Transparent
Inloggen
Sluiten

'Gesprekken over BeNeLiga worden weer hervat'

13 juni 2020 09:31 - NOS.nl
Foto: Pro Shots

"Gesprekken over BeNeLiga worden weer hervat"; image source: Pro Shots

De gesprekken over de mogelijke komst van de BeNeLiga zullen komende weken weer worden hervat. Dat meldt de NOS, dat een werkdocument in handen heeft gekregen. Het streven van de nieuwe competitie wordt om te groeien naar de zesde plek op de UEFA coëfficiëntenlijst. België en Nederland bezetten nu respectievelijk de achtste en negende plaats, maar staan op grote achterstand van Rusland en Portugal. In het werkdocument wordt geschat dat er in totaal zeven Europese tickets zullen komen. België en Nederland hebben er momenteel beiden vijf.

Onderzoekers van Deloitte gaan er vanuit dat er een collectieve omzetstijging zal komen van 35 procent. Dit is afkomstig van tv-rechtenhouders en sponsors die vooralsnog niet geïnteresseerd zijn in Nederland en België. Alle clubs zullen zowel financieel als sportief mee profiteren. Topclubs spelen tot vijf keer meer topwedstrijden in de nieuwe competities. De vele topwedstrijden zullen voor volle stadions, internationale aandacht en meer uitdagingen voor talentvolle spelers zorgen.

Ook de 'kleinere' clubs kunnen profiteren van de BeNeLiga. Er wordt daarbij gedacht aan meerdere professionele competities waarin clubs het zullen opnemen tegen gelijkwaardige tegenstanders. Onder de BeNeLiga moeten enkele puur nationale competities komen waarin meer clubs kans maken op een titel.

Volgende week donderdag zullen alle profclubs in Nederland door de KNVB bijgepraat worden over het proces komende periode.

Meer op NOS.nl




Tags

beneliga nederland belgie werkdocument coefficientenlijst deloitte knvb nos omzetstijging onderzoekers portugal rechtenhouders rusland sponsors titel uefa

Wat vind jij van dit nieuws?

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Gebruik de links bovenin beeld om een loginnaam aan te maken danwel in te loggen.


4 jaar geleden
Een behoorlijke aanname. De vele topwedstrijden zullen voor volle stadions zorgen. Dat is een gok, nergens op gebaseerd. Daarnaast hebben Nederland en België nu samen 10 Europese plekken, daar blijven er straks 7 van over, als je dat al haalt. De coronacrisis nekt de eredivisie al bijna, wat denk je dat de beneliga gaat doen met het restant van de clubs. De situatie in België is nog erger. Daar is bijna alles in de tweede klasse amateur omdat het financieel niet helemaal loopt zoals het moet. Ik zeg, een onzalig idee wat we niet moeten steunen. Ik denk dat het de doodsteek wordt van het Nederlandse en het Belgische voetbal. Dat is ook een aanname. Maar alles wat in het artikel staat zijn ook aannames, gebaseerd op de hoop dat alles op die manier beter wordt.
+1/-0

 
4 jaar geleden
Volgens mij is het juist een behoorlijke aanname van jou dat het artikel louter bestaat uit aannames. Veel zaken zijn gewoon te peilen en te onderzoeken (animo bij sponsors, houding uefa, enthousiasme supporters) en een duur consultancy traject van Deloitte doet haar huiswerk echt wel. Natuurlijk zijn dat soort onderzoeken niet waterdicht maar het als aanname afdoen is wat te kort door de bocht; je kunt niet alles vooraf testen dus soms blijft het bij de best mogelijke inschatting steken, maar de aanname doen dat iets bij voorbaat niet werkt is natuurlijk te makkelijk.
+3/-0

 
4 jaar geleden
Die Europese tickets die we nu hebben worden ook verkwanseld door clubs die in de voorrondes kansloos ten onder gaan tegen de lamme en de blinde. Twee tickets voor Nederland minder gaat ten koste van die non-valeurs. Ik zie ook niet in waarom wij zo bezig zouden moeten zijn met de belangen van kleine clubs terwijl deze clubs jarenlang hervormingen binnen het Nederlandse voetbal zelf hebben tegengehouden en zo een extreme wijziging zelf levensvatbaar hebben gehouden en steeds noodzakelijker hebben gemaakt.
+5/-0

4 jaar geleden (gewijzigd)
Ik ben een groot voorstander van een BeNeLiga, zou het zelfs een BeNeLux liga willen maken. De eredivisie stelt gewoon niets voor en het uitbreiden hiervan kan alleen maar beter uitpakken. Er zullen clubs afvallen, het zal op korte termijn misschien een negatieve impact op het aantal clubs in de Europese toernooien, maar op langere termijn kan dit ervoor zorgen dat we meer tv gelden binnen halen en daardoor meer kunnen concurreren met de grote competities. Laat staan het voordeel dat de competitie veel aantrekkelijker zal worden voor talenten en de tegenstand een stuk groter zal worden op een wekelijkse basis. Ik zeg doen; kijk toch liever naar Ajax - Brugge dan Ajax - Cambuur.
+1/-0

 
4 jaar geleden
Je krijgt wel een sterkere competitie, dat is geen aanname. Het rechter rijtje van Nederland wordt vervangen door het linker rijtje van België. Dan zou je zeggen dat ze het beter moeten doen in Europa, maar dat is weer een aanname.
+4/-0

 
4 jaar geleden
Helemaal gelijk - al moeten we natuurlijk het sportieve voordeel vooral samen zien met het financiële voordeel van een grotere competitie en dus meer TV gelden. Dit zou over tijd dus ook meer kansen moeten bieden voor de lagere divisies. Ik zie er echt alleen maar voordelen in en alle nadelen zijn vaak emotionele argumenten.
+2/-0

4 jaar geleden
Hoe gaat het dan met promotie en degradatie?
Is de eerste divisie dan ook een verzameling van Belgische en Nederlandse clubs?
En de tweede divisie ook?

Speelt een volendam dan straks in de tweede divisie van België-Ned?

Iedere x maar weer dit gedenk...

Wees eerst eens rechtvaardig als Knvb met je stoppen, geen kampioen eredivie. Eerstedivisie...
Kunstgras toelaten...

Zaken die de Nederlandse competitie hebben geschaad...

Nederland kan met eigenkracht wel weer op plek 6 komen. Hebben Belgen niet nodig.
Zie alle Europese prijzen van de clubs en prestaties van Oranje consistent.

Nederland hoort op 6.

Belgie niet.
+1/-5

 
4 jaar geleden (gewijzigd)
Hier meer info over de opzet qua promoveren degraderen: https://www.voetbalkrant.com/nieuws/2020-06-13/de-grote-belgische-clubs-willen-doorduwen-voor-een-beneligalink

Wij hebben het misschien nog dagelijks over de Nederlandse hoogtijdagen, maar de internationale voetbalwereld kijkt vooral naar de laatste decennia en schat het Belgisch voetbal niet lager in dan de Nederlandse, met uitzondering van Ajax dat als club boven alle clubs uit de Benelux uitsteekt. De spelers zijn er fysiek sterker en bezitten vaak een betere arbeidsethos omdat de jeugd niet zo gepamperd is als hier en er tactische discipline is; Belgische talenten sluiten zo veel beter aan bij het moderne voetbal dan de Nederlandse en dat is niet alleen maar een talentvolle lichting.

We verkijken ons er daarom ook op hoe moeilijk de Nederlandse clubs het zouden hebben tegen Belgische teams. De budgetten zijn daar flink lager en de accommodaties slechter, maar het gaat er fysiek stevig aan toe en er wordt aardig verdedigd, wat dat betreft lijkt die competitie tegenwoordig meer op de Franse dan de Nederlandse. Niet zo leuk om naar te kijken maar best pittig, zeker als je realisert dat Belgen altijd tot op het bot gemotiveerd zijn tegen Nederlanders, zoals wij dat tegen Duitsers vaak zijn.

ik ben niet per definitie voorstander van de Beneliga; hangt van de uitvoering af.
+2/-0

 
4 jaar geleden (gewijzigd)
Het Nederlands voetbal heeft alleen al tussen 2016 en 2019 :

1 Uefacup finale en 1 halve finale CL behaald.

Belgische clubs presteren niks.

5 belgische spelers hebben de Ec1 gewonnen en 1 trainer.

versus: 46 Nederlandse spelers en sommige 3 x of 4 x.

5 trainers wonnen de Ec1.


Nederland heeft 6 bekers Ec1 bekers en 8 finales.

Belgie: 0 en 0 finales.



Winnaars per land
Land Bekers Club(s) Runner up(s) Club(s) Totaal in de finale
Vlag van Spanje Spanje 18 2 11 4 29
Vlag van Engeland Engeland 13 5 9 6 22
Vlag van Italië Italië 12 3 16 6 28
Vlag van Duitsland Duitsland 7 3 10 6 17
Vlag van Nederland Nederland 6 3 2 1 8

>>> Plaats 6 van Nederland of all time


Belgie heeft 1 Uefac up en 1 Ec2 vs NL: 4 Uefa en 1Ec2.

Belgie staat ver onder Nederland...
En zal dat altijd blijven.
+1/-0

 
4 jaar geleden
Dat zijn prestaties van Ajax, niet van het Nederlandse voetbal. En toch heeft de Belgische competitie een veel beter coefficient dan Nederland.

Dat verdere geneuzel zegt de voetbalwereld geen drol. Superleuk altijd Croif, Vanabasten and Hoelit, maar behalve het Ajax van Ten Hag wordt het huidige voetbal daar echt niet serieus door genomen, voor nostalgie koop je niets. We kijken ook niet enorm op tegen Uruguay omdat ze in een ver verleden twee keer wereldkampioen werden en we kijken ook niet neer op Brazilie omdat ze er de laatste mondiale toernooien niets van bakken.

Het Nederlandse voetbal is veel te lang in een verouderde tactische aanpak blijven hangen, op het dogmatische af. Daardoor zijn we achter gaan lopen en dat beginnen we nu pas weer in te halen. Sparren met fysiek sterke tegenstanders zoals Belgie is goed voor ons, zeker ook voor Ajax.
+5/-1

 
4 jaar geleden (gewijzigd)
Het zijn prestaties van Het Nederlands clubvoetbal en trainers.

Nederland heeft 8 finales Ec1 en 6 x winst.

Belgie : 0 x winst

En nederland stond vorig jaar met Ajax weer in de halve finale Ec1.
2016 uefa cup finale Ajax.

Ik snap je punten wel maar de Nederlandse competitie is tegenwoordig maar ook overal> nog steeds de betere competitie en brengt betere spelers voort.

De laatste piek bij belgie is een incident met de Bruyne, Hazard.

Nederland levert continue grote spelers en presteert op toernooien.

3 WK finales , Talloze halve finales EK en WK
1 x EK winnaar.
Meerdere spelers die beste voetballer van de wereld en Europa zijn geworden.


Wat heeft België?

Juist.

Belgie doet het even leuk de laatste 4 jaar...hun nationale team.
Maar Europees presteren ze nog steeds niks in de CL of Uefa cup.
+1/-2

 
4 jaar geleden
Nog maar een keer in oude statistieken blijven hangen zie ik. Daarom staan Nederlanders altijd zo voor lul als ze in het buitenland weer lopen op te scheppen op successen van de vorige eeuw.

Clubvoetbal is ook duidelijk, kijk naar het coefficient. Het enige wat het Nederlandse voetbal voor heeft is Ajax, en zelfs zonder het soort run als wij vorig jaar hadden is het Belgische coefficient veel beter terwijl de financiele middelen er beperkter zijn. Waarom? Omdat ze fysiek, verdedigend en qua mentaliteit in de breedte verder zijn dan wij en beter bestand tegen de moderne Europese voetbalwetten. En dat doen ze doorgaans zonder Hazard, De Bruyne, Witsel, Courtois, Vertonghen, Alderweireld, Fellaini, Lukaku, Tielemans, Kompany, Chadli want die jongens zijn doorgaans nog jonger weg dan de talenten bij Ajax.

Is het Belgische voetbal beter? Nee, ook zonder Ajax (net) niet. Kan de Nederlandse competitie zonder Belgie op plek zes komen; hell no. Samen wel? Misschien. Denigrerend doen op basis van wat er in het verleden gepresteerd is helpt in ieder geval niemand verder.
+2/-2

 
4 jaar geleden (gewijzigd)
Nederland kan echt wel weer op plek 6 komen uit zichzelf.. Waar ze overigens nog steeds staan in de all time Ec1 @CL winnaarslijst.

Maar wat is uitzichzelf?

Zijn Chelsea of City of PSG uit zichzelf opgeklommen?

Nee ze zijn opgekocht door miljardairs.

Sommige clubs plegen fraude of gebruiken doping of hebben honderden miljoenen schulden maar mogen als nog blijven spelen. Hoeveel steekgeld omkoperij zou er wel niet daadwerkelijk hebben plaatsgevonden in de historie van het voetbal?

Het is allemaal relatief.

De CL is een monopolie competitie geworden. De Europa Cup 1 is verpest.

Er is geen rechtvaardigheid....

profvoetbal is een zekere zin verpest.

Iedereen weet het.

Het systeem moet veranderd worden.
Maar de rijken willen dit niet.

Ik blijf overigens niet hangen in het verleden, want Ajax was vorig jaar bij de beste 4 van Europa. In 2016 finaleplek Uefacup. Gezien Ajax uit Nederland komt is dit ontzettend, maar echt ontzettend knap.
Niemand had dat ooit meer verwacht. Ajax van 2018-2019 kon de CL winnen tegen bv een Liverpool.

Nederland kan heus wel weer op eigen kracht naar nr 6. Geloof.

Maar belangrijker is dat de Europese competities zoals de CL eerlijker worden en rechtvaardiger. Clubs geen grote schulden meer mogen hebben.
Nederland kunstgras bant.

Knvb heeft zich tot een lachertje gemaakt.

Maar waar een wil is een weg.
+1/-0

 
4 jaar geleden
Hoho, Club Brugge speelde (en verloor) de Europa Cup I finale in 1978.
+1/-0

 
4 jaar geleden
Verloor inderdaad.

Nederlandse clubs hebben 8 Ec1 finales en 6 EC1-CL bekers. BAMM!!!!

Frankrijk.. (1 gewonnen, Belgie (0)

Zoek de verschillen.

Nederland is top 6 of all time.
Bammm.

Nederlands voetbal heeft België niet nodig. Andersom wel.

Die hele opmars van België komt mede doordat ze al jaren aan het kijken zijn naar Ajax, Oranje... En later Spanje.
+1/-0

 
4 jaar geleden
Mee eens hoor, maar je schreef ook 0 finales, vandaar. :-)
+2/-0

 
4 jaar geleden
Excuus, ja je hebt gelijk. 1978.
Maar 0 gewonnen Ec1's/CL.

Het grote land Frankrijk, heeft er maar 1.
Nogmaals: Nederland heeft er 6 in de prijzenkast.

Dan zie je dus maar weer hoe 'groots 'voetballand' Nederland is.
Maar 1 Ec1 minder dan voetballand Duitsland.

Nederland en de Nederlanders mogen best wat meer trots zijn dan steeds dat pessimistisch gelul over micky mouse, klein voetballandje etc...

Met dat soort gepraat heb je nog nooit een team een prijs laten winnen op Europees niveau.

Daarom ben ik bv blij met de Johan Cruijff Arena en de Cruijf revolutie en opmerkingen van Tadic: Ajax is top 20 van Europa en later top 10 Europa.

Uiteindelijk werd 7 jaar na de revolutie datzelfde Real Madrid met 1-4 verslagen in eigen huis terwijl 7 jaar daarvoor er continue 4-0 voor Real op het bord stond.

Zo zie je maar weer wat geloof en optimisme kan brengen.

En voor iedereen die daar moeite heeft, het is niet alleen bij woorden gebleven zie: 2018 halve finale EC 1 en Uefacup finale 2016.

Next step: weer een Europese prijs.
+1/-0

 
4 jaar geleden (gewijzigd)
Anderlecht heeft 2x de Europacup II gewonnen (1976, 1978), 1x de UEFA cup (1983) en 2x de UEFA Supercup (1976, 1978).

Dat geheel terzijde, want historie telt niet in topsport. Of denk je dat Daphne Dekkers nog ergens een voorsprong krijgt omdat ze Olympisch Kampioen is geweest. In topsport telt alleen morgen.

Nederland is in zichzelf helemaal niet in staat om structureel aan te haken bij de beste 6. Niet zo lang ze in de beperkte Eredivisie spelen. Het trekt simpelweg niet genoeg toppers aan voor een langdurig verblijf.

In 2019 was het Ajax in de halve finale en in 2016 de finale EL, en wanneer was het toen voor de laatste keer? PSV tegen Milan... 2005? Daarvoor gaan we zelfs nog verder terug (Ajax 1997). Dus in 24 jaar spelen we 3x een halve finale en 1x een finale met een Nederlandse club. Dat is nogal een trackrecord.

Nederland is op zichzelf gewoon te klein voor structureel topvoetbal. Je kunt niet 15 wedstrijden tegen niveau Emmen spelen om daarna structureel Real Madrid met 1-4 te verslaan.

Vergelijk het met het Nederlands Volleybalteam wat in Atlanta Olympisch kampioen werd. Die gasten werden maar uit de Nederlandse competitie gehaald en hebben 6 jaar in een hal getraint. Alles beter dan de Nederlandse competitie.

Het gaat gewoon niet. Nederland is om allerlei redenen te klein voor structureel topsport.

En als je eens op zou houden verder dan 5 jaar terug te kijken (want verder terug is echt onrealistisch) zie je dat ook.
+3/-0

4 jaar geleden
Deze samenwerking zou best eens een doodsteek voor Feyenoord kunnen worden. Ze kunnen organisatorisch en financieel al bij lange na niet mee met PSV, en in Belgie lopen minstens 2 club rond die op het niveau van PSV zitten: Anderlecht en Club Brugge. Bij die laatste loopt het al jaren goed, Anderlecht zit in een mega dip maar het Brussels gewest is anderhalf keer groter dan Amsterdam en de jeugdopleiding blijkt uit te puilen van talent dus op de lange termijn zal die club altijd meedoen. Ajax zal daar (in ieder geval financieel) de komende jaren bovenuit puilen.

Maar onze Rotterdamse vrienden. Als je spelers van het niveau Linssen, Tapia, Botteghin moet scouten en er amper bruikbare jeugd doorbreekt, dan ga je het moeilijk krijgen tegen de provincieclubs met een goed beleid en net stadion zoals Racing Genk en AA Gent, die het niveau AZ al aantikken.

Feyenoord kan straks zo'n eeuwige slapende reus als Antwerp en Standard Luik worden, zoals ze dat in Nederland eigenlijk al een beetje zijn, maar dan nog in een kleinere poule aan 'topclubs'. Houden ze alleen middenmotor clubs als Vitesse, Charleroi en Utrecht structureel achter zich.
+2/-2

4 jaar geleden
100 jaren plan wat er nooit gaat komen.
+2/-1

 
reactie verwijderd

 
reactie verwijderd

 
reactie verwijderd

 
reactie verwijderd

4 jaar geleden
Laten we wel wezen, alle clubs onder de top 6 gaan hier niet blij mee zijn. Voor ons is het leuk, Ajax-Anderlecht. Maar voor de middenmoot is het ontvangen van Ajax, PSV en Feyenoord een moneymaker en écht bijzonder. Die ontvang je liever dan Oostende of Eupen. Ik geloof wel dat het meer inkomsten kan genereren voor de grote clubs, maar voor de kleinere clubs levert het echt niet veel op.
+4/-0

 
4 jaar geleden
Dan heb je het dus over de mogelijke tweede divisie, waarvan ik alleen maar kan denken dat dit de kleinere clubs vooruit kan helpen. Of denk je echt dat ze blij zijn moet het ontvangen van Jong Utrecht in plaats van Oostende? Dan kan je eindelijk een echte competitie creëren met fanatieke fans (in plaats van pa en ma bij de jonge elftallen) en kan de tweede divisie financieel sterker worden, net zoals de tweede divisies in de 'grote' competities. Naast het feit dat de stap van de derde naar de tweede divisie op dit moment bijna een onmogelijke stap is.

Je gaat namelijk heel makkelijk aan het feit voorbij aan de mogelijke 'nieuwe' derbys die gecreëerd kunnen worden - Breda vs. Antwerpen, Maastricht/Sittard vs. Luik, etc.

Natuurlijk gaat dit tijd kosten en zal het begin moeilijk zijn, maar in het huidige model gaan wij niet verder komen dan nu, alle talenten willen alweer na een jaar weg omdat ze de tegenstand missen in de eredivisie.
+3/-0

Als het Ajax verder helpt om een stabiele Europese subtopper te worden ben ik voor.
+1/-0

4 jaar geleden
De beste reden om voor te zijn is de volgende.
Ajax moet de kar trekken om de punten te pakken om dat landencoëfficiënt hoog genoeg te houden voor inschrijving van een respectabel aantal clubs.
Clubs als Utrecht, Vitesse, Willem 11, Heracles en wat al dies meer vliegen er 99% al in de eerste ronde uit.
PSV en AZ en in mindere mate Feijenoord sprokkelen verder de puntjes bij elkaar.
De Top en suptop wordt groter met zo veel minder kans op clubs in de voorrondes als eerder genoemd.
Voor de rest zie ik alleen maar nadelen. Nederland is beter georganiseerd.
Het is als met KLM. Air France profiteert van de kennis en winstgevendheid van KLM.
Ik zie meer in een andere opzet in Nederland.
+1/-0


Ajax E-zine

Meld je aan en ontvang elke week een vers Ajax E-zine in je mailbox met al het nieuws en achtergronden. Maar liefst 35.171 fans gingen je al voor.




Laatste nieuws


 
Stel hier in welk nieuws jij belangrijk vindt.



Tagcloud

antony berghuis beweegt bikker blind brobbey debat diarra elsimao fifa geweld halsema hate hato hof ing kiki logo moslims nationaliteit nederland profvoetballers pvv sanctie sevic speelverbod strenger taylor timmermans werknemer