Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie 2024/2025] Fortuna Sittard - Ajax

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

open/sluit de onderstaande quote:

s0lido schreef op 09 februari 2025 om 16:45:

Terechte overwinning. Mooi? Nee. Efficient? Ja. Farioli zet hier een geweldige prestatie neer met beperkte middelen.

En wat een idiote keeper heeft Fortuna. Die was de stip aan het uithollen. Had rood verdiend.

Farioli verdient een standbeeld als hij Champions League voetbal en/of het kampioenschap binnen weet te slepen.

+6/-0

Ik ben blij dat Farioli met Mokio in de basis als linksback begon. Hij deed het ook gelijk goed. Baas en Sutalo is een goed centrum. Leuk voor Rasmussen dat hij een doelpunt heeft gemaakt. Nu hoef ik niet meer de vraag te stellen of hij ooit een goede Eredivisie-wedstrije heeft gespeeld.

+2/-0

Ik moet zeggen dat Mokio het voortreffelijk deed inderdaad. Heeft 90 minuten lang stoïcijns zijn taken uitgevoerd zonder te verslappen. Er kwam vrijwel niks door aan zijn kant.

Ik denk dat dit de beste wedstrijd is die ik tot nu toe van hem heb gezien. Ik las dat Farioli een 'talentengroepje' uit de U19 en JA heeft samengesteld dat hij zelf af en toe traint. Ik vermoed dat Mokio daar ook bij hoort. Wellicht dat Farioli daar dingen ziet die hem hebben overtuigd Mokio een kans te geven vandaag.

Hoe dan ook pakte het goed uit. Kan niet anders dan Farioli gelijk geven en mijn eerdere kritiek, dat Mokio er niet klaar voor was, intrekken.

+5/-0

Knap. Weghorst valt weer lekker in. Rasmussen ook. Hopelijk wordt het voetbal volgend seizoen, met waarschijnlijk ook betere voetballers, een stuk beter. Nu is het absolute noodzaak om CL te halen.
De titel gaan we ook redden.

+3/-0

Kluivert_beste_9_ooit schreef op 09 februari 2025 om 17:19:

Knap. Weghorst valt weer lekker in. Rasmussen ook. Hopelijk wordt het voetbal volgend seizoen, met waarschijnlijk ook betere voetballers, een stuk beter. Nu is het absolute noodzaak om CL te halen.

Hey da's lang geleden. Welkom terug? :)

On topic: wat de titel betreft, begin ik er ook in te geloven. Ondanks slecht voetbal oogt de ploeg het stabielst.

+2/-0

Ajax had hier vorig jaar verloren. Als je dit soort wedstrijden met zo’n schijtveld winnend afsluit, dat zijn heerlijke drie punten.

Ajax wint wedstrijden niet gemakkelijk, maar is tegelijk ook niet gemakkelijk te verslaan. Het doel om CL te halen komt steeds dichterbij.

+4/-0

Het is een rare snuiter buiten het veld, maar in wedstrijden zoals vandaag ben ik altijd blij als Weghorst erin komt. Hij is heel slim in hoe hij duels aangaat en deels ook hoe die penalty versierd werd. Waar hij ook heel alert was en net niet buitenspel stond. Die assist op Rasmussen was ook gewoon precies goed getimed door deze holistische held.

Voornaamste kritiek op Farioli vandaag is ook dat Wout er veel te laat in kwam. Hij had eigenlijk moeten starten, maar had anders na de rust moeten komen.

+2/-0

ElSimao2 schreef op 09 februari 2025 om 17:31:

Het is een rare snuiter buiten het veld, maar in wedstrijden zoals vandaag ben ik altijd blij als Weghorst erin komt. Hij is heel slim in hoe hij duels aangaat en deels ook hoe die penalty versierd werd. Waar hij ook heel alert was en net niet buitenspel stond. Die assist op Rasmussen was ook gewoon precies goed getimed door deze holistische held.

Voornaamste kritiek op Farioli vandaag is ook dat Wout er veel te laat in kwam. Hij had eigenlijk moeten starten, maar had anders na de rust moeten komen.

Ik weet het niet met Weghorst. Als hij start speelt hij meestal een slechte wedstrijd. Ik vind het prima zo. Kwam wat mij betreft ook op het juiste moment in. Als je hem zo actief tijdens de wedstrijd inbrengt, komt hij heel energiek binnen en brengt wat teweeg. Beter dan een stille invalbeurt na de rust.

+3/-1

Op een onbespeelbaar veld toch de 3 punten pakken is lekker.
Wout wint weer een wedstrijd voor ons met een verdiende strafschop, een goal en een assist.
Weer een stap dichterbij CL.

+4/-0

De grootste winst is dat je hem nu wel wint, in tegenstelling tot bij RVS. Maar goed en overtuigend was het allerminst. Hopen dat PSV punten blijft verspelen, want dat gaan wij ook nog wel een paar keer doen.

+3/-0

Ik sla de potjes van Fortuna weleens over, maar is dat veld eigenlijk altijd zo'n akker waar je je pony nog niet laat schijten? Kan toch eigenlijk niet, in de Eredivisie?

+1/-0

Sevic schreef op 09 februari 2025 om 20:51:

Ik sla de potjes van Fortuna weleens over, maar is dat veld eigenlijk altijd zo'n akker waar je je pony nog niet laat schijten? Kan toch eigenlijk niet, in de Eredivisie?

Als er dan nog een keeper bij staat die het moedwillig nog verder vernielt om de tegenstander te dwarsbomen is het einde zoek.

Hoop dat de KNVB deze club punten in mindering brengt.

+3/-0

s0lido schreef op 09 februari 2025 om 17:28:

Kluivert_beste_9_ooit schreef op 09 februari 2025 om 17:19:

Hey da's lang geleden. Welkom terug? :)

On topic: wat de titel betreft, begin ik er ook in te geloven. Ondanks slecht voetbal oogt de ploeg het stabielst.

Zekerteweten. Veel te lang geleden. Ik ben weer helemaal terug.
Precies, het stabielst oogt Ons Aller Ajax.
De voetbalromanticus in mij verlangt nog dit seizoen naar beter en gedurfder voetbal, maar we kunnen er zoveel mee wegggooien. Hoewel we stabiel zijn, is het met deze spelersgroep haast niet mogelijk om frisser voetbal te laten zien. Ik denk dat het wel kan, maar ik denk dat het dan te veel gatenkaas wordt. De kans hierop lijkt me iig aanzienlijk. En het is nou niet dat we voorin de kansen 1) gemakkelijk creëren en 2) deze kansen snel verzilveren.
Neem nou het uitstekend doorkoppen van Brobbey naar Fritz-Jim, daaruit ontstond behoorlijk wat ruimte voor Fritz-Jim. Ipv een hard schot tussen de palen werd het een rollertje waar een paard de hik van krijgt.
Op zo’n moment is de gedachte weer: ‘he, moet toch een stukkie beter kunnen’ hoewel dat soort dingen al wedstrijden lang niet gebeuren. Maar ik ben er rotsvast van overtuigd dat we wedstrijden veel sneller kunnen beslissen. Zodoende kan er, ook met de huidige groep, meer ‘risico’ worden genomen. Waardoor we wat meer foutjes kunnen permitteren zonder noodlottige gevolgen.
Op naar de titel!

+6/-0

Typisch pot waarin een 'normaal' Ajax punten morst. Deze vechtmachine van Farioli pakt gewoon de 3 punten. Want op dit veld was goed voetbal onmogelijk.

Mokio zakelijk en goed, had wel iets meer gehoopt, maar dat is wellicht te vroeg. Edvardsen viel echt dramatisch in. Klein vent maar niet snel. Handig? Niet gezien. Slim? Ook net. Nou ja, op deze akker ook maar niet te veel verwachten.

De discussie rondom de penalty ontgaat mij volledig. Het is geen overtreding van Weghorst. Dus of hij nou hands maakt of niet, maakt weinig uit, aangezien hij daarna toch 100% getackled wordt? Het is toch niet zo dat als je een duwtje krijgt dat je dan wel iemand neer mag halen? Als hij gewoon blijft staan is Weghorst er voor en heeft hij een levensgrote kans.

+2/-0

Derk Johanssen schreef op 10 februari 2025 om 08:57:

Typisch pot waarin een 'normaal' Ajax punten morst. Deze vechtmachine van Farioli pakt gewoon de 3 punten. Want op dit veld was goed voetbal onmogelijk.

Mokio zakelijk en goed, had wel iets meer gehoopt, maar dat is wellicht te vroeg. Edvardsen viel echt dramatisch in. Klein vent maar niet snel. Handig? Niet gezien. Slim? Ook net. Nou ja, op deze akker ook maar niet te veel verwachten.

De discussie rondom de penalty ontgaat mij volledig. Het is geen overtreding van Weghorst. Dus of hij nou hands maakt of niet, maakt weinig uit, aangezien hij daarna toch 100% getackled wordt? Het is toch niet zo dat als je een duwtje krijgt dat je dan wel iemand neer mag halen? Als hij gewoon blijft staan is Weghorst er voor en heeft hij een levensgrote kans.

Volgens de officiële reactie van de KNVB vond men het een 'dubbele' penalty, dus hands en een overtreding op Weghorst.

Ik vind zelf de handsbal het meest overtuigend, want die is objectief. Die verdediger heeft z'n hand niet langs het lichaam maar op een onnatuurlijke plek. Alle contact is dan hands. In de close-up zie je de baan van de bal veranderen, dus er is contact, dus hands, dus een penalty. Er bestaat in de spelregels niet zoiets als 'te licht hands' of zo, waar ik Fortuna-supporters over hoor.

Een tackle op Weghorst? Kan ik ook in komen, al zou je dan kunnen onderbouwen dat die verdediger eerst de bal speelt (met zijn hoofd) en daarna pas contact maakt met Weghorst. Ik vind zelf dat hij met dat contact Weghorst een 100% kans ontneemt, dus een overtreding, maar je kunt er over discussiëren. Over die handsbal kan dat nauwelijks, als je gewoon de spelregels volgt. Goed dat dat gebeurd is in dezen.

Ik zie die Buijs zich weer overal belachelijk maken in de media trouwens. Laat hem vooral boos worden op de terreinknecht zeg.

+4/-0

Sevic schreef op 10 februari 2025 om 10:17:

Volgens de officiële reactie van de KNVB vond men het een 'dubbele' penalty, dus hands en een overtreding op Weghorst.

Ik vind zelf de handsbal het meest overtuigend, want die is objectief. Die verdediger heeft z'n hand niet langs het lichaam maar op een onnatuurlijke plek. Alle contact is dan hands. In de close-up zie je de baan van de bal veranderen, dus er is contact, dus hands, dus een penalty. Er bestaat in de spelregels niet zoiets als 'te licht hands' of zo, waar ik Fortuna-supporters over hoor.

Een tackle op Weghorst? Kan ik ook in komen, al zou je dan kunnen onderbouwen dat die verdediger eerst de bal speelt (met zijn hoofd) en daarna pas contact maakt met Weghorst. Ik vind zelf dat hij met dat contact Weghorst een 100% kans ontneemt, dus een overtreding, maar je kunt er over discussiëren. Over die handsbal kan dat nauwelijks, als je gewoon de spelregels volgt. Goed dat dat gebeurd is in dezen.

Ik zie die Buijs zich weer overal belachelijk maken in de media trouwens. Laat hem vooral boos worden op de terreinknecht zeg.

Ik heb me gisteren over een hele hoop zaken zeer verwonderd. Sowieso dat het kennelijk helemaal prima is om met zo'n veld aan te komen en dat er ook geen haan naar kraait als de keeper van de tegenpartij dat veld nog verder vernielt om er nog meer voordeel uit te halen. What's next? Een tennisser die het net sloopt zodat ie er makkelijker overheen kan serveren?

Daarnaast zag ik op een gegeven moment de arbiter heel nederig op het veld tekst en uitleg geven aan Danny Buijs. Waar is dat voor nodig? Die Rotterdammer heeft het maar allemaal te accepteren wat er gebeurt.

Eén van de meest onsympathieke clubs in de ED. Echt heerlijk om hem zo te winnen en die lui allemaal zo gefrustreerd te zien. Met dank vooral natuurlijk aan Weghorst. Heerlijk hoe maniakaal hij erin zat en ook die keeper van ze aanpakte toen ie de strafschopstip om zeep hielp. Wat waarschijnlijk nog geholpen heeft ook gezien de dramatische penalty van Berghuis.

+3/-0

ElSimao2 schreef op 10 februari 2025 om 10:49:

Ik heb me gisteren over een hele hoop zaken zeer verwonderd. Sowieso dat het kennelijk helemaal prima is om met zo'n veld aan te komen en dat er ook geen haan naar kraait als de keeper van de tegenpartij dat veld nog verder vernielt om er nog meer voordeel uit te halen. What's next? Een tennisser die het net sloopt zodat ie er makkelijker overheen kan serveren?

Daarnaast zag ik op een gegeven moment de arbiter heel nederig op het veld tekst en uitleg geven aan Danny Buijs. Waar is dat voor nodig? Die Rotterdammer heeft het maar allemaal te accepteren wat er gebeurt.

Eén van de meest onsympathieke clubs in de ED. Echt heerlijk om hem zo te winnen en die lui allemaal zo gefrustreerd te zien. Met dank vooral natuurlijk aan Weghorst. Heerlijk hoe maniakaal hij erin zat en ook die keeper van ze aanpakte toen ie de strafschopstip om zeep hielp. Wat waarschijnlijk nog geholpen heeft ook gezien de dramatische penalty van Berghuis.

De stip gaan staan mollen voorafgaand aan een pingel is inderdaad een vorm van spelbederf. Heeft ook geel gekregen volgens mij. Zeer onsportief verder, waar best wel wat meer over gezegd had kunnen worden, maar de kous is met die kaart verder ook wel af wat mij betreft. Je kunt er o.b.v. de regels ook geen rood voor geven of zo.

Scheidsrechters die steeds maar aan het lullen zijn met jan en alleman snap ik sowieso niet. Om de analogie met tennis door te trekken: als je daar gaat lopen zeiken over de leiding, ben je binnen de kortste keren aan de beurt. In heel veel sporten is het not done om respectloos te zijn tegen de arbiter(s). Dat dat in het voetbal allemaal maar mag, is een cultuurprobleem waar de FIFA en UEFA w.m.b. mee aan de slag moeten. Begin dit jaar hebben ze de regel ingevoerd dat alleen de aanvoerder met de scheids mag praten, wat zoals verwacht niet wordt gehandhaafd en wat dus ook geen effect heeft.

Ik kan me nog herinneren dat een jaar of 10 geleden in het amateurvoetbal een grensrechter dodelijk was mishandeld. Toen kwam er een soort van cultuurverandering op gang dat spelers en trainers respectvol met arbiters omgingen. Heeft ongeveer 2 weekenden geduurd, toen was iedereen het weer vergeten en was de agressie gewoon weer terug.

Je krijgt het er alleen uit door heldere regels op te stellen, concrete consequenties in de spelregels te zetten bij wangedrag, en die ook structureel na te leven. Andere speler dan de aanvoerder gaat los tegen de scheids? Gele kaart. Trainer buiten z'n vak? Gele kaart. Dan moet je drie weken door de zure appel heen, maar daarna zul je heel snel zien dat het werkt, want niemand heeft zin om elke week tegen geel of rood aan te lopen. Dan naai je namelijk je eigen team. Een paar jaar later zie je dit gedrag dan ook veel minder in het amateurvoetbal en bij jeugdwedstrijden.

Het begint bovenaan, daar waar de voorbeelden worden gegeven. Daar is het een kwestie van willen en consequent zijn. Ik zou het toejuichen.

+3/-0

Wat ik vreemd vond bij de pingel is dat de scheids het spel al had hervat na de overtreding en daarna pas de var hem naar de kant riep.
Ook leuk voor Rasmussen na vorig week dat hij een doelpunt meepikte.
We staan weer waar Ajax hoort😉

+2/-0

spelbos schreef op 10 februari 2025 om 11:11:

Wat ik vreemd vond bij de pingel is dat de scheids het spel al had hervat na de overtreding en daarna pas de var hem naar de kant riep.
Ook leuk voor Rasmussen na vorig week dat hij een doelpunt meepikte.
We staan weer waar Ajax hoort😉

Dit is wat verwarrend ja, maar ik vind het ergens ook wel weer goed. Tempo in het spel. Dat eeuwige wachten op de VAR ben je ook wel een keer klaar mee.

Ze moeten ook gewoon sneller besluiten overigens. Las gisteren dat de Belgische VAR 8 minuten (!!!) over een besluit had gedaan. Dat kan natuurlijk niet.

+2/-0

Sevic schreef op 10 februari 2025 om 10:59:

ElSimao2 schreef op 10 februari 2025 om 10:49:

De stip gaan staan mollen voorafgaand aan een pingel is inderdaad een vorm van spelbederf. Heeft ook geel gekregen volgens mij. Zeer onsportief verder, waar best wel wat meer over gezegd had kunnen worden, maar de kous is met die kaart verder ook wel af wat mij betreft. Je kunt er o.b.v. de regels ook geen rood voor geven of zo.

Scheidsrechters die steeds maar aan het lullen zijn met jan en alleman snap ik sowieso niet. Om de analogie met tennis door te trekken: als je daar gaat lopen zeiken over de leiding, ben je binnen de kortste keren aan de beurt. In heel veel sporten is het not done om respectloos te zijn tegen de arbiter(s). Dat dat in het voetbal allemaal maar mag, is een cultuurprobleem waar de FIFA en UEFA w.m.b. mee aan de slag moeten. Begin dit jaar hebben ze de regel ingevoerd dat alleen de aanvoerder met de scheids mag praten, wat zoals verwacht niet wordt gehandhaafd en wat dus ook geen effect heeft.

Ik kan me nog herinneren dat een jaar of 10 geleden in het amateurvoetbal een grensrechter dodelijk was mishandeld. Toen kwam er een soort van cultuurverandering op gang dat spelers en trainers respectvol met arbiters omgingen. Heeft ongeveer 2 weekenden geduurd, toen was iedereen het weer vergeten en was de agressie gewoon weer terug.

Je krijgt het er alleen uit door heldere regels op te stellen, concrete consequenties in de spelregels te zetten bij wangedrag, en die ook structureel na te leven. Andere speler dan de aanvoerder gaat los tegen de scheids? Gele kaart. Trainer buiten z'n vak? Gele kaart. Dan moet je drie weken door de zure appel heen, maar daarna zul je heel snel zien dat het werkt, want niemand heeft zin om elke week tegen geel of rood aan te lopen. Dan naai je namelijk je eigen team. Een paar jaar later zie je dit gedrag dan ook veel minder in het amateurvoetbal en bij jeugdwedstrijden.

Het begint bovenaan, daar waar de voorbeelden worden gegeven. Daar is het een kwestie van willen en consequent zijn. Ik zou het toejuichen.

De conclusie is dus dat als je een penalty tegen krijgt op een vervelend moment, dat je dus iemand op straffe van geel de penaltystip kunt laten verwoesten zodat de kans kleiner is dat eruit gescoord wordt. Bizar dat dit toegestaan wordt. Die Rooms-Katholieke prutsers zullen volgend seizoen wel het veld moedwillig onder laten lopen zodat er nog lastiger te voetballen is. Dramatisch dat je als speler extra kans op blessures moet riskeren omdat dit soort clubs getolereerd worden.

Wat betreft de trainer moet een gepassioneerde doch correcte man als Farioli de norm worden. Figuren als Buijs maar ook een Steijn die zijn onmacht weer eens extern manisfesteerde zouden bij het eerste vergrijp 5 wedstrijden schorsing moeten krijgen. Het tweede vergrijp is dan meteen hun laatste in hun loopbaan. Bij spelers moeten soortgelijke regels gaan gelden.

+2/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie 2024/2025] Fortuna Sittard - Ajax