Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » Ajax - Az

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

De wedstrijd van de waarheid. Als je deze verliest is het rampseizoen compleet. Win je neem je afstand van AZ en heb je de 3e plaats stevig in handen. Eigenlijk te bizar voor woorden dat je dit moet schrijven, de 3e plaats.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

tackle schreef op 06 mei 2023 om 20:07:

De wedstrijd van de waarheid. Als je deze verliest is het rampseizoen compleet. Win je neem je afstand van AZ en heb je de 3e plaats stevig in handen. Eigenlijk te bizar voor woorden dat je dit moet schrijven, de 3e plaats.



Ajax heeft al een Europees ticket via de KNVB beker. Maakt het eigenlijk nog wel uit of Ajax nou 3e of 4e wordt? Voor mijn gevoel is het seizoen al voorbij en is het een kwestie van de competitie uitspelen als voorbereiding volgend jaar.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

RodyTur10 schreef op 06 mei 2023 om 20:31:

open/sluit de onderstaande quote:

tackle schreef op 06 mei 2023 om 20:07:

De wedstrijd van de waarheid. Als je deze verliest is het rampseizoen compleet. Win je neem je afstand van AZ en heb je de 3e plaats stevig in handen. Eigenlijk te bizar voor woorden dat je dit moet schrijven, de 3e plaats.



Ajax heeft al een Europees ticket via de KNVB beker. Maakt het eigenlijk nog wel uit of Ajax nou 3e of 4e wordt? Voor mijn gevoel is het seizoen al voorbij en is het een kwestie van de competitie uitspelen als voorbereiding volgend jaar.



Hoe kom je daarbij? Als ze 3e worden hebben ze nog tenminste 3e voorronde Europa League. Anders wordt het Conference L.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

RodyTur10 schreef op 06 mei 2023 om 20:31:

open/sluit de onderstaande quote:

tackle schreef op 06 mei 2023 om 20:07:

De wedstrijd van de waarheid. Als je deze verliest is het rampseizoen compleet. Win je neem je afstand van AZ en heb je de 3e plaats stevig in handen. Eigenlijk te bizar voor woorden dat je dit moet schrijven, de 3e plaats.



Ajax heeft al een Europees ticket via de KNVB beker. Maakt het eigenlijk nog wel uit of Ajax nou 3e of 4e wordt? Voor mijn gevoel is het seizoen al voorbij en is het een kwestie van de competitie uitspelen als voorbereiding volgend jaar.



Ajax heeft nog helemaal geen Europees ticket. Dat de verliezend bekerfinalist een ticket krijgt is al heel wat jaren geleden afgeschaft. Indien PSV de tweede plek vast houdt, gaat het ticket voor de bekerwinnaar (voorronde Europa League) naar de nummer drie van competitie. Indien Ajax het dus volledig verkloot en vierde eindigt, is het voorronde Conference League in augustus.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

tackle schreef op 06 mei 2023 om 20:52:

open/sluit de onderstaande quote:

RodyTur10 schreef op 06 mei 2023 om 20:31:

open/sluit de onderstaande quote:

tackle schreef op 06 mei 2023 om 20:07:

De wedstrijd van de waarheid. Als je deze verliest is het rampseizoen compleet. Win je neem je afstand van AZ en heb je de 3e plaats stevig in handen. Eigenlijk te bizar voor woorden dat je dit moet schrijven, de 3e plaats.



Ajax heeft al een Europees ticket via de KNVB beker. Maakt het eigenlijk nog wel uit of Ajax nou 3e of 4e wordt? Voor mijn gevoel is het seizoen al voorbij en is het een kwestie van de competitie uitspelen als voorbereiding volgend jaar.



Hoe kom je daarbij? Als ze 3e worden hebben ze nog tenminste 3e voorronde Europa League. Anders wordt het Conference L.



Je hebt gelijk. Maar maakt het veel uit Europa League of Conference League?

 

+1/-1

Kudus gewisseld in de rust. Vreemd.
Nog niet voldoende fit of is er wat gebeurd in de kleedkamer?
Brobbey had al mot met Klaassen en daarvoor was Kudus ook al in de clinch met Brobbey.

 

+1/-0

En Tadic mag maar blijven staan. Zoveel lukt er niet bij de leider.

 

+1/-1

open/sluit de onderstaande quote:

RodyTur10 schreef op 06 mei 2023 om 21:08:

open/sluit de onderstaande quote:

tackle schreef op 06 mei 2023 om 20:52:

open/sluit de onderstaande quote:

RodyTur10 schreef op 06 mei 2023 om 20:31:

open/sluit de onderstaande quote:

tackle schreef op 06 mei 2023 om 20:07:

De wedstrijd van de waarheid. Als je deze verliest is het rampseizoen compleet. Win je neem je afstand van AZ en heb je de 3e plaats stevig in handen. Eigenlijk te bizar voor woorden dat je dit moet schrijven, de 3e plaats.



Ajax heeft al een Europees ticket via de KNVB beker. Maakt het eigenlijk nog wel uit of Ajax nou 3e of 4e wordt? Voor mijn gevoel is het seizoen al voorbij en is het een kwestie van de competitie uitspelen als voorbereiding volgend jaar.



Hoe kom je daarbij? Als ze 3e worden hebben ze nog tenminste 3e voorronde Europa League. Anders wordt het Conference L.



Je hebt gelijk. Maar maakt het veel uit Europa League of Conference League?



Natuurlijk maakt dat veel uit. Alleen al om het geld. En ook de uitstraling.

 

+3/-0

Heitinga wegwezen. Tadic laten staan. Hij is geen haar beter dan Schreuder. Onacceptabel dit. Supporters moeten nu opstaan. Dit moeten we niet meer accepteren.

Dit bericht is gewijzigd op 6 mei 2023, 23:05:54.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

RodyTur10 schreef op 06 mei 2023 om 22:10:

Kudus gewisseld in de rust. Vreemd.
Nog niet voldoende fit of is er wat gebeurd in de kleedkamer?
Brobbey had al mot met Klaassen en daarvoor was Kudus ook al in de clinch met Brobbey.


Mot? Nee een onenigheid hooguit.

 

+1/-0

Balans Ajax in 2022/23 tegen sterke tegenstanders (Feyenoord, PSV, AZ, Napoli, Liverpool, Union):

15 wedstijden: 1-4-10 (16-36), dat is 7 op 45 'punten'.

Dit bericht is gewijzigd op 7 mei 2023, 08:41:34.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

RodyTur10 schreef op 06 mei 2023 om 23:05:

Balans Ajax in 2022/23 tegen sterke tegenstanders (Feyenoord, PSV, AZ, Napoli, Liverpool, Union):

15 wedstijden: 1-4-10 (16-36), dat is 7 op 45 'punten'.



En dan reken je de verloren bekerfinale nog mee als gelijkspel.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 07 mei 2023 om 11:28:

open/sluit de onderstaande quote:

RodyTur10 schreef op 06 mei 2023 om 23:05:

Balans Ajax in 2022/23 tegen sterke tegenstanders (Feyenoord, PSV, AZ, Napoli, Liverpool, Union):

15 wedstijden: 1-4-10 (16-36), dat is 7 op 45 'punten'.



En dan reken je de verloren bekerfinale nog mee als gelijkspel.



Klopt :D

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

tackle schreef op 06 mei 2023 om 22:56:

Heitinga wegwezen. Tadic laten staan. Hij is geen haar beter dan Schreuder. Onacceptabel dit. Supporters moeten nu opstaan. Dit moeten we niet meer accepteren.



Tadic kan niet meer op de vleugels en als 10 vind ik het ook niet echt een succes. Als valse spits vind ik hem echter nog wel een acceptabel niveau halen, niet minder dan Brobbey iig. Heitinga zal per wedstrijd een keuze moeten maken tussen die 2 en de ander moeten laten banken. Tadic is beter in de kleine ruimte en dus geschikt voor wedstrijden waarin Ajax erg dominant is. Thuis tegen Utrecht zou ik voor hem kiezen. Brobbey is beter als de ruimtes groter worden en daarom zou ik uit tegen Twente voor hem kiezen.

Ik verwacht echter niet dat dit gaat gebeuren. Johnny wil graag trainer blijven, dus die wil niet zn aanvoerder tegen de schenen schoppen omdat ie dan zijn steun kwijt is. Tadic blijft deze 3 wedstrijden gewoon alles spelen verwacht ik.

 

+1/-0

Dit vond ik misschien wel de wedstrijd met de slechtste opstelling van het hele seizoen. Er werd met name in de eerste helft nog best veel gecreëerd, allen de effectiviteit was weer om te huilen, en het was een veel te open wedstrijd met zo weinig vastigheden in het team. Dat wordt er niet beter op als je zo veel spelers op een verkeerde positie zet en dat na rust ook nog moet herstellen door op meerdere posities te gaan schuiven.

Als je zo nodig Grillitsch moet passeren, doe het dan in elk geval voor een speler die echt op die positie kan spelen. Tadic op tien is ook niet echt een goed idee, en waarom zou je Alvarez centraal achterin zetten als de tegenstander niet eens een grote en kopsterke spits heeft? Kudus direct weer in de basis vond ik ook opmerkelijk. Daardoor ben je automatisch al een wissel kwijt, en zijn samenspel met teamgenoten is niet altijd even sterk. Rensch kon door hem aanvallend weinig bijdragen.

Best zonde, want met Rensch en Hato had je eindelijk weer eens voetbal op beide backposities. Beiden zijn ook betere verdedigers dan Sanchez en Wijndal, dat zag je al direct na de wissel van Rensch. Wijndal viel overigens niet slecht in. Van mij had Heitinga ook wel al zijn wissels mogen gebruiken. De ploeg viel in de slotfase conditioneel weer weg. Met een beetje pech had je zelfs nog kunnen verliezen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 07 mei 2023 om 17:11:

Dit vond ik misschien wel de wedstrijd met de slechtste opstelling van het hele seizoen. Er werd met name in de eerste helft nog best veel gecreëerd, allen de effectiviteit was weer om te huilen, en het was een veel te open wedstrijd met zo weinig vastigheden in het team. Dat wordt er niet beter op als je zo veel spelers op een verkeerde positie zet en dat na rust ook nog moet herstellen door op meerdere posities te gaan schuiven.

Als je zo nodig Grillitsch moet passeren, doe het dan in elk geval voor een speler die echt op die positie kan spelen. Tadic op tien is ook niet echt een goed idee, en waarom zou je Alvarez centraal achterin zetten als de tegenstander niet eens een grote en kopsterke spits heeft? Kudus direct weer in de basis vond ik ook opmerkelijk. Daardoor ben je automatisch al een wissel kwijt, en zijn samenspel met teamgenoten is niet altijd even sterk. Rensch kon door hem aanvallend weinig bijdragen.

Best zonde, want met Rensch en Hato had je eindelijk weer eens voetbal op beide backposities. Beiden zijn ook betere verdedigers dan Sanchez en Wijndal, dat zag je al direct na de wissel van Rensch. Wijndal viel overigens niet slecht in. Van mij had Heitinga ook wel al zijn wissels mogen gebruiken. De ploeg viel in de slotfase conditioneel weer weg. Met een beetje pech had je zelfs nog kunnen verliezen.



Pavlidis is geen kleine jongen, geen idee of hij kopsterk is overigens. Maar over het algemeen denk ik dat Heitinga gewoon niet begrijpt dat je Alvarez centraal moet zetten tegen teams die wat meer drukken en die beter in de lucht zijn. Hij is puur verdedigend iets slimmer en kopsterker. Bassey is dan weer beter om counters eruit te halen met zijn snelheid.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 07 mei 2023 om 17:22:

Pavlidis is geen kleine jongen, geen idee of hij kopsterk is overigens. Maar over het algemeen denk ik dat Heitinga gewoon niet begrijpt dat je Alvarez centraal moet zetten tegen teams die wat meer drukken en die beter in de lucht zijn. Hij is puur verdedigend iets slimmer en kopsterker. Bassey is dan weer beter om counters eruit te halen met zijn snelheid.



Hij is groter dan ik dacht. Een echte targetman is hij alleen niet. Alleen tegen zo'n type zou ik overwegen Alvarez op te stellen. En dan deels ook omdat je al zo weinig koppers in de selectie hebt en wel eens een corner of vrije trap tegen zal krijgen.

 

+1/-0

Ik heb Ajax, PSV en Feyenoord alle drie gekeken vandaag (gisteren was ik buiten de deur).

Feyenoord wordt normaal gesproken de terechte kampioen. Ondanks dat Ajax vaak dichtbij een doelpunt was, vond ik het een slechte wedstrijd en volgens mijn verwachting geen winst.

PSV speelde typisch als een nummer 2. Wint van Sparta, maar wordt geen kampioen.

Terug naar de wedstrijd tegen AZ: Kerkez en Hato begonnen als linksback en Wijndal viel slechts in. Tekenend voor het complete wanbeleid van afgelopen zomer.

 

+1/-0

Ik heb me weer 95 minuten zitten opvreten, verbazen etc. Wat zijn wij slecht in het opbouwen, dat gaat werkelijk waar nergens meer over. Het gevolg is dat we telkens achterin zes keer breed spelen en dan een lange hijs naar voren knallen. Wat is dit voor waanzin?

Maar als je middenveld opstelt met drie spelers die eigenlijk de bal niet komen halen, of die niet aanspeelbaar zijn.....dan is dat een logisch gevolg. Wij moeten op het middenveld spelers hebben die vaardig zijn, onder druk kunnen uitspelen en vast zijn aan de bal. Dus creatief, naar voren kijkend en toch zuinig op de bal. Ja, dat vereist kwaliteit. Het is een schandaal dat wij die spelers bijna niet hebben in de selectie. En een coach die er niets van snapt.

Maar Heitinga kan ook kiezen voor Silvano Vos op die plek (ken). Of Kudus op 6 zetten, die kan tenminste wel opendraaien en heeft de techniek om met een man in de rug weg te draaien. Bovendien ziet hij de ruimte aan de zijkanten goed, opent snel vanuit het wegdraaien. Klaassen, Taylor beheersen dat amper. Taylor kan wel een verticale bal richting Brobbey steken maar mist de vaardigheid in de aanname om snel in zo'n positie te komen.

Zou je spelen met Berghuis, Grillitsch, Kudus (of Vos) als middenveld dan heb je in ieder geval meer voetbal....dan kun je proberen te gaan voetballen.
Op deze manier verder gaan is echt Ajax-onwaardig...

Dit is echt onze bottleneck....voorin waren we zaterdag best redelijk want brobbey en Bergwijn vertonen een wat betere vorm. Met zo'n middenveld houdt echter meteen alles op en Heitinga bewijst meteen dat hij totaal ongeschikt is als Ajax-coach.

Als je straks een centrum hebt Timber - Hato...die twee samen laten staan zal echt veel goeds doen, Hato is een wereldtopper in wording. Nu al zo rustig..het is ongelooflijk. Je zag dat Wijndal prima inviel...dus eigenlijk mankeerde er na rust weinig ook aan de achterhoede.

Het is echt ons middenveld dat ons de das omdoet....verschrikkelijk om te zien.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

liam schreef op 08 mei 2023 om 11:02:

Ik heb me weer 95 minuten zitten opvreten, verbazen etc. Wat zijn wij slecht in het opbouwen, dat gaat werkelijk waar nergens meer over. Het gevolg is dat we telkens achterin zes keer breed spelen en dan een lange hijs naar voren knallen. Wat is dit voor waanzin?

Maar als je middenveld opstelt met drie spelers die eigenlijk de bal niet komen halen, of die niet aanspeelbaar zijn.....dan is dat een logisch gevolg. Wij moeten op het middenveld spelers hebben die vaardig zijn, onder druk kunnen uitspelen en vast zijn aan de bal. Dus creatief, naar voren kijkend en toch zuinig op de bal. Ja, dat vereist kwaliteit. Het is een schandaal dat wij die spelers bijna niet hebben in de selectie. En een coach die er niets van snapt.

Maar Heitinga kan ook kiezen voor Silvano Vos op die plek (ken). Of Kudus op 6 zetten, die kan tenminste wel opendraaien en heeft de techniek om met een man in de rug weg te draaien. Bovendien ziet hij de ruimte aan de zijkanten goed, opent snel vanuit het wegdraaien. Klaassen, Taylor beheersen dat amper. Taylor kan wel een verticale bal richting Brobbey steken maar mist de vaardigheid in de aanname om snel in zo'n positie te komen.

Zou je spelen met Berghuis, Grillitsch, Kudus (of Vos) als middenveld dan heb je in ieder geval meer voetbal....dan kun je proberen te gaan voetballen.
Op deze manier verder gaan is echt Ajax-onwaardig...

Dit is echt onze bottleneck....voorin waren we zaterdag best redelijk want brobbey en Bergwijn vertonen een wat betere vorm. Met zo'n middenveld houdt echter meteen alles op en Heitinga bewijst meteen dat hij totaal ongeschikt is als Ajax-coach.

Als je straks een centrum hebt Timber - Hato...die twee samen laten staan zal echt veel goeds doen, Hato is een wereldtopper in wording. Nu al zo rustig..het is ongelooflijk. Je zag dat Wijndal prima inviel...dus eigenlijk mankeerde er na rust weinig ook aan de achterhoede.

Het is echt ons middenveld dat ons de das omdoet....verschrikkelijk om te zien.



Helemaal eens met je Liam. Echter denken trainers in het stramien controleur/spelmaker/box-to-box. Het zou mij niets verbazen als dat ook zo in Zeist wordt onderwezen. Dus dan denkt een Nederlandse trainer (Schreuder/Heitinga) zo:

De controleur moet ballen veroveren (kwaliteiten: kracht, positionering, lengte):
Álvarez (reserve: Grillitsch)

De spelmaker moet het spel verdelen (kwaliteiten: passing, overzicht, techniek):
Berghuis (reserve: Taylor)

De box-to-box moet in de 16 komen (kwaliteiten: scorend vermogen, loopvermogen):
Klaassen (reserve: Taylor)

En dus krijg je wanneer Berghuis geblesseerd is een nieuw betonmiddenveld met Álvarez/Taylor/Klaassen. Door de problemen centraal achterin en het schipperen met Tadic hebben we andere combinaties gezien, maar bovenstaande is de basisgedachte. Helaas.

PS: Overigens is dat bij Feyenoord en PSV ook zo. Die spelen met een controleur (Wieffer en Sangaré) + spelmaker (Kokcü en Veerman) + box-to-box (Szymanski en Til).

Op die meest aanvallende positie staat dus weleens (ook Simons) een creatievere speler, maar systematisch hebben ze dan toch altijd de invulling dat ze vrijwel nooit laag op het middenveld worden aangespeeld en meer als aanvaller functioneren.

Motto: geen creatieve spelers in de opbouw betrekken, veel te risicovol

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 8 mei 2023, 12:15:38.

 

+2/-1

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » Ajax - Az