Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Voorbereiding 2024/2025] Oefenwedstrijden

Deze normale topic is open en bestaat uit 4 pagina's: 1 2 3 4

05-07-2024 Ajax - PEC Zwolle 0-1 (0-1)

'20 Fontana 0-1

OPSTELLING AJAX (bron: VI.nl)

Opstelling Ajax: Ramaj; Rensch, Medic, Janse, Hato; Henderson, Van den Boomen, Taylor; Forbs, Akpom, Godts.

Opstelling Ajax na een uur: Pasveer, Gaaei, Gooijer, Baas, Wijndal; Mannsverk, Hlynsson, Tahirovic; Rasmussen, Rijkhoff, Fitz-Jim.

OPSTELLING PEC ZWOLLE

Opstelling PEC Zwolle eerste helft: Vermeer, Lutonda, El Azzouzi, Huiberts, Fontana, De Rooij, Reijnders, Reiziger, Van der Haar, Gijselhart, El Allachi.

Opstelling PEC Zwolle tweede helft: Schendelaar, El Azzouzi, Vellios, García Mac Nulty, Bobson, Velanas, Kroeze, Fichtinger, Ruward, Bos, Oukhattou.

Dit bericht is gewijzigd op 5 juli 2024, 18:01:01.

 

+1/-0

Toch best een positief gevoel aan de wedstrijd overgehouden, ondanks het resultaat. Dat is in deze fase ook lang niet zo belangrijk als de ontwikkeling van het spel en de spelers topfit krijgen. Wat dat betreft zag het er al heel behoorlijk uit. Opbouwend en qua organisatie stak het goed in elkaar. Er werden een hoop kansen gecreëerd, en op een fase na de tegengoal na waarin PEC ineens twee of drie keer gevaarlijk is had je volledig controle over de wedstrijd. Er werd ook effectief druk gezet steeds.

Voorin ontbraken alleen het overzicht en de onderlinge afstemming, anders had het ook zomaar een dikke overwinning kunnen zijn. Ik kan me voorstellen dat daar na twee weken nog niet super intensief op is getraind. Je mist daarnaast ook nog steeds een echte aanvallende middenvelder. De buitenspelers kwamen lekker veel 1 op 1 in dit systeem. Op een wat minder zwaar en verregend veld was het misschien nog wat makkelijker geweest om snelheid en diepte te maken. Jammer dat Vos en Van Axel Dongen er niet bij waren.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 05 juli 2024 om 21:18:

Je mist daarnaast ook nog steeds een echte aanvallende middenvelder.



Waarom zou je een echte aanvallende middenvelder halen als ook Farioli liever met een loper als balletjesafwachter diep op 10 speelt? (1e helft Taylor en 2e Hlynsson).

Schijnt dat zowel Berghuis als Ünüvar lichte blessure hebben anders was ik wel benieuwd geweest of we dan ook zonder creatieve 10 zouden spelen. Gezien het gebrek aan creativiteit bij Nice vrees ik het ergste.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Mike1976 schreef op 05 juli 2024 om 22:12:

Waarom zou je een echte aanvallende middenvelder halen als ook Farioli liever met een loper als balletjesafwachter diep op 10 speelt? (1e helft Taylor en 2e Hlynsson).

Schijnt dat zowel Berghuis als Ünüvar lichte blessure hebben anders was ik wel benieuwd geweest of we dan ook zonder creatieve 10 zouden spelen. Gezien het gebrek aan creativiteit bij Nice vrees ik het ergste.



Beetje jammer om een loper een balletjesafwachter te noemen. Het is ook gewoon belangrijk om een creatieve speler te hebben. In de eerste helft was er een aanval waarbij Taylor uiteindelijk de bal strak voorgaf en Vermeer kon onderscheppen. Een echte spelmaker legt die bal gewoon beheerst over de keeper heen bij de tweede paal, waar twee spelers zo binnen hadden kunnen werken.

Kansen creëren leek bij Nice niet zozeer het probleem. Wat betreft gecreëerde grote kansen waren ze de vijfde ploeg van de competitie vorig seizoen. Alleen lag de kwaliteit van hun spelersgroep niet echt bij de aanvallers volgens mij. Bij Ajax mag je dit seizoen in de competitie toch wel echt aanvallend voetbal verwachten. Ik vond het vanmiddag ook heel typisch Ajaxvoetbal eigenlijk: voetballen van achteruit, punt naar achter op het middenveld, hoge druk, buitenspelers die het spel breed houden.

 

+3/-0

Goed om die contouren onder Farioli al een beetje te zien. En eigenlijk tegelijk een trieste constatering hoe het voetbal onder Schip eruit zag. Na Bosz en vooral Ten Hag, die een broodnodige modernere opvatting van het spelletje meebrachten, gingen we afgelopen seizoen twintig jaar terug in de tijd.

Laten we trouwens alsjeblieft stoppen met de verheven term “Ajaxvoetbal”. Dat is een term uit een tijd waarin ‘we’ trendsetters waren. Tig ploegen voetballen al op de manier zoals hierboven beschreven.

Verder veranderen sommige dingen maar nooit: het slapjanussengedrag van Rensch. Die voetbalt na 100+ wedstrijden voor Ajax nog steeds met Pampers om.

 

+3/-0

Persoonlijk boeit een etiket als Ajaxvoetbal me niet zo. Ik benoemde het maar om aan te geven dat een hoop van de spelprincipes waar Ajax voor staat gewoon terugkwamen vandaag, want sommige supporters lijken te vrezen dat er onder Faroli verdedigend of radicaal anders gevoetbald zal worden, en daar is vooralsnog dus geen sprake van. Vond het goed om te zien hoe hij voortdurend bezig was om de spelers aan te moedigen om van achteruit op te bouwen en druk te zetten als dat kon. Het enige dat we nog niet hebben gezien zijn de echte versnellingen in het spel.

 

+2/-0

Ik word eigenlijk heel erg blij van het spel van Ajax tegen Zwolle. Uitslag boeit me niet, er zat ook echt een deksel op het doel. Als je deze pot met hetzelfde spelbeeld nog 10 keer speelt, wordt het 10 keer 5-0.

Voetballend van achteruit moet het nog beter, maar je mist je centrale duo waardoor je met Medic en een jeugdspeler staat te ballen. Het middenveld staat ook echt nog niet zo lekker. Maar ik vind ze erg agressief spelen (in de goede zin van dat woord) en zie ook spelvreugde die ik een jaar of 2 niet gezien heb.

Godts viel me in positieve zin op. Zeer beweeglijk met effectieve acties. Creëerde veel gevaar en verdiende een goal.

Ik wil ook echt eens een lans breken voor Fitz-Jim. Die vond ik vorig seizoen in de eindfase in Jong Ajax al goed overkomen, en als ik 'm nu zie invallen op een positie die niet de zijne is, dan solliciteert hij voor mij al bijna naar een basisplaats. Zó gedreven, telkens op de goede plek, het spel versnellend. Hij komt ook niet meer over als een fragiel jeugdspelertje, maar als een volwassen speler met drive en tempo in zijn spel. Ja, ook hij maakt de kansen niet af, maar hij komt wel 2, 3 keer in scoringskans en dat dwingt hij zelf af.

Ik zou als ik Farioli was serieus Fitz-Jim overwegen als basisspeler op het middenveld. Minimaal om dat tijdens de voorbereiding uitgebreid te testen. We moeten op het middenveld voetballend vermogen gaan toevoegen en dat vind ik hem ontegenzeggelijk brengen. Ik zou hem weleens samen met Vos en Mannsverk willen zien (zolang er nog geen nieuwe AM is). Kan een goed voetballend middenveld zijn.

Erg benieuwd naar de volgende oefenwedstrijd. We hebben echt wel leuke talenten aan boord. Krijg er ook steeds meer vertrouwen in dat Farioli de boel wel aan het voetballen krijgt. De eerste tekenen zijn bemoedigend.

 

+6/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 06 juli 2024 om 11:15:

Ik word eigenlijk heel erg blij van het spel van Ajax tegen Zwolle. Uitslag boeit me niet, er zat ook echt een deksel op het doel. Als je deze pot met hetzelfde spelbeeld nog 10 keer speelt, wordt het 10 keer 5-0.


Helemaal eens. Het proces is leidend en (nog) niet het resultaat. Kortom ik ben ook wel redelijk positief gestemd.

Maak me alleen wel zorgen over de financiële gezondheid. Er moet een forse stap terug worden gedaan, want als we moeten lenen om de salarissen te kunnen betalen is het vroeg of laat einde verhaal. Ook hoe sommige mensen nu al enkel naar het scorebord kijken en daar hun oordeel op baseren, vind ik zorgelijk.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Camus schreef op 06 juli 2024 om 12:31:

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 06 juli 2024 om 11:15:

Ik word eigenlijk heel erg blij van het spel van Ajax tegen Zwolle. Uitslag boeit me niet, er zat ook echt een deksel op het doel. Als je deze pot met hetzelfde spelbeeld nog 10 keer speelt, wordt het 10 keer 5-0.


Helemaal eens. Het proces is leidend en (nog) niet het resultaat. Kortom ik ben ook wel redelijk positief gestemd.

Maak me alleen wel zorgen over de financiële gezondheid. Er moet een forse stap terug worden gedaan, want als we moeten lenen om de salarissen te kunnen betalen is het vroeg of laat einde verhaal. Ook hoe sommige mensen nu al enkel naar het scorebord kijken en daar hun oordeel op baseren, vind ik zorgelijk.


Zolang Farioli dat maar niet doet, komt het wel in orde. Ik heb de indruk dat hij goed weet waar hij mee bezig is. Dat straalden de spelers ook echt uit. Ik zag er weinig verzaken. De drive bij bijvoorbeeld Gaaei en Hato viel me op, in positieve zin.

Wat betreft die salarissen: als je spelers als Fitz-Jim, Godts en Forbs zo bezig ziet, kunnen we prima zonder grootverdieners Berghuis, Bergwijn en Van den Boomen. Ik hoop dat ze het gewoon simpel houden en de duurste spelers eruit bonjouren.

Vertrouw op Farioli dat hij met een jonge, gretige, talentvolle groep aan iets moois kan gaan bouwen. De oude, overbetaalde meute moet wijken.

 

+3/-0

Ik vond het voetballend van achteruit heel behoorlijk eigenlijk. Ze hadden weinig moeite om zich er doorheen te voetballen. Het probleem lag volledig voorin bij de eindpass en afronding. Wat me wel opviel was dat Zwolle niet in staat was om gevaarlijk ingeleverde passes af te straffen. Op tv kan je helaas niet het hele veld goed overzien, maar de ploeg leek altijd vrij snel weer goed te staan in dat soort situaties. Afgelopen seizoen leidde zoiets vaak tot tegengoals. Al zou het ook zo kunnen zijn dat het zware veld hier in ons voordeel werkte.

Wat de financiële situatie betreft is het zo dat het allemaal samenhangt met de sportieve prestaties en het grillige beleid van de laatste jaren. Als je geen CL haalt en spelers die veel geld kunnen opleveren voortijdig verkoopt dan mis je dat latere moment om te cashen ook. In een normale situatie heb je iedere 1 of 2 seizoenen wat grote uitgaande transfers. Daarom zou het ook zo slecht zijn om nu weer voortijdig afscheid van allerlei spelers te nemen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 06 juli 2024 om 12:45:

Wat betreft die salarissen: als je spelers als Fitz-Jim, Godts en Forbs zo bezig ziet, kunnen we prima zonder grootverdieners Berghuis, Bergwijn en Van den Boomen. Ik hoop dat ze het gewoon simpel houden en de duurste spelers eruit bonjouren.



Van den Boomen is een grootverdiener, maar spelers als Henderson, Berghuis en Bergwijn verdienen wel twee keer zoveel, dus wat betreft vind ik de vergelijking niet helemaal eerlijk. Daarnaast heeft Van den Boomen als Mislintat-aankoop als het goed is een flexibel contract waar Bergwijn, Berghuis en wellicht ook Henderson dat niet hebben.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 05 juli 2024 om 22:30:

open/sluit de onderstaande quote:

Mike1976 schreef op 05 juli 2024 om 22:12:

Waarom zou je een echte aanvallende middenvelder halen als ook Farioli liever met een loper als balletjesafwachter diep op 10 speelt? (1e helft Taylor en 2e Hlynsson).

Schijnt dat zowel Berghuis als Ünüvar lichte blessure hebben anders was ik wel benieuwd geweest of we dan ook zonder creatieve 10 zouden spelen. Gezien het gebrek aan creativiteit bij Nice vrees ik het ergste.



Beetje jammer om een loper een balletjesafwachter te noemen.


Een loper hoeft geen balletjesafwachter te zijn, maar de manier waarop Ajax nummer 10s als vd Beek en Klaassen gebruikt, zo diep dat ze in feite als tweede centrumspits fungeren en de nummer 10 van Ajax die seizoenen lang vrijwel elke wedstrijd de minste balcontacten van alle veldspelers heeft(!) dan gebruik je wat één van de belangrijkste posities binnen het Ahax-spel behoort te zijn gewoon als ordinaire balletjesafwachter.

Als trainers en TDs deze speelwijze slechts als noodgreep gebruikten zouden ze hierop gehandeld hebben. In plaats daarvan gaat dit al seizoenen lang hetzelfde, het gaat volguns hun plan. Nu ook weer afgelopen jaar met Hlynsson die in niets een creatieve 10 is.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Mike1976 schreef op 06 juli 2024 om 13:15:

Een loper hoeft geen balletjesafwachter te zijn, maar de manier waarop Ajax nummer 10s als vd Beek en Klaassen gebruikt, zo diep dat ze in feite als tweede centrumspits fungeren en de nummer 10 van Ajax die seizoenen lang vrijwel elke wedstrijd de minste balcontacten van alle veldspelers heeft(!) dan gebruik je wat één van de belangrijkste posities binnen het Ahax-spel behoort te zijn gewoon als ordinaire balletjesafwachter.

Als trainers en TDs deze speelwijze slechts als noodgreep gebruikten zouden ze hierop gehandeld hebben. In plaats daarvan gaat dit al seizoenen lang hetzelfde, het gaat volguns hun plan. Nu ook weer afgelopen jaar met Hlynsson die in niets een creatieve 10 is.



Dat vind ik wel wat zwart-wit geredeneerd. Als je aanvallend en in het centrum speelt dan heb je vaak nu eenmaal niet zoveel balcontacten dan andere spelers in een aanvallend team dat veelal op de helft van de tegenstander speelt. Het gaat om de kwaliteit van de balcontacten en ook meer dan balbezit alleen.

Hlynsson is geen spelverdeler, maar ik vind hem ook weer geen speler zonder creativiteit. Gister zag je hem ook een paar mooie passes versturen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 06 juli 2024 om 13:09:

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 06 juli 2024 om 12:45:

Wat betreft die salarissen: als je spelers als Fitz-Jim, Godts en Forbs zo bezig ziet, kunnen we prima zonder grootverdieners Berghuis, Bergwijn en Van den Boomen. Ik hoop dat ze het gewoon simpel houden en de duurste spelers eruit bonjouren.



Van den Boomen is een grootverdiener, maar spelers als Henderson, Berghuis en Bergwijn verdienen wel twee keer zoveel, dus wat betreft vind ik de vergelijking niet helemaal eerlijk. Daarnaast heeft Van den Boomen als Mislintat-aankoop als het goed is een flexibel contract waar Bergwijn, Berghuis en wellicht ook Henderson dat niet hebben.


Wat is een flexibel contract?

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 06 juli 2024 om 13:44:

Wat is een flexibel contract?



In dit geval gaat het om spelers die minder salaris ontvangen als er geen Champions League wordt gespeeld. Hopelijk hebben ze dat beleid voortgezet sinds Mislintat is vertrokken.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 06 juli 2024 om 15:36:

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 06 juli 2024 om 13:44:

Wat is een flexibel contract?



In dit geval gaat het om spelers die minder salaris ontvangen als er geen Champions League wordt gespeeld. Hopelijk hebben ze dat beleid voortgezet sinds Mislintat is vertrokken.


Het zou mooi zijn als men zo slim is geweest, ja. Ik lees er eigenlijk nooit iets over, dus ik heb geen idee.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 06 juli 2024 om 12:45:

open/sluit de onderstaande quote:

Camus schreef op 06 juli 2024 om 12:31:

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 06 juli 2024 om 11:15:

Ik word eigenlijk heel erg blij van het spel van Ajax tegen Zwolle. Uitslag boeit me niet, er zat ook echt een deksel op het doel. Als je deze pot met hetzelfde spelbeeld nog 10 keer speelt, wordt het 10 keer 5-0.


Helemaal eens. Het proces is leidend en (nog) niet het resultaat. Kortom ik ben ook wel redelijk positief gestemd.

Maak me alleen wel zorgen over de financiële gezondheid. Er moet een forse stap terug worden gedaan, want als we moeten lenen om de salarissen te kunnen betalen is het vroeg of laat einde verhaal. Ook hoe sommige mensen nu al enkel naar het scorebord kijken en daar hun oordeel op baseren, vind ik zorgelijk.


Zolang Farioli dat maar niet doet, komt het wel in orde. Ik heb de indruk dat hij goed weet waar hij mee bezig is. Dat straalden de spelers ook echt uit. Ik zag er weinig verzaken. De drive bij bijvoorbeeld Gaaei en Hato viel me op, in positieve zin.

Wat betreft die salarissen: als je spelers als Fitz-Jim, Godts en Forbs zo bezig ziet, kunnen we prima zonder grootverdieners Berghuis, Bergwijn en Van den Boomen. Ik hoop dat ze het gewoon simpel houden en de duurste spelers eruit bonjouren.

Vertrouw op Farioli dat hij met een jonge, gretige, talentvolle groep aan iets moois kan gaan bouwen. De oude, overbetaalde meute moet wijken.


Ik ben het eens met deze visie. Als je afscheid neemt van Henderson, Bergwijn, Van den Boomen, Rulli, Berghuis, maar ook iemand als Medic, dan verlager je het salarishuishouden enorm én pakt wat transfergeld daarbij.

Spelers als Forbs, Tahirovic, Hlynsson, Fitz-Jim, Godts, Sutalo, Kaplan, Ramaj, Mannsverk, Hato, Gooijer, Vos, Gaaei en natuurlijk Brobbey, zullen alleen maar beter worden en in de toekomst meer waard zijn. Rensch alleen als hij zijn contract verlengt en Taylor is ook nog vrij jong.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 6 juli 2024, 16:07:08.

 

+2/-0

Dat zag er weer verzorgd uit. Al hadden ze in de eerste helft wel heel veel moeite om zich door het middenveld heen te voetballen en daar de tweede ballen te winnen. Maar je hebt niet al te veel weggegeven en je kan in elk geval tegen tegenstanders van dit niveau zien dat het lastig is om dit Ajax helemaal terug te dringen. De pressing was ook weer naar behoren. Na rust verliep het spel veel makkelijker en kon je ook goed zien dat de middenvelders eerder uit zichzelf bijsloten om druk te zetten in vergelijking met de vorige wedstrijd.

Wat me ook erg tevreden stemde was dat aanvallen vaak snel werden uitgespeeld als dat kon. Die goal dertig seconden in de tweede helft was daar een goed voorbeeld van. Vorig seizoen was het vaak een enorme ergernis van me dat de spelers dan veel te veel liepen te breien en in countersituaties vaak maar wat deden. Ook bij die derde goal deden ze dat prima.

 

+3/-0

Geweldige eerste zestig minuten. Na al die wissels was het minder. Tahirovic er gelijk weer af; waarom?

Fitz-Jim is geweldig. Zogenaamd op 10, maar speelt vooral vlak voor de verdediging, net als Pirlo. Zo heb ik hem altijd al genoemd.

Godts en Forbs zijn goede linksbuitens. Forbs liet dat vandaag zien. Waarom Forbs verkopen? Je kunt veel meer besparen door Bergwijn te verkopen met zijn gigantische salaris.

Hetzelfde geldt voor Henderson. Zonde! We hadden al Tahirovic. Geef zo'n jongen toch het vertrouwen. Overigens denkt Branco dat hij tegen aan basisplaats aanhikt. En de Telegraaf zegt nu dat hij weg mag na eerder gezegd te hebben dat hij als enige mocht blijven samen met Ramaj en Mannsverk. Ze spreken zichzelf enorm tegen daarzo. Ramaj is de enige wie consistent mag blijven volgens de media van de Mislintat-aankopen.

Medic vond ik vandaag ook er weer slecht uit zien. Iedere JA-verdediger vind ik beter bij wijze van spreken. Sowieso goed om Janse veel te zien! En weer Baas centraal achterin.

Als je o.a. Bergwijn, Henderson, Rulli, Van den Boomen, Berghuis en Medic verkoopt, bespaar je al veel salaris. Alleen voor Berghuis heb je vervanging nodig.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 9 juli 2024, 21:02:55.

 

+4/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 09 juli 2024 om 20:53:

Geweldige eerste zestig minuten. Na al die wissels was het minder. Tahirovic er gelijk weer af; waarom?

Fitz-Jim is geweldig. Zogenaamd op 10, maar speelt vooral vlak voor de verdediging, net als Pirlo. Zo heb ik hem altijd al genoemd.

Godts en Forbs zijn goede linksbuitens. Forbs liet dat vandaag zien. Waarom Forbs verkopen? Je kunt veel meer besparen door Bergwijn te verkopen met zijn gigantische salaris.

Hetzelfde geldt voor Henderson. Zonde! We hadden al Tahirovic. Geef zo'n jongen toch het vertrouwen. Overigens denkt Branco dat hij tegen aan basisplaats aanhikt. En de Telegraaf zegt nu dat hij weg mag na eerder gezegd te hebben dat hij als enige mocht blijven samen met Ramaj en Mannsverk. Ze spreken zichzelf enorm tegen daarzo. Ramaj is de enige wie consistent mag blijven volgens de media van de Mislintat-aankopen.

Medic vond ik vandaag ook er weer slecht uit zien. Iedere JA-verdediger vind ik beter bij wijze van spreken. Sowieso goed om Janse veel te zien! En weer Baas centraal achterin.

Als je o.a. Bergwijn, Henderson, Rulli, Van den Boomen, Berghuis en Medic verkoopt, bespaar je al veel salaris. Alleen voor Berghuis heb je vervanging nodig.


De ontwikkeling van Fitz-Jim vind ik weergaloos om te zien. Wat mij betreft krijgt die, als hij zo doorgaat, een serieuze serie basisplaatsen bij de start van het seizoen. Ik zou hem op 8 gebruiken. Kun je Taylor lekker verkopen.

 

+2/-1

Deze normale topic is open en bestaat uit 4 pagina's: 1 2 3 4

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Voorbereiding 2024/2025] Oefenwedstrijden