Forumreacties: 5.880
Reg.: 3 juli 2017
Favoriete opstelling: geen
open/sluit de onderstaande quote:Mie Toe schreef op 11 augustus 2026 om 18:13:
Nu het toch besproken wordt, wilde ik even jullie mening over iets vragen.
Ik ben voornamelijk bezig met het eerder-spelen-verhaal, maar kijk parallel ook naar Eredivisie-duels na Europese wedstrijden. Meestal worden die ED-duels 3 of 4 dagen na de Europese wedstrijden gespeeld, maar soms ook 5. Nu is het hele idee van deze factor gebaseerd op de theorie dat een ploeg normaliter mentaal/fysiek moe is na een Europese wedstrijd, dus is het prettiger als je daarna thuis speelt, en de kans op puntenverlies is kleiner als je tegen een club uit het rechterrijtje speelt.
Nu vind ik zelf dat als er 5 dagen tussen ED-wedstrijd en Europees voetbal zit dat die vlieger niet meer echt op gaat. Ik wil deze gevallen dus eigenlijk negeren voor mijn analyse. Vinden jullie dit schappelijk, of moet ik elk Eredivisie-duel meenemen in de analyse, ongeacht het aantal rustdagen? Ik kan het natuurlijk ook allebei doen, maar dat is weer meer werk.
Forumreacties: 4.508
Reg.: 21 januari 2021
Favoriete opstelling: 4-2-4
Ik ben voornamelijk bezig met het eerder-spelen-verhaal, maar kijk parallel ook naar Eredivisie-duels na Europese wedstrijden. Meestal worden die ED-duels 3 of 4 dagen na de Europese wedstrijden gespeeld, maar soms ook 5. Nu is het hele idee van deze factor gebaseerd op de theorie dat een ploeg normaliter mentaal/fysiek moe is na een Europese wedstrijd, dus is het prettiger als je daarna thuis speelt, en de kans op puntenverlies is kleiner als je tegen een club uit het rechterrijtje speelt.
Nu vind ik zelf dat als er 5 dagen tussen ED-wedstrijd en Europees voetbal zit dat die vlieger niet meer echt op gaat. Ik wil deze gevallen dus eigenlijk negeren voor mijn analyse. Vinden jullie dit schappelijk, of moet ik elk Eredivisie-duel meenemen in de analyse, ongeacht het aantal rustdagen? Ik kan het natuurlijk ook allebei doen, maar dat is weer meer werk.
Vak: Geen Seizoen Club Card
Forumreacties: 544
Reg.: 13 september 2022
Favoriete opstelling: 4-3-3
open/sluit de onderstaande quote:
Vak: -
Forumreacties: 4.012
Reg.: 8 augustus 2001
open/sluit de onderstaande quote:Mie Toe schreef op 11 augustus 2026 om 20:31:
Als ik het niet vermakelijk vond, zou ik het niet doen. Ik wil het ook gewoon eens een keer weten allemaal.
Ik ben op het moment bezig met het invoeren en ordenen van alle data (wedstrijden, datums, etc), en nauwelijks aan het interpreteren en analyseren. Ik denk wel al na over hoe ik dat wil gaan doen, want statistiek is ook deels keuzes maken, en dit wil ik zo objectief mogelijk doen (daarom vraag ik het ook hier).
De hele kwestie rond 2a draait om (uit)duels na Europese wedstrijden, en bijkomend tegen wat voor opponent. Het idee daarachter is dat bepaalde wedstrijden na Europese duels meer kans op puntverlies bieden, en dat heeft met vermoeidheid te maken, toch? Bij 3/4 rustdagen gaat die vlieger voor mij op, maar bij 5 rustdagen vind ik dat er voldoende herstel is geweest, en dan zou je misschien zo'n duel niet mee moeten nemen in de analyse.
Nogmaals, ik heb nog geen analyse gemaakt (nog maar 5-6 seizoenen ingevoerd). Ik zie het gewoon af en toe voorbijkomen, bij zowel Ajax als PSV.
PS Ik heb een sterke mening over de eerder spelen-factor. Ik dacht aanvankelijk dat er ook iets stelselmatig aan de hand zou kunnen zijn voor wat betreft uitduels na Europese wedstrijden, maar nu ben ik agnostisch.
open/sluit de onderstaande quote:3LittleBirds schreef op 12 augustus 2026 om 09:57:
Niets mis mee om het goed uit te zoeken. Ik zou voor het invoeren AI gebruiken. Bespaart je een hoop tijd. 100% betrouwbaar; Nee, maar mensen maken ook fouten. Je kan wel steekproeven doen op correctheid
open/sluit de onderstaande quote:Bjorn121 schreef op 12 augustus 2026 om 09:38:
Je kan ook gewoon stoppen met spartelen en toegeven dat je het uit je duim gezogen hebt?
Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 12 augustus 2026, 11:19:54.
Forumreacties: 4.012
Reg.: 8 augustus 2001
Als niet bepaald neutrale onderzoeker zou je eigenlijk vooraf je hypotheses en definities aan moeten geven. Doe je dat niet dan loop je het risico tijdens het proces te gaan shoppen totdat je het gewenste resultaat krijgt. Je ziet het al bij de uitwedstrijden na Europese duels. Daar is niet alleen geen verband, het verband is zelfs lichtelijk in het voordeel van Ajax. Dat past niet in het straatje, dus doen nemen we de wedstrijden waar 5 dagen tussen zaten niet meer mee. Werkt dat ook niet, dan zullen vast de wedstrijden met 4 dagen ertussen er ook aan gaan. Daarna gaan ook de wedstrijden voor Europese duels meegenomen worden of alleen de wedstrijden als het koud is of juist alleen als het warm is. Net zolang totdat iets het resultaat geeft waar je naar op zoek bent.
Daarnaast is correlatie geen bewijs van een causaal verband. Het verband is nu lichtelijk pro-Ajax maar dat is geen bewijs dat de KNVB in een complot zit om Ajax te bevoordelen. Je zult aan moeten tonen dat het geen toeval is en andere redenen uitgesloten moeten worden.
Tenslotte zul je aannemelijk moeten maken dat door deze praktijken de afgelopen 30 jaar 5-10 titels die eigenlijk voor Ajax hadden moeten zijn naar PSV gegaan zijn. En alvast: "Zo voel ik dat" is geen argument.
Uit: Nijmegen
Forumreacties: 4.796
Reg.: 16 augustus 2007
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 12 augustus 2026 om 12:01:
Als niet bepaald neutrale onderzoeker zou je eigenlijk vooraf je hypotheses en definities aan moeten geven. Doe je dat niet dan loop je het risico tijdens het proces te gaan shoppen totdat je het gewenste resultaat krijgt. Je ziet het al bij de uitwedstrijden na Europese duels. Daar is niet alleen geen verband, het verband is zelfs lichtelijk in het voordeel van Ajax. Dat past niet in het straatje, dus doen nemen we de wedstrijden waar 5 dagen tussen zaten niet meer mee. Werkt dat ook niet, dan zullen vast de wedstrijden met 4 dagen ertussen er ook aan gaan. Daarna gaan ook de wedstrijden voor Europese duels meegenomen worden of alleen de wedstrijden als het koud is of juist alleen als het warm is. Net zolang totdat iets het resultaat geeft waar je naar op zoek bent.
Daarnaast is correlatie geen bewijs van een causaal verband. Het verband is nu lichtelijk pro-Ajax maar dat is geen bewijs dat de KNVB in een complot zit om Ajax te bevoordelen. Je zult aan moeten tonen dat het geen toeval is en andere redenen uitgesloten moeten worden.
Tenslotte zul je aannemelijk moeten maken dat door deze praktijken de afgelopen 30 jaar 5-10 titels die eigenlijk voor Ajax hadden moeten zijn naar PSV gegaan zijn. En alvast: "Zo voel ik dat" is geen argument.
Uit: Ergens in den Landen
Vak: 0-vak
Forumreacties: 7.462
Reg.: 19 maart 2003
open/sluit de onderstaande quote:Bjorn121 schreef op 12 augustus 2026 om 11:21:
open/sluit de onderstaande quote:De reden dat ik desondanks een topic open, is omdat ik (en waarschijnlijk ook anderen) al jarenlang een gevoel/vermoeden heb dat de KNVB graag de competitie subtiel bijstuurt vanuit het idee dat een brede competitie beter voor het Nederlandse voetbal is.
Als niet bepaald neutrale onderzoeker zou je eigenlijk vooraf je hypotheses en definities aan moeten geven.
open/sluit de onderstaande quote:Doe je dat niet dan loop je het risico tijdens het proces te gaan shoppen totdat je het gewenste resultaat krijgt. Je ziet het al bij de uitwedstrijden na Europese duels. Daar is niet alleen geen verband, het verband is zelfs lichtelijk in het voordeel van Ajax.
open/sluit de onderstaande quote:Dat past niet in het straatje, dus doen nemen we de wedstrijden waar 5 dagen tussen zaten niet meer mee. Werkt dat ook niet, dan zullen vast de wedstrijden met 4 dagen ertussen er ook aan gaan. Daarna gaan ook de wedstrijden voor Europese duels meegenomen worden of alleen de wedstrijden als het koud is of juist alleen als het warm is. Net zolang totdat iets het resultaat geeft waar je naar op zoek bent.
open/sluit de onderstaande quote:Daarnaast is correlatie geen bewijs van een causaal verband. Het verband is nu lichtelijk pro-Ajax maar dat is geen bewijs dat de KNVB in een complot zit om Ajax te bevoordelen. Je zult aan moeten tonen dat het geen toeval is en andere redenen uitgesloten moeten worden.
open/sluit de onderstaande quote:Tenslotte zul je aannemelijk moeten maken dat door deze praktijken de afgelopen 30 jaar 5-10 titels die eigenlijk voor Ajax hadden moeten zijn naar PSV gegaan zijn. En alvast: "Zo voel ik dat" is geen argument.
open/sluit de onderstaande quote:tackle schreef op 12 augustus 2026 om 12:32:
Ik lees alleen mee in dit topic. Heel vermakelijk allemaal. Sommige die krampachtig vasthouden aan hun 'gelijk. Andere die het weerleggen al dan niet met als toetje doorgaan met beledigende teksten over anderen.
Ga zo door, ik amuseer me wel met deze soap.
Forumreacties: 1.292
Reg.: 21 mei 2008
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 10 augustus 2026 om 17:02:
open/sluit de onderstaande quote:Zijaanzij schreef op 10 augustus 2026 om 16:58:
open/sluit de onderstaande quote:Bjorn121 schreef op 10 augustus 2026 om 12:10:
open/sluit de onderstaande quote:Zijaanzij schreef op 10 augustus 2026 om 10:57:
Wat ik schrijf is geen hypothetische stelling maar gebeurt gewoon aankomend seizoen.
Wat vind je daarvan?
Weinig tot niets? Ajax heeft zich zelfs nog niet geplaatst voor Europees voetbal. Wie weet falen ze alsnog en speelt Ajax dit seizoen 0x uit na een Europees duel. Daar zit je dan met je theorie.
En als ze zich plaatsen, weten we nog niet eens hoe hun speelschema eruit ziet. Kan perfect zijn dat ze voor een uit-wedstrijd thuis spelen in de Conference League en zit je ook niet met verplaatsingen. Dan ziet het programma er al heel anders uit.
open/sluit de onderstaande quote:Zijaanzij schreef op 10 augustus 2026 om 10:57:
Over de laatste 20 seizoenen speelt psv 70% thuis na een Europees duel. Ajax net geen 50%.
Wat jij stelt heb ik natuurlijk al getest anders zou ik er niet mee komen.
En nog een stapje verder stel dat we in een situatie zitten waarbij het eigelijk best redelijk uitgevlakt is, zou Ajax dan dienen in te stemmen met de 'score ' van aankomend seizoen (psv 5x thuis, 3x uit na een Europees duel, Ajax 2x thuis en (6!)x uit).
Waarom niet? Iedereen roept toch elke week WZAWZDB? Of staat daar een voetnoot bij [(*) Behalve als we teveel uit moeten spelen na een Europees duel, dan zijn we niet altijd DB]?
Allemaal een beetje much ado about nothing eerlijk gezegd. Nogmaals, er zijn veel meer parameters die bepalen wanneer bepaalde wedstrijden vallen dan "speelt team A Europees of niet de week ervoor". Dat moet je dan ook meenemen in je analyse, maar aangezien je die informatie niet hebt, kan je daar moeilijk een conclusie uit trekken.
Wie weet is de KNVB gestart met een 50/50 verdeling, maar kwamen ze daardoor in de problemen in de 2e seizoenshelft, waardoor er aanpassingen moesten gebeuren.
De speeldata van de Europese wedstrijden zijn bekend op het moment dat het speelschema wordt opgesteld. De clubs weten precies wanneer welke speelronde na een Europees duel is.
Dan is het een kwestie van in die ronden minstens de helft thuis te spelen. Dan is gewoon redelijk. Maar Ajax trekt veel te vaak aan het kortste eind en speelt niet zelden Dan ook nog eens uit tegen Utrecht of Groningen.
Natuurlijk is dit een achterhoedegevecht. Heb ik hier ook al geschreven. Maar aangezien de verschillen met psv heel klein zijn (soms zelfs 1 punt of doelpunt) dien je ervoor te zorgen dat bijzaken geen hoofdzaken worden.
Dus dient Ajax ervoor te zorgen dat zij net zo vaak uitspeelt na een Europees duel als psv en zeker niet zoals nu psv 3 maal uit na een Europees duel en Ajax bijna alle keren (te weten 6x!). En dit gaat niet alleen over een grotere kans op meer puntenverlies maar ook over een grotere belasting en daardoor meer kans op blessures.
Zo kan Ajax aankomend seizoen steeds na een donderdag naar Groningen bv en psv speelt na een dinsdag of woensdag, ook nog eens, thuis tegen nac. Dat gaat doorwegen.
En dat zou je voor moeten zijn. Ik pleit daarvoor.
Ben je inmiddels bekend met het feit dat wij (mogelijk) Conference League spelen? Dat wil zeggen 6 groepsduels, waarvan 5 uit. Niet 6.
Snap wel dat het compileren van 20 jaar aan data niet lukt als je daar voor 1 jaar al moeite mee hebt.
open/sluit de onderstaande quote:Mie Toe schreef op 10 augustus 2026 om 18:18:
Allemaal gewonnen? Weet je het zeker? En dan bedoel ik nog even afgezien van de twee thuiswedstrijden na Europese voorrondewedstrijden.
Waarom plaats je nou niet gewoon alle data die je hebt verzameld? Je hebt het toch allemaal? Als Zijaanzij hetzelfde doet, kunnen we gaan vergelijken en het over de data, methodologie en statistieken hebben.
open/sluit de onderstaande quote:Bjorn121 schreef op 10 augustus 2026 om 18:51:
open/sluit de onderstaande quote:Zijaanzij schreef op 10 augustus 2026 om 17:04:
Hij heeft nu ook, zegt hij, de laatste 20 jaar doorgenomen en het is allemaal anders als wat ik zeg. Maar hij komt niet met het bewijs, waar hij mij zo nadrukkelijk om vraagt.
Itt zijaanzij die *checks notes* ook helemaal nog niets gedeeld heeft, buiten zijn eigen conclusie dat het allemaal doorgestoken kaart is.
Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 12 augustus 2026, 17:39:29.
open/sluit de onderstaande quote:Mie Toe schreef op 12 augustus 2026 om 15:23:
Jij bent overigens gewoon een van die mensen, niet de voorzitter van het hooggerechtshof, en tevens beul.
Ik zal eerst moeten aantonen dat er überhaupt een ongelijk speelveld voor de factor 2a is. Dat weet ik nu nog niet. Daarna kan men speculeren over de oorzaak
open/sluit de onderstaande quote:En, heb jij dat gedaan? Geen definitie, geen methodologie, geen data, niks, alleen een conclusie en een 'fun fact' waar je ook nog een fout in maakt.
open/sluit de onderstaande quote:Wat doe ik hier anders dan vooraf mijn definities aangeven? Ik vraag zelfs aan anderen wat hen het beste lijkt.
open/sluit de onderstaande quote:Daar kun je best gelijk in hebben. Zijaanzij zegt van niet, maar hij kan z'n analyse pas later delen, en jij weigert dit te doen. Ik ben er nu mee bezig, maar het gaat tot september duren tot ik klaar ben.
open/sluit de onderstaande quote:Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.![]()
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 12 augustus 2026 om 17:38:
open/sluit de onderstaande quote:Mie Toe schreef op 12 augustus 2026 om 15:23:
Jij bent overigens gewoon een van die mensen, niet de voorzitter van het hooggerechtshof, en tevens beul.
Wil je zoiets doen als dit, zul je aan een aantal standaarden moeten voldoen. Gezien jouw teksten denk ik niet dat je daar veel van begrijpt, dus herinner ik je eraan.
Ik zal eerst moeten aantonen dat er überhaupt een ongelijk speelveld voor de factor 2a is. Dat weet ik nu nog niet. Daarna kan men speculeren over de oorzaak
Nee bro. Jij bent degene die aan gaat moeten tonen dat de oorzaak van het valse speelveld is dat de KNVB Ajax wil achterstellen. Dat is nogal cruciaal voor een complot, dat een partij dat doet om een andere partij te naaien. Jouw stuk zal dus alle speculatie daarover uit de lucht moeten nemen.
open/sluit de onderstaande quote:En, heb jij dat gedaan? Geen definitie, geen methodologie, geen data, niks, alleen een conclusie en een 'fun fact' waar je ook nog een fout in maakt.
Wie stelt moet bewijzen. Zo simpel is het gewoon, jij en die andere guy roepen dat er een conspiracy is. Prima, maar dan moet je dat bewijzen. Het is niet dat een willekeurige ander moet bewijzen dat die conspiracy er niet is.
open/sluit de onderstaande quote:Wat doe ik hier anders dan vooraf mijn definities aangeven? Ik vraag zelfs aan anderen wat hen het beste lijkt.
Ja, die definitie is pas aan discussie onderhevig sinds duidelijk is geworden dat je er met de eerdere definitie niet komt.
open/sluit de onderstaande quote:Daar kun je best gelijk in hebben. Zijaanzij zegt van niet, maar hij kan z'n analyse pas later delen, en jij weigert dit te doen. Ik ben er nu mee bezig, maar het gaat tot september duren tot ik klaar ben.
Kom nou. Hoe kun je daar nou zo lang mee bezig zijn? Toevallig dat er zoveel data en onderzoeken zijn over deze materie maar dat die guy ze nooit kan delen. Echt gewoon botte pech!
open/sluit de onderstaande quote:Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.![]()
In principe moeten onderzoekers compleet neutraal en objectief zijn, maar dat is eigenlijk een utopie. Jij hebt echter zo vaak duidelijk gemaakt hebt dat je het gevoel hebt achtergesteld te worden dat het wel een issue is. Om confirmation bias te voorkomen, dus zeg maar dat je alles terugredeneert naar wat je eigenlijk wil, is het dus van belang dat je vooraf alles op tafel legt.
Ajax Forum » Binnenlandse competities » Gelijk speelveld