Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Binnenlandse competities » Gelijk speelveld

Deze normale topic is open en bestaat uit 11 pagina's: 1 2 3 4 ... 6 7 8 9 10 11

open/sluit de onderstaande quote:

Mie Toe schreef op 13 augustus 2026 om 13:54:

Ik maak je uit voor een autoritaire bully, want dat is wat je bent. Niet alleen hier, maar op het hele forum. En zoals het een echte bully betaamt, kruip je meteen in de slachtofferrol als iemand de bal terugkaatst.

Gelukkig ben je totaal niet emotioneel!

+1/-1

Speciaal voor dit forum-topic een account aangemaakt.
Ik vind het persoonlijk heel overdreven hoe een hele complottheorie bedacht wordt over het speelschema na Europese wedstrijden. Zoals al aangegeven is de ene thuiswedstrijd dan wel uitwedstrijd de andere niet. Hangt namelijk ook samen de tegenstander die je treft. Daarnaast kun je geen rekening houden met of een ploeg ver of niet ver komt in Europa. Dit is ook van invloed op het aantal uit- en thuiswedstrijden na Europese speelronde. Moet je dit ook doortrekken naar bekerwedstrijden? Houdt je ook rekening met wedstrijden voor een Europese speelronden (je wil immers niet geblesseerd raken vlak voor het prachtige affiche in Europa).

Je kunt gewoon het beste eens een mail sturen naar de KNVB (verwacht alleen geen antwoord) met vragen over hoe het schema wordt opgesteld en hoe hier rekening mee gehouden wordt. Wie weet hebben ze er zelf nog niet eens over nagedacht of zit er juist een logisch redenatie achter in plaats van een complot om Ajax te benadelen.

Benadeeld voelen blijft subjectief en waar de een beslissing van de scheids wel kan volgen, kan de ander dat wellicht niet. Vaak uit belang van de uitkomst van de beslissing. Natuurlijk kun je ook objectief benadeeld worden als er een grote fout wordt gemaakt, maar dat komt gelukkig tegenwoordig niet heel veel meer voor.

Groetjes uit Eindhoven.

+2/-0

Mie Toe schreef op 13 augustus 2026 om 15:46:

Zijaanzij schreef op 13 augustus 2026 om 15:36:

En toen bleek psv en ik doe dit uit mn hoogfd in 7/8 op de 10 seizoenen vaker dan Ajax thuis te spelen en in totaal zo'n 70% en Ajax net geen 50%. En dan is het geen toeval meer.

Ik ben net over de helft van de 30 seizoenen, en tot nu is het eerder 10 van de 10 seizoenen, in totaal zo'n 100% en Ajax precies 0%.

Volgens mij heb ik net voor het eerst een seizoen verwerkt waarin Ajax in de eerste seizoenshelft 1 keer vaker eerder speelde dan PSV.

Ik heb ook het vermoeden dat er interessante fluctuaties in de trend zitten die misschien niet altijd verklaarbaar zullen zijn. Een mogelijke uitleg is bijvoorbeeld dat Ajax Champions League speelt (dus dinsdag/woensdag), en PSV Europa League (donderdag). Die vlieger gaat echter in de tweede seizoenshelft zelden op, en dat zie je ook in het speelschema terug, in de zin dat PSV elke tweede seizoenshelft vele malen vaker eerder aantreedt dan Ajax.

Maar goed, dit is allemaal nog niet definitief. Misschien dat het opeens radicaal verandert.

Je moet ook niet te ver teruggaan want dit is pas een item geworden met het drukker worden van de speelkalender. Toen kwamen ploegen met relatief kleine selecties in nood en is naar lucht gezocht.
Eigenlijk vanaf de invoering van de CL want toen kwamen er gegarandeerd 6 Europese wedstrijden voor de winterstop.

+1/-0

Koen073 schreef op 13 augustus 2026 om 16:34:

Ik vind het persoonlijk heel overdreven hoe een hele complottheorie bedacht wordt over het speelschema na Europese wedstrijden. Zoals al aangegeven is de ene thuiswedstrijd dan wel uitwedstrijd de andere niet. Hangt namelijk ook samen de tegenstander die je treft.

Klopt, ik wil na mijn initiële bevindingen kijken of dat ook op de een of andere manier te kwantificeren is. Dit is eerder in de thread al wel kort besproken, waarbij ElSimao2 aangaf de positie op de eindranglijst van het vorige seizoen te hanteren. Mij leek op dat moment misschien beter om ook iets te doen met de positie op de ranglijst op het moment van spelen, of met de positie van de eindranglijst van het desbetreffende seizoen. Nu denk ik erover om misschien een gemiddelde van eindpositie van het seizoen in kwestie + vier vorige seizoenen of zo te doen. Maar zo ver ben ik zelf nog lang niet.

Daarnaast kun je geen rekening houden met of een ploeg ver of niet ver komt in Europa. Dit is ook van invloed op het aantal uit- en thuiswedstrijden na Europese speelronde.

Klopt, ik heb daarom ook al een onderverdeling tussen kwalificatiewedstrijden, groepsronde en knockout-fase gemaakt.

Moet je dit ook doortrekken naar bekerwedstrijden? Houdt je ook rekening met wedstrijden voor een Europese speelronden (je wil immers niet geblesseerd raken vlak voor het prachtige affiche in Europa).

Bekerwedstrijden wordt misschien wat veel. Daarbij worden deze steeds geloot, inclusief datum, dus het lijkt me niet dat daar al rekening mee gehouden kan worden tijdens het opstellen van het speelschema (of het indienen van wensen).

Wedstrijden vóór Europese duels zou misschien ook interessant zijn (bedacht ik me ook tijdens het invoeren van de data), maar dan meer voor een apart onderzoek. Het gaat mij voornamelijk voor de invloed die de indeling van het speelschema op het eindresultaat van een seizoen Eredivisie heeft, niet op de Europese prestaties.

Je kunt gewoon het beste eens een mail sturen naar de KNVB (verwacht alleen geen antwoord) met vragen over hoe het schema wordt opgesteld en hoe hier rekening mee gehouden wordt. Wie weet hebben ze er zelf nog niet eens over nagedacht of zit er juist een logisch redenatie achter in plaats van een complot om Ajax te benadelen.

De KNVB heeft daar op de website een uitleg over (en een video waarvan de thumb grappig genoeg een still uit een wedstrijd tussen PSV en Ajax toont). Misschien dat ik de KNVB wel wat vragen stel, maar ik wil eerst zien wat de statistieken opleveren.

Groetjes uit Eindhoven.

Ik stel het op prijs dat je transparant bent en aangeeft een PSV-supporter te zijn, en niet komt om te trollen. Als je mee wilt denken over de statistieken, ook prima. Maar ik zie dit wel een beetje als een interne familie-aangelegenheid, waarbij de gekke ooms en wappies met een vergezochte theorie komen. Dus als je je kunt onthouden van waarde-oordelen of het continu benadrukken van hoe alles één grote Calimero-complottheorie is, dan zou ik dat op prijs stellen. Dit forum is al eens eerder compleet ontspoord omdat de moderators iets te gastvrij waren tov bezoekers, en een herhaling daarvan lijkt me onwenselijk en onnodig.

-----

Tot slot, misschien is het interessant om na dit alles te speculeren over hoe een ideaal speelschema er voor Ajax uit zou kunnen zien. Dit is waarschijnlijk iets waar AI goed voor gebruikt kan worden (door iemand die daar handig mee is). Ze gebruiken al data om spelers optimaal op te trainen en fit te houden, om tegenstanders te analyseren en potentiële nieuwe aanwinsten te scouten, etc, dus waarom zou je dat hier ook niet mee doen? Momenteel lijkt Ajax op dit vlak nog in de Heitinga-fase te zitten.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 13 augustus 2026, 23:17:06.

+1/-0

Deze reactie is verwijderd door de originele poster.

Het is op zich wel een achievement unlocked: Dusdanig Calimero zijn dat zelfs men in Eindhoven het te ver vindt gaan.

+1/-0

Mie Toe schreef op 13 augustus 2026 om 20:23:

Ik vind het persoonlijk heel overdreven hoe een hele complottheorie bedacht wordt over het speelschema na Europese wedstrijden. Zoals al aangegeven is de ene thuiswedstrijd dan wel uitwedstrijd de andere niet. Hangt namelijk ook samen de tegenstander die je treft.

Klopt, ik wil na mijn initiële bevindingen kijken of dat ook op de een of andere manier te kwantificeren is. Dit is eerder in de thread al wel kort besproken, waarbij ElSimao2 aangaf de positie op de eindranglijst van het vorige seizoen te hanteren. Mij leek op dat moment misschien beter om ook iets te doen met de positie op de ranglijst op het moment van spelen, of met de positie van de eindranglijst van het desbetreffende seizoen. Nu denk ik erover om misschien een gemiddelde van eindpositie van het seizoen in kwestie + vier vorige seizoenen of zo te doen. Maar zo ver ben ik zelf nog lang niet.

Daarnaast kun je geen rekening houden met of een ploeg ver of niet ver komt in Europa. Dit is ook van invloed op het aantal uit- en thuiswedstrijden na Europese speelronde.

Klopt, ik heb daarom ook al een onderverdeling tussen kwalificatiewedstrijden, groepsronde en knockout-fase gemaakt.

Moet je dit ook doortrekken naar bekerwedstrijden? Houdt je ook rekening met wedstrijden voor een Europese speelronden (je wil immers niet geblesseerd raken vlak voor het prachtige affiche in Europa).

Bekerwedstrijden wordt misschien wat veel. Daarbij worden deze steeds geloot, inclusief datum, dus het lijkt me niet dat daar al rekening mee gehouden kan worden tijdens het opstellen van het speelschema (of het indienen van wensen).

Wedstrijden vóór Europese duels zou misschien ook interessant zijn (bedacht ik me ook tijdens het invoeren van de data), maar dan meer voor een apart onderzoek. Het gaat mij voornamelijk voor de invloed die de indeling van het speelschema op het eindresultaat van een seizoen Eredivisie heeft, niet op de Europese prestaties.

De KNVB heeft daar op de website een uitleg over (en een video waarvan de thumb grappig genoeg een still uit een wedstrijd tussen PSV en Ajax toont). Misschien dat ik de KNVB wel wat vragen stel, maar ik wil eerst zien wat de statistieken opleveren.

Groetjes uit Eindhoven.

Ik stel het op prijs dat je transparant bent en aangeeft een PSV-supporter te zijn, en niet komt om te trollen. Als je mee wilt denken over de statistieken, ook prima. Maar ik zie dit wel een beetje als een interne familie-aangelegenheid, waarbij de gekke ooms en wappies met een vergezochte theorie komen. Dus als je je kunt onthouden van waarde-oordelen of het continu benadrukken van hoe alles één grote Calimero-complottheorie is, dan zou ik dat op prijs stellen. Dit forum is al eens eerder compleet ontspoord omdat de moderators iets te gastvrij waren tov bezoekers, en een herhaling daarvan lijkt me onwenselijk en onnodig.

-----

Tot slot, misschien is het interessant om na dit alles te speculeren over hoe een ideaal speelschema er voor Ajax uit zou kunnen zien. Dit is waarschijnlijk iets waar AI goed voor gebruikt kan worden (door iemand die daar handig mee is). Ze gebruiken al data om spelers optimaal op te trainen en fit te houden, om tegenstanders te analyseren en potentiële nieuwe aanwinsten te scouten, etc, dus waarom zou je dat hier ook niet mee doen? Momenteel lijkt Ajax op dit vlak nog in de Heitinga-fase te zitten.

Een ideaal schema is, ik heb al heel vaak geschreven:
Na zomer- en winterstop beginnen met een op papier makkelijke thuiswedstrijd. De toppers (Fnoord, Psv en Az) verdeeld over het seizoen, en max de helft van de wedstrijden na een Europees duel uit. In ieder geval niet vaker uit dan psv na een Europees duel.

+1/-0

Ik wil je ook zeker geen Calimero noemen of met waarde-oordelen komen. Het is gewoon meer dat ik me niet kan vinden in jouw verhaal. Ik kan me gewoon moeilijk voorstellen dat de KNVB het speelschema zo in elkaar zet dat Ajax benadeeld wordt. Alleen kijken na een thuis- of uitwedstrijd na een Europese wedstrijd is te kortzichtig. Het is al eerder genoemd in dit topic, maar uit tegen Ado, Cambuur, Willem II is echt wel makkelijker dan PSV, Feyenoord en AZ thuis.

Moet ook heel eerlijk zeggen dat ik begon met lezen, omdat ik dacht dat je wilde voorstellen dat alle voetbalvelden even groot moesten zijn. Topic bleek dus net wat anders te zijn.

Tot slot kan ik ook best toegeven dat ik me van tijd tot tijd benadeeld voel door scheidsrechter of speelschema. Afgelopen seizoenen zijn buiten het seizoen met Farioli zijn niet echt spannend geweest en dan til je er wat minder zwaar aan. Als alles dicht bij elkaar ligt, voelt het wat meer als een beslissend iets.
Ik moet hierbij dan altijd terugdenken aan het balletje over de lijn van Blind in de wedstrijd in Eindhoven. Daarbij zullen Ajacieden ongetwijfeld zeggen dat als je niet kunt vaststellen dat hij over de lijn is je door moet spelen, maar ik denk dat als Stevie Wonder lijnrechter was geweest hij nog zijn vlag omhoog had gestoken. Dat is gewoon een verschil van mening en daar ga je never nooit uitkomen.

+1/-0

Ik vind het persoonlijk heel overdreven hoe een hele complottheorie bedacht wordt over het speelschema na Europese wedstrijden. Zoals al aangegeven is de ene thuiswedstrijd dan wel uitwedstrijd de andere niet. Hangt namelijk ook samen de tegenstander die je treft. Daarnaast kun je geen rekening houden met of een ploeg ver of niet ver komt in Europa. Dit is ook van invloed op het aantal uit- en thuiswedstrijden na Europese speelronde. Moet je dit ook doortrekken naar bekerwedstrijden? Houdt je ook rekening met wedstrijden voor een Europese speelronden (je wil immers niet geblesseerd raken vlak voor het prachtige affiche in Europa).

Benadeeld voelen blijft subjectief en waar de een beslissing van de scheids wel kan volgen, kan de ander dat wellicht niet. Vaak uit belang van de uitkomst van de beslissing. Natuurlijk kun je ook objectief benadeeld worden als er een grote fout wordt gemaakt, maar dat komt gelukkig tegenwoordig niet heel veel meer voor.

Groetjes uit Eindhoven.

Ik snap echt niet dat je schrijft dat hier gesteld wordt door mij of Mie Toe dat het een complot is tegen Ajax. Dat vind ik namelijk helemaal niet. HET IS GEEN COMPLOT TEGEN AJAX . No offense.
Wat er wel aan de hand is dat de knvb op basis van clubvoorkeuren in de vorm van onmogelijkheden en mogelijkheden mbt speeldata het competitieschems vaststelt.
Dat concept schema gaat dan nog heen en weer tussen de lokale driehoeken en de clubs daarna is het definitief.
In the end is het nu zo dat psv veel vaker thuis speelt na een Europees duel dan Ajax en logischerwijs ook vaker seizoenen heeft met meer thuisduels na een Europees duel dan Ajax. Vorig seizoen en aankomend seizoen zijn. daarvan schoolvoorbeelden.
En dat zou Ajax zich niet moeten laten aanleunen.

Jij weet vast nog wel hoe psv te keer ging toen zij tegen Ajax moest (die 5-0) met een dag minder rust. Psv is wakker hoor wat dit betreft. En Ajax dus niet, daarom schrijf ik hierover.

+1/-0

ElSimao2 schreef op 13 augustus 2026 om 23:56:

Het is op zich wel een achievement unlocked: Dusdanig Calimero zijn dat zelfs men in Eindhoven het te ver vindt gaan.

Ik ben er zelfs in het verleden om bedreigd door psv fans.
Met jou als vriend/ Ajax supporter heeft Ajax geen vijanden meer nodig.
Jouw bijdragen in louter framing teksten zijn zelfs trol achtig.

+1/-0

Koen073 schreef op 14 augustus 2026 om 08:35:

Ik wil je ook zeker geen Calimero noemen of met waarde-oordelen komen. Het is gewoon meer dat ik me niet kan vinden in jouw verhaal. Ik kan me gewoon moeilijk voorstellen dat de KNVB het speelschema zo in elkaar zet dat Ajax benadeeld wordt. Alleen kijken na een thuis- of uitwedstrijd na een Europese wedstrijd is te kortzichtig. Het is al eerder genoemd in dit topic, maar uit tegen Ado, Cambuur, Willem II is echt wel makkelijker dan PSV, Feyenoord en AZ thuis.

Moet ook heel eerlijk zeggen dat ik begon met lezen, omdat ik dacht dat je wilde voorstellen dat alle voetbalvelden even groot moesten zijn. Topic bleek dus net wat anders te zijn.

Tot slot kan ik ook best toegeven dat ik me van tijd tot tijd benadeeld voel door scheidsrechter of speelschema. Afgelopen seizoenen zijn buiten het seizoen met Farioli zijn niet echt spannend geweest en dan til je er wat minder zwaar aan. Als alles dicht bij elkaar ligt, voelt het wat meer als een beslissend iets.
Ik moet hierbij dan altijd terugdenken aan het balletje over de lijn van Blind in de wedstrijd in Eindhoven. Daarbij zullen Ajacieden ongetwijfeld zeggen dat als je niet kunt vaststellen dat hij over de lijn is je door moet spelen, maar ik denk dat als Stevie Wonder lijnrechter was geweest hij nog zijn vlag omhoog had gestoken. Dat is gewoon een verschil van mening en daar ga je never nooit uitkomen.

Haha die Blind bal zit dus in het collectieve geheugen van de psv fan als onrecht. En dat is eigenlijk niet eens echt onrecht omdat zelfs met de camera niet is vast te stellen dat bal over de lijn is. Wat verwacht je dan van de assistent scheidsrechter?
Ik weet nog wel de vele schwalbe strafschoppen die Robben als psv speler meekreeg, of de goal van Simons 3 seizoenen terug ergens in de slotseconden terwijl hij de tegenstander helemaal het doel in liep (tegen wie weet ik niet meer maar wel dat Gozububyuk floot) en laat het nu net deze arbiter zijn die 2 maanden ervoor excuses kwam aanbieden op Herdgang).
Of de rode kaart voor Read in de slotfase waardoor psv nog op 2-3 kwam. Reads kaart werd daarna doodleuk geseponeerd.
Hoe zouden jullie gillen als Ajax in de Kuio nog net won na een onterechte rode kaart en daarmee eigenlijk kampioen werd?
En dan kom je met de bal van Blind aan? Maar goed ik ben er helemaal voir dat fans hun eigen onrecht, vermeend of niet benoemen.

Ben je ook op de hoogte dat psv en Fnoord tussen mei 21 en mei 24 bijna 20 rode kaarten meekregen en Ajax 0. Ajax kreeg ruim 3 seizoenen geen rode kaart mee (105 competitieduels op rij) En psv niet zelden tegen 10 man en energie sparen.

Dit bericht is gewijzigd op 14 augustus 2026, 09:16:45.

+1/-0

Zijaanzij schreef op 14 augustus 2026 om 08:39:

Groetjes uit Eindhoven.

Ik snap echt niet dat je schrijft dat hier gesteld wordt door mij of Mie Toe dat het een complot is tegen Ajax. Dat vind ik namelijk helemaal niet. HET IS GEEN COMPLOT TEGEN AJAX . No offense.
Wat er wel aan de hand is dat de knvb op basis van clubvoorkeuren in de vorm van onmogelijkheden en mogelijkheden mbt speeldata het competitieschems vaststelt.
Dat concept schema gaat dan nog heen en weer tussen de lokale driehoeken en de clubs daarna is het definitief.
In the end is het nu zo dat psv veel vaker thuis speelt na een Europees duel dan Ajax en logischerwijs ook vaker seizoenen heeft met meer thuisduels na een Europees duel dan Ajax. Vorig seizoen en aankomend seizoen zijn. daarvan schoolvoorbeelden.

Jij weet vast nog wel hoe psv te keer ging toen zij tegen Ajax moest (die 5-0) met een dag minder rust. Psv is wakker hoor wat dit betreft. En Ajax dus niet, daarom schrijf ik hierover.

Dat is wel hoe het op mij overkomt. Dat jullie vinden dat het een complot is, omdat volgens jullie Ajax stelselmatig ‘benadeeld’ wordt qua speelschema. Wat ik voornamelijk wilde aangeven is dat je niet alleen moet kijken naar de wedstrijd erna, want de wedstrijd ervoor is wat mij betreft evengoed van belang. Ik heb het idee dat er dan altijd een stapje minder gezet wordt en minder hard de duels aan wordt gegaan ter voorkoming van blessures. Daarnaast is ook de ene wedstrijd de andere niet.

Persoonlijk ben ik van mening dat je na een Europese speelronde niet zulke topwedstrijden moet inplannen, maar huilie huilie doen over een dagje minder rust ben ik niet van. Dan ga je maar even in het rode, want je kunt tegen de ‘vijand’ toch gewoon altijd 110% geven.

+1/-0

Koen073 schreef op 14 augustus 2026 om 09:03:

Zijaanzij schreef op 14 augustus 2026 om 08:39:

Groetjes uit Eindhoven.

Dat is wel hoe het op mij overkomt. Dat jullie vinden dat het een complot is, omdat volgens jullie Ajax stelselmatig ‘benadeeld’ wordt qua speelschema. Wat ik voornamelijk wilde aangeven is dat je niet alleen moet kijken naar de wedstrijd erna, want de wedstrijd ervoor is wat mij betreft evengoed van belang. Ik heb het idee dat er dan altijd een stapje minder gezet wordt en minder hard de duels aan wordt gegaan ter voorkoming van blessures. Daarnaast is ook de ene wedstrijd de andere niet.

Persoonlijk ben ik van mening dat je na een Europese speelronde niet zulke topwedstrijden moet inplannen, maar huilie huilie doen over een dagje minder rust ben ik niet van. Dan ga je maar even in het rode, want je kunt tegen de ‘vijand’ toch gewoon altijd 110% geven.

Ondanks dat ik bij herhaling schrijf dat dit door Ajax zelf komt. Ajax wordt ook stelselmatig benadeeld door het speelschema alleen is zij vooral zelf de veroorzaker van.

De wedstrijd ervoor doet er minder toe dan de wedstrijd erna omdat de vermoeidheid (reizen, spelen, reizen) en vooral de mentale vermoeidheid vooral dan optreedt. Alle competities geven het zelfde beeld. Na een Europees duel presteren de teams minder.

Maar dat huilie huilie deed psv wel. De club deed dit bewust omdat a zij snapt dat dit ern rol speelt, b je niet zomaar meer energie hebt en c als je te vaak maar even 110% aangaat de kans op overbelasting groter wordt en daarmee de kans op blessures en d psv wilde dit voor het voetlicht hebben zodat de kans dat dit weer gebeurt kleiner wordt.

Vorig seizoen speelde psv al haar toppers met een dag meer rust. En Stewart zag dat het goed was.

+1/-0

Zijaanzij schreef op 14 augustus 2026 om 09:02:

Haha die Blind bal zit dus in het collectieve geheugen van de psv fan als onrecht. En dat is eigenlijk niet eens echt onrecht omdat zelfs met de camera niet is vast te stellen dat bal over de lijn is. Wat verwacht je dan van de assistent scheidsrechter?
Ik weet nog wel de vele schwalbe strafschoppen die Robben als psv speler meekreeg, of de goal van Simons 3 seizoenen terug ergens in de slotseconden terwijl hij de tegenstander helemaal het doel in liep (tegen wie weet ik niet meer maar wel dat Gozububyuk floot) en laat het nu net deze arbiter zijn die 2 maanden ervoor excuses kwam aanbieden op Herdgang).
Of de rode kaart voor Read in de slotfase waardoor psv nog op 2-3 kwam. Reeds kaart werd daarna doodleuk geseponeerd.
Hoe zouden jullie gillen als Ajax in de Kuio nog net won na een onterechte rode kaart en daarmee eigenlijk kampioen werd?
En dan kom je met de bal van Blind aan? Maar goed ik ben er helemaal voir dat fans hun eigen onrecht, vermeend of niet benoemen.

Ben je ook op de hoogte dat psv en Fnoord tussen mei 21 en mei 24 bijna 20 rode kaarten meekregen en Ajax 0. Ajax kreeg ruim 3 seizoenen geen rode kaart mee (105 competitieduels op rij) En psv niet zelden tegen 10 man en energie sparen.

Ik haalde slechts een voorbeeld aan en wil niet in een discussie verzanden wie het grootste onrecht is aangedaan, want dat blijft toch altijd subjectief en kun je oneindig veel voorbeelden blijven geven.

Feitje wat betreft die rode kaarten is inderdaad wel bijzonder, maar zegt aan de andere kant ook niet zoveel. Als er gewoon geen overtredingen gemaakt worden die rood verdienen, dan vallen die kaarten ook niet. Al zullen er echt wel momenten zijn geweest waar ze wel gegeven hadden kunnen worden.

+1/-0

Koen073 schreef op 14 augustus 2026 om 09:22:

Zijaanzij schreef op 14 augustus 2026 om 09:02:

Of de rode kaart voor Read in de slotfase waardoor psv nog op 2-3 kwam. Reeds kaart werd daarna doodleuk geseponeerd.

Ik haalde slechts een voorbeeld aan en wil niet in een discussie verzanden wie het grootste onrecht is aangedaan, want dat blijft toch altijd subjectief en kun je oneindig veel voorbeelden blijven geven.

Feitje wat betreft die rode kaarten is inderdaad wel bijzonder, maar zegt aan de andere kant ook niet zoveel. Als er gewoon geen overtredingen gemaakt worden die rood verdienen, dan vallen die kaarten ook niet. Al zullen er echt wel momenten zijn geweest waar ze wel gegeven hadden kunnen worden.

Eens, alleen wat die rode kaarten betreft natuurlijk niet. Ajax had ook regelmatig rood mee dienen te krijgen maar kreeg dat simpelweg niet. Ik noemde en noem dat altijd de Ajax norm. Rood is geel en geel is niks.
Ajax' tegenstanders krijgen heel vaak hun eerste gele kaart niet, dan komt die 2e er ook niet.
En nog verder was dit natuurlijk een uitgelezen kans voor Ajax om hier iets van te vinden, maar Ajax zweeg. Het gaat uiteindelijk allemaal om beïnvloeding zodat de kans op een voor jou gunstige uitkomst groter wordt.

Het is veel veiliger om psv een voordeel te geven dan om Ajax een voordeel te geven. Geef je Ajax een voordeel kan je voor de camera komen uitleggen waarom je dat deed. En dat gegeven op zich al beïnvloedt de waarneming.
Geef je Ajax onterecht voordeel zijn de rapen helemaal gaar. Jouw Blind voorbeeld spreekt daarbij boekdelen. Je weet het over 25 jaar nog. Terwijl je het feit dat Ajax 105 (!) competitieduels op rij geen rood kreeg en psv in diezelfde tijd bijna 20 niet weet. Het gaat niet om de feiten maar altijd om het verhaal. Verhalen blijven hangen, feiten niet.
In het Farioli jaar voelde de knvb zich zelfs genoodzaakt om tekst en uitleg bij de 6 Ajax strafschoppen te geven. Zelfs over 6 terechte Ajax strafschoppen (wat dat was het volgens de knvb) moest uitleg komen. Zover zijn we al in NL. Maar het miste zijn uitwerking niet. Daarna kreeg Ajax geen enkele strafschop meer mee.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 14 augustus 2026, 09:51:38.

+1/-0

Wat betreft rode kaarten "mee" en "tegen":

Seizoen Ajax Mee Ajax Tegen PSV Mee PSV Tegen
2025/2026 4 1 2 2
2024/2025 6 1 3 1
2023/2024 1 2 4 1
2022/2023 0 1 3 1
2021/2022 2 1 2 2

+1/-0

ElSimao2 schreef op 14 augustus 2026 om 09:49:

Wat betreft rode kaarten "mee" en "tegen":

Seizoen Ajax Mee Ajax Tegen PSV Mee PSV Tegen
2025/2026 4 1 2 2
2024/2025 6 1 3 1
2023/2024 1 2 4 1
2022/2023 0 1 3 1
2021/2022 2 1 2 2

Klopt niet. Je dient wel goede bronnen te gebruiken. Espn statistieken zet psv zelfs op 0 rode kaarten mee in 21/22 en Ajax op 1. Je moet per wedstrijd zelf tellen. Jouw bron geeft zeer waarschijnlijk een geel/rode kaart weer als gele kaart. Dat verbloemt veel.

Ajax kreeg vanaf de rode kaart voor Malacia op 9 mei 21 105 competitieduels geen rood mee.
Vertel anders welke wedstrijd Ajax rood kreeg in die periode.

Jouw overzicht geeft in ieder geval aan dat Ajax in 3 seizoenen vanaf 21/22 slechts 3x rood mee kreeg. Psv 9. Het zijn er meer.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 14 augustus 2026, 10:13:50.

+1/-0

Hoeveel rode kaarten een ploeg wel of niet krijgt is natuurlijk een half verhaal. Je moet beoordelen of deze kaarten terecht zijn gegeven of niet. Daar zit soms ook weer subjectiviteit aan natuurlijk. Leuk als 1 team 6 rode kaarten krijgt en de andere 1, maar dat zegt niet of iets eerlijk is of niet. Als die 6 rode kaarten volkomen terecht zijn, dan kun je er weinig van zeggen. Misschien had dat team er nog wel 2 moeten krijgen.

Met kale cijfers kun je eigenlijk niets.

+2/-0

Zijaanzij schreef op 13 augustus 2026 om 15:45:

Sjakie Meulemans schreef op 13 augustus 2026 om 11:04:

Zijaanzij schreef op 13 augustus 2026 om 08:45:

Mie Toe schreef op 12 augustus 2026 om 21:17:

ElSimao2 schreef op 12 augustus 2026 om 17:38:

Nee bro. Jij bent degene die aan gaat moeten tonen dat de oorzaak van het valse speelveld is dat de KNVB Ajax wil achterstellen. Dat is nogal cruciaal voor een complot, dat een partij dat doet om een andere partij te naaien. Jouw stuk zal dus alle speculatie daarover uit de lucht moeten nemen.

Een ongelijk speelveld is toch een absolute voorwaarde voor het bestaan van een complot? Als ik niet kan aantonen dat er een ongelijk speelveld is op een bepaald vlak, dan is het game over. Dus ik zal eerst moeten aantonen dat er überhaupt een ongelijk speelveld is.

Wie stelt moet bewijzen. Zo simpel is het gewoon, jij en die andere guy roepen dat er een conspiracy is.

Dat is niet correct. Ik ben de complotwappie, Zijaanzij vindt vooral dat Ajax zit te slapen. Of zoals hij net met een mooie metafoor zegt: "Ajax is als een schaatster die zich ook aankomend seizoen weer een extra buitenbocht laat aanleunen."

Prima, maar dan moet je dat bewijzen. Het is niet dat een willekeurige ander moet bewijzen dat die conspiracy er niet is.

Nou ja, jij beweert dat er niet eens een ongelijk speelveld is voor wat betreft duels na Europese wedstrijden (2a), maar weigert meer dan je conclusie te delen en zegt dat ik dat zelf moet doen. Dus dat ben ik aan het doen, terwijl ik data verzamel en orden voor mijn stelling dat er een ongelijk speelveld is voor wat betreft eerder mogen spelen (2b).

Ja, die definitie is pas aan discussie onderhevig sinds duidelijk is geworden dat je er met de eerdere definitie niet komt.

Nu klink jij een beetje als een complotwappie die overal snood gedrag in ziet. :I

Ik heb ten eerste nog niet eens alle data verzameld. Ik ben met seizoen 1999/2000 begonnen en zit nu in seizoen 2011/2012.

De ene keer is het PSV dat 5 of meer rustdagen heeft, de andere keer Ajax, de ene keer is er een uitduel daarna, de andere keer een thuisduel. Ik heb het veel te druk met ordenen en copy-pasten om daar nu al een patroon in te zien. Ik begon me gaandeweg gewoon af te vragen of 5 rustdagen niet te veel is om te beweren dat de kans op puntverlies groter is na een Europees duel.

Maar geen nood, ik ga speciaal voor jou de statistieken bekijken voor zowel Eredivisieduels 3-4 dagen na Europese wedstrijden, als voor alle Eredivisieduels na Europese wedstrijden (dus ook die met 5 rustdagen of meer). Ik heb op dit moment geen enkel idee of dat tot significante verschillen gaat leiden.

Kom nou. Hoe kun je daar nou zo lang mee bezig zijn?

Om te beginnen ben ik met zowel 2a als 2b bezig. Ik zet alles in een spreadsheet zodat ik ook nog andere dingen kan analyseren als ik dat wil. Aan enkel fcupdate.nl heb ik niet genoeg. Ik ben ongeveer 1 uur per seizoen bezig, doe 30 seizoenen, heb ook nog een (druk) leven, en ben binnenkort 2 weken weg van huis.

Jij hebt echter zo vaak duidelijk gemaakt hebt dat je het gevoel hebt achtergesteld te worden dat het wel een issue is. Om confirmation bias te voorkomen, dus zeg maar dat je alles terugredeneert naar wat je eigenlijk wil, is het dus van belang dat je vooraf alles op tafel legt.

Ja, ik ben overal transparant over geweest, over wat ik denk en waarom. Ik hoef niet alles vooraf al op tafel te leggen. Het gaat erom dat ik alles op tafel leg als ik mijn analyse presenteer (oftewel mijn spreadsheet). Daarna kunnen mensen mijn werk repliceren als ze dat willen, en kijken of ze het met mijn analyse eens zijn. Ik ben geen wetenschapper, maar weet wel dat op peer-review gebaseerde wetenschap zo werkt. Ik weet niet genoeg om te zeggen of jouw autoritaire variant ook wetenschap is.

Er kan eigenlijk nog wel een categorie bij te weten dat Ajax geen oud Fnoorders kan kopen. Zie bv Hartman. Zij kunnen wel psv versterken bv Til, Wijnaldum. Hier zou Ajax iets mee dienen te doen. Andere clubs nemen dit over met een 'we verkopen niet aan Ajax' houding (AZ, Nec).

Een Feyenoord-speler die naar Ajax gaat wordt door het Legioen nooit geaccepteerd. De speler zal worden verketterd. Ik herinner mij nog het sneeuwbalincident met Wim Jansen en recenter de overgang van Steven Berghuis naar Ajax.

Dit zorgt ervoor dat spelers, zoals Quilindschy Hartman afgelopen winter, zich wel drie keer zullen bedenken voor zij de overstap naar Ajax maken en verreweg de meesten zullen er veiligheidshalve maar van af zien.

Daarom is het dus een ongelijk speelveld. De Ajax' vijver wordt zo bewust kleiner gemaakt. Ook dat kan je doorbreken door het te benoemen. Fnoord en haar fans vinden het wel heel normaal kennelijk dat ze al jaren achtereen Ajax jeugdspelers proberen binnen te halen. Maar andersom is opeens heeel erg. Selectieve verontwaardiging noem ik dat. Bedoelt om Ajax een beentje te lichten.

‘Ajax is nu echt te ver gegaan door interesse te tonen in een Feyenoord-jongen. Hij mag wel bij PSV gaan spelen, maar Ajax dat is uit den boze, aldus Karim El Ahmadi.’ Zie: https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/2122980/el-ahmadi-twijfelt-over-ajax-interesse-in-geertruida.html?utm_source=headliner.nl&utm_medium=link&utm_term=paid&utm_content=textli
nk&utm_campaign=voetbal
link

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 11 pagina's: 1 2 3 4 ... 6 7 8 9 10 11

Ajax Forum » Binnenlandse competities » Gelijk speelveld