Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Columns » {Steerpike] Steven Berghuis

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

open/sluit de onderstaande quote:



Steven Berghuis

Ik lag zojuist te woelen in bed, zoals altijd had ik last van de adrenaline die een goede wedstrijd bij me vrijmaakt en ik besloot uit mijn zelfopgelegde pensioen te komen - dus als jullie na al die tijd nog interesse hebben in wat deze (inmiddels oude) man te zeggen heeft, wellicht eenmalig. Zo ja, lees dan gerust verder.

Ik had het nooit verwacht, maar wel gehoopt. Ik had al het gevoel dat zijn overtredingen bij Feyenoord meer gebaseerd waren op frustratie dan op onmacht - de frustratie die je voelt als jij de beste speler van je team bent en de rest komt niet altijd mee in het niveau, waardoor jij doldwaze capriolen uit moet halen om, ja waarom, om redenen die je zelf ook niet snapt. En dat levert kaarten op. Hoe groter de frustratie, hoe harder de overtreding. Dan kan je je excuses op Instagram maken, maar dat haalt de oorzaak van de frustratie niet weg.

Was het niet mooi gedaan, dat filmpje waarin zijn komst werd aangekondigd? Ajax hield rekening met de gevoeligheden die er rond zijn komst spelen, vanwege zijn verleden bij die club van Zuid en heeft er een gedegen filmpje van gemaakt - dat ligt veel dichter bij mijn smaak dan een zomerhit. En ik moest best flink grijnzen toen de appjes van vrienden en kennissen die voor die club van Zuid zijn binnenkwamen, dat kwam vooral omdat ik denk dat Berghuis bij ons op zijn plaats is - in tegenstelling wat de schrijvers van de appjes die ik ontving dachten. Ik heb de afgelopen vier jaar in grote en kleine kring altijd gezegd dat Berghuis prima bij Ajax zou passen en dat ik enigszins jaloers was op het gegeven dat hij nu eenmaal bij de club van Zuid speelde.

Kijk, de concurrentie in de aanval is bij Ajax moordend vergeleken bij Feyenoord. Dat is goed voor als je jezelf wil ontwikkelen, want dan moet je iedere dag meer dan je beste beentje voorzetten en altijd beter willen zijn dan je concurrenten voor die plek. Je slikt de wedstrijden die je geheel of gedeeltelijk op de bank zit en je doet er alles aan om Ten Hag een reden te geven je op te stellen. Ik weet niet meer wie het gezegd heeft - Ten Hag of Overmars - maar Berghuis kan zich nog ontwikkelen bij Ajax. Nóg beter worden, werd er zelfs gezegd. Het is duidelijk dat hij nog aan het wennen is, gezien de wedstrijden die hij tot nu toe heeft gespeeld. Maar toch, de overstap van Dick Advocaat naar Erik ten Hag moet het verschil zijn tussen een karikatuurtekenaar op straat en een Rembrandt.

Hoe dan ook, als later vandaag de restock van de Bob Marley shirts wordt vrijgegeven koop ik er een en laat ik hem bedrukken met 23 / Berghuis. Mis ik de restock, dan komt het op een later moment wel. Zo sta ik erin.

Hebben jullie ook zo genoten van zijn spel in de thuiswedstrijd van Oranje tegen Turkije? Hebben jullie ook gezien dat bij iedere gemiste kans hij zijn hoofd naar beneden richtte en snel opkrabbelde? Dat is mentaliteit en daarom heb ik er vertrouwen in. Steven Berghuis is nu eindelijk op een plek waar hij kan groeien, en we weten allemaal: 'There's no place like home, there's no place like home, and you can be there. I hope we all could.'


Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 8 september 2021, 10:05:40.

 

+7/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Steerpike schreef op 08 september 2021 om 00:43:

open/sluit de onderstaande quote:



Steven Berghuis

Ik lag zojuist te woelen in bed, zoals altijd had ik last van de adrenaline die een goede wedstrijd bij me vrijmaakt en ik besloot uit mijn zelfopgelegde pensioen te komen - dus als jullie na al die tijd nog interesse hebben in wat deze (inmiddels oude) man te zeggen heeft. Zo ja, lees dan gerust verder.

Ik had het nooit verwacht, maar wel gehoopt. Ik had al het gevoel dat zijn overtredingen bij Feyenoord meer gebaseerd waren op frustratie dan op onmacht - de frustratie die je voelt als jij de beste speler van je team bent en de rest komt niet altijd mee in het niveau, waardoor jij doldwaze capriolen uit moet halen om, ja waarom, om redenen die je zelf ook niet snapt. En dat levert kaarten op. Hoe groter de frustratie, hoe harder de overtreding. Dan kan je je excuses op Instagram maken, maar dat haalt de oorzaak van de frustratie niet weg.

Was het niet mooi gedaan, dat filmpje waarin zijn komst werd aangekondigd? Ajax hield rekening met de gevoeligheden die er rond zijn komst spelen, vanwege zijn verleden bij die club van Zuid en heeft er een gedegen filmpje van gemaakt - dat ligt veel dichter bij mijn smaak dan een zomerhit. En ik moest best flink grijnzen toen de appjes van vrienden en kennissen die voor die club van Zuid zijn binnenkwamen, dat kwam vooral omdat ik denk dat Berghuis bij ons op zijn plaats is - in tegenstelling wat de schrijvers van de appjes die ik ontving dachten. Ik heb de afgelopen vier jaar in grote en kleine kring altijd gezegd dat Berghuis prima bij Ajax zou passen en dat ik enigszins jaloers was op het gegeven dat hij nu eenmaal bij de club van Zuid speelde.

Kijk, de concurrentie in de aanval is bij Ajax moordend vergeleken bij Feyenoord. Dat is goed voor als je jezelf wil ontwikkelen, want dan moet je iedere dag meer dan je beste beentje voorzetten en altijd beter willen zijn dan je concurrenten voor die plek. Je slikt de wedstrijden die je geheel of gedeeltelijk op de bank zit en je doet er alles aan om Ten Hag een reden te geven je op te stellen. Ik weet niet meer wie het gezegd heeft - Ten Hag of Overmars - maar Berghuis kan zich nog ontwikkelen bij Ajax. Nóg beter worden, werd er zelfs gezegd. Het is duidelijk dat hij nog aan het wennen is, gezien de wedstrijden die hij tot nu toe heeft gespeeld. Maar toch, de overstap van Dick Advocaat naar Erik ten Hag moet het verschil zijn tussen een karikatuurtekenaar op straat en een Rembrandt.

Hoe dan ook, als later vandaag de restock van de Bob Marley shirts wordt vrijgegeven koop ik er een en laat ik hem bedrukken met 23 / Berghuis. Mis ik de restock, dan komt het op een later moment wel. Zo sta ik erin.

Hebben jullie ook zo genoten van zijn spel in de thuiswedstrijd van Oranje tegen Turkije? Hebben jullie ook gezien dat bij iedere gemiste kans hij zijn hoofd naar beneden richtte en snel opkrabbelde? Dat is mentaliteit en daarom heb ik er vertrouwen in. Steven Berghuis is nu eindelijk op een plek waar hij kan groeien, en we weten allemaal: 'There's no place like home, there's no place like home, and you can be there. I hope we all could.'





Leuk dat je weer terug bent, dat ten eerste.

Daarnaast ben ik het volledig met je eens. Steven Berghuis is een fantastische voetballer.
Het probleem is met dit soort spelers dat het gros van het publiek dat niet altijd herkent. Een Berghuis moet goals maken, beslissend zijn. Dan zien ze het.

Als hij, zoals gisteren tegen Turkije maar feitelijk ook al in het duel met Montenegro, intelligent aan het voeden is met strakke, ogenschijnlijk simpele maar voor weinigen weggelegde, balletjes....dan valt dat minder op voor Jan Publiek.

Berghuis is echt een rasvoetballer, zo eentje die je moet koesteren. Zeker als er wat beweging om hem heen is dan is hij van topniveau.

Velen dachten dat hij 'het niveau van Ajax niet aankon'. Daar moest ik altijd zo hard om lachen.
Ik denk dat veel fans het 'op een hoger niveau naar voetbal kijken' niet aankunnen.

 

+5/-0

Vooral mooi zijn de momenten dat hij de bal krijgt en deze in één keer hard inspeelt naar de spitspositie. Dan begrijp je ook gelijk waarom dit bij Ajax niet werkt omdat Haller ofwel te laat reageert, die bal niet onder controle krijgt of dat Klaasen al in de ruimte staat waar Berghuis bij Oranje in komt.

 

+4/-0

open/sluit de onderstaande quote:

liam schreef op 08 september 2021 om 10:00:

(...) Als hij, zoals gisteren tegen Turkije maar feitelijk ook al in het duel met Montenegro, intelligent aan het voeden is met strakke, ogenschijnlijk simpele maar voor weinigen weggelegde, balletjes....(...)



Dit viel mij ook op, dat hij het overzicht heeft, ziet hoe hij het spel moet verleggen en de traptechniek heeft om het uit te voeren.

En dan valt ook op dat veel spelers dat niet hebben.
Ik vind dat onbegrijpelijk en eigenlijk niet kunnen op dit niveau.

open/sluit de onderstaande quote:

liam schreef op 08 september 2021 om 10:00:

(...) 

Berghuis is echt een rasvoetballer, zo eentje die je moet koesteren. Zeker als er wat beweging om hem heen is dan is hij van topniveau. (...)



Ik weet niet wat jij onder een 'rasvoetballer' verstaat maar ik versta daar iets anders onder dan wat ik Berghuis zie doen.

Hij heeft overzicht, is wellicht intelligent, heeft een goede traptechniek, allemaal prima, maar van een rasvoetballer verwacht ik veel meer technische vaardigheid met de bal aan de voet. 

Een rasvoetballer, in mijn ogen, zoekt bijvoorbeeld (veel vaker) zijn tegenstander op en heeft voldoende technische balvaardigheid, en daardoor zelfvertrouwen, om een tegenstander één op één te omspelen.
Dat zie ik niet bij hem.

Ook Antony en Neres vind ik daarin heel beperkt overigens.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 08 september 2021 om 21:12:

open/sluit de onderstaande quote:

liam schreef op 08 september 2021 om 10:00:

(...) Als hij, zoals gisteren tegen Turkije maar feitelijk ook al in het duel met Montenegro, intelligent aan het voeden is met strakke, ogenschijnlijk simpele maar voor weinigen weggelegde, balletjes....(...)



Dit viel mij ook op, dat hij het overzicht heeft, ziet hoe hij het spel moet verleggen en de traptechniek heeft om het uit te voeren.

En dan valt ook op dat veel spelers dat niet hebben.
Ik vind dat onbegrijpelijk en eigenlijk niet kunnen op dit niveau.

open/sluit de onderstaande quote:

liam schreef op 08 september 2021 om 10:00:

(...) 

Berghuis is echt een rasvoetballer, zo eentje die je moet koesteren. Zeker als er wat beweging om hem heen is dan is hij van topniveau. (...)



Ik weet niet wat jij onder een 'rasvoetballer' verstaat maar ik versta daar iets anders onder dan wat ik Berghuis zie doen.

Hij heeft overzicht, is wellicht intelligent, heeft een goede traptechniek, allemaal prima, maar van een rasvoetballer verwacht ik veel meer technische vaardigheid met de bal aan de voet. 

Een rasvoetballer, in mijn ogen, zoekt bijvoorbeeld (veel vaker) zijn tegenstander op en heeft voldoende technische balvaardigheid, en daardoor zelfvertrouwen, om een tegenstander één op één te omspelen.
Dat zie ik niet bij hem.

Ook Antony en Neres vind ik daarin heel beperkt overigens.



Wie van het huidige Ajax bestempel jij dan als een rasvoetballer? Jij koppelt dat begrip vooral aan passeervermogen?

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

liam schreef op 09 september 2021 om 13:20:

Wie van het huidige Ajax bestempel jij dan als een rasvoetballer? (...)



Eerst maar eens uitzoeken wat dat is, een rasvoetballer ...

Volgens 'Van Dale' betekent ras in een samengesteld woord:
'in hart en nieren; = echt: rasvoetballer'.

Een 'echte voetballer' dus. 
Maar wat is dan een echte voetballer?

Voor mij is dat een voetballer die de basiskwaliteiten beheerst:
- balvaardigheid;
- inzicht;
- intelligentie;
- dynamiek (snelheid en handelingssnelheid);

In de huidige selectie komt mijn inziens Tadic het dichtst in de buurt.

open/sluit de onderstaande quote:

liam schreef op 09 september 2021 om 13:20:

(...) Jij koppelt dat begrip vooral aan passeervermogen?



Dat weegt bij mij wel zwaar mee want iemand met passeervermogen beheerst doorgaans twee van de hierboven genoemde kwaliteiten: balvaardigheid en dynamiek.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 09 september 2021 om 20:33:

open/sluit de onderstaande quote:

liam schreef op 09 september 2021 om 13:20:

Wie van het huidige Ajax bestempel jij dan als een rasvoetballer? (...)



Eerst maar eens uitzoeken wat dat is, een rasvoetballer ...

Volgens 'Van Dale' betekent ras in een samengesteld woord:
'in hart en nieren; = echt: rasvoetballer'.

Een 'echte voetballer' dus. 
Maar wat is dan een echte voetballer?

Voor mij is dat een voetballer die de basiskwaliteiten beheerst:
- balvaardigheid;
- inzicht;
- intelligentie;
- dynamiek (snelheid en handelingssnelheid);

In de huidige selectie komt mijn inziens Tadic het dichtst in de buurt.

open/sluit de onderstaande quote:

liam schreef op 09 september 2021 om 13:20:

(...) Jij koppelt dat begrip vooral aan passeervermogen?



Dat weegt bij mij wel zwaar mee want iemand met passeervermogen beheerst doorgaans twee van de hierboven genoemde kwaliteiten: balvaardigheid en dynamiek.




balvaardigheid; CHECK
- inzicht; CHECK
- intelligentie; CHECK
- dynamiek (snelheid en handelingssnelheid); REDELIJK


Alles bij elkaar is Steven echt een prima voetballer hoor. Hij is een mix van Ziyech en Tadic, al zijn die twee dan wat beter.

Tadic kan ook een man passeren, heeft een kap. Daarnaast is Tadic qua persoonlijkheid natuurlijk niet te vergelijken. Hij is misschien wel de grootste leider sinds Cruijff, Krol en Lerby.
Wat hij naast zijn voetballende capaciteiten nog extra voor Ajax brengt is onbeschrijflijk.

Maar Steven is echt een goede speler. Een typische Ajax-speler in mijn ogen. Alleen moet hij wel gefaciliteerd worden. In zijn geval vooral door veel beweging om hem heen te scheppen, hij heeft een geweldig oog voor de korte en verre diepte voor en naast hem.
En kan het dan ook nog eens uitvoeren.

In mijn ogen moet je de twee buitenspelers altijd staffelen. Dus aan de ene kant een snelle, dynamische aanvaller die veel diepte in zijn spel heeft. Aan de andere kant een type als Berghuis.
Als je een spits hebt met beweging, balvastheid en combinatie vermogen plus bijsluitende penetrerende middenvelders .....en backs die eroverheen gaan......(ook gestaffeld, dus niet allebei tegelijk hoog staan)

Dan komen we ergens.

 

+3/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Ajax Forum » Columns » {Steerpike] Steven Berghuis