Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Spelers » Vitezslav Jaros

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Ajax heeft overeenstemming bereikt met Liverpool en Vitezslav Jaros. De 23-jarige doelman wordt gehuurd van de Engelse club. Daarna keert hij terug naar Liverpool.

Jaros werd op 23 juli 2001 geboren in Příbram (Tsjechië) en maakte in 2017 de overstap van Slavia Praag naar de jeugd van Liverpool. In de jaren daarna werd hij aan diverse clubs verhuurd, waaronder meest recent aan Sturm Graz. Met de Oostenrijkse club won hij in 2024 de dubbel. Het afgelopen seizoen maakte de international zijn debuut voor het eerste elftal van Liverpool, waarmee hij kampioen van Engeland werd.

Technisch directeur, Alex Kroes: "We zijn erg blij dat we Vitezslav naar Amsterdam hebben kunnen halen. Ondanks zijn nog jonge leeftijd heeft hij de nodige ervaring opgedaan en heeft hij als reservedoelman volop meegedraaid met de Engelse kampioen. Zijn meevoetballende vermogen als keeper is van erg hoog niveau, hij is atletisch, kan goed de ruimtes bespelen en is een rustpunt voor de achterhoede. Zijn komst betekent absoluut een kwaliteitsimpuls voor onze selectie."

Het lijkt me geen slechte keeper - heeft ook al zijn eerste interland voor Tsjechië gespeeld - maar ik vind het onzinnig dat we een jonge doelman huren. Voorlopig is hij, denk ik, de beste doelman in onze selectie, wat zou betekenen dat we een jaar lang speeltijd gaan investeren in een gozer die daarna weer vertrekt.

Hopelijk komt er nog een extra doelman bij die Heitinga als eerste keeper gaat gebruiken, en is Jaros 'gewoon' onze back-up.

Jaros heeft trouwens ondanks zijn leeftijd al wel voor 5 verschillende clubs gespeeld in 5 verschillende competities:

2021 → St. Pats (Ierland, Premier Division) 39
2021/22 → Notts County (Engeland, National League) 15
2022/23 → Stockport County (Engeland, League Two) 13
2023/24 → Sturm Graz (Oostenrijk, Bundesliga) 21
2024/25 Liverpool (Engeland, Premier League) 2

+1/-0

Eerst even met z'n allen zeggen dat Pasveer dit seizoen niet meer goed genoeg om eerste doelman te zijn, dat Jaros dat nu bijvoorbeeld wordt, om vervolgens alsnog Pasveer onder de lat te zien en vaker wel dan niet het goed te doen. Ik hoop dat Gorter vertrekt en dat we dan drie kwalitatieve doelmannen hebben. Jaros lijkt beoogd eerste doelman te worden dit seizoen en hopelijk komt die Heerkes, zodat je iemand voor de toekomst hebt en dan mogen ze samen met Pasveer de strijd aan.

+2/-0

Die Heerkens vind ik dan wel weer aardig gescout. Maar zal te jong zijn om er direct te staan. Dan wordt Jaros inderdaad je eerste doelman. Kan me niet herinneren dat we ooit een huurling als eerste goalie gehad hebben. Wat een treurigheid.

Ik vind het overigens ook langzamerhand wel een probleem worden dat we al jaren geen doelman meer uit de eigen jeugdopleiding hebben, zelfs niet als reservedoelman. Onana reken ik niet mee, die kwam op z'n 19e of zo. De laatste echt zelfopgeleide keeper was Vermeer, nou die is inmiddels ook bijna 40 en over 2 weken met pensioen.

Kijk ik snap best dat je niet in elke lichting een goede keeper hebt maar meer dan 15 jaar lang niet één keeper die vanuit je A1 doorstroomt naar het eerste elftal is triest. En volgens mij nog nooit eerder vertoond in de clubgeschiedenis.

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 19 juni 2025 om 10:04:

Die Heerkens vind ik dan wel weer aardig gescout. Maar zal te jong zijn om er direct te staan. Dan wordt Jaros inderdaad je eerste doelman. Kan me niet herinneren dat we ooit een huurling als eerste goalie gehad hebben. Wat een treurigheid.

Ik vind het overigens ook langzamerhand wel een probleem worden dat we al jaren geen doelman meer uit de eigen jeugdopleiding hebben, zelfs niet als reservedoelman. Onana reken ik niet mee, die kwam op z'n 19e of zo. De laatste echt zelfopgeleide keeper was Vermeer, nou die is inmiddels ook bijna 40 en over 2 weken met pensioen.

Kijk ik snap best dat je niet in elke lichting een goede keeper hebt maar meer dan 15 jaar lang niet één keeper die vanuit je A1 doorstroomt naar het eerste elftal is triest. En volgens mij nog nooit eerder vertoond in de clubgeschiedenis.

Heerkens is 3e keeper bij Sparta Praag. Vindahl is de eerste keuze en Surovcik is de eerste reserve die in de beker keept. Op het eerste gezicht niet heel veelbelovend. Wel grappig verhaal, het is kennelijk een Nederlander die in Tsjechie geboren is en daar ook zijn hele carriere al speelt.

Feitelijk hebben we op heel veel posities al langere tijd niks meer uit de jeugd door zien komen. Sterker nog, op Timber, de Ligt, Gravenberch en Mazraoui na is er niet veel. Ok Daley Blind, vs Beek en Botman eventueel, maar that's it. Jongens als Frenkie neem ik dan niet meer omdat we die van een andere BVO gehaald hebben.

+1/-0

Kiki schreef op 19 juni 2025 om 09:56:

Eerst even met z'n allen zeggen dat Pasveer dit seizoen niet meer goed genoeg om eerste doelman te zijn, dat Jaros dat nu bijvoorbeeld wordt, om vervolgens alsnog Pasveer onder de lat te zien en vaker wel dan niet het goed te doen. Ik hoop dat Gorter vertrekt en dat we dan drie kwalitatieve doelmannen hebben. Jaros lijkt beoogd eerste doelman te worden dit seizoen en hopelijk komt die Heerkes, zodat je iemand voor de toekomst hebt en dan mogen ze samen met Pasveer de strijd aan.

Pasveer heeft het vorig jaar redelijk gedaan, maar niet meer dan dat. Met een betere keeper was er naar mijn mening gewonnen in Groningen en waren we gewoon kampioen geworden.

Jaros heeft nog op geen enkel serieus niveau gekeept en is bovendien gehuurd, Pasveer is (bijna) 42 en Heerkens is nu de 3e man bij SP. Het is niet de ideale situatie aangezien ik op voorhand geen duidelijke eerste keeper zie.

+2/-0

Huurconstructie zonder optie tot koop
Ik snap dit niet helemaal. Als je een jonge speler huurt, zou ik altijd proberen een optie tot koop te bedingen. Nu geef je hem speeltijd en ervaring, maar uiteindelijk is het Liverpool die daar de vruchten van plukt.

(te)veel clubs gespeeld
Persoonlijk zie ik het niet altijd als een positief teken wanneer een speler na korte verblijven telkens weer vertrekt naar een andere club. Het kan wijzen op een gebrek aan stabiliteit of moeite om ergens echt door te breken.

Weinig ervaring
Waarschijnlijk wordt hij voor ons gehaald als eerste keeper voor één seizoen, maar eerlijk gezegd vind ik zijn ervaring daarvoor nogal beperkt.
24/25: 1 wedstrijd
23/24: 20 wedstrijden
22/23: 11 wedstrijden
21/22: 15 wedstrijden

Kortom, hij is bij geen club de onbetwiste eerste keeper geweest in de afgelopen seizoenen.

+1/-0

ElSimao2 schreef op 19 juni 2025 om 10:30:

Sevic schreef op 19 juni 2025 om 10:04:

Heerkens is 3e keeper bij Sparta Praag. Vindahl is de eerste keuze en Surovcik is de eerste reserve die in de beker keept. Op het eerste gezicht niet heel veelbelovend. Wel grappig verhaal, het is kennelijk een Nederlander die in Tsjechie geboren is en daar ook zijn hele carriere al speelt.

Feitelijk hebben we op heel veel posities al langere tijd niks meer uit de jeugd door zien komen. Sterker nog, op Timber, de Ligt, Gravenberch en Mazraoui na is er niet veel. Ok Daley Blind, vs Beek en Botman eventueel, maar that's it. Jongens als Frenkie neem ik dan niet meer omdat we die van een andere BVO gehaald hebben.

Nou ja, we dwalen wat af, maar je mist hier ook wel spelers als Hato en Rensch. Nu vind ik laatstgenoemde niet zo'n succesnummer, maar hij speelde wel ruim 100 duels voor ons.

Wat mij vooral stoort is dat we nauwelijks aanvallers of aanvallende middenvelders opleiden, en dus al 15+ jaar geen keeper. Dat duidt op een onderliggend probleem, want statistisch gezien kun je niet 15 jaar lang pech hebben met je lichtingen natuurlijk.

Wat is nou de laatste goede vleugelspeler die we afgeleverd hebben? Met een flinke dosis creativiteit kun je Lang noemen, maar dat is het dan ook echt. Spitsen hetzelfde verhaal, Brobbey is het uiteindelijk toch ook niet. Je moet gewoon echt terug naar Kluivert voor de laatste zelfopgeleide spits van CL-niveau. Wat betreft keepers moet je terug naar Stekelenburg, die kwam rond 2001 door geloof ik. Voor die tijd hadden we eigenlijk altijd wel een zelfopgeleide keeper als 1e of 2e doelman. Van der Sar, Grim, Menzo. Nou dan ben je al begin jaren 80 en weet ik niet meer uit m'n hoofd wie op doel stonden, haha.

Zou zo'n Reverson nou niet gewoon derde keeper kunnen zijn?

+2/-0

BertjeK schreef op 19 juni 2025 om 10:50:

Huurconstructie zonder optie tot koop
Ik snap dit niet helemaal. Als je een jonge speler huurt, zou ik altijd proberen een optie tot koop te bedingen. Nu geef je hem speeltijd en ervaring, maar uiteindelijk is het Liverpool die daar de vruchten van plukt.

(te)veel clubs gespeeld
Persoonlijk zie ik het niet altijd als een positief teken wanneer een speler na korte verblijven telkens weer vertrekt naar een andere club. Het kan wijzen op een gebrek aan stabiliteit of moeite om ergens echt door te breken.

Weinig ervaring
Waarschijnlijk wordt hij voor ons gehaald als eerste keeper voor één seizoen, maar eerlijk gezegd vind ik zijn ervaring daarvoor nogal beperkt.
24/25: 1 wedstrijd
23/24: 20 wedstrijden
22/23: 11 wedstrijden
21/22: 15 wedstrijden

Kortom, hij is bij geen club de onbetwiste eerste keeper geweest in de afgelopen seizoenen.

Nou ja, al die tijd stond hij natuurlijk wel onder contract bij Liverpool, het betreffen allemaal huurdeals. Niet zo gek dat je dan na één seizoen weer weg bent.

Overigens waren het op die periode bij Sturm Graz na allemaal verhuurperiodes voor een deel van het seizoen, geen hele seizoenen. Hij was bij een aantal clubs wel eerste doelman, maar was er dan maar 5 maanden bijvoorbeeld, waardoor hij niet verder kwam dan een stuk of 15 wedstrijden.

Optie tot koop zal er wel niet in hebben gezeten, wat aantoont dat Liverpool het ergens nog wel in 'm ziet zitten. Wellicht dat er na aankomend seizoen alsnog te onderhandelen valt, als het van alle kanten bevalt.

+1/-0

Het zijn nu ook niet de grote competities of clubs waar hij naartoe is gegaan. We praten over:
- Sturm Graz (Oostenrijk)
- Notts County (4e niveau Engeland)
- St. Patrick's Athletic (Ierland)
- Stockport County (3e niveau Engeland)

Ik vind de toekomstgerichtheid ver te zoeken als we het seizoen ingaan met: Jaros (huur), Pasveer (oud) en Heerkens (3e keeper Sparta Praag, de vraag of hij het gaat redden). En dat vind ik jammer.

Koop dan nu een keeper van 23 waar je vol voor kunt gaan en een contract voor 5 jaar kunt aanbieden.

+3/-0

BertjeK schreef op 19 juni 2025 om 11:09:

Het zijn nu ook niet de grote competities of clubs waar hij naartoe is gegaan. We praten over:

Ik vind de toekomstgerichtheid ver te zoeken als we het seizoen ingaan met: Jaros (huur), Pasveer (oud) en Heerkens (3e keeper Sparta Praag, de vraag of hij het gaat redden). En dat vind ik jammer.

Koop dan nu een keeper van 23 waar je vol voor kunt gaan en een contract voor 5 jaar kunt aanbieden.

Tja, die hadden we, maar Kroes wist niet hoe snel die 'm moest verkopen nadat er een bod binnenkwam...

Heerkens zou ik zien als derde keeper en vaste keeper van JA. Jaros idealiter als reservekeeper. Pasveer als keeperstrainer. Gorter als etalage-object.

Dus heb je eigenlijk nog altijd een nieuwe keeper nodig.

+3/-0

Heitinga zal zijn potentieel wel kennen neem ik aan.
Denk dat hij het mag uitvechten met Pasveer wie 2e keeper gaat worden.
Ik vind Reverson wel een talent voor de toekomst, wat ik van hem bij jong heb gezien is het een doelman met katachtige reflexen en hij heeft een aantal penalties gestopt.

+1/-0

Sevic schreef op 19 juni 2025 om 11:53:

Tja, die hadden we, maar Kroes wist niet hoe snel die 'm moest verkopen nadat er een bod binnenkwam...

Heerkens zou ik zien als derde keeper en vaste keeper van JA. Jaros idealiter als reservekeeper. Pasveer als keeperstrainer. Gorter als etalage-object.

Overigens werd Mislintat door de huidige leiding verweten spelers te halen zonder scoutingsrapport of met een negatief scoutingsrapport.

Ik vraag me echt af of ze van Jaros eigenlijk een scoutingsrapport hebben. Dit seizoen speelde ie nauwelijks, daarvoor een handjevol wedstrijden in Oostenrijk en in het verdere verleden slechts bij obscure clubs op het veld gestaan.

Mogelijk dat men iets heeft van zijn periode in Graz, alhoewel ik het me afvraag. Dat men scouts in Stockport en dat soort oorden op de tribune heeft kunnen we bijna wel uitsluiten.

Denk dat dit gewoon uit de koker van Heitinga komt.

+1/-0

ElSimao2 schreef op 19 juni 2025 om 12:48:

Sevic schreef op 19 juni 2025 om 11:53:

Overigens werd Mislintat door de huidige leiding verweten spelers te halen zonder scoutingsrapport of met een negatief scoutingsrapport.

Ik vraag me echt af of ze van Jaros eigenlijk een scoutingsrapport hebben. Dit seizoen speelde ie nauwelijks, daarvoor een handjevol wedstrijden in Oostenrijk en in het verdere verleden slechts bij obscure clubs op het veld gestaan.

Mogelijk dat men iets heeft van zijn periode in Graz, alhoewel ik het me afvraag. Dat men scouts in Stockport en dat soort oorden op de tribune heeft kunnen we bijna wel uitsluiten.

Denk dat dit gewoon uit de koker van Heitinga komt.

Ja, je kunt je inderdaad moeilijk voorstellen dat Heitinga hier geen vinger in de pap heeft gehad. Ben ik principieel op tegen natuurlijk, nog afgezien van het amateurisme dat er vanaf druipt.

"Ik ken anders nog wel een aardige keeper bij Liverpool, kan wel effe bellen, misschien willen ze die wel weer verhuren"
"Oh top, doe maar"

Ik vrees echt dat het op zo'n niveau gaat momenteel.

+2/-0

Als de quote die ge-highlight wordt is "Heitinga is een leuke man" dan weet je inderdaad wel op wat voor niveau deze transfer tot stand is gekomen.

https://ajax.supporters.nl/nieuws/artikel/54496/Jagos-reageert-op-transfer-Ajax-%22Heitinga-is-een-leuke-man%22link

+2/-0

Quido schreef op 19 juni 2025 om 14:20:

Als de quote die ge-highlight wordt is "Heitinga is een leuke man" dan weet je inderdaad wel op wat voor niveau deze transfer tot stand is gekomen.

https://ajax.supporters.nl/nieuws/artikel/54496/Jagos-reageert-op-transfer-Ajax-%22Heitinga-is-een-leuke-man%22link

Haha, hij zegt het ook gewoon letterlijk: "Hij belde me en je weet wat je kunt verwachten van iemand die je kent."

Hebben we Heitinga als scout gecontracteerd? Dat zou ik wellicht wel toejuichen, want dan kunnen we misschien nog een fatsoenlijke trainer halen.

+2/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Ajax Forum » Spelers » Vitezslav Jaros