Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Champions League - 2021/2022] Borussia Dortmund - Ajax

Deze normale topic is open en bestaat uit 4 pagina's: 1 2 3 4

open/sluit de onderstaande quote:

spelbos schreef op 05 november 2021 om 08:22:

Jij niet maar de scheidsrechter en de VAR wel.



Ja, ik heb de regels eens gelezen.
Het is allemaal niet eenduidig.

Ik heb me daar nooit in verdiept maar het is natuurlijk niet voor niets dat er altijd discussie is (geweest) over arbitrale beslissingen.
Maar het staat 'zwart op wit' in de spelregels dat veel wordt bepaald door de interpretatie en beoordeling van de scheidsrechter. En niet op basis van duidelijk beschreven handelingen die discussie uitsluiten.

Maar ik blijf bij mijn interpretatie: ik vind het een 'onbesuisde actie' en geen 'actie met buitensporige inzet'.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

John89 schreef op 05 november 2021 om 09:04:

Het lijkt mij ook gewoon een rode kaart,als Antony die schijnbeweging niet maakt dan raakt Hummels als eerste vol het been en dan eventueel de bal.



Als ... Antony die schijnbeweging niet maakt, raakt Hummels als eerste vol de bal zou ik denken. En kan Antony dat been ontwijken omdat hij niet in de pirouette zit en het been ziet aankomen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 05 november 2021 om 12:40:

open/sluit de onderstaande quote:

John89 schreef op 05 november 2021 om 09:04:

Het lijkt mij ook gewoon een rode kaart,als Antony die schijnbeweging niet maakt dan raakt Hummels als eerste vol het been en dan eventueel de bal.



Als ... Antony die schijnbeweging niet maakt, raakt Hummels als eerste vol de bal zou ik denken. En kan Antony dat been ontwijken omdat hij niet in de pirouette zit en het been ziet aankomen.


Dat betwijfel ik. Het been zit in een valbeweging (met of zonder schijnbeweging). Je zult toch als eerste die voet weer neer moeten zetten anders val je zeer ongelukkig op de grond.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

John89 schreef op 05 november 2021 om 13:59:

(...)

Het been zit in een valbeweging (met of zonder schijnbeweging). Je zult toch als eerste die voet weer neer moeten zetten anders val je zeer ongelukkig op de grond.



Dat betwijfel ik.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

spelbos schreef op 05 november 2021 om 08:22:

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 04 november 2021 om 21:25:

open/sluit de onderstaande quote:

tackle schreef op 04 november 2021 om 13:35:

Rode kaart

Als de scheidsrechter van mening is dat een speler, op basis van de spelreglementen, een dusdanig zware overtreding begaat dan kan de scheidsrechter besluiten dat een veldverwijdering van de speler noodzakelijk is. De scheidsrechter zal in dat geval de rode kaart tonen. De betrokken speler zal vervolgens direct het veld moeten verlaten. De speler mag niet worden vervangen door een wisselspeler.

Onder een zware overtreding kan bijvoorbeeld het gevaarlijk inkomen tijdens een duel worden verstaan. Maar ook in het geval een speler in zijn eigen strafschopgebied hands maakt en hierdoor de tegenstander een scoringskans ontneemt, zal een rode kaart worden getoond.

Als je ook gaat ontkennen dat hij niet gevaarlijk in kwam dan houdt de discussie bij deze voor mij op. 

Het siert een mens als hij of zij ook eens zijn ongelijk toegeeft.



Ik heb de onderstaande informatie gevonden in de link die El Nico poste:
de 'Spelregels Veldvoetbal 2021-2122'

Op blz. 54,
 Regel 12. Overtredingen en onbehoorlijk gedrag

Op blz. 55, 
1. Directe vrije schop
Een directe vrije schop wordt toegekend, indien een speler één van de hieronder volgende overtredingen begaat ten opzichte van een tegenstander op een wijze die door de scheidsrechter wordt beoordeeld als onvoorzichtig, onbesuisd of als gepaard gaande met buitensporige inzet:

• aanvalt;
• springt naar;
• trapt of probeert te trappen;
• duwt;
• slaat of probeert te slaan (inclusief een kopstoot);
• ten val brengt of een duel aangaat;
• laat struikelen of probeert te laten struikelen.
(...) 

Onvoorzichtig betekent:
dat de speler een duel ondoordacht aangaat of dat hij onbezonnen handelt.
Een disciplinaire sanctie is niet nodig.

Onbesuisd betekent:
dat de speler handelt zonder het gevaar of de gevolgen voor de tegenstander in ogenschouw te nemen.
Een speler die onbesuisd speelt moet een waarschuwing ontvangen;

Met buitensporige inzet betekent:
dat de speler de noodzakelijke inspanning ver overschrijdt en dat hij de veiligheid van de tegenstander in gevaar brengt.
Een speler die met buitensporige inzet speelt moet van het speelveld gezonden worden.
(…)


Op blz. 59, onder het hoofdstuk 3. Disciplinaire straffen
(…)


Overtredingen die met een veldverwijdering worden bestraft

Een speler, wisselspeler of gewisselde speler wordt van het speelveld gezonden indien hij één van de hieronder volgende overtredingen begaat:
(...)
• ernstig gemeen spel;
(...)

Ernstig gemeen spel

Een tackle of het aangaan van een duel waarbij de veiligheid van de tegenstander in gevaar wordt gebracht, moet worden bestraft als ernstig gemeen spel.

Een speler die naar een tegenstander springt in een duel om de bal te veroveren, hetzij van voren, van opzij of van achteren, en dit doet met een of beide benen, met buitensporige inzet, of de veiligheid van de tegenstander in gevaar brengt, maakt zich schuldig aan ernstig gemeen spel. (…)




Wat leid ik daaruit af?

Bij het beoordelen van overtredingen wordt onderscheid gemaakt in 'onvoorzichtig', 'onbesuisd' of 'gepaard gaande met buitensporige inzet'.

Bij dat laatste, 'een overtreding gepaard gaande met buitensporige inzet' en wanneer een speler zich 'schuldig maakt aan ernstig gemeen spel', is een rode kaart van toepassing.

Dan rest de vraag hoe beoordeel je de inzet van Hummels?

Is het 'ernstig gemeen spel'? 
Ik vind van niet.

Is het een 'onbesuisde actie' of een 'actie gepaard gaande met buitensporige inzet'?
Ik vind het een onbesuisde actie.

Waarom? 
Omdat ik niet vind dat Hummels 'de noodzakelijke inspanning ver overschrijdt'.
Hij gaat met zijn been naar 'daar waar hij de bal verwacht'. Op het moment dat Antony hem dolt kan hij zijn beweging niet meer stoppen.
Ik zie daar geen buitensporige inzet in.


Jij niet maar de scheidsrechter en de VAR wel.



Dit dus!

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 05 november 2021 om 14:30:

open/sluit de onderstaande quote:

John89 schreef op 05 november 2021 om 13:59:

(...)

Het been zit in een valbeweging (met of zonder schijnbeweging). Je zult toch als eerste die voet weer neer moeten zetten anders val je zeer ongelukkig op de grond.



Dat betwijfel ik.



Is moeilijk om eens iets toe te geven, niet?

Zowel de scheidsrechter als de VAR 2-3 man beoordelen dit en komen tot de conclusie dat het rood is. Hier zeggen ook de meeste dat het rood is. Conclusie voor jou: Het is geel.

 

+4/-0

open/sluit de onderstaande quote:

tackle schreef op 05 november 2021 om 15:18:

Is moeilijk om eens iets toe te geven, niet? (...)



Nee hoor, helemaal niet.

Maar wat moet ik toegeven?
Voor mij is het duidelijk en ik heb onderbouwd waarom ik dat vind.

open/sluit de onderstaande quote:

tackle schreef op 05 november 2021 om 15:18:

(...)

Zowel de scheidsrechter als de VAR 2-3 man beoordelen dit en komen tot de conclusie dat het rood is. (...)



Ja en? Is de arbitrage nu ineens onfeilbaar?

open/sluit de onderstaande quote:

tackle schreef op 05 november 2021 om 15:18:

(...) Hier zeggen ook de meeste dat het rood is. (...)



Ja en? Wat zegt dat?
De meeste Nederlanders zijn ook voor vaccinatie tegen Corona.
Hebben zij daarom ook gelijk?

En wat zeggen ze in Dortmund over de rode kaart?

open/sluit de onderstaande quote:

tackle schreef op 05 november 2021 om 15:18:

(...) Conclusie voor jou: Het is geel.



Ja.

En geel voor Antony voor matennaaierij!

 

+2/-2

Ik ben als het op wedstrijden van Ajax aankomt niet de meest objectieve persoon, maar rood voor die actie van Hummels kun je best geven als je ziet hoe ie inkomt. Die penalty vond ik daarentegen niks.

Leuk ook hoe je Rose hoort over het "onterechte" rood maar niks zegt over de wel heel makkelijk gegeven pingel. Dortmund is de grootmacht van deze poule, dan zou je niet de Calimero uit moeten hangen. Wel heel mooi, de volgende trainer van een sterrenemsemble die het niet kan hebben over 2 wedstrijden door het "kleine" Ajax te zijn afgetroefd.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 05 november 2021 om 23:33:

(...) Wel heel mooi, de volgende trainer van een sterrenemsemble die het niet kan hebben over 2 wedstrijden door het "kleine" Ajax te zijn afgetroefd.



Wat dacht je van de beelden van de 'stinksauere' Hans-Joachim Watzke und Matthias Sammer op de tribune.

Geweldig die koppies als ze verliezen. Ze doen in die situaties niet onder voor Hoeness en Rummenigge. 

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 06 november 2021 om 00:33:

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 05 november 2021 om 23:33:

(...) Wel heel mooi, de volgende trainer van een sterrenemsemble die het niet kan hebben over 2 wedstrijden door het "kleine" Ajax te zijn afgetroefd.



Wat dacht je van de beelden van de 'stinksauere' Hans-Joachim Watzke und Matthias Sammer op de tribune.

Geweldig die koppies als ze verliezen. Ze doen in die situaties niet onder voor Hoeness en Rummenigge. 



Jaa, heerlijk. Niks is zo mooi als die kop van Ramos bij die 1-4, maar het komt in de buurt en gaat nooit vervelen.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 05 november 2021 om 14:30:

open/sluit de onderstaande quote:

John89 schreef op 05 november 2021 om 13:59:

(...)

Het been zit in een valbeweging (met of zonder schijnbeweging). Je zult toch als eerste die voet weer neer moeten zetten anders val je zeer ongelukkig op de grond.



Dat betwijfel ik.


Ik niet of hij moet aan hink stap sprong doen maar dit is een atletiek discipline en zo n actie heeft 0,0 effectiviteit in het voetbal, het levert eerder blessures op.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

John89 schreef op 06 november 2021 om 13:11:

Ik niet of hij moet aan hink stap sprong doen maar dit is een atletiek discipline en zo n actie heeft 0,0 effectiviteit in het voetbal, het levert eerder blessures op.



Het heeft wel effectiviteit in het voetbal. Met 'hink-stap-sprong' kreeg Bellingham zijn penalty.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 06 november 2021 om 18:28:

open/sluit de onderstaande quote:

John89 schreef op 06 november 2021 om 13:11:

Ik niet of hij moet aan hink stap sprong doen maar dit is een atletiek discipline en zo n actie heeft 0,0 effectiviteit in het voetbal, het levert eerder blessures op.



Het heeft wel effectiviteit in het voetbal. Met 'hink-stap-sprong' kreeg Bellingham zijn penalty.



De strafschop die Bellingham kreeg was een cadeau na de rode kaart van Hummels, en op zichzelf staand onterecht.

Laat staan dat het te maken had met een 'hink-stap-sprong'. Als die loop actie van Bellingham bewust was moet hij naar de fysiotherapeut.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 05 november 2021 om 12:40:

open/sluit de onderstaande quote:

John89 schreef op 05 november 2021 om 09:04:

Het lijkt mij ook gewoon een rode kaart,als Antony die schijnbeweging niet maakt dan raakt Hummels als eerste vol het been en dan eventueel de bal.



Als ... Antony die schijnbeweging niet maakt, raakt Hummels als eerste vol de bal zou ik denken. En kan Antony dat been ontwijken omdat hij niet in de pirouette zit en het been ziet aankomen.



Als.... Als telt niet. Feit is dat Antony wel die draai maakt en ergens op de middenlijn geconfronteerd wordt met een onbesuisde tackle van Hummels met de stuts vooruit. Ontwijken kan niet, want in een normaal looppatroon ligt het been van Hummels op de plek waar Antony zijn voet neer moet zetten. Hummels zet die tackle zo in en hij weet dat hij daar een kaart voor zal ontvangen en gezien de snelheid en de stand van zijn voet is rood zeker een optie. Gelukkig stond het been van Antony nog niet op die plek, anders waren we hem tot maart kwijt, Dortmund en Hummels moeten niet jammeren. De kaart is getrokken en zowel de scheids als de VAR hadden geen reden om deze beslissing terug te draaien. Dortmund zou zich beter druk maken over de wedstrijd in Lissabon, daar zullen ze alle zeilen moeten bijzetten om nog te overwinteren in de CL.

 

+4/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Joe2020 schreef op 06 november 2021 om 18:36:

De strafschop die Bellingham kreeg was een cadeau na de rode kaart van Hummels (...)



Waarom zou dat een cadeau zijn?!

Ik lees hier dat de rode kaart terecht is.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 06 november 2021 om 18:46:

open/sluit de onderstaande quote:

Joe2020 schreef op 06 november 2021 om 18:36:

De strafschop die Bellingham kreeg was een cadeau na de rode kaart van Hummels (...)



Waarom zou dat een cadeau zijn?!

Ik lees hier dat de rode kaart terecht is.



Oh ik las hier dat jij het daar niet mee eens was.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

the birdman schreef op 06 november 2021 om 18:45:

Als.... Als telt niet. (...)



Juist.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Joe2020 schreef op 06 november 2021 om 18:48:

Oh ik las hier dat jij het daar niet mee eens was.



Niet "was". Waar lees jij dat?!
Ik "ben" het er niet mee eens. 'Tegenwoordige tijd'!

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 06 november 2021 om 18:53:

open/sluit de onderstaande quote:

Joe2020 schreef op 06 november 2021 om 18:48:

Oh ik las hier dat jij het daar niet mee eens was.



Niet "was". Waar lees jij dat?!
Ik "ben" het er niet mee eens. 'Tegenwoordige tijd'!



Nergens, maar feitelijk maakt het niet uit wie het er wel of niet mee eens is (en/of was).

De scheidsrechter en de VAR hebben dit beoordeeld als rood.
En zij gaan er over.

LB dus.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 06 november 2021 om 18:28:

open/sluit de onderstaande quote:

John89 schreef op 06 november 2021 om 13:11:

Ik niet of hij moet aan hink stap sprong doen maar dit is een atletiek discipline en zo n actie heeft 0,0 effectiviteit in het voetbal, het levert eerder blessures op.



Het heeft wel effectiviteit in het voetbal. Met 'hink-stap-sprong' kreeg Bellingham zijn penalty.


Niet echt want dat was stap struikel val.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 4 pagina's: 1 2 3 4

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Champions League - 2021/2022] Borussia Dortmund - Ajax