Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Binnenlandse competities » Gelijk speelveld

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

Deze topic gaat over een onderwerp dat voor veel supporters moeilijk is om over te praten. Een supporter moet namelijk stoer zijn en mag niet klagen als iets oneerlijk is, want dan ben je een 'Calimero'* die 'huilie huilie' doet. Daar is op zich natuurlijk heel wat voor te zeggen, maar wat er tegelijkertijd ook gebeurt, is dat als er dan iets gebeurt waardoor je club (structureel) benadeeld wordt, dan mag daar niets over gezegd worden. Er rust een zeker taboe op het onderwerp.

De reden dat ik desondanks een topic open, is omdat ik (en waarschijnlijk ook anderen) al jarenlang een gevoel/vermoeden heb dat de KNVB graag de competitie subtiel bijstuurt vanuit het idee dat een brede competitie beter voor het Nederlandse voetbal is. Niet alleen is een Bayern-scenario - waarbij Ajax bijna niet meer in te halen is - niet gewenst, maar ook een traditionele top-3, zoals in Portugal of Turkije, is iets dat bij voorkeur voortdurend overhoop gehaald moet worden door uitdagers vanuit de subtop, zoals Vitesse, AZ, Twente, Utrecht, Heerenveen, Groningen en nu NEC. Hoe breder de competitie, hoe sterker.

Er zijn een aantal manieren om een ongelijk speelveld te creëren als het op een voetbalcompetitie als de Eredivisie aankomt. Dit kan via 1) scheidsrechterlijke beslissingen gebeuren, maar ook via 2) de indeling van het speelschema. Eventueel zou de benadering door 3) de pers en door 4) andere clubs ook nog als een factor beschouwd kunnen worden.

Ik kan niet eenduidig bewijzen dat de KNVB vanuit een zekere visie de competitie beïnvloedt, en mocht het zo zijn, dan heeft de KNVB misschien zelfs wel gelijk om dit te doen. Maar terecht of niet, het speelveld zou niet gelijk zijn als clubs worden op verschillende manieren worden benaderd, omdat het onherroepelijk invloed op resultaten en eindstanden heeft.

De hamvraag is dus: Is het Eredivisie-speelveld gelijk voor Ajax en diens directe concurrenten?

Ik heb mijn subjectieve mening daar al over gegeven, maar ik wil daarbij tevens aangeven dat ik me terdege realiseer dat de ongeëvenaarde pieken in de Ajax-historie niet alleen de oorzaak van dit ongelijke speelveld zijn, maar dat het ongelijke speelveld op zijn beurt ook mede voor toekomstige pieken zal zorgen. Dus hoe irritant ik het ook vind, misschien is het wel wenselijk dat het speelveld ongelijk is.

-----

* Een Calimero klaagt erover dat het niet eerlijk is dat de ander groot en sterk is, dus de benaming gaat in veel situaties niet op. Zo ook niet wat betreft de klacht dat het speelveld in de Eredivisie niet gelijk is.

+1/-1

Nu het een eigen topic heeft, heeft het mijn interesse! Brand los! Is het weer Mie Toe vs ElSimao2? Place your bets!

+4/-0

In de NEC-topic ontbrandde recentelijk een discussie over de vraag of Ajax benadeeld wordt ten opzichte van PSV doordat de een, na het spelen van een Europese bekerwedstrijd, vaker met uitwedstrijden tegen sterke Eredivisie-tegenstanders wordt geconfronteerd. Dit valt onder noemer 2 van mijn relaas hierboven. Ik zou het zelfs 2a willen noemen omdat het speelschema ook op andere manieren ongelijk verdeeld kan worden. Bijvoorbeeld, of de ene club vaker op een eerder tijdstip dan de ander speelt.

Doordat ik hier en daar wat gelezen had over de kwestie Ajax na Europese duels, dacht ik dat het inderdaad zo was dat ze vaker uit moeten spelen, en dan ook regelmatig tegen clubs uit het linkerrijtje. Dit werd echter in de discussie in het NEC-topic betwist. Misschien is het interessant om op de statistieken in te gaan, en hoe men tot bepaalde resultaten komt na het verwerken van de data.

Ik reageer nu even op een reactie op iets wat ik geschreven had:

open/sluit de onderstaande quote:

Bjorn121 schreef op 07 augustus 2026 om 15:36:

"Mijn kritiek op ElSimao's methode is beknopt: 1) Doe seizoen voor seizoen, niet gemiddeldes van periodes"

Statistisch gezien rammelt die methode natuurlijk langs alle kanten. In 1 seizoen zal het in je voordeel zijn, het andere zal in je nadeel zijn. Daarom dat er naar gemiddeldes en medianen wordt gekeken.

Laat maar zien welke seizoenen in het voordeel en welke in het nadeel geweest zijn. Dat lijkt me de crux van de kwestie.

"2) Bepaal de sterkte van de tegenstander van de positie op de ranglijst van dat moment óf aan het einde van het seizoen, niet die van vorig seizoen natuurlijk"

Dat is ook niet bijster sterk, want de kalender wordt opgemaakt aan de start van het seizoen. Tenzij ze over een glazen bol beschikken, kan de kalendercommissie niet weten aan het begin van het seizoen of een ploeg boven zichzelf gaat uitstijgen of niet.

Daar heb je wel een punt. Toch is het vaak bekend welke clubs van oudsher wat sterker zijn, of tegen Ajax boven zichzelf uitstijgen (zoals Utrecht of Groningen). Dus hoe kan de sterkte van de tegenstander het beste ingeschat worden? Een combinatie van positie op de ranglijst op dat moment en eindposities van x voorafgaande seizoenen?

+2/-0

De topic die je wist dat zou komen.

Pak de popcorn Kiki, dit wordt 'm

+3/-0

Wat zijn de statistieken van dit seizoen. Dus hoe vaak speelt Ajax een uitwedstrijd na Europees tov PSV en Feyenoord. En dan ook mooi om te weten is dat dan ook tegen de sterkere/naar verwachting linkerrijtje clubs?

+1/-0

Kiki schreef op 07 augustus 2026 om 17:11:

Nu het een eigen topic heeft, heeft het mijn interesse! Brand los! Is het weer Mie Toe vs ElSimao2? Place your bets!

In eerste instantie ging de 2a-discussie tussen Zijaanzij en ElSimao2, en ik heb geen tijd om zelf een methodologie te bepalen en het dan allemaal zelf na te gaan, dus ik zal me tot hooguit het geven van een mening over hun bevindingen beperken.

3LittleBirds schreef op 07 augustus 2026 om 17:33:

Wat zijn de statistieken van dit seizoen. Dus hoe vaak speelt Ajax een uitwedstrijd na Europees tov PSV en Feyenoord. En dan ook mooi om te weten is dat dan ook tegen de sterkere/naar verwachting linkerrijtje clubs?

Precies, uit- of thuiswedstrijd, en tegen wie. En doe dan hetzelfde voor andere seizoenen.

+1/-0

Eerder ging Mie Toe maar door en door over hoe Ajax werd achtergesteld door de KNVB en hoeveel titels PSV daaraan te danken had. Het was allemaal niet eerlijk, competitievervalsing en iedereen was tegen Ajax.

En zoals gebruikelijk bij deze wezel: weer geen enkel bewijs, data-analyse, sterke aanwijzing oid. Slechts Calimero-gedrag.

+1/-1

Mie Toe schreef op 07 augustus 2026 om 17:36:

In eerste instantie ging de 2a-discussie tussen Zijaanzij en ElSimao2, en ik heb geen tijd om zelf een methodologie te bepalen en het dan allemaal zelf na te gaan, dus ik zal me tot hooguit het geven van een mening over hun bevindingen beperken.

Ja, het is niet dat je er gewoon niks tegenin te brengen hebt.

+1/-1

Dank je wel, jongens. En veel plezier! :P

Vond het gewoon kut dat zelfs een NEC-topic slachtoffer was van dit :D

+2/-0

Ik pak er een grimbergen dubbeltje bij als jullie het niet erg vinden.

+2/-0

ElSimao2 schreef op 07 augustus 2026 om 17:39:

Eerder ging Mie Toe maar door en door over hoe Ajax werd achtergesteld door de KNVB en hoeveel titels PSV daaraan te danken had. Het was allemaal niet eerlijk, competitievervalsing en iedereen was tegen Ajax.

Ik ben inderdaad van mening dat er verschillende factoren zijn die voor een ongelijk speelveld zorgen en dat PSV hierdoor sinds de eeuwwisseling een aantal titels in de schoot geworpen heeft gekregen. Ik heb nu deze topic geopend voor een systematische indeling van deze factoren om ze te kunnen bespreken.

Is het speelveld gelijk voor Ajax, PSV en Feyenoord voor wat betreft:

1) Arbitrage
2a) Speelschema na Europese wedstrijden
2b) Speelschema qua eerder/later spelen
3) Benadering door pers
4) Benadering door andere clubs

Als dat voor één of meer van die factoren het geval is, betekent niet meteen dat dit onlogisch, oneerlijk of immoreel is. Dat Ajax anders benaderd wordt door clubs lijkt me lastig te weerleggen, maar het is ook logisch, aangezien de hoogste bomen de meeste wind vangen. Desalniettemin betekent dit dat het speelveld ongelijk is.

Verder, zoals ik al eerder schreef, is het misschien wel goed voor het Nederlandse voetbal dat het speelveld ongelijk is. En misschien heeft Ajax er indirect wel baat bij omdat ze er dus harder voor moeten werken, en daardoor beter ten tonele komen in Europa. Het is allemaal niet zo zwart-wit, ook al is het dan wel zo dat het speelveld ongelijk is.

Is het speelveld echter ongelijk, kun je je wellicht afvragen, en dat was Zijaanzij's belangrijkste punt volgens mij (niet het 'complot' an sich): Moet Ajax zich dat allemaal laten welgevallen? Of kan Ajax ook een bepaalde invloed hebben bij het uiten van wensen voor het speelschema (zoals PSV dat overduidelijk doet), of in de omgang met de media?

Hoe dan ook, jullie zijn nu bezig met 2a, dus focus je gewoon daar op in plaats van wat het allemaal betekent ('een groot onrecht', 'allemaal wappie-calimero-wezelarij!). Je hebt immers al statistieken op basis van data ge-compiled, dus doe uit de doeken wat je precies gedaan hebt.

ElSimao2 schreef op 07 augustus 2026 om 17:44:

Mie Toe schreef op 07 augustus 2026 om 17:36:

Ja, het is niet dat je er gewoon niks tegenin te brengen hebt.

Het is inderdaad goed mogelijk dat ik, zelfs als ik er tijd insteek, er niets tegenin te brengen heb. Zoals ik al eerder schreef: "Doordat ik hier en daar wat gelezen had over de kwestie Ajax na Europese duels, dacht ik dat het inderdaad zo was dat ze vaker uit moeten spelen, en dan ook regelmatig tegen clubs uit het linkerrijtje." Het kan absoluut zo zijn dat mijn indruk bezijden de waarheid is. Ik verheug me dus op een inhoudelijke discussie tussen jou en Zijaanzij, waarbij jullie beiden statistische argumenten aanvoeren, en ook laten zien hoe jullie daartoe gekomen zijn.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 7 augustus 2026, 18:20:13.

+2/-0

Sevic schreef op 07 augustus 2026 om 17:53:

Hmmm, misschien moet ik maar eens entreegelden gaan heffen. :B

Maar geef toe, dit zijn toch interessante discussies?

+2/-0

Mie Toe schreef op 07 augustus 2026 om 18:04:
Ik verheug me dus op een inhoudelijke discussie tussen jou en Zijaanzij, waarbij jullie beiden statistische argumenten aanvoeren, en ook laten zien hoe jullie daartoe gekomen zijn.

Eerst profileer je je als een doorgewinterde Calimero die allemaal doorgesnoven theorieen spuit over hoe de KNVB tegen Ajax is enzo wat PSV zeker 5-10 titels opgeleverd zou hebben.

Zou toch graag zien dat je hier wat bewijs voor aandraagt in plaats van dat je een soort neutrale discussieleider uithangt die zijn Calimero-kameraadje de kastanjes uit het vuur laat halen.

+1/-1

Ik heb nu al zin in dat gedicht zodra Sutalo verkocht is.

+2/-0

Ik heb er vandaag al een fles Hennessy van 35 cl doorheen gejaagd.

+2/-0

Ik heb al aangegeven dat het aandragen van bewijzen lastig is. Maar misschien zijn we het over bepaalde dingen al eens zonder dat hier een rechtszaak voor hoeft plaats te vinden. Kun je, in afwachting van verdere uitleg van jouw kant hoe je de data omtrent Eredivisie-duels na Europese wedstrijden hebt verwerkt (per seizoen bij voorkeur), duiden op welke andere punten je het wel met me eens bent dat er een ongelijk speelveld is:

1) Arbitrage
3) Benadering door pers

PS Calimero is een incorrect label. Klaag ik erover dat PSV groot is en Ajax klein, en dat dit niet eerlijk is? Nee, ik klaag erover dat beide op ongelijke wijze benaderd worden, en dat dit niet eerlijk is. Verzin eens een andere belediging. Wezel was al een stuk beter.

+2/-0

Mie Toe schreef op 07 augustus 2026 om 18:27:

Ik heb al aangegeven dat het aandragen van bewijzen lastig is. Maar misschien zijn we het over bepaalde dingen al eens zonder dat hier een rechtszaak voor hoeft plaats te vinden. Kun je, in afwachting van verdere uitleg van jouw kant hoe je de data omtrent Eredivisie-duels na Europese wedstrijden hebt verwerkt (per seizoen bij voorkeur), duiden op welke andere punten je het wel met me eens bent dat er een ongelijk speelveld is:

1) Arbitrage
3) Benadering door pers

Nee bro zo werkt het niet.

Jij bent degene die allemaal extreme statements maakt. Dan ben jij degene die er bewijs voor aan moet dragen. Je kunt dan niet aan de discussiepartner vragen om de zaken te gaan ontkrachten.

+1/-1

s0lido schreef op 07 augustus 2026 om 18:23:

Ik heb er vandaag al een fles Hennessy van 35 cl doorheen gejaagd.

Van cognac ga ik dus echt over m'n nek

+1/-0

ElSimao2 schreef op 07 augustus 2026 om 18:29:

Jij bent degene die allemaal extreme statements maakt. Dan ben jij degene die er bewijs voor aan moet dragen. Je kunt dan niet aan de discussiepartner vragen om de zaken te gaan ontkrachten.

Jij zegt dat je het allemaal hebt bekeken, maar komt alleen met een subjectieve eindconclusie. Als je de data toch al hebt, zou ik graag zien dat je die bijvoorbeeld seizoen voor seizoen plaatst.

In de tussentijd wacht ik af of Zijaanzij nog met zijn statistische analyse komt. Maar als helemaal niemand met meer informatie komt, dan zal ik er over een paar weken eens zelf naar kijken.

+2/-0

Sevic schreef op 07 augustus 2026 om 18:20:

Ik heb nu al zin in dat gedicht zodra Sutalo verkocht is.

Ik hoop dat Mie Toe die specifieke weddenschap wint, aangezien dat het beste voor Ajax is. En ik zal de popcorn in de magnetron doen!

+2/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

Ajax Forum » Binnenlandse competities » Gelijk speelveld