Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » Ajax - Az

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

open/sluit de onderstaande quote:

RodyTur10 schreef op 08 mei 2023 om 11:56:

open/sluit de onderstaande quote:

liam schreef op 08 mei 2023 om 11:02:

Ik heb me weer 95 minuten zitten opvreten, verbazen etc. Wat zijn wij slecht in het opbouwen, dat gaat werkelijk waar nergens meer over. Het gevolg is dat we telkens achterin zes keer breed spelen en dan een lange hijs naar voren knallen. Wat is dit voor waanzin?

Maar als je middenveld opstelt met drie spelers die eigenlijk de bal niet komen halen, of die niet aanspeelbaar zijn.....dan is dat een logisch gevolg. Wij moeten op het middenveld spelers hebben die vaardig zijn, onder druk kunnen uitspelen en vast zijn aan de bal. Dus creatief, naar voren kijkend en toch zuinig op de bal. Ja, dat vereist kwaliteit. Het is een schandaal dat wij die spelers bijna niet hebben in de selectie. En een coach die er niets van snapt.

Maar Heitinga kan ook kiezen voor Silvano Vos op die plek (ken). Of Kudus op 6 zetten, die kan tenminste wel opendraaien en heeft de techniek om met een man in de rug weg te draaien. Bovendien ziet hij de ruimte aan de zijkanten goed, opent snel vanuit het wegdraaien. Klaassen, Taylor beheersen dat amper. Taylor kan wel een verticale bal richting Brobbey steken maar mist de vaardigheid in de aanname om snel in zo'n positie te komen.

Zou je spelen met Berghuis, Grillitsch, Kudus (of Vos) als middenveld dan heb je in ieder geval meer voetbal....dan kun je proberen te gaan voetballen.
Op deze manier verder gaan is echt Ajax-onwaardig...

Dit is echt onze bottleneck....voorin waren we zaterdag best redelijk want brobbey en Bergwijn vertonen een wat betere vorm. Met zo'n middenveld houdt echter meteen alles op en Heitinga bewijst meteen dat hij totaal ongeschikt is als Ajax-coach.

Als je straks een centrum hebt Timber - Hato...die twee samen laten staan zal echt veel goeds doen, Hato is een wereldtopper in wording. Nu al zo rustig..het is ongelooflijk. Je zag dat Wijndal prima inviel...dus eigenlijk mankeerde er na rust weinig ook aan de achterhoede.

Het is echt ons middenveld dat ons de das omdoet....verschrikkelijk om te zien.



Helemaal eens met je Liam. Echter denken trainers in het stramien controleur/spelmaker/box-to-box. Het zou mij niets verbazen als dat ook zo in Zeist wordt onderwezen. Dus dan denkt een Nederlandse trainer (Schreuder/Heitinga) zo:

De controleur moet ballen veroveren (kwaliteiten: kracht, positionering, lengte):
Álvarez (reserve: Grillitsch)

De spelmaker moet het spel verdelen (kwaliteiten: passing, overzicht, techniek):
Berghuis (reserve: Taylor)

De box-to-box moet in de 16 komen (kwaliteiten: scorend vermogen, loopvermogen):
Klaassen (reserve: Taylor)

En dus krijg je wanneer Berghuis geblesseerd is een nieuw betonmiddenveld met Álvarez/Taylor/Klaassen. Door de problemen centraal achterin en het schipperen met Tadic hebben we andere combinaties gezien, maar bovenstaande is de basisgedachte. Helaas.

PS: Overigens is dat bij Feyenoord en PSV ook zo. Die spelen met een controleur (Wieffer en Sangaré) + spelmaker (Kokcü en Veerman) + box-to-box (Szymanski en Til).

Op die meest aanvallende positie staat dus weleens (ook Simons) een creatievere speler, maar systematisch hebben ze dan toch altijd de invulling dat ze vrijwel nooit laag op het middenveld worden aangespeeld en meer als aanvaller functioneren.

Motto: geen creatieve spelers in de opbouw betrekken, veel te risicovol



"Het zou mij niets verbazen als dat ook zo in Zeist wordt onderwezen. Dus dan denkt een Nederlandse trainer (Schreuder/Heitinga) zo:"

Ja precies dit is wat er loos is met het Nederlandse trainersgilde. Frank de Boer is daar ook een typisch voorbeeld van. Nederland - Tsjechië: rood de Ligt.
Je had gewoon 3-3-3 kunnen gaan spelen maar die pipo kiest voor 4-4-1....weg druk naar voren. Later zei hij ook: "Dat is wat we in Zeist leren bij een rode kaart."

En in laatste fase van wedstrijd een lange dweil mee naar voren om lange ballen te gaan pompen. Hoort ook in het standaard KNVB pakket.

Alleen daarom hoop ik al op Peter Bosz...die heeft lak aan de KNVB en doet zijn eigen ding. Hij denkt voetballend...vanuit balbezit.

Frank de Boer, Schreuder, Heitinga, Bronkhorst, Van de Looi etc. Allemaal hetzelfde.

Slot heeft meer in zijn mars maar heef bijvoorbeeld ook geluk gehad dat Timber geblesseerd raakte en dat Zerrouki niet kwam. Anders had de missing link, Wieffer, nu nog steeds op bankie gezeten.

Ik vind bij Jong Ajax mooi om te zien dat Dave Vos ook anders denkt. Nu zie je weer creatieve spelers als Misehouy in een centrale rol. Heitinga maakte er ook bij Jong een KNVB cursus zooitje van.
Van mij mag Dave Vos hoofdtrainer worden.

 

+2/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » Ajax - Az