Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie 2023/2024] Feyenoord - Ajax

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

6-0 en de 70 minuten zijn nog niet eens bereikt. Ik zeg maar niks meer. Tijd zat voor 4 extra goals.

 

+2/-1

Volgens Teletekst staat het inmiddels 6-0. Gelukkig ben ik bij 2-0 afgehaakt. En maar blijven volhouden dat het vooral aan de technische staf ligt, en dat de selectie helemaal niet zo slecht is. We kijken naar een soort Jong-Ajax, zelfs in de KKD zou dit elftal niet overtuigen. In twee jaar tijd 200 miljoen weggegooid aan vooral rotzooi. Ik kan het nog steeds niet geloven hoe snel het niveau gekelderd is. Dit is ongekend.

 

+4/-1

Gelukkig is de wedstrijd dan eindelijk afgelopen. We mogen blij zijn dat het bij 6-0 is gebleven.

Nog 5 kutwedstrijden te gaan en daarna waarschijnlijk nog een paar voor die schijt play-offs...

 

+2/-1

Inmiddels 55 goals tegen. Met nog 5 wedstrijden te gaan, kan de 60 nog makkelijk gehaald worden. Gadverdamme, wat een dramatische kutselectie en technische staf.

 

+3/-0

Die 5-4-1 formatie obsessie van Schip is ronduit beschamend. Wat er in zijn hoofd omgaat; dat weet ik niet.

 

+3/-1

ik pleit voor de laatste wedstrijden alsnog voor witte zakdoekjes. En niet alleen voor t Schip, maar voor de hele RVC en selectie erbij.

 

+3/-2

Vraag me af wie hier minnetjes zit te geven. Het is toch dieptriest hoe het bij Ajax gaat momenteel?

 

+5/-1

open/sluit de onderstaande quote:

3xA schreef op 07 april 2024 om 16:51:

Vraag me af wie hier minnetjes zit te geven. Het is toch dieptriest hoe het bij Ajax gaat momenteel?


Dat zijn de mensen die weigeren toe te geven dat Ajax helemaal naar de klote gaat. Mensen die vooral bezig zijn met het verdedigen van Mislintat, V/d Praag en hun vriendjes.

 

+2/-0

Sportief slecht, organisatorisch slecht, beleidsmatig slecht, technisch slecht. Op alle vlakken binnen Ajax loopt het slecht. Dit is niet binnen een paar seizoenen opgelost (als het al opgelost kan worden).

Ik vraag me af wie van deze selectie eigenlijk goed genoeg zou zijn om Feyenoord of PSV moeilijk te maken. We staan 30 punten achter op PSV.....

Een geel nieuwe selectie is nodig. Dit gaat echt jaren duren, ik verwacht niet dat wij voor 2030 nog enige kans maken om kampioen te worden.

 

+5/-0

Opmerkelijk om te lezen dat het niet vooral aan de coach ligt. Wedstrijden als deze en het tweeluik tegen Bodo/Glimt zouden een eye-opener moeten zijn. Feyenoord deed alles op een hoog tempo en met maximale intensiteit, simpelweg doordat ze precies weten wat ze moeten doen. Het meest duidelijke was dat bij de eerste twee tegengoals. Na dit soort balveroveringen volgt er bij Feyenoord altijd direct diepte en een verticale pass, waar het aanvallen van dit soort ruimtes bij Ajax altijd een eeuwigheid duurt. Je bent amper op de helft van Feyenoord geweest, maar aan het begin en einde van de eerste helft waren er wel degelijk dat soort situaties waarbij je met directer spel een serieuze kans had kunnen creëren.

Daarnaast klopte er organisatorisch ook helemaal niets van, zowel niet verdedigend als in de opbouw. Waarom zie je de gehele eerste helft niemand rugdekking geven? De manier van spelen van de tegenstander mag geen verrassing zijn. Waarom bouw je het grootste gedeelte van de eerste helft via de voetballend beperkte Gaaei op? Waarom doe je een onervaren speler die niet balvast is onder druk en niet kan verdedigen überhaupt deze wedstrijd aan als je ook gewoon voor betere verdedigers als Sutalo en Gooijer kan kiezen? Er was zelfs een periode dat Mannsverk nog even op rechtsback leek te spelen, terwijl intussen Van den Boomen op zes onder druk op mocht bouwen. Daar kwam nog een directe tegengoal uit. Hlynsson mocht op rechts weer de kansloze missie aangaan om veel sterkere en snellere spelers er proberen uit te lopen.

Natuurlijk geven Kaplan en Hato (die er ook bij de derde en zesde goal slecht uitzag) direct goals weg met een mislukte poging om in te dribbelen (ik dacht dat Sutalo alleen onrust bracht?), maar dit soort fouten zijn het gevolg van een veel dieper probleem waar de trainer voor verantwoordelijk is. Spelers gaan dit soort acties maken als er niemand aanspeelbaar is. Onder Slot weten spelers hoe ze op moeten bouwen en wanneer er tempo gemaakt dient te worden. Ze hoeven er niet eens meer over na te denken wanneer en hoe ze druk zetten. Als zo veel spelers op rij niet het gewenste niveau halen dan kan het natuurlijk nooit meer zo zijn dat allemaal alleen maar aan die spelers ligt. Voetbal is zo veel meer dan spelers opstellen die goed genoeg zijn.

 

+3/-1

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 07 april 2024 om 17:36:

Opmerkelijk om te lezen dat het niet vooral aan de coach ligt. Wedstrijden als deze en het tweeluik tegen Bodo/Glimt zouden een eye-opener moeten zijn. Feyenoord deed alles op een hoog tempo en met maximale intensiteit, simpelweg doordat ze precies weten wat ze moeten doen. Het meest duidelijke was dat bij de eerste twee tegengoals. Na dit soort balveroveringen volgt er bij Feyenoord altijd direct diepte en een verticale pass, waar het aanvallen van dit soort ruimtes bij Ajax altijd een eeuwigheid duurt. Je bent amper op de helft van Feyenoord geweest, maar aan het begin en einde van de eerste helft waren er wel degelijk dat soort situaties waarbij je met directer spel een serieuze kans had kunnen creëren.

Daarnaast klopte er organisatorisch ook helemaal niets van, zowel niet verdedigend als in de opbouw. Waarom zie je de gehele eerste helft niemand rugdekking geven? De manier van spelen van de tegenstander mag geen verrassing zijn. Waarom bouw je het grootste gedeelte van de eerste helft via de voetballend beperkte Gaaei op? Waarom doe je een onervaren speler die niet balvast is onder druk en niet kan verdedigen überhaupt deze wedstrijd aan als je ook gewoon voor betere verdedigers als Sutalo en Gooijer kan kiezen? Er was zelfs een periode dat Mannsverk nog even op rechtsback leek te spelen, terwijl intussen Van den Boomen op zes onder druk op mocht bouwen. Daar kwam nog een directe tegengoal uit. Hlynsson mocht op rechts weer de kansloze missie aangaan om veel sterkere en snellere spelers er proberen uit te lopen.

Natuurlijk geven Kaplan en Hato (die er ook bij de derde en zesde goal slecht uitzag) direct goals weg met een mislukte poging om in te dribbelen (ik dacht dat Sutalo alleen onrust bracht?), maar dit soort fouten zijn het gevolg van een veel dieper probleem waar de trainer voor verantwoordelijk is. Spelers gaan dit soort acties maken als er niemand aanspeelbaar is. Onder Slot weten spelers hoe ze op moeten bouwen en wanneer er tempo gemaakt dient te worden. Ze hoeven er niet eens meer over na te denken wanneer en hoe ze druk zetten. Als zo veel spelers op rij niet het gewenste niveau halen dan kan het natuurlijk nooit meer zo zijn dat allemaal alleen maar aan die spelers ligt. Voetbal is zo veel meer dan spelers opstellen die goed genoeg zijn.



Je kunt een heel betoog houden over dat het eigenlijk niet aan de spelers ligt, maar dat het voornamelijk aan de coach ligt.

Maar een speler die zelfs zonder opdrachten het veld in wordt gestuurd kan op z'n minst inzet tonen. Door het vuur gaan voor je club. Zeker in deze wedstrijd, want dan moet er nog een schepje bovenop.

Ik heb dat niet of nauwelijks gezien. Dat stoort mij nog het meeste.

 

+2/-0

Trainer is verantwoordelijk voor de opstelling, de tactiek en de motivatie van de ploeg. Op al deze fronten heeft de technische staf volledig gefaald.

Van 't Schip is voor mij echt een held maar het was al langer bekend dat hij geen tactisch genie is. Al weken / maandenlang is nu ook duidelijk dat hij de ploeg niet meer gemotiveerd krijgt. Met deze onthutsende nederlaag is de technische staf eigenlijk onhoudbaar geworden (want totaal niet meer geloofwaardig na een 6-0 in De Klassieker). Ik denk dan ook niet dat ze het voor elkaar gaan krijgen nog vijfde te worden of de play-offs te winnen.

Eigenlijk zou je nu moeten ingrijpen en alsnog Dave Vos c.s. het seizoen moeten laten afmaken om nog te proberen Europees voetbal te halen. Dat laatste schijnt ook een must te zijn om niet enorm in de problemen te komen met sponsorcontracten.

Hard ingrijpen lijkt me nu de enige optie om een nog groter fiasco te voorkomen. Maar dan brand je dus wel Van t Schip af en leidt het mogelijk tot enorme beschadiging van Dave Vos.

 

+4/-0

Dat de selectie niet van het niveau van Manchester City is, zal denk ik iedereen wel begrijpen. Dat wil echter niet zeggen dat je zo vernederd hoeft te worden tegen, met alle respect, geen bijzonder Feyenoord. Daar is primair de trainer voor verantwoordelijk. Vandaag kwam hij weer met een onbegrijpelij systeem dat waarschijnlijk zekerheid in moest bouwen, maar dat weer eens het tegenovergestelde effect had. Als je niet goed staat en de organisatie niet klopt, lijkt het van buitenaf al snel alsof de spelers er geen zin in hebben, maar dat is te kort door de bocht. Men wil misschien wel, maar als je verkeerd staat en daarom overal te laat bent, ziet het er anders uit.

Ik zou echt contact leggen met een interim trainer. John mag de klap tegen Twente nog opvangen maar daarna moet iemand anders Europees voetbal veilig stellen wat mij betreft.

 

+4/-0

Ik heb de volledige wedstrijd gezien. Wat ik knap vind, is dat we: geen spits hadden, spelers tekort kwamen op het middenveld waar we niks te zeggen hadden en dat de verdediging een gatenkaas was. Op een kans of twee van Rijkhoff na (waarvan dus één schot op doel), geen schoten op én naast doel. En natuurlijk zie je weer Bergwijn op links bungelen, dus Godts op rechts, na het inbrengen van een spits. Wederom begonnen we met Taylor als linkervleugelverdediger en Bergwijn als spits. Zeker Bergwijn als centrumspits is wederom een grote flop. Waarom moeten deze spelers áltijd spelen? Graag het nieuwe seizoen ingaan zonder Bergwijn en Taylor. We hebben ervaring tekort. Willen we dit tweetal als de gevestigde orde behouden voor de komende jaren? Dat klinkt eng en dus verontrustend.

 

+2/-0

Ik heb vandaag een geweldige klassieker gezien overigens, vdPoel won met 3 minuten voorsprong in Roubaix, een masterclass!

on topic:
Deze nederlaag is beschamend, al kunnen we niet zeggen dat we het niet aan zagen komen. De club is doodziek op elk niveau en dit is daar de uitkomst van. Geen idee hoe het gefixt moet worden nu er geen Johan Cruijff meer is die alle neuzen dezelfde kant op kan laten kijken...

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

tackle schreef op 07 april 2024 om 18:59:

Je kunt een heel betoog houden over dat het eigenlijk niet aan de spelers ligt, maar dat het voornamelijk aan de coach ligt.

Maar een speler die zelfs zonder opdrachten het veld in wordt gestuurd kan op z'n minst inzet tonen. Door het vuur gaan voor je club. Zeker in deze wedstrijd, want dan moet er nog een schepje bovenop.

Ik heb dat niet of nauwelijks gezien. Dat stoort mij nog het meeste.



De spelers hebben altijd wel een aandeel natuurlijk (ik heb nooit beweerd van niet), maar als het een onsamenhangend geheel is en de ene naar de andere speler er slecht uit komt te zien dan lijkt het me duidelijk dat het vooral ook bij de coach gezocht moet worden. Spreken de absurde opstellingen en rare fratsen als steeds veranderende formaties niet voor zich?

Ik vind het te makkelijk om wat te roepen over inzet als een ploeg er zo machteloos uitziet. Geen speler wil zo weggespeeld worden. Er is zo veel meer nodig om goed voetbal te spelen dan inzet alleen. Je moet een duidelijk en logisch speelplan hebben waar de spelers in geloven. De spelers moeten ook vertrouwen in elkaar hebben en in zichzelf. Dat is er allemaal niet op dit moment, en dat is de verantwoordelijkheid van de coach. Het programma was echt in Van 't Schip zijn voordeel om ergens aan te bouwen, en dat heeft hij volkomen nagelaten. Het minste wat hij kan doen is een beetje vertrouwen in zijn spelers uitstralen. Al maanden zie je hem nagelbijtend langs de zijlijn staan.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 07 april 2024 om 21:52:

open/sluit de onderstaande quote:

tackle schreef op 07 april 2024 om 18:59:

Je kunt een heel betoog houden over dat het eigenlijk niet aan de spelers ligt, maar dat het voornamelijk aan de coach ligt.

Maar een speler die zelfs zonder opdrachten het veld in wordt gestuurd kan op z'n minst inzet tonen. Door het vuur gaan voor je club. Zeker in deze wedstrijd, want dan moet er nog een schepje bovenop.

Ik heb dat niet of nauwelijks gezien. Dat stoort mij nog het meeste.



De spelers hebben altijd wel een aandeel natuurlijk (ik heb nooit beweerd van niet), maar als het een onsamenhangend geheel is en de ene naar de andere speler er slecht uit komt te zien dan lijkt het me duidelijk dat het vooral ook bij de coach gezocht moet worden. Spreken de absurde opstellingen en rare fratsen als steeds veranderende formaties niet voor zich?

Ik vind het te makkelijk om wat te roepen over inzet als een ploeg er zo machteloos uitziet. Geen speler wil zo weggespeeld worden. Er is zo veel meer nodig om goed voetbal te spelen dan inzet alleen. Je moet een duidelijk en logisch speelplan hebben waar de spelers in geloven. De spelers moeten ook vertrouwen in elkaar hebben en in zichzelf. Dat is er allemaal niet op dit moment, en dat is de verantwoordelijkheid van de coach. Het programma was echt in Van 't Schip zijn voordeel om ergens aan te bouwen, en dat heeft hij volkomen nagelaten. Het minste wat hij kan doen is een beetje vertrouwen in zijn spelers uitstralen. Al maanden zie je hem nagelbijtend langs de zijlijn staan.



Het is een zichzelf versterkend proces, als je met de zoveelste fantasie-opstelling het veld in gestuurd wordt en niet weet wat je moet doen, waardoor het eigenlijk al vanaf minuut 1 misgaat, zakt de moed je wel in de schoenen. Dat is logisch en zorgt ervoor dat het nog slechter gaat, waardoor je nog minder moraal hebt.

Voor het geval iemand dit interpreteert als dat de spelers goed genoeg zouden zijn: ik zou een groot gedeelte ervan van de hand doen.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 07 april 2024 om 22:07:

Het is een zichzelf versterkend proces, als je met de zoveelste fantasie-opstelling het veld in gestuurd wordt en niet weet wat je moet doen, waardoor het eigenlijk al vanaf minuut 1 misgaat, zakt de moed je wel in de schoenen. Dat is logisch en zorgt ervoor dat het nog slechter gaat, waardoor je nog minder moraal hebt.

Voor het geval iemand dit interpreteert als dat de spelers goed genoeg zouden zijn: ik zou een groot gedeelte ervan van de hand doen.



Daar ben ik het wel mee eens ja. Je kan niet slechts een of twee dingen geïsoleerd aanwijzen.

De verantwoordelijkheid ligt uiteindelijk bij de trainer. Jij noemde Feyenoord niet zo bijzonder, en hoewel ik ze als team nog altijd behoorlijk sterk vind zijn er maar weinig spelers in hun selectie die ik echt bij Ajax zou willen zien. Hartman, Minteh en Stengs misschien, maar dat is het wel zo'n beetje. Zelfs zo'n ervaren prima verdediger als Hancko hoef ik niet zo nodig met al het talent dat we centraal achterin hebben.

Dat ze als team vaak zo goed functioneren mag vooral aan de trainer worden toegeschreven. Die heeft een team gesmeed dat op hoge intensiteit kan spelen. Zo'n Stengs vond ik bijvoorbeeld altijd wel een mooie voetballer, maar een beetje een zacht ei dat nooit helemaal effectief was. Slot heeft hem daadwerkelijk beter gemaakt en goed in het team laten functioneren.

 

+2/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie 2023/2024] Feyenoord - Ajax