Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Binnenlandse competities » Gelijk speelveld

Deze normale topic is open en bestaat uit 15 pagina's: 1 2 3 4 ... 10 11 12 13 14 15

open/sluit de onderstaande quote:

Zijaanzij schreef op 10 september 2026 om 16:27:

Voor de periode 2005 tm 2021 gelden de volgende cijfers:
Psv 144 wedstrijden na een Europees duel, waarvan 72 x thuis.
Ajax 155 wedstrijden na een Europees duel 56x thuis. Ajax speelde 99 (!) uitwedstrijden na 155 Europese duels.

Even voor de duidelijkheid: Dit gaat om wedstrijden na alle Europese duels, ongeacht of het Europese duels in de kwalificatie-, groeps- of knockout-fase zijn?

Ik heb me voorgenomen om in mijn analyse hierin een onderscheid te maken, om te zien of er grote verschillen tussen die drie categorieën afzonderlijk zijn. Niet om verder iets aan het totaalplaatje af te doen (mits correct). 2/3 van je wedstrijden na Europese duels uit spelen is misschien niet heel verstandig, zeker als die ratio bij je grootste concurrent 1/2 is.

Ongeacht de oorzaak is het wel frappant dat die ratio's zo van elkaar verschillen.

Ik heb de Europese duels waarna geen competitiewedstrijd volgde weggelaten (zijn er 5 van psv en 14 van Ajax).

Dat lijkt me niet meer dan normaal, en ik begrijp werkelijk waar niet waarom mensen zich zo verkneukelen hierom. Het geeft maar weer eens aan hoe ongewenst deze discussie is.

Ik had eerder ook een vraag over het 'weglaten' van andere wedstrijden, namelijk de ED-wedstrijden die 5 dagen of meer plaatsvinden na een Europees duel. Het idee is namelijk dat een ploeg voldoende hersteld zou moeten zijn, en dat een Europees duel dan geen invloed meer zou moeten hebben. Neemt niet weg natuurlijk dat het wel zo in het speelschema opgenomen is, en niemand van tevoren helemaal precies weet hoe Europese campagnes gaan verlopen.

Ik ga dit onderscheid wel maken (naast het totaalplaatje). Als je de wedstrijden weghaalt die 5 dagen of meer na een Europees duel plaatsvinden, dan vallen er meer van Ajax dan PSV weg om de simpele reden dat Ajax vaker z'n ED-wedstrijden op zondag speelt. Als Ajax dan in een seizoen CL speelt, dan zitten er 5 dagen tussen CL-duels op dinsdag en ED-wedstrijden op zondag.

Tot slot: Om het echt interessant te maken, zou je nog een manier moeten verzinnen om de kracht van de ED-tegenstanders na een Europees duel te kwantificeren. Dan kun je dat namelijk ook weer met elkaar vergelijken, en eventueel als argument gebruiken dat Ajax hier minstens zo scherp als PSV op moet zijn.

Want, wat wordt het ook alweer dit seizoen na Europese duels? Groningen-uit, Sparta-uit, Twente-uit, Feyenoord-uit, GAE-uit. Is dat slim om te doen als je inspraak in het speelschema hebt? Daar ben ik nog niet over uit.

+1/-0

ElSimao2 schreef op 10 september 2026 om 20:08:

In de data die je zelf aangeleverd hebt stel je dat PSV na 144 Eurowedstrikden 72x uit gespeeld heeft. Dat is exact wat je statistisch zou verwachten, dus nee, men zorgt niet goed voor zichzelf.

Zou je bij Ajax ook niet eenzelfde ratio verwachten?

+1/-0

Mie Toe schreef op 10 september 2026 om 20:32:

Ik heb de Europese duels waarna geen competitiewedstrijd volgde weggelaten (zijn er 5 van psv en 14 van Ajax).

Dat lijkt me niet meer dan normaal, en ik begrijp werkelijk waar niet waarom mensen zich zo verkneukelen hierom. Het geeft maar weer eens aan hoe ongewenst deze discussie is.

Omdat het nogal onnozel is dat je een theorie zit te verkondigen waarbij de KNVB Ajax doelbewust benadeeld en dan een statistiek negeert waarbij Ajax rust gegund wordt en dus ook een voordeel krijgt van diezelfde KNVB. Dus dan kleur je het al op voorhand in, want een statistiek die niet past in je theorie, gooi je eruit.

Dat jullie dat niet inzien verbaast mij dan weer niet.

+1/-0

Bjorn121 schreef op 10 september 2026 om 20:37:

Omdat het nogal onnozel is dat je een theorie zit te verkondigen waarbij de KNVB Ajax doelbewust benadeeld en dan een statistiek negeert waarbij Ajax rust gegund wordt en dus ook een voordeel krijgt van diezelfde KNVB. Dus dan kleur je het al op voorhand in, want een statistiek die niet past in je theorie, gooi je eruit.

Dat jullie dat niet inzien verbaast mij dan weer niet.

Volgens mij komt hier een kleine Dunning-Kruger doorheengefietst.

Nogmaals, voor de miljoenste keer: Zijaanzij zegt niet dat de KNVB Ajax doelbewust benadeelt, hij zegt dat Ajax niet goed genoeg voor zichzelf zorgt.

Waarop baseer je de aanname dat als er geen ED-wedstrijd volgt na een Europees duel dat dit komt omdat de KNVB Ajax rust gunt? Is dat de reden, of zou het ook kunnen zijn dat er nog geen ED-wedstrijden zijn als er begin augustus Europese voorrondewedstrijden gespeeld worden? Is er misschien nog een andere reden te bedenken waarom er geen Eredivisie-wedstrijd in het weekend na een Europees duel gespeeld wordt? Een afgelasting of zo?

Maar zelfs als het zo is dat het in alle gevallen erom gaat dat de KNVB Ajax meer rust gunt zodat Europese prestaties geen negatieve invloed op Eredivisie-prestaties hebben, hoe kan een hoeveelheid wedstrijden die in het beste geval 5-10% van het totaal uitmaakt wat dan ook weerleggen?

Je bent zo erg op zoek naar 'gotcha's' omdat je hoofd op tilt slaat van het idee dat deze discussie gevoerd wordt dat je de meest domme dingen aangrijpt om een punt te weerleggen dat niet eens door Zijaanzij gemaakt wordt.

Hij geeft nota bene zelf netjes aan dat in een aantal gevallen geen ED-wedstrijd na een Europees duel volgt en dat die dus onmogelijk in de statistische analyse opgenomen kunnen worden, en dan gebruik jij vervolgens deze non-issue om de discussie voor gesloten verklaren? Zonder ook maar iets te zeggen over de conclusie van de analyse dat Ajax 2/3 van z'n ED-wedstrijden na Europese duels uit speelt, waar dat bij PSV gewoon 1/2 is?

Serieus?

+1/-0

Mie Toe schreef op 10 september 2026 om 20:36:

ElSimao2 schreef op 10 september 2026 om 20:08:

In de data die je zelf aangeleverd hebt stel je dat PSV na 144 Eurowedstrikden 72x uit gespeeld heeft. Dat is exact wat je statistisch zou verwachten, dus nee, men zorgt niet goed voor zichzelf.

Zou je bij Ajax ook niet eenzelfde ratio verwachten?

Ik ben tig jaar terug gegaan en er zit geen wezenlijk verschil in de uit en thuisbalans tussen Ajax en PSV.

Los daarvan is de stelling dat PSV "goed voor zichzelf zorgt" rchter spelen die net zo vaak thuis als je zou verwachten. De discrepantie zit volgens deze, incorrecte, data bij Ajax. Daar zorgt PSV voor begrijp ik? Wat zijn theorie is, is mij onduidelijk.

Heb het idee dat ik types als hem (en jou) teveel een podium geef. Maar goed, waar blijft t gedicht?

+1/-0

ElSimao2 schreef op 10 september 2026 om 21:30:

Ik ben tig jaar terug gegaan en er zit geen wezenlijk verschil in de uit en thuisbalans tussen Ajax en PSV.

Ik kan me niet voorstellen dat je tig jaar teruggaat en dan niet tot min of meer dezelfde cijfers komt als die Zijaanzij heeft voor de periode 2005-2027:

Overzicht 05-27:
Psv 206 Europese duels waarna er 103x een thuisduel volgde.
Ajax 207 Europese duels waarna er 82x een thuisduel volgde.

Bij PSV is de thuis/uit ratio dus 1:1 (oftewel fifty-fifty), bij Ajax 2:3 (forty-sixty). Ik zou dat niet als 'geen wezenlijk verschil' willen typeren. Er is duidelijk sprake van een ongelijk speelveld als je puur naar de totaalcijfers kijkt, en geen onderscheiden maakt.

Als Zijaanzij's bovenstaande totaalplaatje niet klopt en het speelveld wél gelijk is, dan moet je uitleggen waarom. Een andere of kortere periode selecteren is niet bepaald zuiver.

Los daarvan is de stelling dat PSV "goed voor zichzelf zorgt" rchter spelen die net zo vaak thuis als je zou verwachten. De discrepantie zit volgens deze, incorrecte, data bij Ajax. Daar zorgt PSV voor begrijp ik? Wat zijn theorie is, is mij onduidelijk.

Zijaanzij heeft al meerdere malen aangegeven wat zijn stelling is. Als je dat nog steeds onduidelijk is, dan zijn er twee mogelijkheden: 1) je doet alsof je dom bent om de discussie te dwarsbomen vanwege een of ander taboe, 2) je bent dom.

Als aangetoond is dat dit specifieke speelveld ongelijk is, kun je vervolgens gaan nadenken over wat daar de oorzaken van kunnen zijn. Ik heb daar zoals bekend mijn theorieën over en Zijaanzij zegt dat het komt omdat Ajax niet goed voor zichzelf zorgt en zich dus de kaas van het brood laat eten. Helemaal niemand, zelfs ik niet, heeft beweerd dat PSV de oorzaak van het ongelijke speelveld is. Zijaanzij heeft alleen aangegeven dat PSV zich dit, in tegenstelling tot Ajax, niet laat gebeuren. Dan zorg je dus goed voor jezelf. Ajax zorgt niet goed voor zichzelf.

De laatste vraag in de logische volgorde is dan: Is het erg dat er een ongelijk speelveld is? Is het erg dat Ajax 60% van z'n ED-wedstrijden na Europese duels uit speelt, en niet 50%, zoals je zou verwachten? Hier rust om onverklaarbare redenen een taboe op. Valt het jullie op dat niemand hier wat over zegt? Het gaat de hele tijd om irrelevante dingen, niet om de kern.

+1/-0

Kies gewoon ff een account waarmee je post; Mie Toe of Zij aan Zij. Dit begint beetje treurig te worden.

+1/-0

Wederom een irrelevante beschuldiging (die niet klopt) om af te leiden van de kern van dit onderdeel van de discussie.

Dimi128, wat vind je ervan dat op basis van de laatste 20 jaar geconcludeerd lijkt te kunnen worden dat Ajax 60% van z'n ED-wedstrijden na Europese duels buitenshuis speelt, terwijl men redelijkerwijs zou mogen verwachten dat dit om en nabij de 50% is (zoals bij PSV)? Vind je dat normaal? Vind je dat goed? Moet daar iets aan gedaan worden zodat het 50% wordt, of gewoon zo doorgaan, want 'WZAWZDB, domme Calimero's, hou je bek'?

Ben je in staat om je een mening te vormen, daar achter te staan, en deze mening op een dusdanig doordachte manier te formuleren dat mensen je serieus nemen en daardoor wellicht zelfs met je eens zijn? Of heb je er eigenlijk nog niet zo goed over nagedacht, en reageer je vanuit de onderbuik?

+1/-0

Leuk en aardig maar ik wacht nog op een gedicht waarbij uitgebreid wordt stilgestaan bij hoe geweldig ik ben.

Wanneer komt het?

+1/-0

Wederom irrelevante afleiding om maar niet op de kern in te hoeven gaan. Je laat je wel kennen, hoor. :B

ElSimao2 schreef op 10 september 2026 om 22:59:

Leuk en aardig maar ik wacht nog op een gedicht waarbij uitgebreid wordt stilgestaan bij hoe geweldig ik ben.

Wanneer komt het?

Zodra de inspiratie tot mij komt. Ik twijfel of het over Šutalo moet gaan, over jou, over het transferbeleid van Ajax. En in wat voor vorm? Shakespeare? Martinus Nijhoff? Hazes?

+1/-0

Mie Toe schreef op 10 september 2026 om 23:04:

Wederom irrelevante afleiding om maar niet op de kern in te hoeven gaan. Je laat je wel kennen, hoor. :B

ElSimao2 schreef op 10 september 2026 om 22:59:

Wanneer komt het?

Zodra de inspiratie tot mij komt. Ik twijfel of het over Šutalo moet gaan, over jou, over het transferbeleid van Ajax. En in wat voor vorm? Shakespeare? Martinus Nijhoff? Hazes?

De afspraak was, en dat weet je ook wel, dat de verliezer een gedicht zou schrijven over hoe geweldig de winnaar is.

+1/-0

Dit is ergens wel het ideale topic voor dat schijtgedicht ja. Kom maar op

+1/-0

ElSimao2 schreef op 10 september 2026 om 23:08:

De afspraak was, en dat weet je ook wel, dat de verliezer een gedicht zou schrijven over hoe geweldig de winnaar is.

Ja, je hebt gelijk, dat was ik vergeten! Mooi, dit scheelt me wat tijd. Over ElSimao2, Hazes-stijl.

Sevic schreef op 10 september 2026 om 23:10:

Nee nee, de grote ElSimao2 verdient een eigen topic voor zijn ode.

Speaking of which, zullen we weer on-topic gaan?

Sevic, wat is eigenlijk jouw mening omtrent de analyse van Zijaanzij dat Ajax de afgelopen 20 jaar 60% van z'n ED-wedstrijden na Europese duels buitenshuis speelt, terwijl men redelijkerwijs zou mogen verwachten dat dit om en nabij de 50% is (zoals bij PSV)? Niks aan het handje, gewoon zo laten?

+1/-0

Mie Toe schreef op 10 september 2026 om 22:55:

Wederom een irrelevante beschuldiging (die niet klopt) om af te leiden van de kern van dit onderdeel van de discussie.

Dimi128, wat vind je ervan dat op basis van de laatste 20 jaar geconcludeerd lijkt te kunnen worden dat Ajax 60% van z'n ED-wedstrijden na Europese duels buitenshuis speelt, terwijl men redelijkerwijs zou mogen verwachten dat dit om en nabij de 50% is (zoals bij PSV)? Vind je dat normaal? Vind je dat goed? Moet daar iets aan gedaan worden zodat het 50% wordt, of gewoon zo doorgaan, want 'WZAWZDB, domme Calimero's, hou je bek'?

Ben je in staat om je een mening te vormen, daar achter te staan, en deze mening op een dusdanig doordachte manier te formuleren dat mensen je serieus nemen en daardoor wellicht zelfs met je eens zijn? Of heb je er eigenlijk nog niet zo goed over nagedacht, en reageer je vanuit de onderbuik?

Dat kan niet geconcludeerd worden want je neemt niet eens alle data mee, die keren dat wij niet speelden na een Europese wedstrijd vind je niet belangrijk. Verder heb je met veel meer factoren te maken zoals risicowedstrijden, gemeentes, politie (lokale driehoek) etc. Ook vraag ik me af wat je obsessie is met uitwedstrijden, ik speel na een Europese wedstrijd liever uit bij Telstar dan thuis tegen Twente bijvoorbeeld. Heb je dit ook allemaal onderzocht? Lastige wedstrijden, hoeveel uur er tussen zit etc. Ik in ieder geval niet omdat het me geen reet interesseert. Dit is dan ook de laatste keer in dit topic dat ik inhoudelijk op jullie “gejank” reageer. Verder zal ik gewoon af en toe meelezen, mij flink ergeren aan jullie en denken “get a life”.

+1/-0

Dan verzuipt het wel onder een hoop ... jij bent goed op dreef wat betreft de juiste woordkeuze hier.

Het Sutalo-topic zou de meest relevante bestemming zijn voor dit gedicht.

+1/-0

Dimi128 schreef op 10 september 2026 om 23:22:

Dat kan niet geconcludeerd worden want je neemt niet eens alle data mee, die keren dat wij niet speelden na een Europese wedstrijd vind je niet belangrijk.

Hé, Dimi128, ben jij Bjorn121? :D

Je kunt geen data meenemen die niet aan de definitie voldoet. Is dat echt zo ingewikkeld om te begrijpen? Het gaat om ED-wedstrijden na Europese duels. Hoe moet je in die analyse ED-wedstrijden verwerken die er niet zijn? Zelfs ElSimao2 die net zo zwaar onder het atboe lijdt als jij, heeft al toegegeven dat dit volstrekt normaal is.

Verder heb je met veel meer factoren te maken zoals risicowedstrijden, gemeentes, politie (lokale driehoek) etc.

Daardoor komt het dat Ajax 60% van z'n ED-wedstrijden na Europese duels buitenshuis speelt? Omdat dan de Ajax-hoolies moe zijn van het midweekse zuipen in exotische oorden? Zou best wel een reden kunnen zijn, maar dan impliceer je dus dat de KNVB bijstuurt, en dat is volgens velen onmogelijk.

Neemt nog altijd niet weg dat er een ongelijk speelveld is.

Ook vraag ik me af wat je obsessie is met uitwedstrijden, ik speel na een Europese wedstrijd liever uit bij Telstar dan thuis tegen Twente bijvoorbeeld.

Gefeliciteerd, dit jaar speel je Twente-uit! :D

Heb je dit ook allemaal onderzocht? Lastige wedstrijden, hoeveel uur er tussen zit etc.

Wie weet, komen we daar misschien ook nog toe. Heb ik al een paar keer geschreven, maar je leest niet goed omdat alle filters in je hoofd al volledig vaststaan.

Ik in ieder geval niet omdat het me geen reet interesseert. Dit is dan ook de laatste keer in dit topic dat ik inhoudelijk op jullie “gejank” reageer. Verder zal ik gewoon af en toe meelezen, mij flink ergeren aan jullie en denken “get a life”.

Interessant dat het je als Ajax-supporter geen reet interesseert of er dingen zijn die Ajax beter zou kunnen doen. :denk

Maar goed, als ik je goed begrijp, ga je meelezen, je flink aan ons ergeren en dan tegen jezelf 'get a life' zeggen? Dat lijkt me een goed idee. Ik zou niet willen dat iemand zich zodanig aan mij ergert op het internet dat hij niet meer kan stoppen met lezen. Dat zou immers impliceren dat er op een dieper niveau wat aan de hand is, en dat je stiekem eigenlijk wel weet dat ik (en Zijaanzij al helemaal) een solide stelling gebaseerd op sterke argumenten heb.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 10 september 2026, 23:36:44.

+1/-0

Mie Toe schreef op 10 september 2026 om 23:27:

Interessant dat het je als Ajax-supporter geen reet interesseert of er dingen zijn die Ajax beter zou kunnen doen. :denk

Maar goed, als ik je goed begrijp, ga je meelezen, je flink aan ons ergeren en dan tegen jezelf 'get a life' zeggen? Dat lijkt me een goed idee. Ik zou niet willen dat iemand zich zodanig aan mij ergert op het internet dat hij niet meer kan stoppen met lezen. Dat zou immers impliceren dat er op een dieper niveau wat aan de hand is, en dat je stiekem eigenlijk wel weet dat ik (en Zijaanzij al helemaal) een solide stelling gebaseerd op sterke argumenten heb.

Heeft solido een stelling? Nee, grapje. Ik ben moe. Welterusten!

+1/-0

Mie Toe schreef op 10 september 2026 om 23:16:

ElSimao2 schreef op 10 september 2026 om 23:08:

Ja, je hebt gelijk, dat was ik vergeten! Mooi, dit scheelt me wat tijd. Over ElSimao2, Hazes-stijl.

Nee nee, de grote ElSimao2 verdient een eigen topic voor zijn ode.

Speaking of which, zullen we weer on-topic gaan?

Sevic, wat is eigenlijk jouw mening omtrent de analyse van Zijaanzij dat Ajax de afgelopen 20 jaar 60% van z'n ED-wedstrijden na Europese duels buitenshuis speelt, terwijl men redelijkerwijs zou mogen verwachten dat dit om en nabij de 50% is (zoals bij PSV)? Niks aan het handje, gewoon zo laten?

Ik herken me niet in het geschetste beeld en betreur de in dit topic ontstane ophef.

+1/-0

Mie Toe schreef op 10 september 2026 om 23:27:

Interessant dat je als Ajax supporter zo’n enorme Calimero kunt zijn, bijgoochem. Ik maak me liever druk om een goed werkende jeugdopleiding waar (aanvallende) talenten doorkomen. Of om het voetbal van Ajax. Of dat de directie die niet een stel halve gare hoofdtrainers aanstelt of technisch directeuren. Maar gaan jullie lekker door in jullie zoektocht naar spoken. En ga lekker voor de spiegel staan en kijk jezelf trots aan als je weer denkt dat je “bewijs” hebt gevonden of iets super slims hebt getypt.

Ohja en ook heel leuk dat je een reactie plaatst. En die vervolgens later nog helemaal gaat aanpassen per citaat. Je bent echt een hele meneer :denk

+1/-0

Sevic schreef op 10 september 2026 om 23:32:

Ik herken me niet in het geschetste beeld en betreur de in dit topic ontstane ophef.

Je bedoelt het door Zijaanzij geschetste beeld dat er een ongelijk speelveld is en dat Ajax zou moeten zorgen dat maximaal 50% van de ED-wedstrijden na Europese duels buitenshuis gespeeld zouden moeten worden? En je kunt niet iets betreuren waar je vrolijk aan meedoet.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 15 pagina's: 1 2 3 4 ... 10 11 12 13 14 15

Ajax Forum » Binnenlandse competities » Gelijk speelveld