Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Binnenlandse competities » Gelijk speelveld

Deze normale topic is open en bestaat uit 10 pagina's: 1 2 3 4 ... 6 7 8 9 10

open/sluit de onderstaande quote:

Mie Toe schreef op 13 augustus 2026 om 13:54:

Ik maak je uit voor een autoritaire bully, want dat is wat je bent. Niet alleen hier, maar op het hele forum. En zoals het een echte bully betaamt, kruip je meteen in de slachtofferrol als iemand de bal terugkaatst.

Gelukkig ben je totaal niet emotioneel!

+1/-1

Speciaal voor dit forum-topic een account aangemaakt.
Ik vind het persoonlijk heel overdreven hoe een hele complottheorie bedacht wordt over het speelschema na Europese wedstrijden. Zoals al aangegeven is de ene thuiswedstrijd dan wel uitwedstrijd de andere niet. Hangt namelijk ook samen de tegenstander die je treft. Daarnaast kun je geen rekening houden met of een ploeg ver of niet ver komt in Europa. Dit is ook van invloed op het aantal uit- en thuiswedstrijden na Europese speelronde. Moet je dit ook doortrekken naar bekerwedstrijden? Houdt je ook rekening met wedstrijden voor een Europese speelronden (je wil immers niet geblesseerd raken vlak voor het prachtige affiche in Europa).

Je kunt gewoon het beste eens een mail sturen naar de KNVB (verwacht alleen geen antwoord) met vragen over hoe het schema wordt opgesteld en hoe hier rekening mee gehouden wordt. Wie weet hebben ze er zelf nog niet eens over nagedacht of zit er juist een logisch redenatie achter in plaats van een complot om Ajax te benadelen.

Benadeeld voelen blijft subjectief en waar de een beslissing van de scheids wel kan volgen, kan de ander dat wellicht niet. Vaak uit belang van de uitkomst van de beslissing. Natuurlijk kun je ook objectief benadeeld worden als er een grote fout wordt gemaakt, maar dat komt gelukkig tegenwoordig niet heel veel meer voor.

Groetjes uit Eindhoven.

+1/-0

Mie Toe schreef op 13 augustus 2026 om 15:46:

Zijaanzij schreef op 13 augustus 2026 om 15:36:

En toen bleek psv en ik doe dit uit mn hoogfd in 7/8 op de 10 seizoenen vaker dan Ajax thuis te spelen en in totaal zo'n 70% en Ajax net geen 50%. En dan is het geen toeval meer.

Ik ben net over de helft van de 30 seizoenen, en tot nu is het eerder 10 van de 10 seizoenen, in totaal zo'n 100% en Ajax precies 0%.

Volgens mij heb ik net voor het eerst een seizoen verwerkt waarin Ajax in de eerste seizoenshelft 1 keer vaker eerder speelde dan PSV.

Ik heb ook het vermoeden dat er interessante fluctuaties in de trend zitten die misschien niet altijd verklaarbaar zullen zijn. Een mogelijke uitleg is bijvoorbeeld dat Ajax Champions League speelt (dus dinsdag/woensdag), en PSV Europa League (donderdag). Die vlieger gaat echter in de tweede seizoenshelft zelden op, en dat zie je ook in het speelschema terug, in de zin dat PSV elke tweede seizoenshelft vele malen vaker eerder aantreedt dan Ajax.

Maar goed, dit is allemaal nog niet definitief. Misschien dat het opeens radicaal verandert.

Je moet ook niet te ver teruggaan want dit is pas een item geworden met het drukker worden van de speelkalender. Toen kwamen ploegen met relatief kleine selecties in nood en is naar lucht gezocht.
Eigenlijk vanaf de invoering van de CL want toen kwamen er gegarandeerd 6 Europese wedstrijden voor de winterstop.

+1/-0

Koen073 schreef op 13 augustus 2026 om 16:34:

Ik vind het persoonlijk heel overdreven hoe een hele complottheorie bedacht wordt over het speelschema na Europese wedstrijden. Zoals al aangegeven is de ene thuiswedstrijd dan wel uitwedstrijd de andere niet. Hangt namelijk ook samen de tegenstander die je treft.

Klopt, ik wil na mijn initiële bevindingen kijken of dat ook op de een of andere manier te kwantificeren is. Dit is eerder in de thread al wel kort besproken, waarbij ElSimao2 aangaf de positie op de eindranglijst van het vorige seizoen te hanteren. Mij leek op dat moment misschien beter om ook iets te doen met de positie op de ranglijst op het moment van spelen, of met de positie van de eindranglijst van het desbetreffende seizoen. Nu denk ik erover om misschien een gemiddelde van eindpositie seizoen in kwestie + vier vorige seizoenen of zo te doen. Maar zo ver ben ik zelf nog lang niet.

Daarnaast kun je geen rekening houden met of een ploeg ver of niet ver komt in Europa. Dit is ook van invloed op het aantal uit- en thuiswedstrijden na Europese speelronde.

Klopt, ik heb daarom ook al een onderverdeling tussen kwalificatiewedstrijden, groepsronde en knock-outfase gemaakt.

Moet je dit ook doortrekken naar bekerwedstrijden? Houdt je ook rekening met wedstrijden voor een Europese speelronden (je wil immers niet geblesseerd raken vlak voor het prachtige affiche in Europa).

Bekerwedstrijden wordt misschien wat veel. Daarbij worden deze steeds geloot, inclusief datum, dus het lijkt me niet daar al rekening mee gehouden kan worden tijdens het opstellen van het speelschema (of het indienen van wensen).

Wedstrijden vóór Europese duels zou misschien ook interessant zijn (bedacht ik me ook tijdens het invoeren van de data), maar dan meer voor een apart onderzoek. Het gaat mij voornamelijk voor de invloed dat de indeling van het speelschema heeft op het eindresultaat van een seizoen Eredivisie.

Je kunt gewoon het beste eens een mail sturen naar de KNVB (verwacht alleen geen antwoord) met vragen over hoe het schema wordt opgesteld en hoe hier rekening mee gehouden wordt. Wie weet hebben ze er zelf nog niet eens over nagedacht of zit er juist een logisch redenatie achter in plaats van een complot om Ajax te benadelen.

De KNVB heeft daar op de website een uitleg over (en een video waarvan de thumb grappig genoeg een still uit een wedstrijd tussen PSV en Ajax toont). Misschien dat ik de KNVB wel wat vragen stel, maar ik wil eerst zien wat de statistieken zeggen.

Groetjes uit Eindhoven.

Ik stel het op prijs dat je transparant bent en aangeeft een PSV-supporter te zijn, en niet komt om te trollen. Als je mee wilt denken over de statistieken, ook prima. Maar ik zie dit wel een beetje als een interne familie-aangelegenheid, waarbij de gekke ooms en wappies met een vergezochte theorie komen. Dus als je je kunt onthouden van waarde-oordelen of het continu benadrukken van hoe het allemaal Calimero-complottheoriën zijn, dan zou ik dat op prijs stellen. Dit forum is al eens eerder compleet ontspoord omdat de moderators iets te gastvrij waren tov bezoekers, en een herhaling daarvan lijkt me onwenselijk en onnodig.

-----

Tot slot, misschien is het interessant om na dit alles te speculeren over hoe een ideaal speelschema er voor Ajax uit zou kunnen zien. Dit is waarschijnlijk iets waar AI goed voor gebruikt kan worden (door iemand die daar handig mee is). Ze gebruiken al data om spelers optimaal op te trainen en fit te houden, om tegenstanders te analyseren en potentiële nieuwe aanwinsten te scouten, etc, dus waarom zou je dat hier ook niet mee doen? Momenteel lijkt Ajax op dit vlak nog in de Heitinga-fase te zitten.

Dit bericht is gewijzigd op 13 augustus 2026, 22:18:12.

+1/-0

Zijaanzij schreef op 13 augustus 2026 om 15:45:

Sjakie Meulemans schreef op 13 augustus 2026 om 11:04:

Zijaanzij schreef op 13 augustus 2026 om 08:45:

Mie Toe schreef op 12 augustus 2026 om 21:17:

ElSimao2 schreef op 12 augustus 2026 om 17:38:

Nee bro. Jij bent degene die aan gaat moeten tonen dat de oorzaak van het valse speelveld is dat de KNVB Ajax wil achterstellen. Dat is nogal cruciaal voor een complot, dat een partij dat doet om een andere partij te naaien. Jouw stuk zal dus alle speculatie daarover uit de lucht moeten nemen.

Een ongelijk speelveld is toch een absolute voorwaarde voor het bestaan van een complot? Als ik niet kan aantonen dat er een ongelijk speelveld is op een bepaald vlak, dan is het game over. Dus ik zal eerst moeten aantonen dat er überhaupt een ongelijk speelveld is.

Wie stelt moet bewijzen. Zo simpel is het gewoon, jij en die andere guy roepen dat er een conspiracy is.

Dat is niet correct. Ik ben de complotwappie, Zijaanzij vindt vooral dat Ajax zit te slapen. Of zoals hij net met een mooie metafoor zegt: "Ajax is als een schaatster die zich ook aankomend seizoen weer een extra buitenbocht laat aanleunen."

Prima, maar dan moet je dat bewijzen. Het is niet dat een willekeurige ander moet bewijzen dat die conspiracy er niet is.

Nou ja, jij beweert dat er niet eens een ongelijk speelveld is voor wat betreft duels na Europese wedstrijden (2a), maar weigert meer dan je conclusie te delen en zegt dat ik dat zelf moet doen. Dus dat ben ik aan het doen, terwijl ik data verzamel en orden voor mijn stelling dat er een ongelijk speelveld is voor wat betreft eerder mogen spelen (2b).

Ja, die definitie is pas aan discussie onderhevig sinds duidelijk is geworden dat je er met de eerdere definitie niet komt.

Nu klink jij een beetje als een complotwappie die overal snood gedrag in ziet. :I

Ik heb ten eerste nog niet eens alle data verzameld. Ik ben met seizoen 1999/2000 begonnen en zit nu in seizoen 2011/2012.

De ene keer is het PSV dat 5 of meer rustdagen heeft, de andere keer Ajax, de ene keer is er een uitduel daarna, de andere keer een thuisduel. Ik heb het veel te druk met ordenen en copy-pasten om daar nu al een patroon in te zien. Ik begon me gaandeweg gewoon af te vragen of 5 rustdagen niet te veel is om te beweren dat de kans op puntverlies groter is na een Europees duel.

Maar geen nood, ik ga speciaal voor jou de statistieken bekijken voor zowel Eredivisieduels 3-4 dagen na Europese wedstrijden, als voor alle Eredivisieduels na Europese wedstrijden (dus ook die met 5 rustdagen of meer). Ik heb op dit moment geen enkel idee of dat tot significante verschillen gaat leiden.

Kom nou. Hoe kun je daar nou zo lang mee bezig zijn?

Om te beginnen ben ik met zowel 2a als 2b bezig. Ik zet alles in een spreadsheet zodat ik ook nog andere dingen kan analyseren als ik dat wil. Aan enkel fcupdate.nl heb ik niet genoeg. Ik ben ongeveer 1 uur per seizoen bezig, doe 30 seizoenen, heb ook nog een (druk) leven, en ben binnenkort 2 weken weg van huis.

Jij hebt echter zo vaak duidelijk gemaakt hebt dat je het gevoel hebt achtergesteld te worden dat het wel een issue is. Om confirmation bias te voorkomen, dus zeg maar dat je alles terugredeneert naar wat je eigenlijk wil, is het dus van belang dat je vooraf alles op tafel legt.

Ja, ik ben overal transparant over geweest, over wat ik denk en waarom. Ik hoef niet alles vooraf al op tafel te leggen. Het gaat erom dat ik alles op tafel leg als ik mijn analyse presenteer (oftewel mijn spreadsheet). Daarna kunnen mensen mijn werk repliceren als ze dat willen, en kijken of ze het met mijn analyse eens zijn. Ik ben geen wetenschapper, maar weet wel dat op peer-review gebaseerde wetenschap zo werkt. Ik weet niet genoeg om te zeggen of jouw autoritaire variant ook wetenschap is.

Er kan eigenlijk nog wel een categorie bij te weten dat Ajax geen oud Fnoorders kan kopen. Zie bv Hartman. Zij kunnen wel psv versterken bv Til, Wijnaldum. Hier zou Ajax iets mee dienen te doen. Andere clubs nemen dit over met een 'we verkopen niet aan Ajax' houding (AZ, Nec).

Een Feyenoord-speler die naar Ajax gaat wordt door het Legioen nooit geaccepteerd. De speler zal worden verketterd. Ik herinner mij nog het sneeuwbalincident met Wim Jansen en recenter de overgang van Steven Berghuis naar Ajax.

Dit zorgt ervoor dat spelers, zoals Quilindschy Hartman afgelopen winter, zich wel drie keer zullen bedenken voor zij de overstap naar Ajax maken en verreweg de meesten zullen er veiligheidshalve maar van af zien.

Daarom is het dus een ongelijk speelveld. De Ajax' vijver wordt zo bewust kleiner gemaakt. Ook dat kan je doorbreken door het te benoemen. Fnoord en haar fans vinden het wel heel normaal kennelijk dat ze al jaren achtereen Ajax jeugdspelers proberen binnen te halen. Maar andersom is opeens heeel erg. Selectieve verontwaardiging noem ik dat. Bedoelt om Ajax een beentje te lichten.

Precies dit. Als Ajax-fan maak ik ook geen stennis nu de vorig jaar overgestapte jeugdspeler Ilai Grootfaam in april al zijn debuut heeft gemaakt in het eerste elftal van Feyenoord. Ajax zou dit inderdaad moeten benoemen. Anders veranderd er nooit iets aan de houding en het gedrag van Feyenoord en haar fans.

+1/-0

Koen073 schreef op 13 augustus 2026 om 16:34:

Ik vind het persoonlijk heel overdreven hoe een hele complottheorie bedacht wordt over het speelschema na Europese wedstrijden. Zoals al aangegeven is de ene thuiswedstrijd dan wel uitwedstrijd de andere niet. Hangt namelijk ook samen de tegenstander die je treft.

Klopt, ik wil na mijn initiële bevindingen kijken of dat ook op de een of andere manier te kwantificeren is. Dit is eerder in de thread al wel kort besproken, waarbij ElSimao2 aangaf de positie op de eindranglijst van het vorige seizoen te hanteren. Mij leek op dat moment misschien beter om ook iets te doen met de positie op de ranglijst op het moment van spelen, of met de positie van de eindranglijst van het desbetreffende seizoen. Nu denk ik erover om misschien een gemiddelde van eindpositie seizoen in kwestie + vier vorige seizoenen of zo te doen. Maar zo ver ben ik zelf nog lang niet.

Daarnaast kun je geen rekening houden met of een ploeg ver of niet ver komt in Europa. Dit is ook van invloed op het aantal uit- en thuiswedstrijden na Europese speelronde.

Klopt, ik heb daarom ook al een onderverdeling tussen kwalificatiewedstrijden, groepsronde en knock-outfase gemaakt.

Moet je dit ook doortrekken naar bekerwedstrijden? Houdt je ook rekening met wedstrijden voor een Europese speelronden (je wil immers niet geblesseerd raken vlak voor het prachtige affiche in Europa).

Bekerwedstrijden wordt misschien wat veel. Daarbij worden deze steeds geloot, inclusief datum, dus het lijkt me niet daar al rekening mee gehouden kan worden tijdens het opstellen van het speelschema (of het indienen van wensen).

Wedstrijden vóór Europese duels zou misschien ook interessant zijn (bedacht ik me ook tijdens het invoeren van de data), maar dan meer voor een apart onderzoek. Het gaat mij voornamelijk voor de invloed dat de indeling van het speelschema heeft op het eindresultaat van een seizoen Eredivisie.

De KNVB heeft daar op de website een uitleg over (en een video waarvan de thumb grappig genoeg een still uit een wedstrijd tussen PSV en Ajax toont). Misschien dat ik de KNVB wel wat vragen stel, maar ik wil eerst zien wat de statistieken zeggen.

Groetjes uit Eindhoven.

Ik stel het op prijs dat je transparant bent en aangeeft een PSV-supporter te zijn, en niet komt om te trollen. Als je mee wilt denken over de statistieken, ook prima. Maar ik zie dit wel een beetje als een interne familie-aangelegenheid, waarbij de gekke ooms en wappies met een vergezochte theorie komen. Dus als je je kunt onthouden van waarde-oordelen of het continu benadrukken van hoe het allemaal Calimero-complottheoriën zijn, dan zou ik dat op prijs stellen. Dit forum is al eens eerder compleet ontspoord omdat de moderators iets te gastvrij waren tov bezoekers, en een herhaling daarvan lijkt me onwenselijk en onnodig.

-----

Tot slot, misschien is het interessant om na dit alles te speculeren over hoe een ideaal speelschema er voor Ajax uit zou kunnen zien. Dit is waarschijnlijk iets waar AI goed voor gebruikt kan worden (door iemand die daar handig mee is). Ze gebruiken al data om spelers optimaal op te trainen en fit te houden, om tegenstanders te analyseren en potentiële nieuwe aanwinsten te scouten, etc, dus waarom zou je datt hier ook niet mee doen? Momenteel lijkt Ajax op dit vlak nog in de Heitinga-fase te zitten.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 10 pagina's: 1 2 3 4 ... 6 7 8 9 10

Ajax Forum » Binnenlandse competities » Gelijk speelveld