Transparent
Inloggen
Sluiten

Menno Geelen: 'Dat we de KNVB, PSV en Feyenoord qua inkomsten voorbij zijn, hoort bij Ajax'

17 november 2018 08:39 - De Telegraaf

Vrijdagmiddag werd Menno Geelen tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van Ajax benoemd tot statutair directeur van de club. Daarom staat hij nu voor het eerst in acht jaar bij Ajax een keer in de schijnwerpers. "Daarna treed ik weer in de anonimiteit", zo geeft hij aan in gesprek met De Telegraaf. "Met commercie proberen we indirect een bijdrage te leveren aan het sportieve succes, maar blijven altijd ondergeschikt aan het voetbal. Onze afdeling hoeft niet zo nodig in beeld."

Geelen is min of meer verantwoordelijk voor alles waar Ajax geld mee verdient, behalve de transfers. "Het is een rol op de achtergrond, maar de waardering binnen Ajax is groot", aldus Geelen. "Marc Overmars zei het mooi in De Telegraaf. De stijging van de commerciële inkomsten is een van de redenen waardoor we Dusan Tadic en Daley Blind konden halen. Zoiets motiveert, je voelt nog meer waar het om gaat."

De commercieel directeur gaat verder: "Onze filosofie is nieuwe inkomstenbronnen aanboren en Ajax betaalbaar houden voor de fans, want uiteindelijk zijn wij er voor de fans en niet andersom. We zullen heus weleens een verhoging doorvoeren, maar buitensporige bedragen voor seizoenkaarten zoals in Engeland zullen wij nooit vragen. We proberen het geld uit goede partner-ships te halen, niet bij de supporters."

Ajax wordt daarom gedwongen om over nieuwe concepten na te denken. Zo zit de club tegenwoordig in China en in Amerika. In Azië zit Ajax inmiddels alweer een jaar of vijf, zes. " We hebben Chinese medewerkers in dienst genomen, zijn content gaan maken en sloten een deal met een Chinese contentpartij. Wij maakten, leverden, vertaalden en betaalden alles. Het enige dat die partij moest doen, was het online en op tv verplicht op een goed tijdstip uitzenden", zegt hij daarover. "Doordat onze content zo vaak te zien was, konden we makkelijker met grote Chinese sponsoren praten die ons herkenden. Dat heeft geresulteerd in mooie overeenkomsten, waardoor we nóg meer content konden maken en uiteindelijk zijn de rollen omgedraaid. We krijgen nu geld voor de video’s die we maken. De overeenkomsten leveren nu al miljoenen op."

Om een maximale bijdragen als commercieel directeur te kunnen leveren, moet je er volgens Geelen voor zorgen dat je eerst nationaal vooroploopt. "Dat we de KNVB, PSV en Feyenoord qua inkomsten voorbij zijn, hoort bij Ajax. We zijn de grootste club, hebben de meeste fans. We zijn Ajax, nooit tevreden, het moet altijd beter", zo geeft hij aan. "Het vinkje staat achter ’de grootste van Nederland’. Maar als je zegt je sportief te willen meten met de Europese (sub)top, dan moet je dat commercieel ook doen. Dus moeten we op dat vlak de strijd aan met clubs als Benfica en Schalke 04. Nee, Real Madrid en Manchester United zitten ver boven ons. Dat is niet reëel."




Tags

geelen feyenoord knvb telegraaf afdeling amerika anonimiteit azie benfica blind china commercie engeland inkomstenbronnen madrid nederland overmars schalke sponsoren statutair sub tadic

Wat vind jij van dit nieuws?

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Gebruik de links bovenin beeld om een loginnaam aan te maken danwel in te loggen.


Ro Van O (geschorst)
5 jaar geleden
Het gaat sinds een half jaar weer goed met Ajax, en gelijk komen de kapsones weer bovendrijven.
+1/-2

 
5 jaar geleden
Zoveel vreemds wordt er in bovenstaand bericht niet gezegd volgens mij.
+1/-0


Win met Ajax



Ajax E-zine

Meld je aan en ontvang elke week een vers Ajax E-zine in je mailbox met al het nieuws en achtergronden. Maar liefst 35.273 fans gingen je al voor.




Laatste nieuws


 
Stel hier in welk nieuws jij belangrijk vindt.



Tagcloud

akpom almada avila berghuis bergwijn besparen boomen brobbey elsimao forbs gaaei godts hato henderson hlynsson kaplan kiki kroes linksbuiten loonkosten mislintat ramaj rensch sevic sosa sutalo tahirovic taylor vos wijndal