Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Columns » [EK88] Lullen over voetbal (2020)

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Op 1 juni 2020 was er het vreedzame protest tegen racisme op de Dam in Amsterdam. Omdat er (zo vlak na de Corona maatregelen) te veel mensen afkwamen op het protest, zou er nog lang over nagepraat worden. De burgemeester had naar mijn mening terecht niet ingegrepen toen er meer dan 10.000 betogers op de Dam stonden, maar de merkwaardige whatsapp conversatie met de minister van justitie leidde wel tot veel ophef. Grootste fout was dat de driehoek dit had laten gebeuren, waarbij ze zich volgens mij niet kunnen beroepen op onderschatting. Je kan er een paar honderd mensen naast zitten, maar de aantallen die zich naar de Dam begaven had de burgemeester gewoon moeten weten als bestuurder, dan wel in de loop van enkele uren moeten zien aankomen. Maar misschien nog opmerkelijker was het optreden van rapper Akwasi. Deze welbespraakte rustige jongen liet zich gaan voor eigen parochie en riep zelfs op tot geweld. Er werden op die dag zo veel grenzen overschreden dat je eigenlijk niet weet waar je zou moeten beginnen met commentaar te leveren.

Het was echter de grap die Johan Derksen later maakte in het tv programma VI, waar uiteindelijk de meeste reacties op zouden komen. En met name de vreemde racisme aflevering een week later leidde tot nog meer ophef. Het zeer succesvolle programma stond ineens ter discussie en een volgend seizoen lijkt ineens helemaal niet zeker. Wat ging er mis? Zie ook mijn vorige column, voor zover dit tv programma uitleg nodig heeft. Maar het gaat mijns inziens juist om het profiel van de hoofdpersonen om de huidige breuk goed te kunnen begrijpen. Laat ik beginnen met de conclusie: Wilfred Genee is de reden van het succes van Veronica Inside. Wie goed oplet weet dat de twee echte hoofdpersonen van de Gijp en Derksen zijn. De eigenzinnige oud-voetballers zijn onnavolgbaar, in de lange historie regelmatig onderwerp van gesprek geweest en leveren de belangrijkste inhoudelijke bijdrage aan het voetbal(praatprogramma). De rol van Genee is totaal anders. Zoals iedereen weet is hij degene die de onderwerpen aansnijdt, de oud-voetballers verbale voorzetjes geeft en gewoon het programma in goede banen leidt. Eigenlijk een prima basis en op zich dus niet zo gek dat het programma al heel lang succes heeft.

Maar Genee is zich in al die jaren ook steeds meer met het voetbal gaan bemoeien en de oud-voetballers hebben dat eigenlijk laten gebeuren. Er is namelijk ook veel respect onderling, iets wat misschien niet altijd zo nadrukkelijk door iedereen gezien wordt. Zo staat Genee al jaren opgelijnd om een ander, bijvoorbeeld eigen praatprogramma te krijgen. Zowel Gijp als Derksen steunen die ambitie en mede daarom doet Genee ook de contractonderhandelingen, waar de oud-voetballers erkentelijk kunnen zijn als er weer een riant jaarsalaris is uitgerold. Maar het eigen programma van Genee blijft uit, misschien wel vanwege de manier waarop hij bijvoorbeeld de racisme rel liet ontbranden. De oud-voetballers (met name Derksen) die teamgeest hoog in het vaandel hebben staan, kregen een mes in de rug door de rat van het programma. Hevig verontwaardigd stonden ze de pers te woord, maar Genee was slechts zichzelf geweest (en die kennen ze toch?). Nogmaals, zonder Genee was er in mijn optiek nooit een zo'n succesvol praatprogramma geweest. Het zuigen, uitlokken van uitspraken, irriteren en zelfs koketteren met zijn eigen stuitende arrogantie is begrijpelijkerwijs voor velen een bron van frustratie. Het is echter precies deze rol met daarbij nog de goed voorbereide feitenkennis die cruciaal zijn, naast het optreden van de "artiesten".

Maar ik moet toegeven: de racisme uitzending was al bij voorbaat geen gemakkelijke opgave. Genee wilde zichzelf daarin terecht niet neerzetten als racist en bedacht daarom een format waarin Derksen zich moest verantwoorden. Het was beter geweest als bijvoorbeeld Gullit en misschien ook Henk ten Cate hadden aangeschoven bij het programma. Niet dat het dan gemakkelijker zou zijn geworden, maar nu werd Derksen door relatief kleine "spelers" aangesproken en dat zou je kunnen zien als een vernedering. Maar we weten ook dat de echte grootheden van Surinaamse afkomst het danig lieten afweten en een makkelijker podium kozen om hun mening te geven. Daarmee was het hele idee gedoemd om te mislukken en werd het vervolgens een uitgelezen kans voor diverse bekende Nederlanders om rekeningen te vereffenen met Derksen. Normaal is hij daar wel tegen bestand, maar dit keer kwam het misschien wat harder aan. En de gevoelige "teamspeler" Gijp begreep dat als geen ander en koos dus geheel zijn zijde.

Hoe het gaat aflopen? Waar in het verleden, naar mijn mening, er misschien wel eens "ruzies" werden gecultiveerd voor de kijkcijfers, lijkt het nu toch wat serieuzer. Als je VI niet als tv programma maar als een eredivisie club zou zien, dan zijn Gijp en Derksen de sterren op het veld, die op handen worden gedragen en overal handtekeningen staan uit te delen. Genee zou ik dan vergelijken met de excentrieke voorzitter van de club, die net wat te vaak op de voorgrond wil treden om ook een stukje roem mee te proeven, maar uiteindelijk de tent gewoon runt. En de situatie nu is dat de oud-voetballers vanwege een conflict met de (onbelangrijke) voorzitter niet meer uit willen komen voor de club. Gaan ze dan echt de fans (de kijkers van het programma) teleurstellen? Mijn scenario is dat de oud-voetballers schoorvoetend toch wat gaan bijdraaien. En dit moet ook, want het ergste is misschien nog wel dat de échte discussie, bijvoorbeeld over de boycot van het Nederlands elftal (waar veel VI kijkers eigenlijk helemaal niet voor blijken te zijn) en de bredere maatschappelijke discussie nog gevoerd moet gaan worden. In dit hele verhaal waar ook de generatie kloof een rol speelt, denk ik toch dat we voor onze "racist" Johan Derksen moeten gaan staan, om er voor te zorgen dat hij die vrijheid van meningsuiting kan blijven uitoefenen. Met voor de anti-racisten de kanttekening: nog maar een paar jaar, dan is ie wel uitgeluld. Voor Genee ligt dit anders. Hij zal nog meer aan zijn imago moeten werken, maar een programma na VI zal er zeker komen. En als generatie genoot van onze koning kan hij wellicht zelfs nog een rol spelen als katalysator in deze totaal ontspoorde werkelijkheid waarin we nu leven. En wij blijven het natuurlijk nauwgezet volgen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

EK88 schreef op 11 juli 2020 om 09:52:

(...) en werd het vervolgens een uitgelezen kans voor diverse bekende Nederlanders om rekeningen te vereffenen met Derksen. (...)



Bovenstaande vind ik de kern van alle "ophef".
Alsof het "kaltstellen" van Johan Derksen c.q. VI het probleem geeft opgelost.

Als al die principiëlen, het Gutmenschenbataljon en andere hypocriete fatsoenrakkers de bestrijding van racisme werkelijk zo belangrijk vinden, waren hun geluiden niet al na een week verstomd zoals nu.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Ajax Forum » Columns » [EK88] Lullen over voetbal (2020)