Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie 2023/2024] Ajax - NEC

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

Intussen nadert onze concurrent Go Ahead Eagles ons op 2 punten. Top 5 wordt voor Ajax nog een hele klus zo

 

+1/-0

Je moet het maar durven als coach, klagen over een selectie die niet in balans is als je thuis tegen NEC een opstelling in het veld stuurt zonder aanvallende backs en met Banel, een speler die in Jong Ajax nog niet eens uitblinkt. Dan is het ook niet zo raar dat NEC veel meer doelpogingen, kansen en corners kreeg en uiteindelijk terecht een punt wist te pakken.

Het klopt wel dat je op het middenveld een aanvallende speler van niveau mist, maar verder is er niet zo veel reden tot klagen als je in eigen huis tegen de nummer 7 in de Eredivisie speelt. Er zijn drie buitenspelers tegelijk geblesseerd (en eentje nog op de weg terug), dat is pech. Je kan het ook op verschillende manieren invullen zonder twee typische vleugelspelers. Het gaat om waar de spelers in de praktijk uitkomen, niet om hoe het er op papier uitziet. Een goede coach vindt een manier. Het is ook Van 't Schip zijn eigen keuze geweest Mikautadze nooit te laten spelen en te verhuren. Die is echt wel van een heel andere categorie dan Banel en Martha. Forbs ook.

Vond het ook wel raar dat Rijkhoff boven Akpom werd verkozen om in te vallen. Rijkhoff had nog een of twee best aardige momentjes, maar gezien de stand leek Akpom me de logischere keuze, ook al door zijn track record als invaller. Hij is wat sterker en sneller en had nog een balletje kunnen vasthouden of wegkoppen of zo.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 18 februari 2024 om 20:33:

Je moet het maar durven als coach, klagen over een selectie die niet in balans is als je thuis tegen NEC een opstelling in het veld stuurt zonder aanvallende backs en met Banel, een speler die in Jong Ajax nog niet eens uitblinkt. Dan is het ook niet zo raar dat NEC veel meer doelpogingen, kansen en corners kreeg en uiteindelijk terecht een punt wist te pakken.

Het klopt wel dat je op het middenveld een aanvallende speler van niveau mist, maar verder is er niet zo veel reden tot klagen als je in eigen huis tegen de nummer 7 in de Eredivisie speelt. Er zijn drie buitenspelers tegelijk geblesseerd (en eentje nog op de weg terug), dat is pech. Je kan het ook op verschillende manieren invullen zonder twee typische vleugelspelers. Het gaat om waar de spelers in de praktijk uitkomen, niet om hoe het er op papier uitziet. Een goede coach vindt een manier. Het is ook Van 't Schip zijn eigen keuze geweest Mikautadze nooit te laten spelen en te verhuren. Die is echt wel van een heel andere categorie dan Banel en Martha. Forbs ook.

Vond het ook wel raar dat Rijkhoff boven Akpom werd verkozen om in te vallen. Rijkhoff had nog een of twee best aardige momentjes, maar gezien de stand leek Akpom me de logischere keuze, ook al door zijn track record als invaller. Hij is wat sterker en sneller en had nog een balletje kunnen vasthouden of wegkoppen of zo.



Maar Akpom is geen eigen jeugd.

Een andere verklaring kan er simpelweg niet zijn waarom Martha de hele tijd op mag draven, waarom Taylor nog altijd niet de club is uitgetrapt, waarom Banel opeens een basisplaats krijgt en waarom Gooijer opeens speelt. Allemaal spelers die tekort komen voor Ajax, maar omdat ze uit de eigen jeugd komen worden ze opeens heilig verklaard.

Het is in ieder geval overduidelijk dat er al een tijd geen keuzes meer worden gemaakt op basis van sportieve gronden. En dat is nog kwalijker dan het niveau in de wedstrijden zelf.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

DonnyFromTheLittleRiver schreef op 18 februari 2024 om 20:51:

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 18 februari 2024 om 20:33:

Je moet het maar durven als coach, klagen over een selectie die niet in balans is als je thuis tegen NEC een opstelling in het veld stuurt zonder aanvallende backs en met Banel, een speler die in Jong Ajax nog niet eens uitblinkt. Dan is het ook niet zo raar dat NEC veel meer doelpogingen, kansen en corners kreeg en uiteindelijk terecht een punt wist te pakken.

Het klopt wel dat je op het middenveld een aanvallende speler van niveau mist, maar verder is er niet zo veel reden tot klagen als je in eigen huis tegen de nummer 7 in de Eredivisie speelt. Er zijn drie buitenspelers tegelijk geblesseerd (en eentje nog op de weg terug), dat is pech. Je kan het ook op verschillende manieren invullen zonder twee typische vleugelspelers. Het gaat om waar de spelers in de praktijk uitkomen, niet om hoe het er op papier uitziet. Een goede coach vindt een manier. Het is ook Van 't Schip zijn eigen keuze geweest Mikautadze nooit te laten spelen en te verhuren. Die is echt wel van een heel andere categorie dan Banel en Martha. Forbs ook.

Vond het ook wel raar dat Rijkhoff boven Akpom werd verkozen om in te vallen. Rijkhoff had nog een of twee best aardige momentjes, maar gezien de stand leek Akpom me de logischere keuze, ook al door zijn track record als invaller. Hij is wat sterker en sneller en had nog een balletje kunnen vasthouden of wegkoppen of zo.



Maar Akpom is geen eigen jeugd.

Een andere verklaring kan er simpelweg niet zijn waarom Martha de hele tijd op mag draven, waarom Taylor nog altijd niet de club is uitgetrapt, waarom Banel opeens een basisplaats krijgt en waarom Gooijer opeens speelt. Allemaal spelers die tekort komen voor Ajax, maar omdat ze uit de eigen jeugd komen worden ze opeens heilig verklaard.

Het is in ieder geval overduidelijk dat er al een tijd geen keuzes meer worden gemaakt op basis van sportieve gronden. En dat is nog kwalijker dan het niveau in de wedstrijden zelf.



Ik vind het niet zo heel raar dat Taylor veel speelt als Van den Boomen, Vos en Mannsverk nog niet volledig inzetbaar zijn. Zodra die weer helemaal aanhaken zal Taylor aanzienlijk minder gaan spelen verwacht ik. Wat betreft die andere spelers ben ik het wel met je eens. Van Gooijer ben ik nog wel gecharmeerd, maar aanvallend is hij vrij matig.

 

+1/-0

Zowel Sosa (8 miljoen) als Akpom (12 miljoen) vandaag geen minuut gespeeld. Dus blijkbaar heeft Van 't Schip een selectie waarbij ervaren miljoenenaankopen op de bank gehouden kunnen worden. Dus klagen over de selectie is zeer ongepast.

 

+1/-1

open/sluit de onderstaande quote:

RodyTur10 schreef op 18 februari 2024 om 23:18:

Zowel Sosa (8 miljoen) als Akpom (12 miljoen) vandaag geen minuut gespeeld. Dus blijkbaar heeft Van 't Schip een selectie waarbij ervaren miljoenenaankopen op de bank gehouden kunnen worden. Dus klagen over de selectie is zeer ongepast.


Schip maakt te vaak en te veel beslissingen welke tegen ons werkt. Rijkhoff, Banel en andere jeugdspelers speeltijd geven is één ding, maar...

Banel begon; Forbs viel in
Rijkhoff viel in; geen speeltijd voor Akpom.
Hato op linksback, met Sutalo en Rensch centraal en Gooijer rechtsback; geen speeltijd voor Sosa.
Martha viel in; dit zorgde er wel voor dat een aantal spelers op de juiste plek kwamen te staan, maar jeetje wat was Martha slecht!

Banel deed het eigenlijk nog best goed!
En Taylor werd gewisseld!? Vooruitgang? Nah. Wederom hem op 10... Waarom?? Ik geloof dat een voorgaande trainer met deze grap begon, werkt niet, werkte niet, en zal niet werken. Waarom worden slechte ideeën ALTIJD blind overgenomen door de volgende trainer bij Ajax???

Tahirovic naast Henderson zorgt wel voor defensieve zekerheid, tenminste, meer dan met Taylor daar.

Zo typisch Ajax om een voorsprong weer weg te geven en ook typisch NEC om nog een gelijkspel eruit te slepen. Ik dacht dat Schone hem erin zou schieten...bijna...daarna alsnog de 2-2! Jeetje! Eigenlijk weet je dat Ajax gaat gelijkspelen uiteindelijk als maar 1 goal voorstaat.

Hato van LCV naar LA
Sutalo van RCV naar LCV
Rensch van RA (en keertje LA) naar RCV
Gooijer RA

Sosa van LA naar geen speeltijd
Martha kennelijk zowel geen goede LA als RB

Speelt Schip roulette ofzo???

 

+2/-0

Het is vloeken in de kerk, maar ik had denk ik gewoon 352 gespeeld. Hato, Kaplan, Rensch centraal en Sosa en ik denk Gaaei als wingbacks. Henderson en Hlynsson met ofwel Tahirovic ofwel vd Boomen op het middenveld en Brobbey en Akpom in de spits.

Ben heel erg van de Ajax-manier van spelen, maar met deze jongens zit het er gewoon niet in.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 18 februari 2024 om 23:55:

Het is vloeken in de kerk, maar ik had denk ik gewoon 352 gespeeld. Hato, Kaplan, Rensch centraal en Sosa en ik denk Gaaei als wingbacks. Henderson en Hlynsson met ofwel Tahirovic ofwel vd Boomen op het middenveld en Brobbey en Akpom in de spits.

Ben heel erg van de Ajax-manier van spelen, maar met deze jongens zit het er gewoon niet in.


Dit is zo ongeveer wat in de openings post staat!

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 18 februari 2024 om 23:31:

Schip maakt te vaak en te veel beslissingen welke tegen ons werkt. Rijkhoff, Banel en andere jeugdspelers speeltijd geven is één ding, maar...

Banel begon; Forbs viel in
Rijkhoff viel in; geen speeltijd voor Akpom.
Hato op linksback, met Sutalo en Rensch centraal en Gooijer rechtsback; geen speeltijd voor Sosa.
Martha viel in; dit zorgde er wel voor dat een aantal spelers op de juiste plek kwamen te staan, maar jeetje wat was Martha slecht!

Banel deed het eigenlijk nog best goed!
En Taylor werd gewisseld!? Vooruitgang? Nah. Wederom hem op 10... Waarom?? Ik geloof dat een voorgaande trainer met deze grap begon, werkt niet, werkte niet, en zal niet werken. Waarom worden slechte ideeën ALTIJD blind overgenomen door de volgende trainer bij Ajax???

Tahirovic naast Henderson zorgt wel voor defensieve zekerheid, tenminste, meer dan met Taylor daar.

Zo typisch Ajax om een voorsprong weer weg te geven en ook typisch NEC om nog een gelijkspel eruit te slepen. Ik dacht dat Schone hem erin zou schieten...bijna...daarna alsnog de 2-2! Jeetje! Eigenlijk weet je dat Ajax gaat gelijkspelen uiteindelijk als maar 1 goal voorstaat.

Hato van LCV naar LA
Sutalo van RCV naar LCV
Rensch van RA (en keertje LA) naar RCV
Gooijer RA

Sosa van LA naar geen speeltijd
Martha kennelijk zowel geen goede LA als RB

Speelt Schip roulette ofzo???



Op zich heb ik er geen probleem mee dat Rijkhof inviel gisteren, maar de logica is soms compleet zoek. Donderdag mag Akpom meedoen op een positie waar hij volgens mij dit seizoen nog niet gespeeld heeft en moet Hlynson verhuizen naar de linksbuiten. Na 1 helft mag Akpom (ok, fantastisch deed hij het niet, maar ik vind dat er verzachtende omstandigheden zijn) douchen. Vandaag vliegt hij terug op de bank en mag hij zelfs niet meer invallen.

Donderdag zagen we allemaal dat Hato op linksback nu niet geweldig was en mocht Sosa opdraven om Rensch te vervangen. Sosa deed het absoluut niet slecht volgens mij (ook niet tegen PSV), maar vandaag mag hij terug op de bank plaatsnemen en blijft hij daar 90 minuten zitten.

Martha wordt zowel in JA als de hoofdmacht steevast op linksback geposteerd (waar hij niet voldoet) en vandaag mag hij ineens rechtsbuiten spelen.

Gooijer speelde donderdag ook geen al te beste partij, maar die mag dan wel blijven staan en gaan we de rest van de verdediging helemaal omgooien. Ik zou altijd opteren voor Rensch rechtsback, Gooijer stand-in, Sutalo en Hato centraal in de verdediging en linksback Sosa bij gebrek aan beter. Als je weet dat Sosa soms wat nonchalant is, kan je dat op een andere manier proberen oplossen, afhankelijk van hoe de tegenstander speelt.

Zit er iets in het water van de Arena waardoor coaches de tactiek "throw spaghetti against a wall and see what sticks" gaan toepassen? Wat voor signaal geef je eigenlijk af naar je spelersgroep als je continu loopt te schipperen (no pun intended) met je opstelling en elke wedstrijd iets anders uitprobeert. Op de persconferentie kondigt hij "rigoureuze maatregelen" aan. Wat mag dat wel wezen dan? Andere opstellingen willen ze niet proberen, "want ze geloven nog altijd in hun visie". Kijk eens naar de uitslagen van de afgelopen weken, misschien schort er iets aan de visie.

Echt om gek van te worden.

 

+1/-0

Met al die (positie)-wisselingen, onlogica, publieke kritiek op de spelersgroep en vermeende voorkeur voor eigen jeugdspelers lijkt Van 't Schip dezelfde fouten te maken zoals Steijn en Schreuder dat hij zijn spelers verliest. Ik kan mij voorstellen dat Akpom, Sosa en Gaaei gisteren toch vreemd hebben opgekeken dat ze 90 minuten op de bank hebben moeten blijven zitten, terwijl jeugdspelers die overduidelijk niet voldoen wel spelen en dat achteraf de trainer klaagt over te weinig kwaliteit op de bank.

Het "geschipper" met Sosa is raar, Akpom levert gewoon een prima doelpuntenbijdrage en Gaaei leek zich te gaan ontwikkelen. Dat chagrijn zag ik overigens al bij Forbs die niet heel happig leek om in te moeten vallen, toen Banel niet verder kon. Ook zo vreemd. Forbs is gehaald als de nieuwe rechtsbuiten, terwijl hij daar nog nooit gespeeld had. Daar heeft hij misschien vijf(?) wedstrijden de kans gekregen en toen werd hij de back-up op links voor Bergwijn. Dan raakt onze "aanvoerder" geblesseerd en ziet Forbs ineens een speler van de beloften op het speelformulier staan.

 

+1/-0

Nou had ik niet verwacht dat we even NEC opzij zouden zetten gister. Toch wel echt een zuur gelijkspel. Lucky goal van Banel/Brobbey en goeie goal van Forbs. Te weinig gecreerd, maar niet heel onlogisch gezien de blessures. Dan de tegengoals, zeldzaam foutje van Hato, kan gebeuren en heeft naar mijn mening weinig te maken met jeugdigheid, gewoon pech. Hlynsson laat bij de 2e goal Schone lopen, mag natuurlijk nooit gebeuren in de laatste minuten, is jeugdigheid en moet een leermoment zijn. Gaat echt wel helpen als Vos, vd Boomen, Berghuis, Bergwijn (volledig) fit zijn. Laat verder Hato centraal staan en Hlynsson op het middenveld.

 

+1/-0

Ik heb gisteren ook nog een aflevering van Laurel en Hardy uit 1934 gekeken en vond kwa onhandigheid en stommiteiten geen verschil met de Ajax-defensie in de laatste wedstrijden.

 

+2/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie 2023/2024] Ajax - NEC