Fanonderzoek: Ajax scoort goed
27 februari 2014 14:39 - Ajax.nl
Verslaggever: -
Ajax heeft tijdens het Eredivisie Fanonderzoek 2013-2014 van KNVB Expertise hoge ogen gegooid. De club scoorde vooral goed op de onderdelen stadionbezoek, sportiviteit & respect en informatievoorziening. Hieronder een korte samenvatting.
Van elke club in het betaald voetbal zijn de houders van seizoenkaarten ClubCards gevraagd naar hun mening over hun favoriete club. In totaal leverde het onderzoek voor Ajax 12.673 respondenten op. KNVB Expertise is het Centrum voor Onderzoek en Kennismanagement Betaald Voetbal.
Ajax scoort bijzonder hoog op het gebied van wedstrijdbezoek. Liefst 95 procent van de supporters is zeer tevreden over onder meer comfort, sfeer en aantrekkelijkheid van de wedstrijden. Van alle ondervraagden roemt 93 procent de sfeer bij thuiswedstrijden in de Amsterdam ArenA. Daarmee scoort Ajax hoger dan het gemiddelde in de Eredivisie (88 procent).
Vrijwel alle respondenten (93 procent) beoordelen de informatievoorziening van Ajax als goed tot zeer goed. Bij de andere Eredivisieclubs is dit gemiddeld 90 procent. Het meest geraadpleegde Ajax-kanaal is de website (84 procent). Iets meer dan de helft van de ondervraagde supporters volgt Ajax via Twitter en Facebook. De gratis Ajax App staat bij 34 procent van de respondenten op hun smartphone. Een op de drie ondervraagden kijkt naar de uitzendingen van Ajax TV op Fox Sports Eredivisie. De bekeken video’s via Ajax.nl en social media zijn hierin niet meegenomen.
Verder blijkt uit de cijfers dat seizoenkaarthouders van Ajax gemiddeld 15 van de 17 thuisduels in de Eredivisie bezoeken. Het effect van de mogelijkheid om je seizoenkaart via de Ajax Kaartenmarkt aan te bieden is niet gemeten tijdens het onderzoek. ClubCard-houders bezoeken gemiddeld zo’n vier Eredivisieduels van Ajax per seizoen. Liefst 94 procent van de ondervraagde seizoenkaarthouders is voornemens zijn of haar seizoenkaart volgend seizoen te verlengen. Een kwart van de respondenten verwacht volgend seizoen bovendien meer wedstrijden dan dit seizoen te bezoeken.
In het onderzoek komen ook een aantal punten naar voren die voor verbetering vatbaar zijn. Een daarvan is de catering in de ArenA. Slechts 34 procent van de respondenten beoordeelt deze als ‘goed tot zeer goed’. Dit ligt tien procent onder het gemiddelde van de andere Eredivisiestadions. Ook het internetbereik in de ArenA wordt door de helft van de fans als matig beoordeeld. Een belangrijk punt aangezien bijna 70 procent van de respondenten goed wifi in de ArenA ‘belangrijk tot zeer belangrijk’ vinden.