Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie 2025/2026] Heerenveen - Ajax

Deze normale topic is open en bestaat uit 5 pagina's: 1 2 3 4 5

De verdediging stond redelijk, ondanks alle wisselingen op het middenveld waar geen echte 6 stond. Ik vind die Paes ook niet zo dramatisch als iedereen maar roept. Het grote, gigantische probleem van Ajax - het hele seizoen al, maar met name nu - is dat het aanvallend geen vuist kan maken door een compleet ontbrekende samenhang. Geen vastigheid, geen automatismen, druk zetten en dus omschakelen lukt voor geen meter. Omdat er collectief niets wordt klaargespeeld, gaat bijvoorbeeld met name Godts forceren door het proberen individueel te doen.

Ik heb werkelijk waar geen idee hoe je dat nu moet omkeren. Misschien een Farioli-tactiek toepassen en Groningen lekker laten komen? Itakura en Mokio als blok? Klaassen alvast op vakantie sturen?

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 17 mei 2026 om 15:26:

Bij Mokio valt het me trouwens de laatste weken op dat hij een stuk meer sober en gedisciplineerd speelt. Dat was ook echt nodig.

Eens, dit valt mij ook op, zeker gisteren. Ik vond Mokio de beste speler aan onze zijde, wat natuurlijk ook kwam doordat het merendeel er een potje van maakte, maar toch. Hij heeft vreselijk veel goede intercepties gepleegd, ook vooral in de halfspaces, waar ze er echt toe doen. Vervolgens telkens inderdaad sober en snel het spel verleggen zodat je kunt uitverdedigen.

Als hij zich zo blijft manifesteren kan hij volgend seizoen gewoon in een blok met Steur en hoeven we niemand te kopen voor 'op 6'. Ontwikkelt zich fysiek ook nog eens prima. Er staat al een behoorlijke kerel, ondanks dat hij nog steeds maar 18 is.

+2/-0

Mie Toe schreef op 17 mei 2026 om 22:53:

De verdediging stond redelijk, ondanks alle wisselingen op het middenveld waar geen echte 6 stond. Ik vind die Paes ook niet zo dramatisch als iedereen maar roept. Het grote, gigantische probleem van Ajax - het hele seizoen al, maar met name nu - is dat het aanvallend geen vuist kan maken door een compleet ontbrekende samenhang. Geen vastigheid, geen automatismen, druk zetten en dus omschakelen lukt voor geen meter. Omdat er collectief niets wordt klaargespeeld, gaat bijvoorbeeld met name Godts forceren door het proberen individueel te doen.

Ik heb werkelijk waar geen idee hoe je dat nu moet omkeren. Misschien een Farioli-tactiek toepassen en Groningen lekker laten komen? Itakura en Mokio als blok? Klaassen alvast op vakantie sturen?

Het probleem ligt inderdaad in de voorhoede en aanvallend op het middenveld. Niet voor niets zijn we op Twente na het team met de minste tegengoals dit seizoen, en het verschil is maar 1 tegengoal.

In de playoffs kun je niet zoveel meer omkeren. Ik denk dat het verstandig is om vanuit de verdedigende stabiliteit - die we cijfermatig gezien dus wel degelijk hebben, want veel tegengoals komen ook nog eens uit dode spelsituaties en dus niet uit open spel - te spelen en niet geforceerd op zoek te gaan naar goals. We krijgen ze vaak in de slotfase tegen als het spel op en neer gaat, dat soort situaties moeten we dus voorkomen.

Wel zwaar kut dat we niet in de eigen ArenA spelen. Wat een schertsvertoning weer.

+1/-0

Paes had gisteren na zo’n twee minuten spelen al een kansloze bal gegeven. Heb bij Ajax zelden een keeper gezien die gevoelsmatig zoveel balverlies leidt. Nadrukkelijk gebruik ik het woord gevoelsmatig omdat ik mijn gevoel niet met cijfers van bv. Opta onderbouwd heb. Daarbij is de beeldvorming over Paes ook niet bijster positief waar je misschien onbewust in meegesleurd wordt. Om het positief af te sluiten; is hij meestal wel klemvast. Gisteren tegen het einde van de wedstrijd zag ik hem voor het eerst grabbelen maar dat kwam deels ook door de natte omstandigheden. Conclusie: rare aankoop en ook niet goed genoeg als tweede keeper.

+1/-0

Overigens vind ik Heerenveen wel een mooie en positieve club. Dat spelen van dat Friese volkslied heeft wel wat en daarnaast zijn het niet, zoals de meeste clubs, vooral haters. Goed, tegen Cambuur en Groningen is het misschien anders, maar ik vind ze een leuke en sympathieke uitstraling hebben.

+2/-0

Sevic schreef op 18 mei 2026 om 08:11:

Eens, dit valt mij ook op, zeker gisteren. Ik vond Mokio de beste speler aan onze zijde, wat natuurlijk ook kwam doordat het merendeel er een potje van maakte, maar toch. Hij heeft vreselijk veel goede intercepties gepleegd, ook vooral in de halfspaces, waar ze er echt toe doen. Vervolgens telkens inderdaad sober en snel het spel verleggen zodat je kunt uitverdedigen.

Als hij zich zo blijft manifesteren kan hij volgend seizoen gewoon in een blok met Steur en hoeven we niemand te kopen voor 'op 6'. Ontwikkelt zich fysiek ook nog eens prima. Er staat al een behoorlijke kerel, ondanks dat hij nog steeds maar 18 is.

Wellicht is er ook een verband met zijn beslissing om zijn contract te verlengen. Er is nu een stuk meer rust om hem heen. Die mooie steekpass op Klaassen die een strafschop op had moeten leveren kwam ook van hem geloof ik.

Dat we nu niemand meer hoeven te halen voor op zes vind ik wat naïef. Een belangrijke reden waarom dit seizoen weer zo'n fiasco is geworden is dat er niemand is gehaald daar. De commentator benoemde tijdens de wedstrijd geloof ik nog in hoeveel verschillende samenstellingen er op het middenveld is gespeeld dit seizoen, dat zegt eigenlijk al alles. Zelfs al zou je op basis van drie potjes of zo kunnen stellen dat Mokio goed genoeg is, hij zal ook wat concurrentie moeten hebben.

+3/-0

thomas83 schreef op 18 mei 2026 om 19:31:

Wellicht is er ook een verband met zijn beslissing om zijn contract te verlengen. Er is nu een stuk meer rust om hem heen. Die mooie steekpass op Klaassen die een strafschop op had moeten leveren kwam ook van hem geloof ik.

Dat we nu niemand meer hoeven te halen voor op zes vind ik wat naïef. Een belangrijke reden waarom dit seizoen weer zo'n fiasco is geworden is dat er niemand is gehaald daar. De commentator benoemde tijdens de wedstrijd geloof ik nog in hoeveel verschillende samenstellingen er op het middenveld is gespeeld dit seizoen, dat zegt eigenlijk al alles. Zelfs al zou je op basis van drie potjes of zo kunnen stellen dat Mokio goed genoeg is, hij zal ook wat concurrentie moeten hebben.

Eens. Op zo'n jonge speler moet je niet een heel seizoen rekenen. Die zal nog wel hier en daar een dipje hebben. Het halen van een ervaren "6" moet een van de prioriteiten blijven komende transferperiode.

+3/-0

s0lido schreef op 18 mei 2026 om 19:46:

Eens. Op zo'n jonge speler moet je niet een heel seizoen rekenen. Die zal nog wel hier en daar een dipje hebben. Het halen van een ervaren "6" moet een van de prioriteiten blijven komende transferperiode.

Dat is ook een mooi iets om naar te streven op veel posities wat mij betreft: een jong talent een oudere speler. Niet overal, maar op een positie waar betrouwbaarheid een vereiste is in elk geval wel.

+3/-0

thomas83 schreef op 18 mei 2026 om 19:48:

Dat is ook een mooi iets om naar te streven op veel posities wat mij betreft: een jong talent een oudere speler. Niet overal, maar op een positie waar betrouwbaarheid een vereiste is in elk geval wel.

Gezien we op zijn best Conference League spelen, is dat mijns inziens te duur. Naar mijn mening moet alle oudere spelers eruit (Dolberg twijfelgeval) omdat ze te slecht zijn. Per linie een oudere speler is ok, maar meer ook niet. Goede, ervaren spelers zullen nu toch wel niet komen.

+2/-0

ElSimao2 schreef op 18 mei 2026 om 19:55:

thomas83 schreef op 18 mei 2026 om 19:48:

Gezien we op zijn best Conference League spelen, is dat mijns inziens te duur. Naar mijn mening moet alle oudere spelers eruit (Dolberg twijfelgeval) omdat ze te slecht zijn. Per linie een oudere speler is ok, maar meer ook niet. Goede, ervaren spelers zullen nu toch wel niet komen.

Dit inderdaad. Je zal onder de huidige omstandigheden uitkomen op uitgebluste spelers als Blind en Eriksen of iemand die in het buitenland is mislukt (V.d. Beek). Ik heb ook graag betrouwbare spelers op cruciale posities waar de jeugd zich aan kan optrekken, maar dat beleid lijkt me op onder de huidige omstandigheden niet uitvoerbaar. Eerst maar wat overbodige spelers lozen en komend seizoen proberen CL te halen met vooral jeugd (het is ff niet anders, anders haal je middelmaat).

+2/-0

Sevic schreef op 18 mei 2026 om 08:17:

Het probleem ligt inderdaad in de voorhoede en aanvallend op het middenveld. Niet voor niets zijn we op Twente na het team met de minste tegengoals dit seizoen, en het verschil is maar 1 tegengoal.

In de playoffs kun je niet zoveel meer omkeren. Ik denk dat het verstandig is om vanuit de verdedigende stabiliteit - die we cijfermatig gezien dus wel degelijk hebben, want veel tegengoals komen ook nog eens uit dode spelsituaties en dus niet uit open spel - te spelen en niet geforceerd op zoek te gaan naar goals. We krijgen ze vaak in de slotfase tegen als het spel op en neer gaat, dat soort situaties moeten we dus voorkomen.

Wel zwaar kut dat we niet in de eigen ArenA spelen. Wat een schertsvertoning weer.

Het is allemaal maar waar trainers het accent op leggen. In het seizoen onder Steijn en Schip kun je concluderen dat de aanval prima was en de verdediging niet. Vervolgens spelen Farioli, Grim en Garcia wat defensiever en is de conclusie dat de verdediging wel ok is maar de aanval weer niet. Het is gewoon een gevolg van de keuzes die qua speelstijl en personele invulling gemaakt worden.

Overigens hebben we wel 41 goals tegen. Sinds 2009-2010 is dat slechts 1x hoger geweest. Dus goed is het niet bepaald.

Ik zou gewoon lekker gaan voetballen met Steur, Mokio en Gloukh op het middenveld.

+2/-0

ElSimao2 schreef op 18 mei 2026 om 19:55:

Ik had misschien niet "op veel posities" moeten zeggen. Een ervaren speler iedere linie ongeveer is prima inderdaad.

+3/-0

ElSimao2 schreef op 18 mei 2026 om 20:52:

Het is allemaal maar waar trainers het accent op leggen. In het seizoen onder Steijn en Schip kun je concluderen dat de aanval prima was en de verdediging niet. Vervolgens spelen Farioli, Grim en Garcia wat defensiever en is de conclusie dat de verdediging wel ok is maar de aanval weer niet. Het is gewoon een gevolg van de keuzes die qua speelstijl en personele invulling gemaakt worden.

Overigens hebben we wel 41 goals tegen. Sinds 2009-2010 is dat slechts 1x hoger geweest. Dus goed is het niet bepaald.

Ik zou gewoon lekker gaan voetballen met Steur, Mokio en Gloukh op het middenveld.

Fun fact: op Twente na hebben we de minste tegengoals dit seizoen.. Moet er echt om lachen. Is de Eredivisie verdedigend echt zo slecht?

+2/-0

s0lido schreef op 18 mei 2026 om 21:54:

ElSimao2 schreef op 18 mei 2026 om 20:52:

Fun fact: op Twente na hebben we de minste tegengoals dit seizoen.. Moet er echt om lachen. Is de Eredivisie verdedigend echt zo slecht?

Dat laatste sowieso. PSV vorig jaar met overmacht kampioen met nauwelijks tegengoals, en tegen Arsenal was het een avondje apenkooien voor die Britten. In Europese wedstrijden kun je goed de staat van het Nederlandse voetbal afmeten, en dat is de laatste jaren niet best.

Kun je natuurlijk niet los zien van de problemen bij Ajax. Als wij een keer slecht draaien, delen de andere Nederlandse clubs in Europa moeiteloos in de malaise.

+4/-0

thomas83 schreef op 18 mei 2026 om 19:31:

Dat van al die verschillende samenstellingen klopt natuurlijk feitelijk, maar is ergens ook wat flauw, want halverwege hebben we Taylor verkocht. Dan denk je: da's maar één speler, maar als je die in 3 samenstellingen gebruikt, zijn het 3 extra 'varianten'. Voor een eerlijke vergelijking moet je alleen de middenvelden van na januari bekijken. Maar goed.

Uiteraard heb je naast Mokio nog een extra optie nodig, maar in mijn ogen staat Mokio er volgend seizoen gewoon in zolang hij fit is en kan spelen. Dan ga je dus niet een dure, ervaren speler kopen voor ernaast. Aangezien je altijd voor de basis koopt, zet je Mokio dan op de bank, waardoor zijn ontwikkeling stagneert. Het idee dat Mokio dan 'echt wel aan zijn minuten' komt, vind ik altijd wat naïef. Je ziet vaak gewoon 14, 15 spelers die 95% van de minuten pakken en de rest moet het doen met invalbeurtjes en de kruimels. Mokio moet volgend jaar gewoon 30, 35 wedstrijden spelen.

Regeer kan prima back-up en invaller zijn. Mannsverk keert terug, als je die niet verkocht krijgt, kan ie ook het bankje wel warmhouden voor het geval dat. Van den Boomen is nog lang niet weg. En we hebben Johnson ook nog. Eerst maar eens een man of 3 verkopen voordat we weer een middenvelder gaan aanschaffen, lijkt me.

+2/-0

Sevic schreef op 19 mei 2026 om 06:56:

Dat van al die verschillende samenstellingen klopt natuurlijk feitelijk, maar is ergens ook wat flauw, want halverwege hebben we Taylor verkocht. Dan denk je: da's maar één speler, maar als je die in 3 samenstellingen gebruikt, zijn het 3 extra 'varianten'. Voor een eerlijke vergelijking moet je alleen de middenvelden van na januari bekijken. Maar goed.

Dat zou misschien flauw geweest zijn als er maar zes varianten of zo zouden zijn geweest. Ik weet niet meer welk aantal de commentator noemde, maar dat lag eerder in de buurt van vijftien volgens mij. Uiteindelijk heeft een groot deel van het puzzelen te maken met het zoeken naar een speler die het nog redelijk in kan vullen op zes. Als we daar een specialist hadden gehad dan was dat een stuk kortere zoektocht geweest.

Uiteraard heb je naast Mokio nog een extra optie nodig, maar in mijn ogen staat Mokio er volgend seizoen gewoon in zolang hij fit is en kan spelen. Dan ga je dus niet een dure, ervaren speler kopen voor ernaast. Aangezien je altijd voor de basis koopt, zet je Mokio dan op de bank, waardoor zijn ontwikkeling stagneert. Het idee dat Mokio dan 'echt wel aan zijn minuten' komt, vind ik altijd wat naïef. Je ziet vaak gewoon 14, 15 spelers die 95% van de minuten pakken en de rest moet het doen met invalbeurtjes en de kruimels. Mokio moet volgend jaar gewoon 30, 35 wedstrijden spelen.

Regeer kan prima back-up en invaller zijn. Mannsverk keert terug, als je die niet verkocht krijgt, kan ie ook het bankje wel warmhouden voor het geval dat. Van den Boomen is nog lang niet weg. En we hebben Johnson ook nog. Eerst maar eens een man of 3 verkopen voordat we weer een middenvelder gaan aanschaffen, lijkt me.

Ik vind dit een beetje zoeken naar een reden om Mokio in de basis te zetten. Zoals iedere speler moet hij zijn speeltijd gewoon echt verdienen. Helaas kan je op basis van misschien vijf potjes niet vol overtuiging zeggen dat hij nu echt onze nummer 1 op zijn positie is.

Speeltijd lijkt me geen groot probleem als je kijkt naar hoe de minuten dit seizoen zijn verdeeld. Dat wordt dan nog een beetje vertekend ook vanwege wat blessures. Als Mokio presteert, waarom zou hij dan niet tot dat groepje van 14 of 15 spelers kunnen behoren? Wat dat betreft is het misschien ook zijn voordeel dat je hem op meerdere posities in kan zetten.

Wel een goed punt overigens dat Mannsverk nog wel eens terug kan keren. Dat was ik alweer vergeten. Als hij fit is zou hij in principe dan gewoon mijn eerste keuze zijn zolang er geen nieuwe spelers worden gehaald.

+1/-0

thomas83 schreef op 19 mei 2026 om 20:18:

Speeltijd lijkt me geen groot probleem als je kijkt naar hoe de minuten dit seizoen zijn verdeeld.

AZ heeft dit seizoen 16 midweekse wedstrijden in de Conference League gespeeld. Voor de selectiegrootte is het nogal van belang om te weten of we ons daarvoor kwalificeren of niet.

+2/-0

thomas83 schreef op 19 mei 2026 om 20:18:

Dat zou misschien flauw geweest zijn als er maar zes varianten of zo zouden zijn geweest. Ik weet niet meer welk aantal de commentator noemde, maar dat lag eerder in de buurt van vijftien volgens mij. Uiteindelijk heeft een groot deel van het puzzelen te maken met het zoeken naar een speler die het nog redelijk in kan vullen op zes. Als we daar een specialist hadden gehad dan was dat een stuk kortere zoektocht geweest.

Zeker, maar als je daar de 'Taylor-varianten' van afhaalt kom je wellicht op een stuk of 10 varianten uit en dan vraag ik me af of dat zoveel afwijkt van bijvoorbeeld Feyenoord of Twente. Zeker bij Feyenoord was het ook een rondtrekkend circus op het middenveld.

Overigens is het ook een beetje een non-discussie, want zoals altijd is het resultaat leidend, en wordt alles wat aan dat resultaat vooraf is gegaan vervolgens uitgelegd in het licht van dat resultaat.

Als we goed presteren met elke week een ander middenveld, zegt men dat het 'de kracht van Ajax' is dat je moeiteloos andere spelers kunt opstellen en kunt rouleren, en dat mede daardoor de prestaties zo goed zijn.
Als we slecht presteren met elke week een ander middenveld, ligt het aan het gebrek aan 'vastigheid' en zijn diezelfde roulaties ineens slecht.
Als we goed presteren met elke week hetzelfde middenveld, ligt het aan de 'stabiliteit' van telkens met dezelfde elf spelen.
Als we slecht presteren met elke week hetzelfde middenveld, moet er juist gerouleerd worden, want houdt de trainer onterecht vast aan dezelfde spelers terwijl er niet gewonnen wordt.

Totdat we wel winnen, dan heeft hij het ineens 'op de rit' en was het al die tijd al de juiste strategie.

Het is allemaal achteraf redeneren. Bij Feyenoord maken de vele wisselingen niet uit want ze zijn 2e, bij ons zijn de wisselingen slecht want we zijn 5e.

Ik vind dit een beetje zoeken naar een reden om Mokio in de basis te zetten. Zoals iedere speler moet hij zijn speeltijd gewoon echt verdienen. Helaas kan je op basis van misschien vijf potjes niet vol overtuiging zeggen dat hij nu echt onze nummer 1 op zijn positie is.

Het is natuurlijk niet op basis van 'vijf potjes'. Hoe kom je daarbij?

Mokio zit nu anderhalf jaar bij de selectie, ontwikkelt zich erg sterk en speelt de laatste weken basiswaardig. Dan heb je meer speeltijd gewoon zelf verdiend, zoals jij het noemt, lijkt me.

En uiteraard moet je alternatieven hebben, zoals voor elke positie, maar in onze huidige financiële situatie kunnen we niet voor elke positie twee A-opties hebben. Dan moet je een dedicated basisspeler hebben en wellicht slechts per linie één extra speler die eventueel ook basiswaardig is. In 18/19 hadden we ook 'maar' vier goede middenvelders, daarna kwamen al snel de De Witjes en Ekkelenkampjes aan de beurt, die er niks van konden.

Als je nu een controlerende middenvelder gaat kopen, moet ie spelen (want je koopt voor de basis) en gaat ofwel Steur, ofwel Mokio naar de bank. Ben ik gewoon niet voor.

Wel een goed punt overigens dat Mannsverk nog wel eens terug kan keren. Dat was ik alweer vergeten. Als hij fit is zou hij in principe dan gewoon mijn eerste keuze zijn zolang er geen nieuwe spelers worden gehaald.

We moeten eenvoudigweg stoppen met alsmaar spelers kopen voor posities waar we nog overbodig vet op de botten hebben. Het holt ons financieel uit en we worden er niet beter van. Werk zoveel mogelijk overbodige zooi weg, kijk wat je overhoudt, en investeer dan op cruciale posities waar ook ruimte is om te investeren.

We hebben momenteel 12 verdedigers (excl. Tomiyasu en Zinchenko), 9 middenvelders en 8 aanvallers (excl. Weghorst). Plus twee keepers kom je dan op 31 contractspelers. Echt, verkoop er eerst eens minimaal 6, 7, 8 voordat je weer gaat kopen. We lijken net één of ander boomer-echtpaar dat maar kleding blijft kopen terwijl de kast uit z'n voegen barst. Ruim eerst eens op.

+2/-0

Mokio is iemand die zich volop ontwikkelt naarmate hij speelt. Een Regeer bijvoorbeeld zal niet veel beter worden dan hij nu is; bij hem zie je overduidelijk dat er weinig rek in zit. Spelers als Mokio en Steur moet je dan de voorkeur geven, omdat ze blijven groeien.

Op gegeven moment zal je Mokio op 6 kunnen laten spelen met Steur en Gloukh/Bounida ervoor.

Dit natuurlijk als we weer geen ervaren 6 als concurrent kunnen halen die minimaal gelijkwaardig is aan wat we al hebben.

+2/-0

s0lido schreef op 20 mei 2026 om 11:10:

Mokio is iemand die zich volop ontwikkelt naarmate hij speelt. Een Regeer bijvoorbeeld zal niet veel beter worden dan hij nu is; bij hem zie je overduidelijk dat er weinig rek in zit. Spelers als Mokio en Steur moet je dan de voorkeur geven, omdat ze blijven groeien.

Op gegeven moment zal je Mokio op 6 kunnen laten spelen met Steur en Gloukh/Bounida ervoor.

Dit natuurlijk als we weer geen ervaren 6 als concurrent kunnen halen die minimaal gelijkwaardig is aan wat we al hebben.

Met nog een premisse. Een betere trainer kan voor iedereen een verademing zijn.

+1/-1

Deze normale topic is open en bestaat uit 5 pagina's: 1 2 3 4 5

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie 2025/2026] Heerenveen - Ajax