die niet meer naar het voetbal gaan/kijken, seizoenkaarten opzeggen etc.

Pedri gisteren, tegen Galatasaray, die was dominant.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 19 maart 2022 om 00:14:

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 18 maart 2022 om 23:55:

(...) Toch denken we in Nederland dan vaak dat we dominant waren. (...)



Wie is dat 'we' in Nederland?

In heb meer de indruk dat 'we' in Nederland schijtziek zijn van dit soort voetbal. En niet alleen bij Ajax.
Mensen die niet meer naar het voetbal gaan/kijken, seizoenkaarten opzeggen etc.

Pedri gisteren, tegen Galatasaray, die was dominant.



Ik zie in de column staan dat Ajax misschien wel 1 van de best voetballende ploegen is.

Nou daar blijf ik bijna in.

Vergeleken met City, Bayern en dat soort ploegen stelt het niks voor wat wij brengen. Ik vraag me ook echt hoe de ts daarbij gekomen is. Ja leuk, een optisch overwicht, maar als het niet tot kansen leidt kun je niet pretenderen goed gespeeld te hebben.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 19 maart 2022 om 00:36:

Ik zie in de column staan dat Ajax misschien wel 1 van de best voetballende ploegen is.

Nou daar blijf ik bijna in. (...)



Het is ook maar net wat je onder 'best voetballend' verstaat.
Er zijn ook mensen die kaartjes kopen voor NEC, RKC en Feijenoord.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 19 maart 2022 om 00:36:

Ik zie in de column staan dat Ajax misschien wel 1 van de best voetballende ploegen is.

Nou daar blijf ik bijna in.

Vergeleken met City, Bayern en dat soort ploegen stelt het niks voor wat wij brengen. Ik vraag me ook echt hoe de ts daarbij gekomen is. Ja leuk, een optisch overwicht, maar als het niet tot kansen leidt kun je niet pretenderen goed gespeeld te hebben.



Bedankt voor je welkom! Ik kom hier al een tijdje, heb vele stukjes geschreven, maar het is inderdaad lang geleden, uit de tijd van netwerk.to. Desalniettemin dank.

Het is maar waar je het mee vergelijkt. Met City en Bayern noem je twee topfavorieten, maar als je het vergelijkt met Besiktas, Dortmund, Sporting en Benfica -om zomaar vier CL deelnemers te noemen- dan behoren wij puur voetballend tot de betere ploegen. Het is ook niet zo dat er bij de laatste 8 alleen maar ploegen zitten die daar door beter voetbal zijn gekomen. Maar het is niet dát punt wat de nadruk verdient, maar juist het feit dat wij te weinig halen uit standaard situaties en teveel mogelijkheden nodig hebben om het verschil te maken. Dat is pijnlijk, juist in de Champions League, waar dat soort momenten zo belangrijk zijn. In het succesvolle seizoen 2018-2019 waren juist de (omschakel)momenten de sleutel tot succes. De Ligt die de corner erin kopte, Schöne die een weergaloze vrije trap raak schoot, onze backs die konden verrassen en individuele hoogstandjes van Tadic en Zyjech. Zonder er een wedstrijd van te maken, maar je kunt nog zo leuk voetballen, als je in de Champions League de momenten niet benut, zul je keer op keer -ongelukkig- worden uitgeschakeld.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

GVR schreef op 19 maart 2022 om 02:22:

(...) Maar het is niet dát punt wat de nadruk verdient, maar juist het feit dat wij te weinig halen uit standaard situaties en teveel mogelijkheden nodig hebben om het verschil te maken. (...)



Ik vind daarentegen dat we te weinig halen uit individuele akties. Die worden nauwelijks meer toegepast.

Onvoorspelbare, verrassende, onnavolgbare, individuele akties van spelers, niet gevoed door taktiek of passend in een systeem.

Maar simpelweg voordeel halen uit de situatie van het moment, op basis van individuele kwaliteiten zoals technische balvaardigheid, dynamiek, inzicht en intelligentie.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 19 maart 2022 om 03:08:

open/sluit de onderstaande quote:

GVR schreef op 19 maart 2022 om 02:22:

(...) Maar het is niet dát punt wat de nadruk verdient, maar juist het feit dat wij te weinig halen uit standaard situaties en teveel mogelijkheden nodig hebben om het verschil te maken. (...)



Ik vind daarentegen dat we te weinig halen uit individuele akties. Die worden nauwelijks meer toegepast.

Onvoorspelbare, verrassende, onnavolgbare, individuele akties van spelers, niet gevoed door taktiek of passend in een systeem.

Maar simpelweg voordeel halen uit de situatie van het moment, op basis van individuele kwaliteiten zoals technische balvaardigheid, dynamiek, inzicht en intelligentie.



Dat ook, dat bedoel ik met dat we niet meer verrassen. Het is constant hetzelfde. Antony wil nog wel eens trucjes doen, maar hoe vaak leidt dat nou tot een goal? Hoe vaak maakt hij een mooie actie buitenom? Tadic doet ook vaak hetzelfde met kappen en draaien. Dat lukt nog vaak ook en dan heeft hij ook nog geregeld een assist in huis. Maar met zo weinig ruimte als tegen Benfica, dan sneeuwt het ook snel onder. En als ondersteuning om af te maken voor de goal, heb je ook niet veel aan Dušan. Hij blijft maar passen. Bij Gravenberch schiet de bal te vaak te ver van zijn voet, Berghuis zie je het ook zelden doen en de rest ook niet. Nous in combi met Antony wil nog weleens verrassen, maar van hen kwam tegen Benfica ook niet veel. Helaas.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

GVR schreef op 19 maart 2022 om 11:33:

(...) En als ondersteuning om af te maken voor de goal, heb je ook niet veel aan Dušan. Hij blijft maar passen. (...)



Dat bedoel ik o.a. als ik schrijf over het 'eindeloze getik'.

Ik begrijp niet dat spelers op dit niveau bij Ajax niet het inzicht en de intelligentie hebben, om op het moment de beste oplossing te zien en uit te voeren.

Want dat laatste kan ook nog: niet in staat zijn met rechts een hard, gericht schot te plaatsen vanaf 10-15m.
Belachelijk voor elke profspeler als je dat niet twee-benig kunt.

 

+1/-0

Dat ben ik met je eens met betrekking tot na de winterstop. Daarvoor hebben ze laten zien het wel -meer- te kunnen. Ik vind het echter al jaren stuitend hoe weinig wij uit standaard situaties halen. Het is gewoon een feit dat dit op het hoogste niveau echt bepalend is. Ploegen als Benfica en Getafe deinzen er niet voor terug om enkel te verdedigen, anti-voetbal te spelen en alles uit de kast te halen om Ajax te ontregelen. Dan moet je dodelijk effectief kunnen zijn uit standaard situaties en de omschakeling. En natuurlijk uit goed voetbal.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

GVR schreef op 19 maart 2022 om 16:16:

(...) Ik vind het echter al jaren stuitend hoe weinig wij uit standaard situaties halen. (...)



Ja, terwijl het de makkelijkste situaties in het voetbal zijn:
- een stil liggende bal;
- geen druk van een tegenstander;
- tijd om de beste optie te kiezen;
- het moment van uitvoeren zelf te bepalen;
- de meest geschikte speler in te zetten.

Dit is ook de trainer zwaar aan te rekenen. Hij benut simpelweg niet alle mogelijkheden die er zijn om te winnen en haalt niet het beste uit de ploeg.

En dit is ook degene die verantwoordelijk zijn voor de trainer aan te rekenen.

 

+2/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Ajax Forum » Columns » [GVR] Het is geen verrassing