Transparent
Inloggen
Sluiten

Statement Ajax Supporters Delegatie over logo van Ajax

29 juli 2005 13:13

Verslaggever: RvN

De Ajax Supporters Delegatie (ASD) heeft een nieuw statement uitgebracht omtrent de discussie voor de herinvoering van het oude logo. De delegatie zet daarin de gebeurtenissen tot nu toe uiteen en geeft aan dat het zal blijven strijden voor de terugkeer van het oude logo:

Ajax heeft officieel geen gezicht meer

Op 17 juni is het vonnis geveld. Ver weg van de reacties van supporters en media heeft Arie van Eijden op weg naar zijn vakantiebestemming vanuit zijn auto laten weten dat het klassieke logo definitief niet terugkeert als officieel clublogo. Hoewel na de laatste maanden, die gekenmerkt werden door trainage van de zijde van Ajax, dit besluit niet onverwachts is, kwam de klap hard aan. De laffe manier van communiceren toont aan hoe serieus supporters genomen worden.

Een belangrijk argument van Ajax om niet voor terugkeer van het echte logo over te gaan, is dat het klassieke logo niet zou uitstralen dat Ajax, naast een mooie historie, ook een mooie toekomst heeft. Dit lachwekkende argument is rechtstreeks overgenomen van de door Ajax ingeschakelde adviesbureaus.

Een zeer eenzijdige besluitvorming. Wij worden namelijk ook geadviseerd door een gerenommeerd, internationaal opererend reclamebureau. Dit bureau stelt dat je een sterk logo niet moet veranderen: "You will alienate people!" Een duidelijkere conclusie kan je volgens ons niet krijgen. Lagen er in 1991 nog enigszins concrete argumenten ten grondslag aan de invoering van de elf lijntjes van Rolf Leeser, nu moeten supporters zich behelpen met een holle kreet.

Nog belangrijker is dat niet gekeken is naar het draagvlak van het logo. De mening van supporters is niet meegewogen in het besluit, terwijl overduidelijk is wat supporters willen: terugkeer van het klassieke Ajax-logo. De overgrote meerderheid van de achterban (88% bleek uit een poll op Ajax.nl in maart 2005) roept om terugkeer van het klassieke logo. Geen beeldmerk ter wereld dat een sterkere binding met haar achterban heeft.

Merkwaardig is dat deze wens van supporters nooit ter sprake is geweest in de Ledenraad. Anders dan bestuur en directie tijdens de supportersbijeenkomst (29 december 2004) keihard toezegde, is met de Ledenraad slechts gesproken over aanpassing van het huidige logo. Op 25 maart heeft de voorzitter aan de Ledenraad medegedeeld dat "het bestuur als uitgangspunt heeft gekozen om eerst te onderzoeken hoe en waarom
het nieuwe logo destijds tot stand is gekomen om daarna een standpunt in te nemen." Het niet ter sprake brengen van onze wens, ondanks de belofte, is schandalig en geeft aan dat Ajax zijn supporters na jaren nog steeds niet serieus neemt.

Op 10 mei 2005 verklaart Ajax op haar website: "Duidelijk is dat het huidige logo, ook na 15 jaar, bij een belangrijke groep supporters niet kan rekenen op het noodzakelijke warme gevoel. Vooral dit feit heeft het bestuur en directie doen besluiten om een nadere studie te maken naar een aanpassing van het huidige logo. Bestuur en directie van Ajax zijn uitdrukkelijk van mening dat het oude logo in de oorspronkelijke vorm niet geschikt is en zo niet kan terug keren. Het oude logo past niet meer bij het huidige en toekomstige Ajax." Na een indringende discussie heeft de Ledenraad ingestemd het logo aan te passen. De Ledenraad heeft daarbij expliciet aangegeven dat daarvoor overleg nodig is met supporters. Bestuur en directie zullen dit op korte termijn doen en met voorstellen komen die dan aan de Ledenraad zullen worden voorgelegd."

Een vreemde gang van zaken, als iedereen rechtsom schreeuwt, dan wordt doorgaans het compromis niet links van het midden gezocht. Bestuur en directie hebben haar eigen koers gevaren en daarbij met de rug naar de supporters gestaan. Verder is het zeer teleurstellend dat vanuit de Ledenraad tijdens de drie maanden durende campagne nooit contact is gezocht met supporters en totaal geen interesse is getoond naar het campagneteam. De woorden "ivoren toren" komen bij ons als eerste naar boven.

Naar de werkelijke argumenten voor de keuze van bestuur en directie kan slechts worden gegist. Het heeft er alle schijn van dat er binnen de club krachten spelen die sterker zijn dan zijzelf. Hun handelen lijkt eerder ingegeven door angst dan door ratio. Het klassieke logo kan niet terugkeren, omdat er dan binnen de club op tenen gestaan wordt. Om supporters rustig te houden, mogen zij meepraten over een voorzichtige aanpassing van het huidige logo en worden ook op andere punten kleine toezeggingen gedaan. Supporters worden doodmoe van de machtsspelletjes en heilige huisjes binnen de club. Mogelijk kan een nieuwe directeur hier verandering in brengen. Maar dan nog zijn we er nog lang niet. Er
zijn binnen het hele bedrijf Ajax nog teveel dubbele agenda's en mensen die elkaar de hand boven het hoofd houden of juist proberen weg te werken.

Met de opstelling van Ajax heeft men zich momenteel in een genante situatie gebracht. Supporters willen het klassieke gezicht terug. Bestuur en directie zijn ook niet tevreden met het huidige logo en vragen de Ledenraad om toestemming voor aanpassing. De Ledenraad stemt hiermee in op voorwaarde dat supporters geraadpleegd worden. Supporters wensen hier niet aan mee te werken omdat het nooit de intentie is geweest om het huidige logo aan te passen. Ajax moet nu dus verder met het door zichzelf afgekeurde beeldmerk. Een regelrechte afgang, Ajax heeft dus officieel geen gezicht!

Via informele weg is inmiddels vernomen dat Ajax voorlopig definitief afziet van een compromislogo. Pas wanneer de achterban zich weer gaat roeren zal hierover worden nagedacht. Ajax gokt erop dat de roep om terugkeer van het echte Ajaxlogo langzaam zal wegebben. Helaas voor hun maken ze hier een grote denkfout.

Wij zullen blijven strijden v??r de terugkeer van het klassieke logo! Dit logo is en blijft "ons" offici?le clublogo. Bestuur en directie moet niet denken dat wij genoegen nemen met de manier waarop ze denkt deze grote wens te kunnen afhandelen. Er zullen nog zeker acties volgen. Echter, wanneer dit zal zijn en hoe deze eruit zullen zien, laten wij nog volledig open.

Wil onze club ooit eens af van het kille en zakelijke imago, dan zullen bestuurders, directie en clubleden/ledenraad zich eens veel meer moeten gaan verdiepen in een van de belangrijkste onderdelen van de club; de supporters. Want hoe de club nu (en vaker in het verleden) met de supporters omgaat is gewoon schandalig. En daardoor staan club en supporters mijlenver uit elkaar. Niet alleen de clubmensen, maar ook wij voelen ons verantwoordelijk voor het bewaken en waarborgen van de clubcultuur. Hierbij hoort het klassieke Ajax-logo...

Geef Ajax z'n gezicht terug!

Ajax Supporters Delegatie

(Binnen de Ajax Supporters Delegatie zijn verenigd: F-side, AFCA, Vak 410, Onafhankelijke Fanclub Ajax, Oude Garde, Ajax Supportershome, Dapp're Strijders, e.a.)

Meer op




Tags

logo ledenraad bestuur delegatie statement beeldmerk clublogo adviesbureaus afca afziet ajaxlogo alienate asd behelpen belofte besluitvorming binding campagne campagneteam clubleden clubmensen communiceren compromis compromislogo dapp denkfout doodmoe draagvlak duidelijkere eenzijdige eijden expliciet fanclub garde gegist gekenmerkt genante geraadpleegd gerenommeerd gevaren gokt heilige herinvoering historie holle huisjes imago indringende informele ingegeven ingeschakelde ingestemd ivoren koers krachten kreet lachwekkende leeser machtsspelletjes medegedeeld meegewogen mijlenver nadere opererend overgrote people poll reclamebureau roeren rolf side strijders studie supportersbijeenkomst supportershome tenen toezegde toren trainage uitdrukkelijk uitstralen vakantiebestemming vernomen vonnis voorgelegd voorzichtige waarborgen wegebben will zijzelf

Wat vind jij van dit nieuws?

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Gebruik de links bovenin beeld om een loginnaam aan te maken danwel in te loggen.



Win met Ajax



Ajax E-zine

Meld je aan en ontvang elke week een vers Ajax E-zine in je mailbox met al het nieuws en achtergronden. Maar liefst 35.273 fans gingen je al voor.




Laatste nieuws


 
Stel hier in welk nieuws jij belangrijk vindt.



Tagcloud

akpom almada avila berghuis bergwijn besparen boomen brobbey elsimao forbs godts hato henderson hlynsson kaplan kiki kroes linksbuiten loonkosten mislintat passeren ramaj rensch sevic sosa stilstand sutalo tahirovic taylor vos