Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2
Uit: Nijmegen
Vak: -
Forumreacties: 1.743
Reg.: 16 augustus 2007
Favoriete opstelling: 4-3-3
Voorspel nu Ajax-Go Ahead Eagles
Man van de Wedstrijd RFS Riga-Ajax: -
RFS - Ajax
Donderdag 23 januari, 21.00 uur
LNK Sporta Parks, Riga, Letland
De Europa League gaat verder met de voorlaatste wedstrijd uit deze fase. We gaan als nummer 11 deze speelronde in. Riga staat 34e en is in principe al uitgeschakeld. We moeten bij de eerste 8 eindigen voor directe plaatsing. Als we deze wedstrijd winnen, zijn we in ieder geval zeker van deelname aan de play-offs voor de volgende ronde.
Rensch zal er niet bij zijn. In zijn plaats debuteert Gerald Alders in de selectie, de rechtsback van Jong Ajax. Ontzettend leuk voor Alders, en ook verdiend, want hij speelt een prima seizoen bij JA. Het is een snelle, felle speler met een goede techniek die graag opkomt. Wat dat betreft wel vergelijkbaar met Gaaei. Hij is alleen fysiek wat minder - klein gozertje, zal elk kopduel verliezen. Ik verwacht Gaaei in de basis.
Wat betreft Riga kunnen we het simpel houden: die kunnen er niet veel van, al zetten ze zo nu en dan wel een taaie verdediging neer. Ze zijn kampioen geworden in Letland, waar de competitie al is afgelopen (seizoen loopt daar per kalenderjaar), maar dat zegt natuurlijk niet veel. Sinds begin november spelen ze alleen nog maar Europa League, met tussendoor vriendschappelijke wedstrijden voor de wedstrijdfitheid.
In die Europa League gaat het dus niet al te best. Ze zijn er terechtgekomen doordat ze door Bodo Glimt uit de voorrondes voor de CL werden gekegeld. Vervolgens de laatste EL-voorronde gewonnen van Santa Coloma uit Andorra (wie kent ze niet) en daarna - en dat is wel wat overtuigender - in de play-offs gewonnen van APOEL uit Cyprus.
In de huidige fase van de EL sprokkelden ze tot nu toe twee puntjes bij elkaar. Thuis tegen Galatasaray werd het 2-2, thuis tegen Anderlecht 1-1 (waar de gelijkmaker van RFS een eigen goal diep in blessuretijd was). Verder verloren ze van Frankfurt, PAOK, Maccabi Tel-Aviv en Steaua Boekarest (of FCSB zoals je ze moet noemen tegenwoordig). Het aantal tegengoals valt met 12 stuks nog enigszins mee.
Tja, dan de selectie. Daar zijn we snel uit: niet één bekende naam. Wat opvalt is dat ze twee Japanners hebben en - maar dat hebben wel meer Oost-Europese teams - een handjevol onbeduidende Afrikanen. Ze spelen vaak in een 5-3-2 formatie met opkomende vleugelverdedigers, al spelen ze ook weleens in een 4-3-3 met buitenspelers. Ik verwacht tegen ons een behoudende formatie, de 5-3-2 dus. Dan graven ze zich in en proberen ze er snel uit te komen met counters.
Zoals de naam van het 'stadion' al doet vermoeden is het daadwerkelijk een sportpark. We gaan het publiek alleen horen, want er staan maar aan twee kanten tribunes en daar staan ook de camera's. Aan de andere kant zie je letterlijk de bomen en het parkeerterrein. Na die afschuwelijke pot tegen Jablonec een paar jaar geleden wordt dit weer een nieuwe editie van "Ajax te gast in de meest trieste stadions van Europa".
Beetje open deur, maar we moeten winnen om zicht te houden op directe plaatsing. We staan met 10 punten nu 1 punt achter de nummers 8 t/m 10: Rangers, Tottenham en FCSB. Man Utd met 12 punten is de nummer 7 en is ook nog te pakken.
Goed om te weten: Galatasaray staat 5e, met 13 punten, maar heeft zijn zevende wedstrijd al gespeeld. Als we winnen van RFS komen we dus gelijk met hen te staan, en volgende week sluiten we deze fase van het toernooi thuis tegen Galatasaray af. Over Galatasaray heengaan hebben we dus geheel in eigen hand.
Verder moeten twee concurrenten (naast Galatasaray) dan ergens nog een puntje morsen als we ons direct willen plaatsen. Dat gaat sowieso met één concurrent gebeuren, want Man Utd en Rangers spelen morgen tegen elkaar, en in de laatste speelronde is het FCSB tegen Man Utd. We zijn weer voor het gelijke spel, lijkt me zo.
Qua doelsaldo staan we er beter voor dan alle clubs behalve de nummers 1 en 2, dus als we tweemaal winnen, hoeven we in principe niet bang te zijn dat we op basis van doelsaldo alsnog buiten de pot gaan pissen.
Uit: Amsterdam
Vak: 117
Forumreacties: 15.255
Reg.: 1 juli 2006
Favoriete opstelling: 3-4-3
Ajax-Go Ahead Eagles 3-1 (1-0)
Man van de Wedstrijd RFS Riga-Ajax:
Ze hebben nog niet gewonnen in de poule dus het zou zuur zijn als ze nu wel van Ajax winnen.
We moeten hier 3 punten pakken om zeker te zijn voor de tussen ronde.
Met de wedstrijd tegen Gala weet je dan wat voor resultaat je nodig hebt om rechtstreeks door te gaan naar de volgende ronde of niet.
Uit: Ergens in den Landen
Vak: 0-vak
Forumreacties: 7.088
Reg.: 19 maart 2003
Favoriete opstelling: geen
Ajax-Go Ahead Eagles 0-0 (0-0)
Forumreacties: 3.382
Reg.: 14 december 2005
open/sluit de onderstaande quote:Mike1976 schreef op 23 januari 2025 om 21:45:
"Welkom bij de Teleac-cursus -Tegen Slapeloosheid- deel 26"
In de 29ste minuut had ik het idee dat ik al 3,5 uur zat te kijken.
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 23 januari 2025 om 21:47:
Het zal ook met dat enórme schijtveld te maken hebben, maar wat slecht inderdaad.
open/sluit de onderstaande quote:Mike1976 schreef op 23 januari 2025 om 21:50:
Het zal ook met dat enórme schijtveld te maken hebben, maar wat slecht inderdaad.
Ze hebben al op betere en op slechtere velden gestaan. Maakt allemaal niks uit want ze spelen vrijwel iedere wedstrijd bedroevend. We hebben een creatieve aanvallend ingestelde middenvelder nodig, maar dat is bij Ajax de laatste jaren vloeken in de kerk.
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 23 januari 2025 om 21:52:
open/sluit de onderstaande quote:Mike1976 schreef op 23 januari 2025 om 21:50:
Ze hebben al op betere en op slechtere velden gestaan. Maakt allemaal niks uit want ze spelen vrijwel iedere wedstrijd bedroevend. We hebben een creatieve aanvallend ingestelde middenvelder nodig, maar dat is bij Ajax de laatste jaren vloeken in de kerk.
En dan die Sierd die minutenlang zit te zeiken om Berghuis. Zit die al anderhalf jaar lang met een blinddoek te kijken wanneer Berghuis speelt of zo?
Uit: Dordrecht
Forumreacties: 4.587
Reg.: 25 april 2004
Ik erger me aan hoe statisch de aanvallers zijn, met name Brobbey. Hij weigert keer op keer die korte sprintjes te trekken en ligt weer bijna alleen maar op de grond. Dit zijn kutwedstrijden voor een spits, maar je moet in elk geval bewegelijk zijn en veel uit de spits spelen om daar wat ruimte te creëren. Op dat moment met Fitz-Jim na heeft hij werkelijk niets goeds gedaan. Die bal mocht er wel in.
Tegen dit soort stugge tegenstanders moet je ook veel vaster aan de bal zijn. Het helpt dan niet dat je nu Gaaei in plaats van Rensch hebt. Traoré zou misschien nog wel nuttig kunnen zijn. Ik vind hem ook de gevaarlijkste man in elk geval, hoe weinig dat ook zegt in deze wedstrijd.
Forumreacties: 2.830
Reg.: 21 januari 2021
open/sluit de onderstaande quote:
Ewige-Blumenkraft
Fan van Ajax
Vak: Geen Seizoen Club Card
Forumreacties: 1.434
Reg.: 23 juni 2014
Forumreacties: 3.681
Reg.: 10 juli 2003
Historisch slechte wedstrijd en een blamage a la Hercules. Henderson, Baas, Traoré, Fitz-Jim (sinds ie rechtsback werd gezet) zakten volledig door het ijs. Net als tegen AZ had je nog uren door kunnen spelen zonder dat je gescoord had. Nul urgentie, nul creativiteit, nul diepgang. Farioli wisselt je weer volledig de vernieling in: niet dat het daarvoor goed was, maar je had hem nooit verloren. Je eindigt met een elftal vol houthakkers en statische bonkers. Zoiets als in de laatste zes minuten zie je nog niet eens op de amateurvelden zesde kelderklasse.
open/sluit de onderstaande quote:thomas83 schreef op 23 januari 2025 om 23:01:
Nou, Fitz-Jim maakt wel het verschil. Volgens mij had je met Weghorst in de basis een stuk meer gevaar kunnen stichten. Met hem was het spel een stuk gevaarlijker tot die tegengoal.
Forumreacties: 86
Reg.: 8 oktober 2023
Door niet Alders op rechtsback te zetten, maar Fitz-Jim wel ineens, verliezen we deze wedstrijd. Als je Kian op het middenveld hield en een echte rechtsback op rechtsback had staan, dan konden we deze wedstrijd zomaar winnen. Dan zag je ook nog Rasmussen invallen, terwijl je nagenoeg zeker de wedstrijd al had verloren... met Sierd de Vos, mijn minst favoriete commentator... de ultieme marteling.
open/sluit de onderstaande quote:tackle schreef op 23 januari 2025 om 23:07:
Weghorst is ook een drama. Alleen maar gezeik waar hij in de buurt is. Kan aardig koppen en dan houdt het ver op. Totaal Ajax onwaardig.
Ajax heeft het slechtste spitsen duo van de Eredivisie.
open/sluit de onderstaande quote:Mike1976 schreef op 23 januari 2025 om 23:13:
Akpom op linksbuiten, Gaaei op rechtsbuiten etc.
Of hij heeft totaal geen interesse in jeugdspelers en in dat geval hoort hij niet bij Ajax of hij doet het uit protest.
Er zat gewoon een rechtsback op de bank dus ik neig naar het eerste. Is van wat ik lees ook lang niet altijd bij de thuiswedstrijden van Jong Ajax.
Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2
Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Europa League 2024/2025] Rīgas Futbola Skola - AFC Ajax