Forumreacties: 5.872
Reg.: 3 juli 2017
Favoriete opstelling: geen
Voorspel nu Shelbourne FC-Ajax
Man van de Wedstrijd PEC Zwolle-Ajax: -
open/sluit de onderstaande quote:Zijaanzij schreef op 09 augustus 2026 om 10:04:
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 09 augustus 2026 om 09:17:
open/sluit de onderstaande quote:Zijaanzij schreef op 09 augustus 2026 om 08:20:
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 09 augustus 2026 om 02:35:
open/sluit de onderstaande quote:Mie Toe schreef op 08 augustus 2026 om 12:24:
Maar goed, ik heb het ook vooral over series waarin de een elke week weer eerder dan de ander speelt (zoals in het voorbeeld Leicester-Tottenham dat het artikel aanhaalt). Ik ga binnenkort eens kijken, en in tegenstelling tot het verhaal over (lastige) uitwedstrijden na Europese duels, weet ik in dit geval vrij zeker dat er genoeg te vinden is voor de stelling dat er op dit 2b-vlak een ongelijk speelveld is, want ik heb het wel eens bijgehouden.
Post na post ga je door en door over hoe Ajax benadeeld zou worden en kampioenschappen zou verliezen doordat het later in de speelronde zou spelen dan PSV en nu blijkt dat de analyse over de materie nog plaats moet vinden. Tekenend voor de situatie: jij en die andere guy komen met groteske claims maar die worden eigenlijk nergens door ondersteund. Heel veel tekst is geen vervanging van een serieus onderzoek.
Totdat jullie deze informatie aanleveren heb ik deze discussie wel gezien. Ik ben namelijk alleen geinteresseerd in de vraag of de KNVB echt daadwerkelijk moedwillig Ajax zou benadelen. Het bitchen op journalisten die lelijke dingen over de club zeggen of over het feit dat ze in Groningen hun best doen als Ajax op bezoek komt laat ik graag aan anderen over.
Heb je nu al die 8 seizoenen waar jij zo mee coquetteert gespecificeerd mijn beste?
Daarnaast heb ik nog nooit gezegd dat het moedwillig is. Alleen als je aan tafel zit kun je iets bereiken zoals een speelschema waarvan jij denkt dat gunstig is voor jou. Dat kunnen anderen ook doen. Alleen Ajax doet vrij opzichtig aan dat spel niet mee waardoor ze veel te vaak met de gebakken peren zit ( ook aankomend seizoen weer). Uiteindelijk is het de schuld van Ajax zelf. Zij laat zich dit aanleunen.
Dus kom met jouw specificatie die heb ik ook nodig om straks met mijn cijfers te vergelijken. Of stop anders met dwarsliggen en het framen van medeposters en trek je terug uit de discussie omdat deze door jouw bijdrage niet over de inhoud kan gaan maar we eerst door een oerwoud van framing, wat de inhoud discussie schaadt, en door jou opgebrachte en niet onderbouwde stellingen heen moeten akkeren.
Kijk bro:
https://www.fcupdate.nl/voetbalteams/nederland/ajax/programma-uitslagen/2024-2025link
https://www.fcupdate.nl/voetbalcompetities/nederland/eredivisie/stand/2025-2026link
Op de eerste link kun je per seizoen per club heel makkelijk alle wedstrijden onder ekaar zien en dus de eredivisiewedstrijden na groepsfaseduels zien. Op de tweede kun je de stand van het seizoen ervoor selecteren en dus de tegenstanders van die duels op vinden. Thuis of uit en de sterkte van de tegenstander noteer je ergens (ik in Excel) en je hebt je data. Per club per seizoen ben je misschien een minuut bezig.
Zelf ben ik dus 8 seizoenen terug gegaan, wat me een kwartier ofzo kostte, en kwam duidelijk tot de conclusie dat er niks aan de hand was. Tuurlijk, dit en vorig seizoen pakt het wat extreem uit, maar dat "voordeel" hebben wij ook wel eens mee en uiteindelijk heft het elkaar over grotere periodes op.
Dus je levert ze niet. Hahaha. Wat een zwaktebod. Vooral omdat jij de zegspersoon bent van boter bij de visch en bewijslast bla bla. Waarschijnlijk ben je een jokkebrok.
Ik klik niet op links via websites.
Reageer je ook nog op 'moedwillig' of is dat lastig voor je? Just asking.
Vak: -
Forumreacties: 1.284
Reg.: 21 mei 2008
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 09 augustus 2026 om 12:44:
open/sluit de onderstaande quote:Zijaanzij schreef op 09 augustus 2026 om 10:04:
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 09 augustus 2026 om 09:17:
open/sluit de onderstaande quote:Zijaanzij schreef op 09 augustus 2026 om 08:20:
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 09 augustus 2026 om 02:35:
open/sluit de onderstaande quote:Mie Toe schreef op 08 augustus 2026 om 12:24:
Maar goed, ik heb het ook vooral over series waarin de een elke week weer eerder dan de ander speelt (zoals in het voorbeeld Leicester-Tottenham dat het artikel aanhaalt). Ik ga binnenkort eens kijken, en in tegenstelling tot het verhaal over (lastige) uitwedstrijden na Europese duels, weet ik in dit geval vrij zeker dat er genoeg te vinden is voor de stelling dat er op dit 2b-vlak een ongelijk speelveld is, want ik heb het wel eens bijgehouden.
Post na post ga je door en door over hoe Ajax benadeeld zou worden en kampioenschappen zou verliezen doordat het later in de speelronde zou spelen dan PSV en nu blijkt dat de analyse over de materie nog plaats moet vinden. Tekenend voor de situatie: jij en die andere guy komen met groteske claims maar die worden eigenlijk nergens door ondersteund. Heel veel tekst is geen vervanging van een serieus onderzoek.
Totdat jullie deze informatie aanleveren heb ik deze discussie wel gezien. Ik ben namelijk alleen geinteresseerd in de vraag of de KNVB echt daadwerkelijk moedwillig Ajax zou benadelen. Het bitchen op journalisten die lelijke dingen over de club zeggen of over het feit dat ze in Groningen hun best doen als Ajax op bezoek komt laat ik graag aan anderen over.
Heb je nu al die 8 seizoenen waar jij zo mee coquetteert gespecificeerd mijn beste?
Daarnaast heb ik nog nooit gezegd dat het moedwillig is. Alleen als je aan tafel zit kun je iets bereiken zoals een speelschema waarvan jij denkt dat gunstig is voor jou. Dat kunnen anderen ook doen. Alleen Ajax doet vrij opzichtig aan dat spel niet mee waardoor ze veel te vaak met de gebakken peren zit ( ook aankomend seizoen weer). Uiteindelijk is het de schuld van Ajax zelf. Zij laat zich dit aanleunen.
Dus kom met jouw specificatie die heb ik ook nodig om straks met mijn cijfers te vergelijken. Of stop anders met dwarsliggen en het framen van medeposters en trek je terug uit de discussie omdat deze door jouw bijdrage niet over de inhoud kan gaan maar we eerst door een oerwoud van framing, wat de inhoud discussie schaadt, en door jou opgebrachte en niet onderbouwde stellingen heen moeten akkeren.
Kijk bro:
https://www.fcupdate.nl/voetbalteams/nederland/ajax/programma-uitslagen/2024-2025link
https://www.fcupdate.nl/voetbalcompetities/nederland/eredivisie/stand/2025-2026link
Op de eerste link kun je per seizoen per club heel makkelijk alle wedstrijden onder ekaar zien en dus de eredivisiewedstrijden na groepsfaseduels zien. Op de tweede kun je de stand van het seizoen ervoor selecteren en dus de tegenstanders van die duels op vinden. Thuis of uit en de sterkte van de tegenstander noteer je ergens (ik in Excel) en je hebt je data. Per club per seizoen ben je misschien een minuut bezig.
Zelf ben ik dus 8 seizoenen terug gegaan, wat me een kwartier ofzo kostte, en kwam duidelijk tot de conclusie dat er niks aan de hand was. Tuurlijk, dit en vorig seizoen pakt het wat extreem uit, maar dat "voordeel" hebben wij ook wel eens mee en uiteindelijk heft het elkaar over grotere periodes op.
Dus je levert ze niet. Hahaha. Wat een zwaktebod. Vooral omdat jij de zegspersoon bent van boter bij de visch en bewijslast bla bla. Waarschijnlijk ben je een jokkebrok.
Ik klik niet op links via websites.
Reageer je ook nog op 'moedwillig' of is dat lastig voor je? Just asking.
Wat ik maar aan wil geven is dat het heel erg makkelijk en snel is om data rond dit onderwerp te vergaren. Zou ik een "jokkebrok" zijn dan kost het nauwelijks tijd en moeite om de vloer aan te vegen met mijn bevindingen.
Jij en die andere Calimero hebben tijd zat om post na post huilverhalen te schrijven, maar de data vermijden jullie alsof het de plaag is. De reden is uiteraard omdat het verhaal dan uit elkaar valt.
Forumreacties: 4.008
Reg.: 8 augustus 2001
Vak: Geen Seizoen Club Card
Forumreacties: 534
Reg.: 13 september 2022
Favoriete opstelling: 4-3-3
open/sluit de onderstaande quote:
Jullie hebben het nu over factor 1. Als op dat vlak sprake is van een ongelijk speelveld, dan zal dat over een langere periode gaan, omdat niet elke individuele wedstrijd een definitief argument voor of tegen zal leveren. Ik vind totale aantal kaarten en penalty's voor/tegen vrij zwak als bewijs. Waar je vooral naar moet kijken, vind ik, is naar arbitrale blunders of dubieuze beslissingen in een specifiek seizoen, en wie daarvan het meeste hinder of voordeel had. Als je dit aan gedegen regels koppelt, kun je het zelfs in punten uitdrukken.
Zoals Zijaanzij al aangaf, is dit wel eens voor een aantal seizoenen gedaan (door het NRC als ik me niet vergis, edit: zie hier). Volgens mij kwam in die specifieke gevallen naar buiten dat Ajax de meeste punten was misgelopen, maar dat kan in andere seizoenen natuurlijk anders zijn. NW86 was van mening (en velen met hem) dat op het gebied van arbitrage (factor 1) er wellicht een ongelijk speelveld was wat Feyenoord betreft, maar dat er geen grote verschillen tussen PSV en Ajax waren.
Hoe dan ook, in tegenstelling tot 2a en 2b, is het een stuk lastiger/meer werk om dit historisch in kaart te brengen. Je zou dan eigenlijk voor elk seizoen voor elke wedstrijd van de betreffende clubs (PSV, Feyenoord, Ajax) na moeten gaan of er arbitrale dwalingen waren waarvan men redelijkerwijs kan stellen dat het een invloed op de uitslag heeft gehad. Dit gebeurt wel eens, nietwaar? Als je dit dan allemaal bij elkaar optelt, en één club is bijvoorbeeld meer punten misgelopen dan het aan het einde van de rit minder had dan de kampioen, dan zegt dit misschien iets. Als het vaker gebeurt, of het overkomt de ene club statistisch vaker dan de andere, dan zou je kunnen spreken van een ongelijk speelveld op dat vlak, en vervolgens speculeren waarom dat is en of dat erg is.
Het beste zou zijn om een separate topic te openen en gaandeweg een seizoen eventuele arbitrale dwalingen te bespreken, en dan gewoon een lijstje bij te houden. Ik betwijfel alleen of ElSimao2 en Bjorn121 hier erg blij mee zijn. Zij hebben namelijk het liefst dat hier helemaal niet over gepraat wordt, wat natuurlijk meer over hen zegt dan over het onderwerp zelf. Zulke mensen moeten er ook zijn.
Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 9 augustus 2026, 23:51:16.
Het spijt me, ElSimao2 en Bjorn121, maar ik kon me niet inhouden en heb een speciale topic geopend. Ik hoop dat jullie er niet te veel nachten wakker van liggen.
open/sluit de onderstaande quote:Bjorn121 schreef op 09 augustus 2026 om 19:13:
Even flauw als al die onnozele complot theorieën.
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 09 augustus 2026 om 19:16:
Een gepaste respons op jullie feitenvrije geneuzel.
Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 10 augustus 2026, 08:58:42.
open/sluit de onderstaande quote:Zijaanzij schreef op 10 augustus 2026 om 08:38:
Nee Bjorn, jouw weinig serieuze opvatting van dit onderwerp zit je leervermogen op dit vlak aardig in de weg.
Zo maar een vraag, dat Ajax vrijwel alleen maar uitspeelt aankomend seizoen na een Europees duel en psv vrijwel alleen maar thuis. Ik chargeer enigszins, maar vind je daar dan niks van?
open/sluit de onderstaande quote:Bjorn121 schreef op 10 augustus 2026 om 10:43:
open/sluit de onderstaande quote:Zijaanzij schreef op 10 augustus 2026 om 08:38:
Nee Bjorn, jouw weinig serieuze opvatting van dit onderwerp zit je leervermogen op dit vlak aardig in de weg.
Zo maar een vraag, dat Ajax vrijwel alleen maar uitspeelt aankomend seizoen na een Europees duel en psv vrijwel alleen maar thuis. Ik chargeer enigszins, maar vind je daar dan niks van?
Met alle respect, maar dat is gewoon een onnozele stelling. "Stel dat de scheidsrechter bij aftrap meteen 5 Ajacieden een rode kaart geeft, zonder aanleiding. WAT ZOU JE DAARVAN VINDEN????"
Je stelt een hypothetische stelling die bij voorbaat al gekleurd is en vraagt dan een mening daarover. En dan ga je die conclusie mappen op de realiteit.
Je stelling zou moeten zijn: "Neem het aantal Europese wedstrijden van de afgelopen 5/10/15/20 seizoenen. Kijk dan naar de uit- en thuiswedstrijden die volgen op een Europese wedstrijd? Zit daar een patroon in? Zoja, zijn er verklaringen voor die patronen?".
Dat is de enige analyse die je moet maken, al de rest is confirmation bias. Als je statistisch kan aantonen over een langere periode dat er een patroon te zien is, dan kunnen we daarop verder gaan. Maar dan is dat nog altijd geen bevestiging dat de KNVB gekleurd zou zijn of het kampioenschap bewust sturing geeft, aangezien er dan nog een verklaring moet gezocht worden.
Dat is hoe statistische analyse werkt. Al de rest is buikgevoel en toogpraat.
Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 10 augustus 2026, 11:08:40.
Uit: Nijmegen
Forumreacties: 4.779
Reg.: 16 augustus 2007
open/sluit de onderstaande quote:Mie Toe schreef op 10 augustus 2026 om 11:15:
Hoezo, wil je bij me komen logeren?
open/sluit de onderstaande quote:Zijaanzij schreef op 10 augustus 2026 om 10:57:
open/sluit de onderstaande quote:Bjorn121 schreef op 10 augustus 2026 om 10:43:
Met alle respect, maar dat is gewoon een onnozele stelling. "Stel dat de scheidsrechter bij aftrap meteen 5 Ajacieden een rode kaart geeft, zonder aanleiding. WAT ZOU JE DAARVAN VINDEN????"
Je stelt een hypothetische stelling die bij voorbaat al gekleurd is en vraagt dan een mening daarover. En dan ga je die conclusie mappen op de realiteit.
Je stelling zou moeten zijn: "Neem het aantal Europese wedstrijden van de afgelopen 5/10/15/20 seizoenen. Kijk dan naar de uit- en thuiswedstrijden die volgen op een Europese wedstrijd? Zit daar een patroon in? Zoja, zijn er verklaringen voor die patronen?".
Dat is de enige analyse die je moet maken, al de rest is confirmation bias. Als je statistisch kan aantonen over een langere periode dat er een patroon te zien is, dan kunnen we daarop verder gaan. Maar dan is dat nog altijd geen bevestiging dat de KNVB gekleurd zou zijn of het kampioenschap bewust sturing geeft, aangezien er dan nog een verklaring moet gezocht worden.
Dat is hoe statistische analyse werkt. Al de rest is buikgevoel en toogpraat.
Wat ik schrijf is geen hypothetische stelling maar gebeurt gewoon aankomend seizoen.
Wat vind je daarvan?
open/sluit de onderstaande quote:Zijaanzij schreef op 10 augustus 2026 om 10:57:
Wat ik schrijf is geen hypothetische stelling maar gebeurt gewoon aankomend seizoen.
Wat vind je daarvan?
Over de laatste 20 seizoenen speelt psv 70% thuis na een Europees duel. Ajax net geen 50%.
Wat jij stelt heb ik natuurlijk al getest anders zou ik er niet mee komen.
En nog een stapje verder stel dat we in een situatie zitten waarbij het eigelijk best redelijk uitgevlakt is, zou Ajax dan dienen in te stemmen met de 'score ' van aankomend seizoen (psv 5x thuis, 3x uit na een Europees duel, Ajax 2x thuis en (6!)x uit).
Forumreacties: 1.808
Reg.: 14 mei 2024
Ik heb even snel gekeken naar PSV in de periode 2006-2026, aangezien aangegeven werd dat men dan in 70% na een Europees groepsduel thuis zou mogen spelen. Dit uiteraard met het idee dat de KNVB na een zwaar Europees duel de Eindhovenaren een zachte landing zou gunnen met een simpel thuisduel, terwijl men Ajax over de kling zou willen jagen door juist na zo'n wedstrijd weer een zwaar Eredivisieduel te geven. Dat is waarom het al die jaren misgaat bij ons!
De werkelijkheid is dat PSV in deze periode in minder dan 50% van het aantal gevallen thuis mocht spelen. Dus het is niet alleen niet die 70% die geclaimd werd, het is zelfs minder dan je statistisch zou verwachten.
Weer een statistiek die niet lekker uitpakt voor de huilies. Calimero zijn is zwaar werk!
Ajax Forum » Binnenlandse competities » Gelijk speelveld