Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » (Eredivisie 2023/2024) Ajax - Volendam

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Donderdag 2 november 2023, 20:00 uur

Ajax - Volendam

 

+1/-0

Normaal gesproken sla ik de voor- en nabeschouwing over. Wat Perez en Jan-Joost ervan vinden, is niet zo interessant. De interviews met spelers en trainers ook niet. Maar nu zie ik net toch het interview met Van 't Schip. Ook al zegt een interview misschien vrij weinig, erg positief word ik er niet van. Vooral weer dezelfde teksten als onder Heitinga en Steijn. "We moeten een team worden, veel energie op de training, hoge intensiteit."

 

+1/-0

Akpom man of the match.

 

+1/-0

Als we in één wedstrijd scoren uit een corner, Bergwijn scoort en Akpom scoort moeten we haast nog wel kampioen worden.

 

+2/-0

Ik kan voor de verandering een handvol namen noemen wie een goede wedstrijd hebben gespeeld. Dat is lang geleden. Ramaj, Martha, Hlynsson, Bergwijn, Akpom...

Martha werd omgeroepen als MOTM. Ikzelf dacht aan Ramaj met een paar essentiële reddingen.

Salah-Eddine blijft de slechtste speler. Gelukkig dat Martha de voorkeur kreeg. Sutalo blijft onzeker spelen helaas en Gaaei is ook nog altijd een risico.

 

+2/-0

De eerste helft van afgelopen zondag en de wedstrijd vandaag geven alleszins hoop. Vroeger hadden we een stroperige wedstrijd gehad tegen een ploeg gelijk Volendam, terwijl de bal nu toch vlot rondging en ze terug een hoop kansen afdwongen. Brengt mij meteen bij de kritiek dat ze voorin veel scherper en doelgerichter zullen moeten worden. Als je nog maar de helft van de kansen afmaakt, is de 2e helft een formaliteit. En dit mag je de routiniers wel aanrekenen, het zijn vooral zij die het laten afweten.

Hopelijk kunnen ze dit zondag een vervolg gegeven tegen Heerenveen. Win je die ook, dan heb je al gelijk veel minder druk op de ketel.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Bjorn121 schreef op 02 november 2023 om 22:13:

De eerste helft van afgelopen zondag en de wedstrijd vandaag geven alleszins hoop. Vroeger hadden we een stroperige wedstrijd gehad tegen een ploeg gelijk Volendam, terwijl de bal nu toch vlot rondging en ze terug een hoop kansen afdwongen. Brengt mij meteen bij de kritiek dat ze voorin veel scherper en doelgerichter zullen moeten worden. Als je nog maar de helft van de kansen afmaakt, is de 2e helft een formaliteit. En dit mag je de routiniers wel aanrekenen, het zijn vooral zij die het laten afweten.

Hopelijk kunnen ze dit zondag een vervolg gegeven tegen Heerenveen. Win je die ook, dan heb je al gelijk veel minder druk op de ketel.



Berghuis heeft het goed verwoord. Het is in de koppies gaan zitten en dan ga je twijfelen. En een moment van twijfel is het verschil tussen wel of geen doelpunt.

Zondag winnen en de weg naar boven is ingeslagen. En dan komt het vertrouwen weer volledig terug.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

tackle schreef op 02 november 2023 om 22:37:

open/sluit de onderstaande quote:

Bjorn121 schreef op 02 november 2023 om 22:13:

De eerste helft van afgelopen zondag en de wedstrijd vandaag geven alleszins hoop. Vroeger hadden we een stroperige wedstrijd gehad tegen een ploeg gelijk Volendam, terwijl de bal nu toch vlot rondging en ze terug een hoop kansen afdwongen. Brengt mij meteen bij de kritiek dat ze voorin veel scherper en doelgerichter zullen moeten worden. Als je nog maar de helft van de kansen afmaakt, is de 2e helft een formaliteit. En dit mag je de routiniers wel aanrekenen, het zijn vooral zij die het laten afweten.

Hopelijk kunnen ze dit zondag een vervolg gegeven tegen Heerenveen. Win je die ook, dan heb je al gelijk veel minder druk op de ketel.



Berghuis heeft het goed verwoord. Het is in de koppies gaan zitten en dan ga je twijfelen. En een moment van twijfel is het verschil tussen wel of geen doelpunt.

Zondag winnen en de weg naar boven is ingeslagen. En dan komt het vertrouwen weer volledig terug.



Precies.

Deze wedstrijd moest je winnen om de neergang een halt toe te roepen. Nu nog Heerenveen verslaan en er komt wat meer rust in de koppies hoop ik. En meer vertrouwen.

Superbelangrijk dat gisteren niet die 1-1 viel....dat zou een nieuwe morele tik hebben betekend.

We speelden gisteren in de eerste helft best goed, balletje ging prima rond. Echter was er een fase in de tweede helft dat Volendam domineerde omdat we angstig achteruit liepen, een beetje tegenstander had zeker in die fase een doelpunt gemaakt.

Deze keer kwamen we er gelukkig wel mee weg maar het moge duidelijk zijn dat het niveau veel en veel hoger moet. Zeker qua teamorganisatie en druk op de bal.

 

+2/-0

Het zag er bij vlagen goed uit en Volendam was de perfecte tegenstander. Martha laat zien dat de linksbackpositie geen rocket science is als je comfortabel bent aan de bal en een beetje inzicht hebt. Je houdt het breed wanneer Bergwijn naar binnen gaat, en je komt een beetje naar binnen als Bergwijn het breed houdt. Verder is het vooral veel heen en weer rennen en af en toe een bal tegenhouden als de tegenstander naar voren wil. Dat Martha, nota bene een rechtsbuiten, het opvallend goed deed en Salah-Eddine direct weer door het ijs zakte, laat zien hoe beperkt Salah-Eddine is. Wat mij betreft zsm verkopen.

Taylor heeft wederom laten zien niet in dit elftal thuis te horen. Mist alle kansen, voegt aanvallend niets toe en is continu te laat in het meeverdedigen. Taylor is de koning in nutteloos zijn. Ik zie hem af en toe als een malle over het veld razen, maar is overal te laat. Ga anticiperen en lees het spel i.p.v. reageren, maar ik vrees dat hij dat niet kan. Ik zie hem steeds op volle sprint zijn eigen 16 in duiken, 8 meter achter de tegenstander aan die volledig vrij staat. Graag Vos of Mannsverk op zijn positie, en dan gaat het al een stuk beter denk ik.

Gaaei vond ik verdedigend een stuk beter dan de afgelopen weken. Had een paar mooie tackles, beet van zich af nadat Zeefuik een beetje interessant kwam doen en was gewoon solide. Moet echt nog veel leren, maar laat in ieder geval bereidheid, drive en verbetering zien, waar het bij Rensch eigenlijk alleen maar slechter wordt. Sutalo ook prima, op 1 of 2 vreemde passes na. Laten we dat voorlopig maar een "Frank de Boertje" noemen en hopen dat hij de stijgende lijn voortzet.

Brobbey wordt ondertussen wel een beetje lastig verhaal. Hij werkt echt hard en had een paar mooie acties, waaronder het terugleggen op Berghuis wat gewoon 1-0 had moeten zijn. Maar hij blijft vrij chaotisch voor de goal en ik vraag mij af of hij de echte slimheid van een topspits heeft. Ik heb net nog wat beelden teruggekeken, en hij maakt bijvoorbeeld loopacties achter de verdediging van de tegenstander als Hato de bal heeft en het middenveld in wil spelen. Ik snap dat er ruimte ligt omdat Volendam iets opschuift als Ajax de bal achterin heeft, maar Hato gaat die bal echt niet over 70 meter in de diepte aan Brobbey geven. Wat dat betreft zag je vrij snel dat Akpom veel meer een klassieke spits is, super doelgericht en meteen gevaarlijk. Het is fijn dat we kunnen variëren met verschillende soorten spitsen, maar Akpom gaat nu echt wel in zijn nek hijgen, en Brobbey zal moeten gaan leveren.

Al met al zijn er genoeg aanknopingspunten om verder te gaan. Ben erg benieuwd naar de komende weken.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Shogun schreef op 03 november 2023 om 13:01:

Het zag er bij vlagen goed uit en Volendam was de perfecte tegenstander. Martha laat zien dat de linksbackpositie geen rocket science is als je comfortabel bent aan de bal en een beetje inzicht hebt. Je houdt het breed wanneer Bergwijn naar binnen gaat, en je komt een beetje naar binnen als Bergwijn het breed houdt. Verder is het vooral veel heen en weer rennen en af en toe een bal tegenhouden als de tegenstander naar voren wil. Dat Martha, nota bene een rechtsbuiten, het opvallend goed deed en Salah-Eddine direct weer door het ijs zakte, laat zien hoe beperkt Salah-Eddine is. Wat mij betreft zsm verkopen.

Taylor heeft wederom laten zien niet in dit elftal thuis te horen. Mist alle kansen, voegt aanvallend niets toe en is continu te laat in het meeverdedigen. Taylor is de koning in nutteloos zijn. Ik zie hem af en toe als een malle over het veld razen, maar is overal te laat. Ga anticiperen en lees het spel i.p.v. reageren, maar ik vrees dat hij dat niet kan. Ik zie hem steeds op volle sprint zijn eigen 16 in duiken, 8 meter achter de tegenstander aan die volledig vrij staat. Graag Vos of Mannsverk op zijn positie, en dan gaat het al een stuk beter denk ik.

Gaaei vond ik verdedigend een stuk beter dan de afgelopen weken. Had een paar mooie tackles, beet van zich af nadat Zeefuik een beetje interessant kwam doen en was gewoon solide. Moet echt nog veel leren, maar laat in ieder geval bereidheid, drive en verbetering zien, waar het bij Rensch eigenlijk alleen maar slechter wordt. Sutalo ook prima, op 1 of 2 vreemde passes na. Laten we dat voorlopig maar een "Frank de Boertje" noemen en hopen dat hij de stijgende lijn voortzet.

Brobbey wordt ondertussen wel een beetje lastig verhaal. Hij werkt echt hard en had een paar mooie acties, waaronder het terugleggen op Berghuis wat gewoon 1-0 had moeten zijn. Maar hij blijft vrij chaotisch voor de goal en ik vraag mij af of hij de echte slimheid van een topspits heeft. Ik heb net nog wat beelden teruggekeken, en hij maakt bijvoorbeeld loopacties achter de verdediging van de tegenstander als Hato de bal heeft en het middenveld in wil spelen. Ik snap dat er ruimte ligt omdat Volendam iets opschuift als Ajax de bal achterin heeft, maar Hato gaat die bal echt niet over 70 meter in de diepte aan Brobbey geven. Wat dat betreft zag je vrij snel dat Akpom veel meer een klassieke spits is, super doelgericht en meteen gevaarlijk. Het is fijn dat we kunnen variëren met verschillende soorten spitsen, maar Akpom gaat nu echt wel in zijn nek hijgen, en Brobbey zal moeten gaan leveren.

Al met al zijn er genoeg aanknopingspunten om verder te gaan. Ben erg benieuwd naar de komende weken.




Hele sterke analyse, vrijwel compleet mee eens.

Ik denk echter wel dat Akpom meer een man is net achter de negen. Daar speelde hij bij Middlesbrough ook. Hij is niet iemand die een bal makkelijk vasthoudt met de rug naar de goal.

Wel is hij heerlijk als je een voorzet wil geven. Eindelijk iemand die kan koppen....wat moet dat fijn zijn als je een voorzet geeft. Brian geeft standaard niet thuis in dat soort situaties.

Taylor: één groot minpunt vergeet je nog.....hij kan geen enkele bal over tien meter zuiver inspelen. Echt niet normaal. De simpelste passjes speelt hij langs de man of te hard of te zacht.....om gek van te worden. Dit kan echt niet.

En scoren doet hij écht nooit als het erom gaat. Gisteren die twee kansen van hem....dat ging nergens over, die afronding was van niveau vijfde klasse.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

liam schreef op 03 november 2023 om 13:15:

open/sluit de onderstaande quote:

Shogun schreef op 03 november 2023 om 13:01:

Het zag er bij vlagen goed uit en Volendam was de perfecte tegenstander. Martha laat zien dat de linksbackpositie geen rocket science is als je comfortabel bent aan de bal en een beetje inzicht hebt. Je houdt het breed wanneer Bergwijn naar binnen gaat, en je komt een beetje naar binnen als Bergwijn het breed houdt. Verder is het vooral veel heen en weer rennen en af en toe een bal tegenhouden als de tegenstander naar voren wil. Dat Martha, nota bene een rechtsbuiten, het opvallend goed deed en Salah-Eddine direct weer door het ijs zakte, laat zien hoe beperkt Salah-Eddine is. Wat mij betreft zsm verkopen.

Taylor heeft wederom laten zien niet in dit elftal thuis te horen. Mist alle kansen, voegt aanvallend niets toe en is continu te laat in het meeverdedigen. Taylor is de koning in nutteloos zijn. Ik zie hem af en toe als een malle over het veld razen, maar is overal te laat. Ga anticiperen en lees het spel i.p.v. reageren, maar ik vrees dat hij dat niet kan. Ik zie hem steeds op volle sprint zijn eigen 16 in duiken, 8 meter achter de tegenstander aan die volledig vrij staat. Graag Vos of Mannsverk op zijn positie, en dan gaat het al een stuk beter denk ik.

Gaaei vond ik verdedigend een stuk beter dan de afgelopen weken. Had een paar mooie tackles, beet van zich af nadat Zeefuik een beetje interessant kwam doen en was gewoon solide. Moet echt nog veel leren, maar laat in ieder geval bereidheid, drive en verbetering zien, waar het bij Rensch eigenlijk alleen maar slechter wordt. Sutalo ook prima, op 1 of 2 vreemde passes na. Laten we dat voorlopig maar een "Frank de Boertje" noemen en hopen dat hij de stijgende lijn voortzet.

Brobbey wordt ondertussen wel een beetje lastig verhaal. Hij werkt echt hard en had een paar mooie acties, waaronder het terugleggen op Berghuis wat gewoon 1-0 had moeten zijn. Maar hij blijft vrij chaotisch voor de goal en ik vraag mij af of hij de echte slimheid van een topspits heeft. Ik heb net nog wat beelden teruggekeken, en hij maakt bijvoorbeeld loopacties achter de verdediging van de tegenstander als Hato de bal heeft en het middenveld in wil spelen. Ik snap dat er ruimte ligt omdat Volendam iets opschuift als Ajax de bal achterin heeft, maar Hato gaat die bal echt niet over 70 meter in de diepte aan Brobbey geven. Wat dat betreft zag je vrij snel dat Akpom veel meer een klassieke spits is, super doelgericht en meteen gevaarlijk. Het is fijn dat we kunnen variëren met verschillende soorten spitsen, maar Akpom gaat nu echt wel in zijn nek hijgen, en Brobbey zal moeten gaan leveren.

Al met al zijn er genoeg aanknopingspunten om verder te gaan. Ben erg benieuwd naar de komende weken.




Hele sterke analyse, vrijwel compleet mee eens.

Ik denk echter wel dat Akpom meer een man is net achter de negen. Daar speelde hij bij Middlesbrough ook. Hij is niet iemand die een bal makkelijk vasthoudt met de rug naar de goal.

Wel is hij heerlijk als je een voorzet wil geven. Eindelijk iemand die kan koppen....wat moet dat fijn zijn als je een voorzet geeft. Brian geeft standaard niet thuis in dat soort situaties.

Taylor: één groot minpunt vergeet je nog.....hij kan geen enkele bal over tien meter zuiver inspelen. Echt niet normaal. De simpelste passjes speelt hij langs de man of te hard of te zacht.....om gek van te worden. Dit kan echt niet.

En scoren doet hij écht nooit als het erom gaat. Gisteren die twee kansen van hem....dat ging nergens over, die afronding was van niveau vijfde klasse.



Ik ben er geen fan van om met een "10" te spelen, maar Akpom zou dat wel kunnen invullen inderdaad. Brobbey die de ballen vasthoudt en teruglegt op Akpom die ze er in knalt kan best werken, maar dan heb je wel 2 middenvelders nodig die bereid zijn om 90 minuten lang vuil werk op te knappen en goed zijn in de omschakeling. Als Taylor er daardoor uitgaat ben ik voor :-D Ik denk wel dat je met Akpom op het veld ervoor gaat zorgen dat Sosa en Gaaei ieder 10 assists hebben aan het eind van het seizoen. De loopactie van Akpom en de voorzet van Gaaei voorafgaand aan de corner waar de 2-0 uitvalt was echt top van beide heren, en zo'n actie is nu net wat Brobbey mist. Die gaat het duel aan i.p.v. met een mooie loopactie het duel juist te ontwijken.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Shogun schreef op 03 november 2023 om 14:29:

open/sluit de onderstaande quote:

liam schreef op 03 november 2023 om 13:15:

open/sluit de onderstaande quote:

Shogun schreef op 03 november 2023 om 13:01:

Het zag er bij vlagen goed uit en Volendam was de perfecte tegenstander. Martha laat zien dat de linksbackpositie geen rocket science is als je comfortabel bent aan de bal en een beetje inzicht hebt. Je houdt het breed wanneer Bergwijn naar binnen gaat, en je komt een beetje naar binnen als Bergwijn het breed houdt. Verder is het vooral veel heen en weer rennen en af en toe een bal tegenhouden als de tegenstander naar voren wil. Dat Martha, nota bene een rechtsbuiten, het opvallend goed deed en Salah-Eddine direct weer door het ijs zakte, laat zien hoe beperkt Salah-Eddine is. Wat mij betreft zsm verkopen.

Taylor heeft wederom laten zien niet in dit elftal thuis te horen. Mist alle kansen, voegt aanvallend niets toe en is continu te laat in het meeverdedigen. Taylor is de koning in nutteloos zijn. Ik zie hem af en toe als een malle over het veld razen, maar is overal te laat. Ga anticiperen en lees het spel i.p.v. reageren, maar ik vrees dat hij dat niet kan. Ik zie hem steeds op volle sprint zijn eigen 16 in duiken, 8 meter achter de tegenstander aan die volledig vrij staat. Graag Vos of Mannsverk op zijn positie, en dan gaat het al een stuk beter denk ik.

Gaaei vond ik verdedigend een stuk beter dan de afgelopen weken. Had een paar mooie tackles, beet van zich af nadat Zeefuik een beetje interessant kwam doen en was gewoon solide. Moet echt nog veel leren, maar laat in ieder geval bereidheid, drive en verbetering zien, waar het bij Rensch eigenlijk alleen maar slechter wordt. Sutalo ook prima, op 1 of 2 vreemde passes na. Laten we dat voorlopig maar een "Frank de Boertje" noemen en hopen dat hij de stijgende lijn voortzet.

Brobbey wordt ondertussen wel een beetje lastig verhaal. Hij werkt echt hard en had een paar mooie acties, waaronder het terugleggen op Berghuis wat gewoon 1-0 had moeten zijn. Maar hij blijft vrij chaotisch voor de goal en ik vraag mij af of hij de echte slimheid van een topspits heeft. Ik heb net nog wat beelden teruggekeken, en hij maakt bijvoorbeeld loopacties achter de verdediging van de tegenstander als Hato de bal heeft en het middenveld in wil spelen. Ik snap dat er ruimte ligt omdat Volendam iets opschuift als Ajax de bal achterin heeft, maar Hato gaat die bal echt niet over 70 meter in de diepte aan Brobbey geven. Wat dat betreft zag je vrij snel dat Akpom veel meer een klassieke spits is, super doelgericht en meteen gevaarlijk. Het is fijn dat we kunnen variëren met verschillende soorten spitsen, maar Akpom gaat nu echt wel in zijn nek hijgen, en Brobbey zal moeten gaan leveren.

Al met al zijn er genoeg aanknopingspunten om verder te gaan. Ben erg benieuwd naar de komende weken.




Hele sterke analyse, vrijwel compleet mee eens.

Ik denk echter wel dat Akpom meer een man is net achter de negen. Daar speelde hij bij Middlesbrough ook. Hij is niet iemand die een bal makkelijk vasthoudt met de rug naar de goal.

Wel is hij heerlijk als je een voorzet wil geven. Eindelijk iemand die kan koppen....wat moet dat fijn zijn als je een voorzet geeft. Brian geeft standaard niet thuis in dat soort situaties.

Taylor: één groot minpunt vergeet je nog.....hij kan geen enkele bal over tien meter zuiver inspelen. Echt niet normaal. De simpelste passjes speelt hij langs de man of te hard of te zacht.....om gek van te worden. Dit kan echt niet.

En scoren doet hij écht nooit als het erom gaat. Gisteren die twee kansen van hem....dat ging nergens over, die afronding was van niveau vijfde klasse.



Ik ben er geen fan van om met een "10" te spelen, maar Akpom zou dat wel kunnen invullen inderdaad. Brobbey die de ballen vasthoudt en teruglegt op Akpom die ze er in knalt kan best werken, maar dan heb je wel 2 middenvelders nodig die bereid zijn om 90 minuten lang vuil werk op te knappen en goed zijn in de omschakeling. Als Taylor er daardoor uitgaat ben ik voor :-D Ik denk wel dat je met Akpom op het veld ervoor gaat zorgen dat Sosa en Gaaei ieder 10 assists hebben aan het eind van het seizoen. De loopactie van Akpom en de voorzet van Gaaei voorafgaand aan de corner waar de 2-0 uitvalt was echt top van beide heren, en zo'n actie is nu net wat Brobbey mist. Die gaat het duel aan i.p.v. met een mooie loopactie het duel juist te ontwijken.



Sterke analyse!

Als je met Akpom achter Brobbey speelt moet je eigenlijk Hato als inschuivende middenvelder gebruiken. Zo speelde Ajax vroeger toch ook altijd? In de tijd van Bergkamp en Bosman? Gewoon net achter de 9 spelen (Pettersson / Van Basten) en dan een centrale doorschuiven.....(Jonk / Blind / Rijkaard etc)

Met Akpom krijg je zoveel meer scorend vermogen bij voorzetten van de zijkant. Alleen is het gewoon geen 9....

Gaaei hoefde de bal maar wat voor te slingeren en Akpom zit er met zijn knar tegen...is een extreem goede kopper. Dan worden we zoveel meer gevaarlijk want we halen echt best vaak de achterlijn, of in ieder geval dat er een voorzet kan worden gegeven. Telkens komt er dan niets uit omdat we geen power hebben in het centrum.

 

+3/-0

Het zag er heel goed uit tot de wissel van Martha, op het benutten van de kansen na dan. Dat mocht je deze wedstrijd vooral dissonant van de eerste helft Berghuis verwijten. Martha was een verrassende keuze op linksback, en in afwezigheid van Sosa een best logische. Tegen een team als Volendam heb je een aanvallende back nodig, en Martha was in de praktijk gewoon een extra aanvaller en bracht enorm veel energie.

Vond de ploeg als geheel ook vanaf de eerste minuut al veel energie en tempo brengen. Hoewel er niet echt druk werd gezet en vaak vooral een speler aan de zijkant vrij werd gelaten (een goede keuze om meer voorspelbare spelpatronen af te dwingen) zag je dat de lijn van de veel betere veldbezetting van onder Maduro werd doorgetrokken. En in het schakelen naar balverlies en terug zag je echt de hand van Van 't Schip. Spelers voerden alle handelingen zonder aarzeling en in een hoog tempo uit. Dat maakt een wereld van verschil.

Natuurlijk gaf Volendam ook wel heel veel ruimte weg, maar dat gebeurt ook als veel betere teams een tegenstander dwingen sneller te handelen en keuzes te maken. Een speler als Van den Boomen was daar met zijn passing zo belangrijk in. Ook cruciaal was dat niet heel voorspelbaar steeds Brobbey werd ingespeeld. Gecombineerd met buitenspelers en backs die goed ten opzichte van elkaar gepositioneerd stonden (een meer naar binnen en de ander breed) zorgde dat ervoor dat de aanvallers vaak in hun kracht kwamen en ruimtes kregen om het uit te voetballen. Bergwijn speelde misschien wel zijn beste wedstrijd sinds zijn komst en kon altijd in beweging aangespeeld worden of de bal naar de ruimte toe aannemen.

Verder zag ik ook meer discipline in de ploeg, met backs die zich goed positioneerden als het spel aan de andere kant was, en er bleef ook niet onnodig steeds een speler te veel achterin hangen, zoals vooral onder Steijn vaak gebeurde. Ook zag je het middenveld wat anders staan. Hlynsson speelde niet zozeer op 10 maar meer als een halfspeler, alleen zonder gekke opdrachten zoals de ruimtes op rechts in moeten duiken. Hij speelde zoals een middenvelder op die positie behoort te spelen, met kort, snel en simpel spel en variatie in zijn acties.

Na de wissel van Martha was er (ingegeven door een dramatische invalbeurt van Salah-Eddine) wel duidelijk een verval zichtbaar. Ik denk dat je dit vooral aan het missen van al die kansen mag wijten. Je steekt zo veel energie in het creëren van al die mogelijkheden, en als je die dan niet benut kan een tegenstander altijd terugkomen. Gelukkig was Ramaj een ware puntenpakker deze wedstrijd. Volendam kreeg eigenlijk maar twee kansen, maar het zou typerend zijn geweest dat die er gelijk weer in was gevlogen.

Gelukkig kon Akpom met een uitstekende invalbeurt de punten veiligstellen. Hij had er met iets meer geluk zelfs nog twee kunnen maken. Zo zie je maar wat voor verschil een echte spits kan maken. Ook al speelde Brobbey niet eens zo enorm slecht, het verschil in effectiviteit is groot. Ik hoop dat hij en Mikautadze meer kansen krijgen. Ze moeten op zijn minst dit soort serieuze invalbeurten krijgen, waarbij ze echt op hun positie komen te spelen en kans krijgen te doen waar ze het best in zijn.

Vond alle wissels van Van 't Schip overigens wel logisch. Hulde voor hem, alleen al door het moment waarop hij instapt gezien zijn persoonlijke omstandigheden. Nu ben ik benieuwd of hij het de ploeg ook kan laten zien tegen een meer typerend verdedigend ingestelde tegenstander, of tegen een team dat je echt onder druk wil en kan zetten. In elk geval heeft hij in zijn eerste wedstrijd een hoop logische keuzes gemaakt. Avila niet als pure back gebruiken, Berghuis niet op het middenveld, Akpom in de spits, Bergwijn als een soort halve tien/buitenspeler. Hopelijk is de volgende stap om Mikautadze goed te gebruiken. En naar Mannsverk ben ik ook wel benieuwd. Die kan al bijna weer aanhaken bij de groep als het goed is.

 

+2/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » (Eredivisie 2023/2024) Ajax - Volendam