Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Voorronde Europa League 2024/25] Ajax - Vojvodina

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

Als er geen vertrouwen is in zowel Wijndal als Sosa. Waardoor we met vier verdedigers spelen zonder aanvallende inbreng. Waarom dan niet gewoon overschakelen naar een systeem met 3 verdedigers, 4 middenvelders (in een ruit) en 3 aanvallers? Middenvelders hebben we genoeg en dan kun je Gaaei laten concurreren voor de positie van rechtsbuiten die zwak bezet is.

Bovendien heb je dan met je "4" en je "10" automatisch verbindingsspelers met zowel de verdediging als de aanval. In een 4-3-3 met buitenspelers die echt op de flank blijven loopt de spits het risico geïsoleerd te komen te staan en wanneer een "lopende middenvelder" dat probeert op te vullen dan heb je kans dat je met twee overgebleven halfspelers overlopen wordt.

Dit bericht is gewijzigd op 26 juli 2024, 00:34:29.

 

+3/-0

Opzich geen oninteressant concept om met klassieke vleugelspelers te spelen die het veld breed houden met twee halfspelers die in de ruimte kunnen duiken ipv wat iedereen doet, inverted wingers. Vind het sowieso wel mooi hoe zeer de man zijn eigen plan trekt. Keerzijde daarvan is wel dat ie niet teveel obvious fouten moet maken, want dan krijgt ie iedereen tegen zich. Rasmussen bijvoorbeeld komt veel tekort.

Pasveer houdt de 0, maar naar mijn mening met meer geluk dan wijsheid. Dat schot van Ivanovic in de tweede helft kwam toevallig op zn bovenarm nadat hij hem niet met zn handen tegen kon houden. De reflexen zijn er simpelweg niet meer.

De passie en het fanatisme van Henderson zijn mooi om te zien en voetballend vind ik hem ook niet per se slecht, maar brengt hij nou zoveel dat hij zijn salaris waard is? Blijf dat niet echt ovoertuigend vinden.

Berghuis kan in goede doen een leuk balletje trappen, maar op rechtshalf zie ik het voor hem niet. Qua defensieve taken / drukzetten blinkt hij niet uit, hij mist de dynamiek en hij leidt teveel balverlies op die positie. Daar staat dan wel een hoop creativiteit tegenover maar naar mijn mening kan dat alleen op 10 of evt op rechtsbuiten. En zelfs op die posities hoeft het van mij niet.

 

+2/-0

Ik begrijp nog steeds niet waarom Rasmussen in de basis stond. Die mist alles om een effectieve vleugelspeler te zijn. Geen snelheid, geen actie en geen creativiteit. Heeft ook allerminst een overtuigende voorbereiding gedraaid. Had gewoon Godts daar neergezet, of desnoods Banel.

Ik blijf het zeggen: Hato is geen back. Je ziet gisteren gewoon weer dat je aan die zijkant niet echt in je spel komt doordat je geen dynamische linksback hebt. Hato kan prima een passje geven en kan een aanvaller afstoppen, maar tegen een tegenstander als deze moet je toch gewoon met een technisch begaafde back spelen met wat drang naar voren? Ik vond het echt heel mager.

Forbs krijgt wat kritiek maar vond ik, ondanks het matige rendement, wel één van de weinige dreigende spelers. Je ziet weer dat het loont om, als je niet in goeden doen bent, gewoon een snelle linkspoot op links te zetten (en liefst dan ook een snelle rechtspoot op rechts, Godts had goed gekund) om diepte in je spel te krijgen. Het werd met hele simpele acties (back voorbij, bal voortrekken) toch een aantal keer gevaarlijk. We misten wel heel erg een aanvallende middenvelder die dan goed samenwerkt met de spits om voor het doel gevaarlijk te worden. Dat zou Taylor dan moeten worden, denk ik, maar die had het niet helemaal.

Henderson als spelverdeler ben ik niet zo kapot van. Hij heeft een goede pass hoor, en ook wel wat drive en leiderschap, maar ik zou daar voorlopig toch voor Mannsverk kiezen (was gisteren geschorst, benieuwd of die er hierna in komt). Op basis van de wedstrijd van gisteren zou ik Taylor dan slachtofferen.

Baas speelde prima. Mag van mij nog wel wat nadrukkelijker aanwezig zijn en wat vaker indribbelen. Ik zou wellicht toch Hato en Baas van positie wisselen, als Sosa definitief persona non grata is. Denk dat Baas als back wat meer brengt dan Hato.

Verder zeer teleurgesteld in Pasveer en Akpom. Pasveer levert 2 ballen in, staat raar te doen met kopballen naar de zijlijn en heeft mazzel dat die Serviër een bal tegen z'n schouder schiet. Heeft niets laten zien op basis waarvan hij voorkeur moet krijgen boven Ramaj. Dit moet Farioli z.s.m. repareren.

En Akpom, tja. Nooit een Ajaxspeler gevonden. Had je vorig jaar niet moeten kopen, had je in de winter moeten wegdoen toen het kon, en had je nu allang moeten slijten. Laat weer ballen van z'n voet springen, ruzie met de bal, niet aanspeelbaar, kansen missen. Laat één of twee keer een balletje leuk vallen, maar mag het, tegen de lammen en de blinden? Hopelijk spoedig gewoon Brobbey.

Wat betreft de wedstrijd zelf: Voetballend niet eens zo heel slecht in de eerste helft, al moet het tempo nog flink omhoog en loopt het vaak spaak aan de rechterkant omdat Rasmussen telkens inlevert. Zo'n bierelftal moet je gewoon kapotspelen door telkens van vleugel te wisselen en openingen te zoeken, maar dat lukte totaal niet.

Veel spelers leken conditioneel ook wat moeite te hebben. Vreemd, na een voorbereiding waar toch serieus is gewerkt, zoals iedereen aangeeft. Hopelijk is de wedstrijdfitheid gauw opgebouwd. Verder snakken we gewoon heel erg naar een fatsoenlijke rechtsbuiten (Traoré) en spits (Brobbey). Laat ze snel aansluiten aub.

Desondanks moet je in de eerste helft echt minimaal 1x scoren. Dan kun je ook uitlopen naar 3, 4-0. Nu ga je met zo'n kut 1-0'etje naar een bijveld ergens in Servië volgende week. Ik geef het ze te doen.

 

+3/-0

We hadden voor rust 4-0 voor kunnen staan, en dan was iedereen lyrisch geweest. Ja, het moet veel beter en veel spelers missen duidelijk het niveau, maar dat was al wel duidelijk toch? Farioli gaf na de wedstrijd aan dat sommige speler teveel energie nodig hebben om de bal te controleren, zodat ze te weinig tijd hebben om van tevoren te bedenken naar wie ze moeten passen. Dat is een nette manier om te zeggen dat ze er geen klote van kunnen.

Rasmussen gaan we, als iedereen fit is, natuurlijk niet meer zien. Hetzelfde geldt voor Banel. Dat ook Akpom niet in dit type spel past is duidelijk, en Forbs kan alleen renderen met ruimte achter de verdediging. En laat hem dan alsjeblieft geen voorzet hoeven te geven, want die gaat niet aankomen.

In de eerste helft werd het systeem in ieder geval redelijk uitgevoerd, daar was ik blij om. Rensch en Hato speelden als inverted wingbacks, de vleugelspelers hielden het veld goed breed (zonder bal) en vooral Taylor bespeelde de ruimte tussen Forbs en Akpom goed, waardoor het gevaarlijk kon worden. Baas deed het goed, Sutalo was solide (maar mag/moet nog meer risico nemen met voorwaatse passes) en ik vond Rensch ook redelijk op 2 momentjes na waarbij hij te laat was.

Ik maak mij wel zorgen over de combi Henderson/Berghuis op het middenveld, want met die 2 word je compleet overlopen. Ook ben ik bezorgd over de discipline van Taylor, aangezien hij regelmatig in de spits stond als Henderson nog tussen de 2 centrale verdedigers de bal had, waardoor je eigenlijk met 1 middenvelder (Fitz-Jim) speelde, en je dus wel verplicht bent om de lange bal te spelen. Het is een taak voor Farioli om die zaken te verbeteren.

Ik heb aanknopingspunten gezien waar ik blij van wordt, maar natuurlijk moet het nog veel beter. Maar een team met Pasveer, Hato, Kaplan/Baas, Sutalo, Rensch, Henderson, Taylor, Berghuis, Bergwijn, Brobbey en Traore is 3 klassen beter dan wat er gisteren op het veld stond.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Shogun schreef op 26 juli 2024 om 11:51:

Ik maak mij wel zorgen over de combi Henderson/Berghuis op het middenveld, want met die 2 word je compleet overlopen. Ook ben ik bezorgd over de discipline van Taylor, aangezien hij regelmatig in de spits stond als Henderson nog tussen de 2 centrale verdedigers de bal had, waardoor je eigenlijk met 1 middenvelder (Fitz-Jim) speelde, en je dus wel verplicht bent om de lange bal te spelen. Het is een taak voor Farioli om die zaken te verbeteren.


Dit viel mij ook op, ja. Ik vroeg me af of dat de instructies zijn, of dat Taylor gewoon uit zichzelf telkens naast de spits kruipt. Hij probeerde ook telkens diep te gaan terwijl de bal nog in de achterhoede was. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling, maar ik had ook niet de indruk dat Farioli het probeerde te repareren.

Er lag bij vlagen ook best veel ruimte tussen het middenveld en de verdediging van die Serviërs. Een goede 10 had daar wel raad mee geweten. Ik vond Taylor heel erg tegenvallen.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Shogun schreef op 26 juli 2024 om 11:51:

Ik heb aanknopingspunten gezien waar ik blij van wordt, maar natuurlijk moet het nog veel beter. Maar een team met Pasveer, Hato, Kaplan/Baas, Sutalo, Rensch, Henderson, Taylor, Berghuis, Bergwijn, Brobbey en Traore is 3 klassen beter dan wat er gisteren op het veld stond.



In deze opstelling verander je eigenlijk alleen de voorste linie. We weten allemaal dat Brobbey en Bergwijn moment voetballers zijn. Als die hun kop laten hangen speel je eigenlijk met een mannetje minder (Bergwijn valt eigenlijk al meerdere seizoenen tegen). Van Traore is nog maar afwachten hoe fit hij is en hoe goed hij is. Ik vind het een gewaagde uitspraak om te zeggen dat dit team dan ook 3 klassen beter is. Wel beter, daar ben ik het over eens, maar 3 klassen, dat weet ik niet. Je blijft met deze opstelling tegen problemen aanlopen, zoals:
- Pasveer is niet meer de 25-jarige keeper van weleer
- Hato is geen linksback
- Sutalo is twijfelachtig naast een jong iemand
- Henderson/ Berghuis wordt overlopen op het middenveld

Ik zie het nog niet voor me dat we met deze selectie meedoen in de top van de Eredivisie.

 

+2/-0

Dit was echt een zeer slecht Ajax en dan keek ik ook direct naar Farioli. Hij stelt spelers als Pasveer en Rasmussen op, waarvan ik denk: serieus? Los daarvan, de manier van spelen, Farioli's tactiek en alles vind ik verschrikkelijk; Ajax-onwaardig.

4-3-3 of 4-1-2-3, waarbij in dit geval Henderson vaak een 5-mans verdediging creëert; ik herinner het nog van de analyses over vorig seizoen in Frankrijk. Vaak weet Jordan niet wat te doen met de bal; Fitz-Jim en Taylor zijn te ver weg.

Ik noem het oud opa-voetbal, hopende dat het goed komt. Het is een wonder dat Ajax deze wedstrijd met 1-0 heeft gewonnen. In de tweede helft kwamen we een paar keer nog goed weg. Jordan kon niet een gevaarlijk schot op doel voorkomen.

Remko maakte daar een goede redding, maar het is ook niet zo dat hij zich heeft kunnen onderscheiden met zijn reddingen deze wedstrijd. Hoe voegde niks toe aan het spel en maakte een paar grote blunders aan de bal in de eerste helft.

De hele aanval viel tegen. Christian maakt niet veel klaar, op één interessant schot na. Akpom was vandaag niet scherp, maar met wie kon hij goed samenspelen verder? Na een uitstekende voorbereiding viel Forbs gisteren helaas zwaar tegen.

Invallers Godts en Van den Boomen hebben letterlijk Ajax gered. Mika laat wederom zien onze beste linksbuiten te zijn. Branco blijft maar doelpunten maken en we mogen hem dankbaar zijn dat hij de voorzet van de Belg er mooi inkopt.

Baas speelt al de hele voorbereiding goed centraal achterin en gisteren ook. Hato speelde ook prima, maar leek mij niet een echte linksback. Sutalo liet ook wat goede dingen zien, maar waar was hij tijdens het schot op doel van de tegenpartij?

Rensch maakte niet veel indruk op mij. Taylor was soms wel dreigend, maar viel vaak en leidde weleens balverlies. Fitz-Jim blijft goed aan de bal. Zo gaf hij Kenneth een kans in de laatste 16, maar hij waagde liever een poging met een fokduik.

Farioli 3.5

Pasveer 3.5

Rensch 5
Sutalo 5.5
Baas 6
Hato 6

Henderson 4.5

Fitz-Jim 5.5
Taylor 5

Rasmussen 4
Akpom 4
Forbs 4.5

Opvallend om een doelman een 3.5 te geven bij een 1-0 overwinning, maar een goede ploeg zou dat soort grapjes keihard afstraffen. Ik vind dat Farioli een ongelooflijk slecht Ajax heeft neergezet gisteren. Het wonnen dankzij de wissels.

Nu kan volgende week nog alles gebeuren. Als we wederom zo rampzalig spelen, dan krijg je met een beetje pech wél een doelpunt of twee om de oren. Ondanks de kansen, met name in de eerste helft, was het spel niet om naar huis te schrijven.

 

+1/-3

Er is kennelijk een oefenwedstrijd gespeeld en gewonnen (4-1) tegen Vitesse. Helaas ging Ramaj daar net zo in de fout als Pasveer een aantal keer gisteren, waardoor het doelpunt van Vitesse ontstaan is. Dat nonchalante gedrag moet er echt uit, anders is het passeren van hem nog uit te leggen ook.

Vd Boomen 2 goals, hopelijk trekt dat Lille over de streep om hem alsnog aan te trekken. Rijkhoff en Traoré ook trefzeker, goed voor het vertrouwen.

 

+2/-0

Ik heb wel moeten lachen om die samenvatting tegen Vitesse, leek wel seniorenvoetbal dat tempo en de wendbaarheid van iedereen. Geen idee of dat een vertekend beeld was, heb de hele pot niet gezien natuurlijk.

 

+3/-0

Er is nog een hoop te doen, dat is duidelijk. Dat felle pressen van de voorbereiding was er nu een pak minder. Ook kregen ze door de speelwijze van de tegenstander wat minder de buitenspelers 1 op 1. Wat ik heel erg miste in deze wedstrijd waren spelers van echte kwaliteit die tussen de linies bereikt kunnen worden. Je speelt in afwezigheid van een goede aanvallende middenvelder toch een beetje met een geïmproviseerd middenveld. Fitz-Jim en Taylor zijn aanvallend niet goed genoeg. Jammer ook dat Rasmussen op rechts mocht starten. Hij groeide na een dramatisch begin weliswaar redelijk in de wedstrijd (en knapte verrassend veel vuil werk op), maar Godts had me toch wat logischer geleken.

In het tweede kwart speel je op een gegeven moment best goed en had je wel een keer of twee mogen scoren. Als die eerste goal maar niet valt dan gaat het de rest van de wedstrijd ook moeizamer. Nu liep het voor geen meter na rust. De ploeg leek zijn energie kwijt, en wat ook niet hielp was dat die scheids ineens raar tegen Ajax ging fluiten en het tempo eruit haalde. Gelukkig kopte Van den Boomen de bal er uiteindelijk nog heel mooi in.

Berghuis viel trouwens heel matig in. Het enige dat hij echt kan is passes geven. Je raakte echt de controle een beetje kwijt nadat hij erin kwam. Hij is simpelweg geen pure middenvelder, en al helemaal niet voor dit systeem vrees ik. Ik zie niet hoe Farioli dat kan laten werken, al helemaal niet met de niet al te rappe Henderson als verdedigende middenvelder. Die vond ik overigens weer heel solide in zijn passing, en misschien wel de man van de wedstrijd. Sutalo en Hato waren ook goed. Forbs en Rensch niet onaardig.

open/sluit de onderstaande quote:

RodyTur10 schreef op 26 juli 2024 om 00:07:

Als er geen vertrouwen is in zowel Wijndal als Sosa. Waardoor we met vier verdedigers spelen zonder aanvallende inbreng. Waarom dan niet gewoon overschakelen naar een systeem met 3 verdedigers, 4 middenvelders (in een ruit) en 3 aanvallers? Middenvelders hebben we genoeg en dan kun je Gaaei laten concurreren voor de positie van rechtsbuiten die zwak bezet is.

Bovendien heb je dan met je "4" en je "10" automatisch verbindingsspelers met zowel de verdediging als de aanval. In een 4-3-3 met buitenspelers die echt op de flank blijven loopt de spits het risico geïsoleerd te komen te staan en wanneer een "lopende middenvelder" dat probeert op te vullen dan heb je kans dat je met twee overgebleven halfspelers overlopen wordt.



Geen trainer gaat met drie verdedigers spelen tegen een ploeg die 4-2-3-1 speelt. Farioli speelt met inverted backs, die volgens mij veel voorin te vinden waren en actief meededen in het aanvalsspel. Bij de allereerste kans had Hato misschien al kunnen scoren als hij de bal had geraakt. Ook had hij die mooie pass op Fitz-Jim in de zestien, waarna deze Rensch een vrij schot in de zestien had kunnen bieden, maar hij maakte de verkeerde keuze door Taylor aan te spelen.

De isolatie van de spits is wel enigszins een probleem denk ik ja, in elk geval als je de weinig mobiele Akpom daar hebt staan. Ik vind hem ook alleen een waardevol aanspeelpunt dichtbij het doel. Iemand als Brobbey of zelfs Bergwijn is daar in meer wedstrijden bruikbaar.

 

+2/-1

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Voorronde Europa League 2024/25] Ajax - Vojvodina