Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie 2025/2026] Ajax - Fortuna Sittard

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Zaterdag 14 februari 20.00
Johan Cruijff ArenA, Amsterdam

Carrizo is nog niet speelgerechtigd, verder hebben we een 100% fitte selectie. Jammer dat Carrizo nog niet kan meedoen, dit was een mooie gelegenheid geweest om hem voor het eerst in te laten vallen.

Cruciale wedstrijd, want als we deze winnen, hebben we volgende week de uitgelezen mogelijkheid om afstand te nemen van NEC. Zij spelen morgenmiddag uit bij Sparta - wat ze ook nog niet zomaar gewonnen hebben - en hun inhaalpartij tegen Utrecht hebben ze midweeks verloren.

Eerst dus Fortuna. Staan 11e en kunnen er niet heel veel van. Van de 5 wedstrijden dit kalenderjaar er pas 1 gewonnen. De uitwedstrijd wonnen we begin december met 1-3.

Als ik Grim was - en gezien zijn haarlijn ben ik blij dat dat niet het geval is, overigens - zou ik gewoon eens starten met Gloukh en Zinchenko. Lekker veel voetbal in de ploeg. Fortuna is niet zo van het hakken en zagen dus als je zorgt dat je voetballend de betere bent, kun je best een leuk potje krijgen.

Jaros
Gaaei, Sutalo, Baas, Zinchenko
Regeer, Gloukh, Steur
Bounida, Dolberg, Godts

Hier hoop ik op. Liever nog Fitz-Jim voor Regeer, maar dat gaat Fred sowieso niet doen.

+3/-0

^

Ik zou Regeer eraf halen en Klaassen in zijn plaats; Klaassen en Steur met Gloukh ervoor. Rosa op plek van Gaaei.

+2/-0

Opstelling Ajax: Jaros; Rosa, Sutalo, Baas, Zinchenko; Klaassen, Mokio, Steur; Bounida, Dolberg, Godts

Zelfs nu negeert Grim Gloukh, haha. Nja, hopelijk vanwege contract Mokio, die eind van de maand 18 wordt.

+3/-0

Moeten we gvd weer naar Wijndal kijken. Dit is toch niet te geloven. Wat een teleurstelling.

+2/-0

Misschien dat het nog meevalt de blessure van Zinchenko? Laten we het hopen!

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sjakie Meulemans schreef op 14 februari 2026 om 20:18:

Als het een zware blessure blijkt en hij die laatste 11 wedstrijden niet of nauwelijks meer kan spelen, is dat echt heel zuur. Zowel financieel als sportief.

+2/-0

Ewige-Blumenkraft schreef op 14 februari 2026 om 20:30:

Als het een zware blessure blijkt en hij die laatste 11 wedstrijden niet of nauwelijks meer kan spelen, is dat echt heel zuur. Zowel financieel als sportief.

Verzekeringskwestie!

+1/-0

Ik heb dit vanaf het begin gezegd. Je haalt een niet 100% fitte speler binnen. Groot risico. In nov-dec had hij nog een blessure.

+1/-0

BertjeK schreef op 14 februari 2026 om 20:54:

Ik heb dit vanaf het begin gezegd. Je haalt een niet 100% fitte speler binnen. Groot risico. In nov-dec had hij nog een blessure.

Ja, en bij Sterling was Cruijff een faalhaas volgens jou.

+1/-0

Ik vond het wel een bemoedigende partij. Eindelijk een keer een ruime overwinning na een vroege voorsprong. Ook leuk dat het de jonkies zijn die zich laten gelden.

Bounida vond ik sowieso erg goed spelen. Rust aan de bal, overzicht, op gezette momenten de creatieve oplossing zoeken. Fortuna liet ons ook wel voetballen, maar goed, dan moet je het nog wel doen.

Erg jammer dat Zinchenko er nu weer uit ligt met waarschijnlijk een pittige blessure. Die tegengoal was weer een typisch Wijndal-moment. Heel druk zijn met appeleren voor buitenspel en daardoor te laat zijn om de voorzet eruit te halen. Tjonge jonge wat een droeftoeter ook soms.

Bij mij zou het verboden zijn om voor buitenspel te appeleren. Doorvoetballen. Je weet dat de VAR letterlijk elk doelpunt op buitenspel controleert, dus besteed er in het veld alsjeblieft geen aandacht aan. Zeker niet als je de kwaliteiten van een Wijndal hebt waardoor je 100% van je aandacht echt wel bij je eigen spel nodig hebt.

Volgens mij was het Louis van Gaal die er ook een keer klaar mee was dat verdedigers continu aan het appeleren waren voor vermeende overtredingen en buitenspel en daardoor niet scherp meer verdedigden. Ging ie op de training tijdens oefenwedstrijdjes met opzet buitenspelgoals en overtredingen van aanvallers onbestraft laten. Zodat spelers zich zouden aanwennen om door te voetballen, wat er ook gebeurt. Gratis tip voor Fred.

Hoe dan ook, blij met de drie punten en de wijze waarop. Vanmiddag op het gemakje Sparta - NEC en Feyenoord - GAE kijken. Volgende week kunnen we sowieso NEC voorbij.

+2/-0

s0lido schreef op 15 februari 2026 om 05:33:

BertjeK schreef op 14 februari 2026 om 20:54:

Ja, en bij Sterling was Cruijff een faalhaas volgens jou.

Wat heeft de kwestie Sterling- Cruijff met het uitvallen van Zinchenko te maken?

+1/-0

Heb alleen het laatste half uur gezien, maar dat was echt erbarmerlijk. Zowel met als zonder bal. Schip-vibes. Daar ga je geen serieuze wedstrijd mee winnrn.

+1/-0

Quido schreef op 15 februari 2026 om 10:28:

Heb alleen het laatste half uur gezien, maar dat was echt erbarmerlijk. Zowel met als zonder bal. Schip-vibes. Daar ga je geen serieuze wedstrijd mee winnrn.

Eerste kwart was beste kwart. Elke schot op goal ging erin, leek wel of ze de keeper hadden thuisgelaten.

Daarna ging het bergafwaards, met als dieptepunt het inbrengen van Oscar. Daarna was het erbarmelijk inderdaad. Weinig samenspel.

Dit bericht is gewijzigd op 15 februari 2026, 10:54:56.

+1/-0

Een goed Ajax had er in de tweede helft 7-1 van gemaakt. Fortuna gaf ons ruimte om lekker te voetballen en miste dan ook nog eens hun spaarzame kansjes. Gloukh had twee keer kunnen en één keer moeten scoren en die kopbal op de paal van Dolberg was natuurlijk pech. Afgekeurde goal was jammer, dom van Kasper dat ie zo opzichtig duwt (en die verdediger gebruikt het maar al te graag, maar geef 'm eens ongelijk).

Maar goed, hoe vaak hebben we dit soort wedstrijden uiteindelijk niet alsnog spannend laten worden dit seizoen. Ben op zich wel blij dat het dan een gezapige tweede helft wordt ipv een Telstar-billenknijper.

+2/-0

Ajax had een vrij lage xG van 1.18. Wat aangeeft dat 4-1 al overperformed is. 7-1 had helemaal niet in verhouding gestaan.

Maar ben het wel eens dat het zo wel fijner is dan tot einde billenknijpen.

Weet iemand al wat meer over Zinchenko?

+1/-0

xG zegt niets.

+1/-0

s0lido schreef op 15 februari 2026 om 12:14:

xG zegt niets.

xG zegt hoe goed je aanvallers hebben geschoten vergeleken met het gemiddelde van de meting. Of hoe slecht de keeper stond te keepen.

Die bal van Bounida had een serieuze goalie trouwens wel gehad. Beide schoten van Godts vond ik uitmuntend, vooral die eerste. Snoeihard rakelings boven de grond in het zijnet, da's onhoudbaar. Mokio was een lucky, had verwacht dat ie 'm keihard in de lange hoek had proberen te vegen.

Die kopbal van Dolberg direct na rust verdiende ook wel een goal te worden. Dan had Godts nog een assist erbij gehad.

+2/-0

xG zegt niets.

Het is niet 100% zuiver, maar is tot nu de beste data die er voor handen is. Zegt zeker wel heel veel.

+1/-0

BertjeK schreef op 15 februari 2026 om 12:31:

xG zegt niets.

Het is niet 100% zuiver, maar is tot nu de beste data die er voor handen is. Zegt zeker wel heel veel.

Echt volstrekt mee oneens. Ik vind het een onzinstatistiek. Ik heb geen tijd om er een soort onderzoekje van te maken, maar het zou mij niet verbazen als simpele statistieken zoals "schoten op doel" of "percentage balbezit" hogere correlaties hebben met de einduitslag dan "xG".

+3/-0

RodyTur10 schreef op 15 februari 2026 om 12:54:

BertjeK schreef op 15 februari 2026 om 12:31:

xG zegt niets.

Echt volstrekt mee oneens. Ik vind het een onzinstatistiek. Ik heb geen tijd om er een soort onderzoekje van te maken, maar het zou mij niet verbazen als simpele statistieken zoals "schoten op doel" of "percentage balbezit" hogere correlaties hebben met de einduitslag dan "xG".

Het is één van de vele statistieken die in al zijn beperkingen in z'n eentje niet zo heel veel zegt. Maar dat geldt bij elke statistiek. Je kunt enorm veel schoten creëren door steeds vanaf 40 meter aan te leggen en je kunt heel veel balbezit krijgen door achterin rond te tikken. Je kunt hard spelen zonder veel kaarten te verzamelen en je kunt veel kaarten verzamelen zonder hard te spelen. Het gaat om het samenspel van statistieken.

Je zou trouwens zeggen dat als je de data van een paar duizend voetbalwedstrijden in een AI-systeem gooit, je wel zou moeten kunnen bepalen welke statistieken nu precies het meest correleren met einduitslagen en welke juist niet. Ik denk eigenlijk dat schoten op doel dat is.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie 2025/2026] Ajax - Fortuna Sittard