Advocaat John Beer: 'Uit alles blijkt dat Nouri volstrekt verkeerd is behandeld'
5 juni 2018 07:06
Tegenover de Volkskrant heeft advocaat John Beer hard uitgehaald naar het optreden van de artsen van Ajax in de behandeling van Abdelhak Nouri. "Na 37 seconden was de teamarts bij hem; 29 seconden later was de AED er. Die werd niet gebruikt. Uit alles blijkt dat hij volstrekt verkeerd is behandeld," aldus Beer.
De advocaat verwacht dan ook een flinke schadevergoeding. "Een schadevergoeding is terugkrijgen wat je door fouten van anderen verloren hebt," geeft de advocaat aan. "Het gaat hier om substantiële schade. En dan praten we niet alleen over tonnen."
Tegenover het Algemeen Dagblad gaat Beer er dieper op in. "Natuurlijk heeft de familie dit allemaal nooit zo gewild. Zij hebben altijd zeer warme gevoelens gehad bij Ajax, dat maakt het nog triester allemaal," zegt Beer. "Of deze juridische kwestie te voorkomen was geweest? Ja, dat denk ik zeker. Als Ajax in de periode na het ongeluk met gebogen hoofd naar de familie was toegegaan - en gewoon had gezegd: 'het is vreselijk misgegaan, we kunnen de tijd helaas niet terug draaien, maar we gaan jullie absoluut helpen'. Dan hadden ze aan de familie Nouri een heel goede gesprekspartner gehad. Dan waren beide partijen nooit zo tegenover elkaar komen te staan als nu."
Ondanks dat er ook nog altijd eer warm contract is met medewerkers van Ajax, stelde de clubleiding van Ajax zich nooit onvoorwaardelijk op richting de nabestaanden. "Wat betreft aansprakelijkheid, was er steeds opnieuw sprake van een ontwijkende houding. Ajax had veel meer nederigheid en verantwoordelijkheid moeten tonen richting de familie," aldus Beer. "Toen dat steeds opnieuw uitbleef, ook na een uitgebreid gesprek hierover, kon de familie niet anders dan deze weg bewandelen. Voor hen is het heel belangrijk dat Ajax aansprakelijkheid erkent."
Beer gaat verder: "Persoonlijk lijkt het me ook gewoon een kwestie van fatsoen. Stel je voor dat werkgevers die houding altijd zouden aannemen in geval van een ongeval, puur om de eigen schade te beperken. Zo gaan we toch niet met elkaar om? Een professionele organisatie hoort volgens mij te zeggen in dit soort gevallen: 'wij helpen jullie, we nemen maximale verantwoordelijkheid, ongeacht de financiële gevolgen'."