Ajax wil continu zichtbaar zijn in China
25 mei 2013 07:24 - Ajax.nl
Verslaggever: -
Op de officiële website laat Edwin van der Sar weten het afketsen van de trip naar China als een enorme nederlaag te voelen. Ajax heeft nog steeds grote plannen met het land. "Ze willen alles over de ‘Ajax Academy’ weten. We hebben in de afgelopen tientallen jaren echt een naam opgebouwd. En mede dankzij de vele Ajax-iconen die inmiddels in de opleiding werken is de wereldwijde uitstraling groot." Om die reden zet Ajax groot in op 'Football Dream', de talentenshow. De aanwezigheid van het Ajax All Star team met Jari Litmanen in Hong Kong speelt daar ook een rol in. "Het is mooi dat we op allerlei verschillende manieren Ajax-iconen kunnen inzetten. Daardoor blijven we continu zichtbaar in China."
In het verlengde daarvan hebben Ajax en Van der Sar onlangs ook een eigen Weibo-account geactiveerd. Op de Chinese variant van Twitter posten Ajax (300.000 volgers) en Van der Sar (150.000) geregeld berichten. In combinatie met de Chinese Ajax-website, videoplatform Qiyi (Chinese YouTube) en Ajax TV international heeft Ajax meerdere mediakanalen in China tot zijn beschikking. Van der Sar: "Natuurlijk zitten we hier heel ver weg, maar op deze manier houden we toch enigszins contact met onze achterban daar. En als we eind volgend seizoen wellicht alsnog naar China gaan kunnen we de fans eenvoudig activeren als er bijvoorbeeld een open training in hun stad is. Als ze daar dan vervolgens naartoe komen zijn ze fan voor het leven."