"Ajax-fans drinken Amstel bier"
Verslaggever: RvN
Gisteren maakten we al melding over het feit dat Ajax in de Top 3 is geeindigd van de Nationale Merkencompetitie 2004, op basis van een artikel in Adformatie. Inmiddels is een uitgebreid rapport van de uitslagen online gezet. Ruim 22.000 mensen gaven via MSN.nl hun mening over in totaal zo'n 700 merken in diverse categorieen, al moet erbij gezegd worden dat het voornamelijk jongeren zijn die online hebben meegedaan.
De Top 10
1. BMW
2. GSUS
3. Ajax
4. Diesel
5. ONLY
6. Coca-Cola
7. Replay
8. Audi
9. Merecedes-Benz
10.Esprit
In de categorie voetbalclubs
1. Ajax 44,9%
2. Feyenoord 19,3%
3. PSV 11,6%
4. FC Utrecht 3,2%
5. FC Twente 2,7%
Ajax was in alle leeftijdscategorien en ook alle de categorien hogere en lagere opleidingsklasse het beste.
Ajax en Feyenoord voeren daarnaast de lijst aan van minst populaire merken in Nederland:
1. Ajax 17,3%
2. Feyenoord 14,6%
Uit statistisch onderzoek van de resultaten bleek voorts dat Ajax fans het meest Amstel bier drinken, PSV fans zouden kiezen voor Bavaria bier terwijl Feyenoord fans vaker kiezen voor Hertog Jan.
Nike is, in het algemeen gezien, het favoriete sportmerk, voor Puma en Adidas.
Meer over het onderzoek: klik hier
Rapport (pfd): klik hier