Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2
Vak: Geen Seizoen Club Card
Forumreacties: 507
Reg.: 10 juli 2021
Favoriete opstelling: geen
Man van de Wedstrijd Ajax-Sparta Rotterdam: -
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 14 maart 2026 om 22:02:
open/sluit de onderstaande quote:Mie Toe schreef op 14 maart 2026 om 21:56:
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 14 maart 2026 om 21:35:
Berghuis, altijd al een topper gevonden. Moet je als eerste op het wedstrijdformulier zetten natuurlijk.
Van het trio Berghuis-Klaassen-Weghorst (vooruit een kwartet met Wijndal erbij), is naar mijn mening Berghuis de enige die je kunt overwegen voor een basisplaats.
Lullig weer voor Regeer, trouwens. Traint die gozer misschien te hard?
Nee gewoon het lot dat ons de goede kant op wil duwen
Vak: -
Forumreacties: 3.076
Reg.: 27 april 2004
Forumreacties: 3.911
Reg.: 10 juli 2003
In de 93e minuut werd er nog op een bal gejaagd. Wat normaal moet zijn, viel nu op.
Er ging nog genoeg mis, maar met wat pit en energie achter deze selectie was je gewoon makkelijk tweede geworden dit seizoen.
Sutalo heeft echt nul voetbalintelligentie. De enige reden dat die erin staat is om hem op het WK te laten spelen en er nog een miljoen of 10 voor te kunnen vangen. Gaaei en Rosa zijn beperkte backs. Baas is uit vorm.
Godts ging pas écht aan na zijn doelpunt. Als ie ook maar 30% van de mentaliteit van Perisic zou hebben, was ie nóg bepalender.
Konadu vond ik goed als aanspeelpunt. Scoren doet ie hopelijk wel bij z’n vriendin, anders is het zielig.
Tomiyasu: koning.
Aanknopingspunten, veel verbeterpunten, maar vooral eindelijk eens normale inzet. Dat is al veel waard.
Uit: Nijmegen
Forumreacties: 4.080
Reg.: 16 augustus 2007
Favoriete opstelling: 4-3-3
Wel eens met veel reacties hierboven: als je met deze selectie 'gewoon' 100% mentaliteit toont en 90 minuten gas geeft, had je vrij eenvoudig tweede kunnen worden. Nu ben je door al het geklootviool van Sjon en Fred volstrekt afhankelijk van puntverlies van NEC en Feyenoord. Zeker eerstgenoemde is in bloedvorm en je moet nog maar zien of je daar nog tussen komt.
Hoe mooi is het voor Garcia om te debuteren met de grootste overwinning van het seizoen zeg. Schitterend resultaat. Ook mooi voor 'm dat zijn keuzes voor Klaassen en met name Berghuis goed uitpakten. Ere wie ere toekomt.
Sneu voor Regeer dat het einde seizoen voor 'm is, maar ik denk niet dat we er noodzakelijkerwijs zwakker van worden. Net als dat ik denk dat we gisteren met Weghorst in de punt een stuk minder frivool hadden gespeeld. Soms moeten trainers even een bepaalde kant op gedwongen worden door blessures en schorsingen.
Konadu vond ik in de eerste helft prima spelen als aanspeelpunt. Was een aantal keer slim in de duels met kleine duwtjes of door juist weg te blijven en daarna direct druk te zetten. Het moment dat hij niet simpel kaatste, maar even om zich heen keek, opendraaide en bijna Klaassen wegstak die dan op weg had gekund naar het doel, vond ik een mooi moment. Hij heeft dan echt wel de controle en het overzicht om niet de standaard-oplossing te kiezen maar iets creatiefs te doen. Je moet deze gozer echt eens een seizoen verhuren aan een voetballende ploeg zodat hij wedstrijdritme en ervaring kan opdoen. Jammer trouwens dat Martins Indi nog net die bal van Berghuis voor z'n voeten wegtikte, ik gunde 'm wel z'n goal.
Tomiyasu vond ik ook sterk. Beweeglijk voor zo'n lange speler en werkelijk volledig tweebenig. Voetbalt ook makkelijk en schuwt het middenveld niet. Jordi moet alles op alles zetten om zijn contract nog een paar jaar te verlengen. Dan zou je Sutalo kunnen verkopen en heb je de opvolger al binnen. Was ook druk bezig met de coaching bij dode spelsituaties. Als we de Prostaatclub deze zomer wegwerken, heb je mogelijk met Takehiro ook al je nieuwe aanvoerder aan boord. Die tweebenigheid in het centrum zou de opbouw flink bevorderen, zeker als hij dan ook het middenveld in kan schuiven. Wat mij betreft is hij de rest van het seizoen basisspeler. Eventueel zelfs wisselen van positie met Baas.
Ik zag trouwens online wat opmerkingen in de sfeer van "het is maar Sparta" en "laat het ook maar eens zien tegen Feyenoord". Snap ik allemaal, maar we moeten deze overwinning niet te lichtzinnig opvatten. Dit is de nummer 7 van de Eredivisie die we met 4-0 oprollen, Feyenoord verloor thuis van deze lui. Ze kwamen er 90 minuten lang eenvoudigweg niet aan te pas. Zo'n prestatie is lange tijd niet vertoond. Zeer blij mee.
Forumreacties: 718
Reg.: 22 september 2023
Ook bij deze trainer zie je dat Gloekh niet nummer 1, 2 of 3 is. En ook niet nr 4 of 5, want hij liet Mokio en FJ invallen.
Mensen met verstand van zaken, die dag in, dag uit met hem werken zien het niet in hem.
Overwinning is mooi! Al zie je dit wel vaak bij een trainerswissel. Was ook tijdelijk bij Grim het geval.
Ik vond er vooral in de eerste 30 minuten geen lijn in zitten, geen idee, geen bedoeling. Was wel lekker dat toen de onverwachtte goal viel. Anders krijg je het wellicht nog lastig als het lang 0-0 blijft.
Uiteraard begint het om 90 minuten inzet te tonen, dat leek nu beter, als stond het in de eerste 30 mimuten ook wel vaak stil.
Verwacht dat Berghuis, Klaassen verzekerd zijn van een plekje bij Garcia.
Zonde voor Regeer, voor hem persoonlijk.
Maximilian-Ibrahimovic
Fan van Ajax
Forumreacties: 21
Reg.: 9 februari 2026
Man van de Wedstrijd Ajax-Sparta Rotterdam: Takehiro Tomiyasu
Heb het met een samenvatting moeten doen maar i.c.m. de reacties van hier geeft het wel een goed beeld.
Allereerst mooi om de ontlading op de bank te zien bij Garcia en consorten. Dat uitbundig juichen is een mooi stukje passie / inlevingsvermogen.
Mooi dat o.a. Tomiyasu in positieve zin opviel, had eigenlijk ook niet anders verwacht, mogelijke neemt hij Itakura ook op sleeptouw dat er een soort Japans blok ontstaat. Sowieso beschikken Japanners vaak over een ijzeren discipline.
Heb een aantal mooie steekpassen gezien ook, dat stemt mij gerust. Een stukje durf en lef etc. hebben we lang niet mogen aanschouwen. Denk dat dit het begin is van een hele mooie weg die Jordi Cruijff inslaat. NEC verslaat PSV 2x dat is geen toeval. Ik denk dat we vanuit deze situatie tevreden mogelijk zijn als we de 3e plaats halen wat recht geeft op voorrondes CL.
Je krijgt mogelijk wel een andere wedstrijd als Sparta hem al in de 11e minuut o.i.d. inkopt maar gelukkig gebeurde dat niet.
open/sluit de onderstaande quote:Maximilian-Ibrahimovic schreef op 15 maart 2026 om 11:02:
Heb het met een samenvatting moeten doen maar i.c.m. de reacties van hier geeft het wel een goed beeld.
Allereerst mooi om de ontlading op de bank te zien bij Garcia en consorten. Dat uitbundig juichen is een mooi stukje passie / inlevingsvermogen.
Mooi dat o.a. Tomiyasu in positieve zin opviel, had eigenlijk ook niet anders verwacht, mogelijke neemt hij Itakura ook op sleeptouw dat er een soort Japans blok ontstaat. Sowieso beschikken Japanners vaak over een ijzeren discipline.
Heb een aantal mooie steekpassen gezien ook, dat stemt mij gerust. Een stukje durf en lef etc. hebben we lang niet mogen aanschouwen. Denk dat dit het begin is van een hele mooie weg die Jordi Cruijff inslaat. NEC verslaat PSV 2x dat is geen toeval. Ik denk dat we vanuit deze situatie tevreden mogelijk zijn als we de 3e plaats halen wat recht geeft op voorrondes CL.
Je krijgt mogelijk wel een andere wedstrijd als Sparta hem al in de 11e minuut o.i.d. inkopt maar gelukkig gebeurde dat niet.
Forumreacties: 5.208
Reg.: 3 juli 2017
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 15 maart 2026 om 12:02:
open/sluit de onderstaande quote:Maximilian-Ibrahimovic schreef op 15 maart 2026 om 11:02:
Tja, de enige manier voor Sparta om bij ons doel in de buurt te komen was 'm vanaf de zijkant voor slingeren op die 2 meter lange Noor. Was ook wel erg tegen de verhoudingen in geweest als zo'n bal er dan in was geploft.
We speelden met veel drive en de pressie was stukken beter op orde dan onder Sjon en Fred. Mokio viel me wat dat betreft ook op trouwens. Was echt overal. Zijn passing wordt ook beter, hij geeft nu regelmatig keiharde, zuivere passes op het favoriete been van de medespeler. Dan kun je lekker doorvoetballen want word je niet direct op de huid gezeten door een tegenstander. Klaassen en Rosa waren wat dat betreft nog een beetje de dissonanten, die geven nog redelijk veel pisballetjes waarbij je je medespeler met het probleem opzadelt.
Morten Olsen verlangde van zijn centrumverdedigers altijd dat ze kei- maar dan ook keihard inspeelden op het middenveld. Hoe harder je inspeelt, hoe meer ruimte en tijd je de middenvelder geeft, was zijn visie. Dan moet die pass natuurlijk wel zuiver en op het juiste been zijn, anders vergroot je de kans op balverlies. Maar als die pass zuiver is, kun je 'm eigenlijk niet te hard geven.
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 15 maart 2026 om 12:21:
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 15 maart 2026 om 12:02:
Tja, de enige manier voor Sparta om bij ons doel in de buurt te komen was 'm vanaf de zijkant voor slingeren op die 2 meter lange Noor. Was ook wel erg tegen de verhoudingen in geweest als zo'n bal er dan in was geploft.
We speelden met veel drive en de pressie was stukken beter op orde dan onder Sjon en Fred. Mokio viel me wat dat betreft ook op trouwens. Was echt overal. Zijn passing wordt ook beter, hij geeft nu regelmatig keiharde, zuivere passes op het favoriete been van de medespeler. Dan kun je lekker doorvoetballen want word je niet direct op de huid gezeten door een tegenstander. Klaassen en Rosa waren wat dat betreft nog een beetje de dissonanten, die geven nog redelijk veel pisballetjes waarbij je je medespeler met het probleem opzadelt.
Morten Olsen verlangde van zijn centrumverdedigers altijd dat ze kei- maar dan ook keihard inspeelden op het middenveld. Hoe harder je inspeelt, hoe meer ruimte en tijd je de middenvelder geeft, was zijn visie. Dan moet die pass natuurlijk wel zuiver en op het juiste been zijn, anders vergroot je de kans op balverlies. Maar als die pass zuiver is, kun je 'm eigenlijk niet te hard geven.
Het zou natuurlijk erg mooi zijn als we komend seizoen met Mokio, Steur en Ouazane op het middenveld kunnen spelen. Gloukh naar linksbuiten en types als Regeer en Fitz-Jim als wissel. Eventueel toch een zeer ervaren en fysieke vent erbij voor de balans.
Heb de wedstrijd niet gezien (vreselijk tijdstip) maar de samenvatting ziet er goed uit. Hoorde ook dat Konadu best redelijk was, maar dat het in de buurt van het doel behelpen was. Vraag is dan ook of hij de spits achter brekebeentje Dolberg kan zijn. Denk het toch dan net nog niet. Beter een jaar verhuren en dan het jaar erop vol erin.
Het doet met ook deugd dat Tomiyasu indruk gemaakt heeft, zowel met zijn spel als zijn leidinggevende capaciteiten. Zo eentje kunnen we goed gebruiken in ons jonge team, dus wat mij betreft kunnen de onderhandelingen over een vervolg niet snel genoeg beginnen. Als we er snel bij zijn en een goed salaris bieden, tekent hij wellicht. Speelt hij vanaf nu alles zonder problemen gaat zijn voorkeur wellicht naar een grotere competitie uit.
Uit: Dordrecht
Forumreacties: 5.460
Reg.: 25 april 2004
Wow. Ik weet niet in hoeverre dit ook het schokeffect was van een nieuwe trainer en spelers die zich willen bewijzen, maar het verschil in spel was immens. Het eerste dat opviel was hoeveel stabiliteit Tomiyasu bracht door gewoon balvast te zijn, de juiste keuzes te maken en ook technisch en fysiek in orde te zijn. Dan blijf je direct wat langer aan de bal en kan je beter doorvoetballen of gevaarlijke momenten voorkomen. Hij stond ook aan de basis van de 2-0.
Maar dit is slechts een deel van het verhaal. Ik zag ook vooral heel veel dynamiek en overtuiging van de spelers. Eindelijk was er afstemming voorin en zag je voortdurend beweging rondom de spits. Als de bal naar Konadu ging dan bewoog er altijd wel iemand door. Als een speler met zijn gezicht naar het doel aan de bal kwam dan maakte iemand de loopactie al. Ook de drukmomenten werden goed gekozen en Sparta heeft heel de wedstrijd eigenlijk niet door het midden kunnen voetballen. Ze zochten alleen maar de flanken, en dan met name de linkerkant. Er werd dan ook maar weinig gecreëerd door hen.
Waar je nog wel kritisch op kan zijn is hoe we het voorin vaak uitspeelden. We hadden eindelijk eens veel doelpogingen, met name in de eerste helft, maar voor die van richting veranderde vrije trap had je eigenlijk nog geen schotkans gecreëerd. Berghuis en Klaassen waren ook de enige spelers voorin die nog wel eens tempo brachten en een balletje in een keer speelden. Berghuis was ook de absolute uitblinker. Paes vond ik vaak wat overdreven snel de lange bal spelen.
Verder was ik wel benieuwd of het team weer in zou storten in de rust. Dat is echt totaal niet gebeurd. Wel kon je de energie wat uit de ploeg verdwijnen na de wissels. Dat verwijt ik de invallers niet zozeer. Het is niet per se makkelijk om direct in het tempo mee te gaan als je erin komt bij een wedstrijd met hoge intensiteit. Wel wat raar dat ook Carrizo niet werd gebracht. Niet alleen was dit het perfecte moment, je had ook weer wat dynamiek en snelheid kunnen brengen met hem. Godts leek er op het einde ook best doorheen te zitten. Ik vond het wel uitstekend dat Bounida niet exact de rol van Berghuis overnam en veelal vanuit het midden speelde.
Edit: we hadden de scheids behoorlijk tegen weer trouwens. Als je verliest dan is er altijd wel zo'n brave borst die roept dat je eerst naar jezelf moet kijken. Nu hebben we met dikke cijfers gewonnen. Martins Indi had zeker drie overtredingen die een gele kaart waard waren. Hij gaf ook nog ongestraft een speler die een snelle ingooi wilde nemen een zwiep. De enige echt grote kans voor Sparta ontstaat nadat Konadu geen vrije trap meekrijgt. Dolberg kreeg ook nog een arm in zijn gezicht of zo met geen bal in de buurt.
Dit bericht is gewijzigd op 15 maart 2026, 13:06:22.
open/sluit de onderstaande quote:thomas83 schreef op 15 maart 2026 om 12:57:
Paes vond ik vaak wat overdreven snel de lange bal spelen.
Forumreacties: 5.208
Reg.: 3 juli 2017
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 15 maart 2026 om 13:18:
Ik had de indruk dat dit instructie vanuit de technische staf was. Viel inderdaad op. Maar in tegenstelling tot wat we normaal vaak zien, wonnen we dan vaak de afvallende bal. Niet helemaal des Ajax', maar wel een positief gevolg van de dynamiek en drive waarmee we speelden.
Ik vind Paes vooralsnog een prima tweede keeper. Ik heb ook liever dat ie ze lang naar voren jast dan gaat lopen klooien waardoor je elke paar wedstrijden tegen een onnodige tegengoal aanloopt.
Ik had de indruk dat dit instructie vanuit de technische staf was. Viel inderdaad op. Maar in tegenstelling tot wat we normaal vaak zien, wonnen we dan vaak de afvallende bal. Niet helemaal des Ajax', maar wel een positief gevolg van de dynamiek en drive waarmee we speelden.
Ik vind Paes vooralsnog een prima tweede keeper. Ik heb ook liever dat ie ze lang naar voren jast dan gaat lopen klooien waardoor je elke paar wedstrijden tegen een onnodige tegengoal aanloopt.
Sjakie Meulemans
Fan van Ajax
Forumreacties: 1.165
Reg.: 3 september 2005
Mooi om te zien dat Steven Berghuis na een periode van blessureleed geleidelijk weer op zijn oude niveau is teruggekomen. Zeker bij de wat oudere spelers heeft dat wat tijd nodig en is blessurevrij blijven een uitdaging.open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 15 maart 2026 om 13:26:
Berghuis is ook wel een dilemma aan het worden. We willen allemaal Gloukh, Bounida of Carrizo daar, maar we kunnen er moeilijk omheen dat deze nare kerel momenteel het beste speelt op die positie. Probleem is natuurlijk dat ie (vermoedelijk) een hoog salaris heeft, geen restwaarde heeft / jeugd in de weg staat, je er door al zijn blessures niet op kunt bouwen en dat het me een vervelende guy lijkt.
Moeilijk vraagstuk.
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 15 maart 2026 om 13:26:
Hij kan niet voetballen, dus beter dat ie de bal gewoon weg rost. Zo min mogelijk risico.
Berghuis is ook wel een dilemma aan het worden. We willen allemaal Gloukh, Bounida of Carrizo daar, maar we kunnen er moeilijk omheen dat deze nare kerel momenteel het beste speelt op die positie. Probleem is natuurlijk dat ie (vermoedelijk) een hoog salaris heeft, geen restwaarde heeft / jeugd in de weg staat, je er door al zijn blessures niet op kunt bouwen en dat het me een vervelende guy lijkt.
Moeilijk vraagstuk.
Forumreacties: 1.521
Reg.: 14 mei 2024
open/sluit de onderstaande quote:thomas83 schreef op 16 maart 2026 om 20:33:
Speciaal voor de Klaassen-haters.![]()
Wel aardig dat ze nog die twee momenten laten zien waarop Konadu het nalaat hem voor de keeper te zetten. Vooral bij die eerste situatie vind ik het echt onbegrijpelijk dat hij dat niet ziet en voor een aanname kiest.
3LittleBirds
Fan van Ajax
Forumreacties: 326
Reg.: 24 november 2003
Ik moet het allemaal nog maar zien. Onder Grim ging het in het begin dat hij interim was ook beter. Toch ook wel een beetje het effect van een nieuwe trainer. Het is de vraag hoe lang ze dit kunnen vast houden. Kan zo maar weer in elkaar zakken na een paar potjes. Hopelijk kunnen ze deze spirit nog 7 wedstrijden vol houden en dan zien we wel waar we staan. Feyenoord 5 punten voor en NEC 2 op dit moment.
Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2
Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie 2025/2026] Ajax - Sparta