Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Binnenlandse competities » Gelijk speelveld

Deze normale topic is open en bestaat uit 4 pagina's: 1 2 3 4

open/sluit de onderstaande quote:

Mie Toe schreef op 07 augustus 2026 om 21:07:

Dat PSV sinds jaar en dag elk seizoen meerdere speelrondes eerder mag aantreden dan Ajax (2b), is een feit. Ik heb meerdere seizoenen meegemaakt waarin PSV daar overduidelijk voordeel uit haalde. De laatste keer in het Farioli-seizoen toen PSV achter stond tegen Feyenoord en Ajax praktisch kampioen was, maar de wedstrijd vervolgens volledig kantelde en er dus een enorme (extra) druk op het al zwalkende Ajax kwam te liggen, die toen (ik dacht) kansloos van NEC verloor.

De standaard voor bewijs ligt bij jou niet zo hoog he? Dit is letterlijk: "Ja, we moesten wel eens later dan PSV spelen en dat pakte niet goed uit. Het moet dus wel een complot van de KNVB zijn om ons tegen te werken."

Als je hier iets mee wil, zul je eerst aan moeten tonen dat later spelen inderdaad nadelig is. En dan niet alleen correlatief, maar ook echt een causaal verband aannemelijk maken. Ik zie het namelijk niet waarom later spelen slechter zou moeten zijn. En vervolgens moet je aantonen dat de KNVB van dit voordeel op de hoogte is en het onredelijk vaak aan PSV zou geven.

Het zijn dus nogal wat links die je overtuigend moet leggen om hier iets mee te doen. Ik denk dat je er niet toe in staat bent, maar sta ervoor open als het wel lukt.

Dan is er nog wat Kiki scherp opmerkte. Je stelt dat de KNVB geen " Bayern-scenario" zou willen. Nou, zou men in die logica dan niet eens anti-PSV moeten worden? Of eigenlijk al heel lang aangezien zij de laatste decennia succesvoller zijn dan wij.

De logische consistentie zie ik niet zo bij jou, maar wie weet komt het nog.

+1/-1

Een complot als dit is toch nooit haalbaar. Ik bedoel, er werken bij de knvb mensen vanuit alle clubs. Er hoeft er maar een naar de TG te lopen en we kunnen de competitie opdoeken. Scheidsrechters krijgen het niet eens voor elkaar om uniform de spelregels toe te passen, laat staan dat ze gezamenlijk subtiel de competitie gaan beinvloeden. Dit is toch gewoon onzin.

De afgelopen 20 jaar, iedere keer dat het ook maar een beetje stabiel was binnen de club werden we kampioen. We zijn onze eigen grootste vijand. De kaarten om het Bayern van NL te worden lagen op tafel, maar we hebben zelf de winnende hand afgelegd. Als je dan gaat staan wijzen naar anderen is het niet gek dat mensen je Calimero noemen.

+4/-0

Zijaanzij schreef op 07 augustus 2026 om 19:32:

ElSimao2 schreef op 07 augustus 2026 om 19:30:

Zijaanzij schreef op 07 augustus 2026 om 19:27:

ElSimao2 schreef op 07 augustus 2026 om 19:18:

Mie Toe schreef op 07 augustus 2026 om 18:36:

ElSimao2 schreef op 07 augustus 2026 om 18:29:

Jij bent degene die allemaal extreme statements maakt. Dan ben jij degene die er bewijs voor aan moet dragen. Je kunt dan niet aan de discussiepartner vragen om de zaken te gaan ontkrachten.

Jij zegt dat je het allemaal hebt bekeken, maar komt alleen met een subjectieve eindconclusie. Als je de data toch al hebt, zou ik graag zien dat je die bijvoorbeeld seizoen voor seizoen plaatst.

In de tussentijd wacht ik af of Zijaanzij nog met zijn statistische analyse komt. Maar als helemaal niemand met meer informatie komt, dan zal ik er over een paar weken eens zelf naar kijken.

Opnieuw bro, jij bent degene die aan zet is wat betreft het aanleveren van data. Leuk dat je nu de neutrale quizmaster probeert te spelen, maar je hebt wel degelijk vergaande statements gemaakt waar je nu van doet alsof je ze niet gedaan hebt.

Ja de data accepteer ik. Maar houdt met je framing opmm svp.
Ik probeer helemaal nergens onderuit te kimen m. Ik heb het altijd over de laatste 20 jaar gehad. Dus wederom een soort framing van je. Orakeltje van me.
Voor degenen die zich afvragen waar ik het over heb, bij aanhouding groot Simao mij dibgen naar het hoofd. Ik ben al door hem Geen ajax supporter genoemd, een calimero, complotdenker en nu weer een neutrale quizmaster. Oordeel zelf maar.

En terecht allemaal.

Waar blijft die data?

(Wonderlijk dat nu er boter bij de vis gevraagd wordt ze allebei ineens geen tijd hebben of aan het zwembad liggen ;) )

Heb jij in het nec topic die jaren al gespecificeerd.

Mij dit allemaal naar het hoofd slingeren is gewoon brutaal en ongepast. Dit zegt veel over jou.

Ben je inmiddels terug van het "zwembad"? Zo ja, zou je jouw onderzoek hierover kunnen delen? Alvast bedankt!

+1/-1

Calavaro schreef op 07 augustus 2026 om 23:16:

Een complot als dit is toch nooit haalbaar. Ik bedoel, er werken bij de knvb mensen vanuit alle clubs. Er hoeft er maar een naar de TG te lopen en we kunnen de competitie opdoeken. Scheidsrechters krijgen het niet eens voor elkaar om uniform de spelregels toe te passen, laat staan dat ze gezamenlijk subtiel de competitie gaan beinvloeden. Dit is toch gewoon onzin.

De afgelopen 20 jaar, iedere keer dat het ook maar een beetje stabiel was binnen de club werden we kampioen. We zijn onze eigen grootste vijand. De kaarten om het Bayern van NL te worden lagen op tafel, maar we hebben zelf de winnende hand afgelegd. Als je dan gaat staan wijzen naar anderen is het niet gek dat mensen je Calimero noemen.

Een ongelijk speelveld betekent niet automatisch dat er een complot is, maar kan er simpelweg op duiden dat Ajax wat scherper moet zijn op een aantal details om zo de kans op succes (al is het maar een paar procent) te vergroten. Verder heb je natuurlijk gelijk dat je de allerbelangrijkste factor, namelijk je eigen presteren, zelf in handen hebt.

Ik wijs niet per se naar anderen. Ik erger me gewoon mateloos aan het anti-Ajax-sentiment dat op zichzelf al voor een behoorlijk ongelijk speelveld zorgt. Journalisten en scheidsrechters zijn bang om voor pro-Ajax uitgemaakt te worden, en gaan daardoor extreem de andere kant op corrigeren. Voor andere clubs lijkt het eigen succes soms wel minder belangrijk dan het zorgen dat Ajax geen succes heeft. Het is gewoon heel irritant dat je door zaken die ik als 'ongelijk speelveld' aanduid een titel misloopt. Dingen als extreme, eigenlijk onsportieve, tegenstand (zoals Groningen vorig jaar, of De Graafschap en Willem II in het verleden), een arbiter als Nijhuis die je op cruciale momenten naait, of de jaarlijkse reeks wedstrijden in het voorjaar waarin PSV week in, week uit eerder mag serveren.

Maar zoals ik nu ook al een paar keer heb gezegd: Ook dit alles maakt dat Ajax hogere pieken haalt dan welke club in Nederland ook, puur omdat de tegenstand zoveel groter is, en het eigen publiek zodanig kritisch dat je zoiets als een discussie over een ongelijk speelveld zo snel mogelijk de kop ingedrukt moet worden. Alles ligt altijd aan de spelers en de directie van Ajax, en wie er wat anders bij haalt, is een Calimero.

+2/-0

ElSimao2 schreef op 07 augustus 2026 om 23:12:

Dan is er nog wat Kiki scherp opmerkte. Je stelt dat de KNVB geen " Bayern-scenario" zou willen. Nou, zou men in die logica dan niet eens anti-PSV moeten worden? Of eigenlijk al heel lang aangezien zij de laatste decennia succesvoller zijn dan wij.

Een Bayern-scenario is als een club financieel zó dominant wordt dat het 8/9 van de 10 keer kampioen wordt en zelfs de beste spelers bij de concurrentie kan wegkopen. Dat is bij PSV voorlopig nog niet het geval. Ajax had jaren geleden de kans, maar heeft deze grotendeels vanwege een wankele basis gevolgd door eigen falen verkwanseld.

Dus nee, er is voorlopig geen enkele reden voor de KNVB om hierop bij te sturen, voor zover ze dat al doen.

De standaard voor bewijs ligt bij jou niet zo hoog he? Dit is letterlijk: "Ja, we moesten wel eens later dan PSV spelen en dat pakte niet goed uit. Het moet dus wel een complot van de KNVB zijn om ons tegen te werken."

Als je hier iets mee wil, zul je eerst aan moeten tonen dat later spelen inderdaad nadelig is. En dan niet alleen correlatief, maar ook echt een causaal verband aannemelijk maken. Ik zie het namelijk niet waarom later spelen slechter zou moeten zijn. En vervolgens moet je aantonen dat de KNVB van dit voordeel op de hoogte is en het onredelijk vaak aan PSV zou geven.

Het zijn dus nogal wat links die je overtuigend moet leggen om hier iets mee te doen. Ik denk dat je er niet toe in staat bent, maar sta ervoor open als het wel lukt.

Even vooropgesteld: Ik hoef geen complot te bewijzen, ik hoef alleen maar aan te tonen dat er een ongelijk speelveld is, wat de reden daarvoor ook is. Als bij twee titelkandidaten de een elk seizoen weer vele malen vaker eerder mag aantreden, dan is er sowieso al sprake van een ongelijkheid.

Ik weet uit ervaring dat het heel moeilijk is om een causaal verband aan te tonen, en al zeker post factum. Het hoeft namelijk niet altijd een doorslaggevende factor te zijn, want anders zou PSV elk jaar wel kampioen worden. Het hangt van de mentale staat van beide teams af. Als Ajax mentaal sterk is, dan maakt het niet zoveel uit dat PSV eerder speelt. Sterker nog, als de aanval een aantal speelrondes achter elkaar door Ajax afgeslagen wordt, verschuift de extra druk naar PSV (elke zondag zitten ze te hopen, maar verdorie, weer geen puntenverlies voor Ajax). Is Ajax echter mentaal niet zo sterk, dan kan PSV door te winnen elke speelronde weer extra druk bij Ajax gaan leggen. Extra druk bij een tegenstander neer kunnen leggen is ontegenzeggelijk een voordeel. Die van Feyenoord-PSV in 2024/2025 is er eentje uit het boekje, maar ik heb het eerder zien gebeuren (ook ten nadele van Feyenoord en AZ).

Nu kun je zeggen: 'Ja, daar moet Ajax maar mee omgaan, WZAWZDB! En als niet, nou, dan verlies je er een keer een titel door.' Maar als dit een voordeel is, en PSV heeft dit voordeel elk seizoen weer, dan is er dus simpelweg sprake van een ongelijk speelveld, ongeacht wat hiervoor de reden is (een complot, de burgemeester/politie, Brabant katholiek). Wat als PSV voornamelijk hierdoor 2-3 kampioenschappen extra in 30 jaar behaalt? Moet je je dat dan maar laten welgevallen? Denk je dat als uit veiligheidsoverwegingen of iets dergelijks Ajax alleen nog maar op donderdag en vrijdag zou mogen spelen, dat dan de pers en alle andere BVO's in Nederland zouden zeggen: Helemaal prima, want dat maakt helemaal niets uit, het speelveld is perfect gelijk? Ze trokken het al niet eens dat Ajax onlangs naar Volendam uitweek voor die domme playoffs.

Ik kan hiervoor dus geen keihard bewijs leveren, voor zover jij te overtuigen bent, maar er zijn natuurlijk wel aanwijzingen. Ik weet uit ervaring dat er in de sportpsychologie weinig tot niets over te vinden is, maar geheel toevallig vond ik net dit recente artikel uit The New York Times (niet achter een betaalmuur), met de titel Does playing first in a Premier League title race make any difference?.

Een paar citaten:

Fretting over fixture difficulty is nothing new, but a more niche anxiety concerns not just the opposition, but the order you play them: specifically, which of the would-be champions kicks off first in each round of games.

(...)

The margins remain fine enough that these minor scheduling quirks assume an outsized importance, something former Arsenal midfielder Paul Merson seized upon during Sky Sports’ post-match coverage of their 2-2 draw at last-placed Wolves on February 18.

“The title will go down to whoever plays first, and Sky have a massive part to play in that (in terms of scheduling games for live broadcast),” he said. “Tiger Woods always wanted to take the first tee shot to put the pressure on. I saw it years ago when Spurs always had to respond to Leicester. It takes its toll in the end.”

(...)

Merson’s highlighted example — Leicester and Tottenham in the 2015-16 season — is one of the few cases in which players have publicly discussed the mental burden of having to continually play second out of two title contenders.

“They seemed to play before us every weekend, and it was a sucker blow when they won. If it’s a late winner, or two goals in the 90th minute, it can have an effect,” then Spurs midfielder Eric Dier told Gary Neville in an interview for The Overlap. That sentiment was echoed by Harry Kane. “We always seem to be the last to play,” he said after Tottenham’s 4-0 win at Stoke City on a Monday night in mid-April, when Leicester had faced West Ham the previous afternoon.

The data backs up their suspicions. Across the final 13 matchweeks that season — the cutoff for a “title run-in” for the purposes of this article — Leicester played first nine times, compared to three for Tottenham, while the final day, as usual, all 10 top-flight games kicked off simultaneously. For Spurs, this included three consecutive Monday games, the last of which ended in a bad-tempered 2-2 draw away to Chelsea, a result that handed the title to Claudio Ranieri, Jamie Vardy and company.

In four of the nine instances when Leicester played first, Tottenham subsequently dropped points. Three of those came in the final four matches, perhaps hinting at the cumulative strain of repeatedly having to respond rather than set the pace.

Across all title run-ins, Leicester played first in 69 per cent of matches that year, the second-highest share since the Premier League era began in 1992.

(...)

If there is an advantage to playing first, it barely registers in the numbers. Title contenders average 2.27 points when setting the pace and 2.20 when responding, not a large enough gap to suggest a meaningful, consistent edge.

That is not to say the effect does not exist, though. Each title race is unique, every contending team shaped by a different mental make-up and set of circumstances, and quantifying how each psychological strain manifests itself on the pitch is next to impossible.

Er zijn mensen die zullen beweren dat alles wat Paul Merson zegt keihard bewijs is. ;B

Maar even serieus. Moet je je voorstellen dat je structureel twee titelkandidaten in de PL hebt, maar dat een daarvan elk seizoen weer veel vaker eerder mag aantreden. Denk je dat dit lang geaccepteerd zou worden? Natuurlijk niet, alleen de schijn van een ongelijk speelveld zou al genoeg moeten zijn om er iets tegen te ondernemen, of om het op z'n minst aan de kaak te stellen.

Goed, tot zover 2b. Over 1 en 3 hebben we het nog niet gehad. 4 is simpelweg een fact of life, daar verander je nooit meer iets aan. En op 2a wordt nog teruggekomen.

+2/-0

Ik bedacht me overigens opeens dat het weren van uitsupporters ook voor een ongelijk speelveld kan zorgen. Maar dit terzijde.

+2/-0

Excelsior wordt kampioen! EXCELSIOR!!!

+2/-1

Mie Toe schreef op 08 augustus 2026 om 00:53:

Even vooropgesteld: Ik hoef geen complot te bewijzen, ik hoef alleen maar aan te tonen dat er een ongelijk speelveld is, wat de reden daarvoor ook is. Als bij twee titelkandidaten de een elk seizoen weer vele malen vaker eerder mag aantreden, dan is er sowieso al sprake van een ongelijkheid.

Hulde voor het stukje tekst, was leuk om te lezen en eindelijk een poging om iets aannemelijk te maken. Waarbij wel opgemerkt moet worden dat je je stelling heel erg hebt afgezwakt: van allemaal snode plannen van de KNVB om vooral Ajax dwars te liggen en PSV te helpen ben je naar de veel neutrale stelling van een "ongelijk speelveld" gegaan. Dat op zichzelf is al een terugtrekkende beweging.

Los daar echter van, als je vorig seizoen erbij neemt heeft PSV 16x eerder mogen spelen dan wij en wij 14x eerder dan onze Brabantse vrienden. Dat noem ik niet "vele malen vaker" of een "ongelijk speelveld" maar gewoon statistische variatie. Dus ook dit punt beschouw ik niet als heel sterk.

Het schijnt ook dat afspraken met de lokale driehoek ermee te maken hebben en dat het ook een beetje cultuur is. Zaterdagavond in de lichtmasten hangen is traditie voor het arbeiderspubliek van Philips, terwijl zondagmiddag in Amsterdam de tijd was om naar het stadion te gaan.

Anyway, er is echt niks om aan te nemen dat de KNVB hier ingrijpt om net PSV wat extra procenten kans te geven.

Dit bericht is gewijzigd op 8 augustus 2026, 02:15:32.

+3/-1

Mie Toe schreef op 08 augustus 2026 om 00:02:
scheidsrechters zijn bang om voor pro-Ajax uitgemaakt te worden, en gaan daardoor extreem de andere kant op corrigeren.

Je zegt meermaals dat wij structureel door scheidsrechters genaaid worden

De afgelopen 8 jaar:

Ajax 57 pingels voor, PSV 49.
Ajax 15 pingels tegen, PSV 25.

Nou zijn penalties niet alles maar dit zegt mij nou niet dat het scheidsrechterskorps heel erg anti-Ajax is.

+2/-1

Mie Toe schreef op 07 augustus 2026 om 19:56:

Mocht het wel zo zijn dat er een ongelijk speelveld qua 2a is, dwz Ajax speelt vaker (lastige) uitwedstrijden na Europese duels dan PSV en Feyenoord, wat zouden de lezers van deze topic daar dan van vinden? Zou Ajax daar iets aan moeten doen?

Zeker zou Ajax daaraan iets moeten doen omdat ze in een topsportomgeving zit en de verschillen aan het einde vaak heel klein zijn (een punt en een doelpunt). Je mag bijzaken geen hoofdzaak laten worden.

+1/-0

ElSimao2 schreef op 07 augustus 2026 om 23:12:

Mie Toe schreef op 07 augustus 2026 om 21:07:

Dat PSV sinds jaar en dag elk seizoen meerdere speelrondes eerder mag aantreden dan Ajax (2b), is een feit. Ik heb meerdere seizoenen meegemaakt waarin PSV daar overduidelijk voordeel uit haalde. De laatste keer in het Farioli-seizoen toen PSV achter stond tegen Feyenoord en Ajax praktisch kampioen was, maar de wedstrijd vervolgens volledig kantelde en er dus een enorme (extra) druk op het al zwalkende Ajax kwam te liggen, die toen (ik dacht) kansloos van NEC verloor.

De logische consistentie zie ik niet zo bij jou, maar wie weet komt het nog.

Ja mag best wat kritischer zijn. Denk je nu echt dat de knvb Fnoord of psv zou hebben verplicht om Fnoord ajax 3 dagen na Fnoord psv te spelen of psv fnoord 3 dagen na psv ajax.
Natuurlijk niet. Daarbij zou de media aan de bel trekken dat het competitievervalsing zou zijn. Maar Ajax kon wel in het Farioli jaar in 3 dagen 2 toppers afwerken. Absurd. Voorbeelden te over.
Psv ajax ging gewoon door toen de treinen geen Ajax supporters naar Eindhoven kon brengen. Maar toen een seizoen later Fnoord fans niet naar Eindhoven konden reizen werd psv Fnoord meteen verschoven. Psv had last toen van vermoeidheid in december en deze verschuiving kwam ze heel goed uit.
Dat zijn allemaal rode vlaggen omdat ze te vaak te vaak in het nadeel van Ajax zijn.
Of dat de media 6 weken lang een offensief voerde om on het Corana seizoen de titel naar nr 2 te laten gaan. Wekenlang kwamen er vooral Fnoord coryfeeën in het nieuws om te vertellen dat het heel logisch was dat AZ tot kampioen zou worden uitgeroepen. Gelukkig was Overmars de slimste.
Maar slaap jij maar lekker door, zie jij in mede ajacieden maar je vijand.

+1/-0

ElSimao2 schreef op 07 augustus 2026 om 23:22:

Zijaanzij schreef op 07 augustus 2026 om 19:32:

ElSimao2 schreef op 07 augustus 2026 om 19:30:

Zijaanzij schreef op 07 augustus 2026 om 19:27:

ElSimao2 schreef op 07 augustus 2026 om 19:18:

Mie Toe schreef op 07 augustus 2026 om 18:36:

ElSimao2 schreef op 07 augustus 2026 om 18:29:

Jij bent degene die allemaal extreme statements maakt. Dan ben jij degene die er bewijs voor aan moet dragen. Je kunt dan niet aan de discussiepartner vragen om de zaken te gaan ontkrachten.

Jij zegt dat je het allemaal hebt bekeken, maar komt alleen met een subjectieve eindconclusie. Als je de data toch al hebt, zou ik graag zien dat je die bijvoorbeeld seizoen voor seizoen plaatst.

In de tussentijd wacht ik af of Zijaanzij nog met zijn statistische analyse komt. Maar als helemaal niemand met meer informatie komt, dan zal ik er over een paar weken eens zelf naar kijken.

Opnieuw bro, jij bent degene die aan zet is wat betreft het aanleveren van data. Leuk dat je nu de neutrale quizmaster probeert te spelen, maar je hebt wel degelijk vergaande statements gemaakt waar je nu van doet alsof je ze niet gedaan hebt.

Ja de data accepteer ik. Maar houdt met je framing opmm svp.
Ik probeer helemaal nergens onderuit te kimen m. Ik heb het altijd over de laatste 20 jaar gehad. Dus wederom een soort framing van je. Orakeltje van me.
Voor degenen die zich afvragen waar ik het over heb, bij aanhouding groot Simao mij dibgen naar het hoofd. Ik ben al door hem Geen ajax supporter genoemd, een calimero, complotdenker en nu weer een neutrale quizmaster. Oordeel zelf maar.

En terecht allemaal.

Waar blijft die data?

(Wonderlijk dat nu er boter bij de vis gevraagd wordt ze allebei ineens geen tijd hebben of aan het zwembad liggen ;) )

Heb jij in het nec topic die jaren al gespecificeerd.

Mij dit allemaal naar het hoofd slingeren is gewoon brutaal en ongepast. Dit zegt veel over jou.

Ben je inmiddels terug van het "zwembad"? Zo ja, zou je jouw onderzoek hierover kunnen delen? Alvast bedankt!

Heb je echt niet door dat bij het zwembad liggen een eufemisme voor op vakantie zijn is of ben je weer gewoon dwars? Orakeltje.

+1/-0

Calavaro schreef op 07 augustus 2026 om 23:16:

Een ongelijk speelveld betekent niet automatisch dat er een complot is, maar kan er simpelweg op duiden dat Ajax wat scherper moet zijn op een aantal details om zo de kans op succes (al is het maar een paar procent) te vergroten. Verder heb je natuurlijk gelijk dat je de allerbelangrijkste factor, namelijk je eigen presteren, zelf in handen hebt.

Ik wijs niet per se naar anderen. Ik erger me gewoon mateloos aan het anti-Ajax-sentiment dat op zichzelf al voor een behoorlijk ongelijk speelveld zorgt. Journalisten en scheidsrechters zijn bang om voor pro-Ajax uitgemaakt te worden, en gaan daardoor extreem de andere kant op corrigeren. Voor andere clubs lijkt het eigen succes soms wel minder belangrijk dan het zorgen dat Ajax geen succes heeft. Het is gewoon heel irritant dat je door zaken die ik als 'ongelijk speelveld' aanduid een titel misloopt. Dingen als extreme, eigenlijk onsportieve, tegenstand (zoals Groningen vorig jaar, of De Graafschap en Willem II in het verleden), een arbiter als Nijhuis die je op cruciale momenten naait, of de jaarlijkse reeks wedstrijden in het voorjaar waarin PSV week in, week uit eerder mag serveren.

Maar zoals ik nu ook al een paar keer heb gezegd: Ook dit alles maakt dat Ajax hogere pieken haalt dan welke club in Nederland ook, puur omdat de tegenstand zoveel groter is, en het eigen publiek zodanig kritisch dat je zoiets als een discussie over een ongelijk speelveld zo snel mogelijk de kop ingedrukt moet worden. Alles ligt altijd aan de spelers en de directie van Ajax, en wie er wat anders bij haalt, is een Calimero.

Amen.

+1/-0

Mie Toe schreef op 08 augustus 2026 om 00:58:

Ik bedacht me overigens opeens dat het weren van uitsupporters ook voor een ongelijk speelveld kan zorgen. Maar dit terzijde.

Ja en heel toevallig wordt Ajax het meeste geweerd. Het veiligheidsargument is inmiddels een wapen geworden.

+1/-0

ElSimao2 schreef op 08 augustus 2026 om 02:10:

Mie Toe schreef op 08 augustus 2026 om 00:53:

Hulde voor het stukje tekst, was leuk om te lezen en eindelijk een poging om iets aannemelijk te maken. Waarbij wel opgemerkt moet worden dat je je stelling heel erg hebt afgezwakt: van allemaal snode plannen van de KNVB om vooral Ajax dwars te liggen en PSV te helpen ben je naar de veel neutrale stelling van een "ongelijk speelveld" gegaan. Dat op zichzelf is al een terugtrekkende beweging.

Los daar echter van, als je vorig seizoen erbij neemt heeft PSV 16x eerder mogen spelen dan wij en wij 14x eerder dan onze Brabantse vrienden. Dat noem ik niet "vele malen vaker" of een "ongelijk speelveld" maar gewoon statistische variatie. Dus ook dit punt beschouw ik niet als heel sterk.

Het schijnt ook dat afspraken met de lokale driehoek ermee te maken hebben en dat het ook een beetje cultuur is. Zaterdagavond in de lichtmasten hangen is traditie voor het arbeiderspubliek van Philips, terwijl zondagmiddag in Amsterdam de tijd was om naar het stadion te gaan.

Anyway, er is echt niks om aan te nemen dat de KNVB hier ingrijpt om net PSV wat extra procenten kans te geven.

De traditie was ook in Eindhoven zondagmiddag, echt 60 jaar lang. Wat je stelt over arbeiders in Eindhoven is nonsense. Psv heeft hier bewust over nagedacht in de jaren 70 toen clubs een vaste speeldag voor thuiswedstrijden konden kiezen. Psv zag hier lang voordeel in. Ik ben hiervan niet zo overtuigd omdat zoals je zelf al aangeeft de variatie hierin niet groot is. Heel vaak speelt Ajax op zaterdag (uit) en psv op zondag uit.

+1/-0

ElSimao2 schreef op 08 augustus 2026 om 02:34:

scheidsrechters zijn bang om voor pro-Ajax uitgemaakt te worden, en gaan daardoor extreem de andere kant op corrigeren.

Je zegt meermaals dat wij structureel door scheidsrechters genaaid worden

De afgelopen 8 jaar:

Ajax 57 pingels voor, PSV 49.
Ajax 15 pingels tegen, PSV 25.

Nou zijn penalties niet alles maar dit zegt mij nou niet dat het scheidsrechterskorps heel erg anti-Ajax is.

Deze vergelijking dien je vooral met Fnoord te maken en dan wel de verschilmakemde strafschoppen. Ajax krijgt relatief vaak een strafschop bij 2-0 in de 85e minuut bij wijze van. Telt mee in de statistiek maar heb je niks aan. Nee nu bij een gelijke stand als je deze nodig hebt. Die krijgt Ajax opeens heel weinig. Het Ajax van Frank de Boer werd ooit kampioen met 1 strafschop mee. Ajax was toen in heel Europa de kampioen met de minste strafschoppen mee (??).
Overigens tel even het aantal rode kaarten voor de tegenstander.
Vanaf eind seizoen 20/21 (rood voor Malacia in de Kuip) kreeg Ajax 112 wedstrijden op rij (ruim 3 seizoenen!) geen rood mee. Fnoord en psv elk bijna 20 (!) in dezelfde tijd. Absurd en Ajax, haar media en de algemene media zwegen. Dat moet je natuurlijk benoemen.

Overigens zijn er de laatste jaren onderzoeken uitgevoerd die alle aantonen dat Ajax door arbitrale 'vergissingen' de meeste punten laat liggen.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 8 augustus 2026, 10:45:30.

+1/-0

Nee, je haalt stellingen door elkaar, of laat ze overlappen.

De eerste vraag: Is er op bepaalde vlakken een ongelijk speelveld?
De tweede vraag: Zo ja, waar komt dat door?
De derde vraag: Is dat erg?

Mijn antwoord is: 'Ja, er is op allerlei vlakken sprake van een ongelijk speelveld, en dat komt omdat allerlei entiteiten (inclusief de KNVB ) om uiteenlopende redenen Ajax van (te veel) succes af willen houden. Enerzijds is dat niet erg omdat Ajax nu eenmaal de grootste club van Nederland is, en noblesse oblige. Anderzijds zou Ajax met een aantal dingen wel iets pro-actiever kunnen handelen (speelschema, druk op de pers, Nijhuis laten liquideren).'

Iemand anders zou kunnen antwoorden: 'Ja, er is op een aantal vlakken een ongelijk speelveld, maar daar zijn verklaringen voor (en dus geen complot), en Ajax zou daar wel iets aan kunnen doen, maar dat hoeft niet echt.'

Weer een ander zou kunnen zeggen: 'Nee, er is gewoon überhaupt geen ongelijk speelveld, WZAWZDB en jij bent een Calimero zonder bewijs.'

Als je al deze aspecten gewoon gescheiden houdt, zul je zien dat ik niet terugkrabbel, al ben ik natuurlijk wel bereid mijn mening bij te stellen wat de verschillende factoren betreft (bijvoorbeeld dat Ajax helemaal niet vaker lastige uitwedstrijden na Europese duels speelt). Ik heb zoals gezegd het gevoel/vermoeden dat de KNVB vanuit een bepaalde visie (die niet eens per se anti-Ajax hoeft te zijn, al is iedereen gevoelig voor een algemeen sentiment) de boel bijstuurt. Als Henk Kessler FC Twente kampioen kon maken, dan is er altijd wel het een ander mogelijk. Maar het moet natuurlijk wel subtiel zijn, en Ajax is zo nu en dan simpelweg sterker dan al die kleine factoren samen.

Ik ben me er helemaal van bewust dat dit mijn eigen subjectieve gevoel/vermoeden is, en dat je daar zonder bewijs niet zonder meer op kunt vertrouwen. Maar het is nu eenmaal mijn gevoel en die ga ik niet onderdrukken omdat ik bang ben dat iemand iets van me vindt. Ik heb er geen probleem mee om mezelf kwetsbaar op te stellen. Niets menselijks zou ons allen immers vreemd moeten zijn.

Het voordeel van 'extra druk bij tegenstander leggen' is natuurlijk het grootst naarmate de competitie dichter bij het einde komt. Als Ajax eerder dan PSV mag spelen, dan is dat volgens mij voornamelijk in de eerste seizoenshelft als Ajax CL-verplichtingen heeft. Het kan dus nuttig zijn om deze statistieken uit te splitsen naar vóór en na de winterstop. Ook dat zal ik doen als ik wat meer tijd heb.

Dat is inderdaad een mogelijke verklaring (of excuus). Neemt niet weg dat het speelveld ongelijk is, en dat zou een bond niet moeten willen, en Ajax al helemaal niet.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 8 augustus 2026, 11:34:48.

+2/-0

Mie Toe schreef op 08 augustus 2026 om 11:26:

Nee, je haalt stellingen door elkaar, of laat ze overlappen.

De eerste vraag: Is er op bepaalde vlakken een ongelijk speelveld?
De tweede vraag: Zo ja, waar komt dat door?
De derde vraag: Is dat erg?

Mijn antwoord is: 'Ja, er is op allerlei vlakken sprake van een ongelijk speelveld, en dat komt omdat allerlei entiteiten (inclusief de KNVB ) om uiteenlopende redenen Ajax van (te veel) succes af willen houden. Enerzijds is dat niet erg omdat Ajax nu eenmaal de grootste club van Nederland is, en noblesse oblige. Anderzijds zou Ajax met een aantal dingen wel iets pro-actiever kunnen handelen (speelschema, druk op de pers, Nijhuis laten liquideren).'

Iemand anders zou kunnen antwoorden: 'Ja, er is op een aantal vlakken een ongelijk speelveld, maar daar zijn verklaringen voor (en dus geen complot), en Ajax zou daar wel iets aan kunnen doen, maar dat hoeft niet echt.'

Weer een ander zou kunnen zeggen: 'Nee, er is gewoon überhaupt geen ongelijk speelveld, WZAWZDB en jij bent een Calimero zonder bewijs.'

Als je al deze aspecten gewoon gescheiden houdt, zul je zien dat ik niet terugkrabbel, al ben ik natuurlijk wel bereid mijn mening bij te stellen wat de verschillende factoren betreft (bijvoorbeeld dat Ajax helemaal niet vaker lastige uitwedstrijden na Europese duels speelt). Ik heb zoals gezegd het gevoel/vermoeden dat de KNVB vanuit een bepaalde visie (die niet eens per se anti-Ajax hoeft te zijn, al is iedereen gevoelig voor een algemeen sentiment) de boel bijstuurt. Als Henk Kessler FC Twente kampioen kon maken, dan is er altijd wel het een ander mogelijk. Maar het moet natuurlijk wel subtiel zijn, en Ajax is zo nu en dan simpelweg sterker dan al die kleine factoren samen.

Ik ben me er helemaal van bewust dat dit mijn eigen subjectieve gevoel/vermoeden is, en dat je daar zonder bewijs niet zonder meer op kunt vertrouwen. Maar het is nu eenmaal mijn gevoel en die ga ik niet onderdrukken omdat ik bang ben dat iemand iets van me vindt. Ik heb er geen probleem mee om mezelf kwetsbaar op te stellen. Niets menselijks zou ons allen immers vreemd moeten zijn.

Het voordeel van 'extra druk bij tegenstander leggen' is natuurlijk het grootst naarmate de competitie dichter bij het einde komt. Als Ajax eerder dan PSV mag spelen, dan is dat volgens mij voornamelijk in de eerste seizoenshelft als Ajax CL-verplichtingen heeft. Het kan dus nuttig zijn om deze statistieken uit te splitsen naar vóór en na de winterstop. Ook dat zal ik doen als ik wat meer tijd heb.

Dat is inderdaad een mogelijke verklaring (of excuus). Neemt niet weg dat het speelveld ongelijk is, en dat zou een bond niet moeten willen, en Ajax al helemaal niet.

Van Gaal ging eens met de nos in gesprek omdat zij 8 afgekeurde doelpunten niet hadden getoond tot aan november. Woedend was hij en hij beende naar Hilversum.
Hij wilde het beeld doorbreken wat de media opbouwde dat Ajax alleen maar bevoordeeld werd.
Dat horen we nog steeds en dat komt vooral omdat ons nadeel nauwelijks benoemd wordt. Dat zouden Ajax en haar media op zn minst zelf moeten doen. Zolang zij dat niet doen schrijf ik het.

+1/-0

Mie Toe schreef op 08 augustus 2026 om 11:26:

Moet je zeggen dat ik me rond die Feyenoord-PSV van het internet afgesloten had. Kan me wel voorstellen dat als je als Ajacied die rollercoaster meemaakt het effect op je eigen spel heeft. Kan ook andersom werken, dat als Feyenoord wel een resultaat had behaald je weer relaxter je eigen wedstrijd in gaat. Voordeel van later spelen is overigens ook dat je kunt rekenen. Zeker als er meerdere kandidaten om de titel zijn kan extra informatie ook weer nuttig zijn, bijvoorbeeld of een wedstrijd echt gewonnen moet worden of dat een eventueel gelijkspel vasthouden belangrijker is dan niet verliezen. Ik zou eerder spelen dus niet per se als voordeel zien. Het stukje dat je aanhaalt geeft dat ook aan.

In dat seizoen van Farioli ten tijde van hun ineenstorting was het hele PSV-forum ervan overtuigd dat "de instanties" tegen hen waren. Het is heel universeel dat mensen in slechte tijden anderen de zwarte Piet toeschuiven. Dus jij hebt dat gevoel maar dat hebben er heel veel van andere clubs ook. Vandaar ook dat ik steeds vraag om sterke onderbouwing naast jullie "gut-feeling" en het valt nog niet mee, zeg maar.

+1/-1

Of het een voordeel is om eerlijk of later te spelen kun je inderdaad twee kanten uitleggen. Eerder spelen kun je de druk opvoeren, maar later spelen geeft je weer meer informatie. Stel de ploeg die eerder moet speelt gelijk en de andere heeft een lastige uitwedstrijd - dan is er toch minder druk om te moeten winnen (als je bijvoorbeeld een voorsprong moet verdedigen). Ik vind dat element niet zo'n grote factor en het is nou eenmaal zo dat je te maken hebt met voorkeurstijden en lokale driehoek.

Wat ik een belangrijker element vind is het speelschema. Wat ze dit jaar hebben gepresenteerd is echt niet evenredig verdeeld. We weten allemaal wel wat de moeilijkere wedstrijden zijn in een jaar. Dat is geen geheim en ook gewoon uit de cijfers naar voren te halen. Nu weet ik niet meer het hele schema uit mijn hoofd, maar het staat me wel bij dat ik er niet heel blij mee was toen het schema gedeeld werd. Ajax speelt echt heel vaak na Europees een lastige (uit)wedstrijd.

Daarnaast heeft Ajax ook een bijzonder zwaar einde en dat is gewoon een nadeel. Als de prijzen verdeeld worden einde seizoen, de druk hoger wordt en ook de kans op vermoeidheid/blessures groter is in die periode in het seizoen, dan is het echt wel een nadeel als je dan je zwaardere wedstrijden speelt. Zeker meerdere in een kortere periode.

In de laatste 8 wedstrijden nog naar NEC, Utrecht, PSV en AZ toe én nog een thuiswedstrijd tegen Twente is wel een onevenredig zwaar einde van de competitie. Dan zijn die andere drie wedstrijden wel prima te doen, maar dat neemt niet weg dat die andere wedstrijden wel iets beter verdeeld hadden mogen worden. Niet alleen qua zwaarte tegenstander, maar ook wat betreft uit/thuis. Qua niveau tegenstanders heeft PSV wel ongeveer een gelijkwaardig programma, maar die spelen wel de belangrijkste wedstrijden thuis (Groningen en Heerenveen uit, NEC, AZ en Ajax thuis). Feyenoord heeft in de laatste 8 wedstrijden een relatief makkelijk programma, al spelen zij in de laatste 3 wedstrijden nog uit bij Twente en Utrecht.

Al met al vind ik wel dat we hier zeker een nadeel hebben en zoals ik al zei in de na-Europese wedstrijden hadden we ook al een behoorlijk nadeel. Ik vind wel dat Ajax hier wel scherp op moet zijn en ook gewoon bezwaar moet maken als het niet evenredig is. Wat in mijn ogen dit seizoen zo is.

+1/-1

Deze normale topic is open en bestaat uit 4 pagina's: 1 2 3 4

Ajax Forum » Binnenlandse competities » Gelijk speelveld