Transparent

Open brief Ajax Supporters Delegatie aan Hennie Henrichs

16 januari 2012 06:32 - AFCA Supportersclub

De Ajax Supporters Delegatie heeft via een Open Brief druk gezet op Hennie Henrichs, voorzitter van de nieuwe Bestuursraad om actie te ondernemen en Cruijff volledig de ruimte te geven zijn plannen verder uit te rollen.

Open brief Ajax Supporters Delegatie, aan Bestuursraad, voorzitter Hennie Henrichs

Geachte bestuurders, voorzitter,

Donderdag 22 december 2011, is op de Algemene Leden Vergadering unaniem besloten Johan Cruijff te behouden voor Ajax. Daarnaast is besloten om Plan Cruijff waar Wim Jonk en Dennis Bergkamp met alle trainers en staf al een half jaar invulling aan geven, verder uit te rollen. Bij monde van de net gekozen voorzitter Hennie Henrichs werd dat door de vers benoemde Bestuursraad bekrachtigd. Inmiddels zijn we een kleine maand verder en merken wij niets van deze vastgelegde belofte.

Het uitspreken van een belofte brengt verplichtingen met zich mee. De Bestuursraad heeft zich dus verplicht om direct zaken te gaan aanpakken, welke die uitgesproken belofte gestalte geven. De Bestuursraad zou dus ons inziens direct en openlijk alles uit de kast moeten halen, teneinde de RvC ( Raad van Commissarissen ) te bewegen vrijwillig op te stappen en volledig mee te werken aan hun opvolging. Om zodoende de weg vrij te maken voor het ongedaan maken van de aanstellingen van Danny Blind en Martin Sturkenboom, alsmede de intentie Louis van Gaal aan te stellen. Deze aanstellingen zijn namelijk geheel in strijd met de Cruijff-visie en in strijd met de werkwijze van het Plan Cruijff, dat al maanden wordt uitgevoerd op de Toekomst.

Voorzitter Hennie Henrichs blinkt vooralsnog echter vooral uit in het optrekken van rookgordijnen en in het vertellen van halve waarheden. Hiermee wordt niet alleen de unanieme wens van leden, supporters, en aandeelhouders massaal genegeerd, maar ook verregaande afspraken ten aanzien van de voordracht van een stakeholder vanuit de supporters voor een positie in de Bestuursraad geschonden. Maar hiermee wordt vooral ook het dissidente deel van de RvC ruimte geboden om de boel dusdanig te rekken, dat Ajax geremd wordt in de vernieuwingen en veranderingen, op de weg die al was ingeslagen volgens de Cruijff-visie. Ajax staat stil en ondervindt schade aan deze gijzeling door Steven ten Have & co, die door bestuurlijk Ajax gedoogd en zelfs gefaciliteerd wordt.

De Ajax-directie op de Arena, krijgt volop de gelegenheid om het team op de Toekomst tegen te werken en is overduidelijk van zins om een aanstelling van Louis van Gaal er mede helpen door te drukken en daarmee de verdere uitwerking van de Cruijff-visie en het daaruit voortvloeiende plan te ondergraven. Dat is geheel tegen de wens in van 99 % van alles wat Ajax is, en staat dus haaks op die Cruijff-visie en het Plan Cruijff. Daarbij verschuilen de voorzitter van de RvC alsmede de voorzitter van de Bestuursraad zich met name ook achter de motie-Geestman. Ons is allang duidelijk dat die motie is uitgevoerd, het is nog duidelijker dat Cruijff en Van Gaal niet nader tot elkaar gaan komen, en dat we dus klaar zijn met die motie. Henrichs heeft gesproken met Cruijff en met Van Gaal, Henrichs weet dat dit uit de weg moet, en Henrichs moet daar nu dus zo snel mogelijk openheid van zaken over geven.

Duidelijk moet ook zijn dat de komst van Louis van Gaal nu uiterst ongewenst is en leidt tot het vertrek van Johan Cruijff. Dat kan en mag niet gebeuren !

Na het nodige contact met de Bestuursraad zijn wij niets wijzer geworden, en maken ons meer dan ooit zorgen over de toekomst van ons Ajax. Daarom dringen wij bij voorzitter Hennie Henrichs ten stelligste aan op de volgende zaken:

- Geef openheid van zake mbt de uitvoering van de motie-Geestman

- Laat merken dat er druk gezet wordt op ten Have & co om het hoger beroep te laten varen, alsnog vrijwillig op te stappen en volledige medewerking te verlenen aan hun opvolging

- Zorg in navolging van het opstappen van de huidige, dus ook voor een volledig Cruijff-gezinde nieuwe RvC

- Zorg voor een spoedige aanvulling van de Bestuursraad, geheel in lijn met de belofte de Cruijff-visie te volgen, dus met Cruijffianen

- Laat Johan Cruijff onvoorwaardelijk invulling geven aan zijn bemoeienissen met Ajax, zoals Johan Cruijff dat zelf in wil vullen

- Laat zien dat de Bestuursraad inderdaad zoals beloofd, onvoorwaardelijk in lijn met de visie-Cruijf wil besturen

Geheel Ajax heeft zich uitgesproken vóór het volgen van de Cruijff-filosofie, mét Johan Cruijff. Wij willen Ajax in rustig vaarwater, en onvoorwaardelijk aan de hand van Johan Cruijff terug richting top. Wij willen Ajax en het Ajax-Voetbal terug. De Bestuursraad heeft zich via de uitgesproken belofte op de laatste ALV verplicht hier volledig aan mee te werken. Daar roepen wij hierbij dus dringend toe op. Met klem wijzen we er op dat wanneer Cruijff en de Cruijff-visie voor Ajax verloren gaan als gevolg van het niet nakomen van genoemde beloften, wij voorzitter Hennie Henrichs daarvoor verantwoordelijk zullen houden.

We hebben gesproken met de RvC (Ten Have, Davids) de Bestuursraad (Henrichs , Buskermolen, Schoenaker) en met het team-Cruijff (Jonk, Roy, Bergkamp, Jongkind, De Kloet, Van der Moot) zodat wij de posities van alle betrokkenen hebben kunnen horen om te komen tot een afgewogen oordeel. Zoals al algemeen bekend was zitten wij geheel op één lijn met Cruijff en de Cruijff-visie, persoonlijk contact met Johan Cruijf zelf heeft dat ondubbelzinnig bevestigd.

Aldus namens een vol Ajax stadion :

Ajax Supporters Delegatie ( Supportersvereniging Ajax, Ouwe Garde, Vak410, afca Maluku, afca Supportersclub, afca.nl )

Meer op AFCA Supportersclub

Tags

Wat vind jij van dit nieuws?

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Gebruik de links bovenin beeld om een loginnaam aan te maken danwel in te loggen.

Win met Ajax

Ajax E-zine

Meld je aan en ontvang elke week een vers Ajax E-zine in je mailbox met al het nieuws en achtergronden. Maar liefst 35.250 fans gingen je al voor.