Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Miguel Ángel Sánchez Muñoz, oftewel Míchel

Deze normale topic is open en bestaat uit 8 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 21 augustus 2026 om 19:40:

Zonder een echte verdedigende middenvelder en snelle buitenspelers zal het wel aanmodderen blijven. Dat kan je Michel niet verwijten. Het mag niet onderschat worden hoezeer je jezelf beperkt als ploeg als je geen snelle spelers met diepgang hebt en ook nog eens meerdere niet 100% wedstrijdfitte spelers in de basis hebt staan. Dit maakt niet alleen pressen lastiger en counters bijna onmogelijk, het is ook lastiger om het veld groot te maken en lang genoeg aan de bal te blijven om de tegenstander op eigen helft vast te zetten. In de huidige situatie moet iedere pass of dribbel al gauw heel precies zijn en moet je ook meer risico's in je passing leggen. Om nog maar te zwijgen van de voorspelbaarheid.

Het is naar mijn mening een beetje onzinnig om te doen alsof je per se een bepaald type speler nodig hebt en dat het zonder die specifieke spelers niet gaat lukken en dat de trainer daar niks aan zou kunnen doen. Spanje in de periode 2008-2012 had ook niet per se hele snelle buitenspelers maar reeg de prijzen alsnog aaneen. Als trainer moet je je uiteraard aanpassen aan het materiaal dat je wel hebt en daar een winnende ploeg van maken.

+2/-0

ElSimao2 schreef op 21 augustus 2026 om 23:31:

Het is naar mijn mening een beetje onzinnig om te doen alsof je per se een bepaald type speler nodig hebt en dat het zonder die specifieke spelers niet gaat lukken en dat de trainer daar niks aan zou kunnen doen. Spanje in de periode 2008-2012 had ook niet per se hele snelle buitenspelers maar reeg de prijzen alsnog aaneen. Als trainer moet je je uiteraard aanpassen aan het materiaal dat je wel hebt en daar een winnende ploeg van maken.

Spanje had wel goede dribbelaars en spelers met snelheid. Waar Michel het op dit moment mee moet doen met drie aanvallende middenvelders en ook geen enkele snelle middenvelder is wel echt het andere uiterste.

Een paar weken geleden hadden we geloof ik thuis tegen Shelbourne of Vojvodina een grote counterkans die niets werd omdat Berghuis de man met de bal was die in de grote ruimtes uitkwam. Met een snelle speler leidt zo'n counter tot een grote kans.

Ik denk dat het sowieso ook normaal is voor elke ploeg om snelle spelers met een actie voorin te hebben, ongeacht hoe je precies speelt. Als je die niet hebt wordt je ernstig beperkt als ploeg.

+1/-0

ElSimao2 schreef op 21 augustus 2026 om 23:31:

thomas83 schreef op 21 augustus 2026 om 19:40:

Zonder een echte verdedigende middenvelder en snelle buitenspelers zal het wel aanmodderen blijven. Dat kan je Michel niet verwijten. Het mag niet onderschat worden hoezeer je jezelf beperkt als ploeg als je geen snelle spelers met diepgang hebt en ook nog eens meerdere niet 100% wedstrijdfitte spelers in de basis hebt staan. Dit maakt niet alleen pressen lastiger en counters bijna onmogelijk, het is ook lastiger om het veld groot te maken en lang genoeg aan de bal te blijven om de tegenstander op eigen helft vast te zetten. In de huidige situatie moet iedere pass of dribbel al gauw heel precies zijn en moet je ook meer risico's in je passing leggen. Om nog maar te zwijgen van de voorspelbaarheid.

De verdediging is los zand, het middenveld gaat m.u.v. Brandt ook niks van uit, de aanvallers kunnen m.u.v. Tolu amper een goal maken, de afstanden tussen de linies zijn enorm, verdedigend klopt de veldbezetting voor geen meter waardoor de tegenstander eenvoudig door het hele elftal heen wandelt, veel van onze spelers zijn risicomijdend met vrijwel elke bal breed of terug etc.

De invallers moeten veel te vaak de situatie rechttrekken en wedstrijden over de streep trekken. Je kunt zeggen dat er gebruik wordt gemaakt van starters en finishers, maar met de starters is er totaal geen sprake van controle waardoor het in feite gewoon pompen of verzuipen wordt in de laatste fase van wedstrijden ipv planmatig wedstrijden winnen. Hopen "dat ie goed valt" is geen plan voor succes op de langere termijn.

Het vervelende is ook dat diegene die de wedstrijden als invaller beslissen met sterk spel juist veelal weer falen als ze in de basis beginnen waardoor de beginopstelling een beetje lood om oud ijzer is.

Was het maar zo simpel als een luie speler die te dik is, een opgelegde kans helemaal verkeerd raken of een talentje die een keer uit jeugdige nonchalance niet meeverdedigend. De organisatie klopt voor geen meter, terwijl ze inmiddels sinds eind juni aan het trainen zijn en de meeste aankopen zijn er ook al meerdere weken bij.

Ik zie niet echt iets groeien zoals onder Bosz of Farioli. Het lijkt op hopen dat Leonardo de ballen wel goed gaat raken, Bouwman eindelijk een keer leert van zijn individuele fouten, Berghuis de ballen af en toe niet de tribune in rost etc.

Ook met een paar individueel betere spelers zal je toch echt als team moeten gaan spelen, want het "Alle ballen op Mika" van vorig seizoen heeft naast een transfer slechts een vijfde plaats opgeleverd. Hopen op individuele klasse die je redt is een indicatie van de "kwaliteiten" van een trainer.

+1/-0

Mike1976 schreef op 22 augustus 2026 om 00:32:
eerdere weken bij.

Ik zie niet echt iets groeien zoals onder Bosz of Farioli. Het lijkt op hopen dat Leonardo de ballen wel goed gaat raken, Bouwman eindelijk een keer leert van zijn individuele fouten, Berghuis de ballen af en toe niet de tribune in rost etc.

Klopt dit wel?

Met Bosz verloren we ongeveer in deze periode van het seizoen (net iets eerder) van Rostov in de voorronde. Toen werd Ziyech - en daarmee de nodige creativiteit - binnen gehaald. Tot op de dag van vandaag wordt eigenlijk vaak gezegd dat Ajax dat jaar de titel niet won omdat ze in het begin van het seizoen teveel punten lieten liggen. Naar mijn idee gaat dat ook iets te ver, want ik denk dat het lange Europa League seizoen daar ook wel mee te maken had. Evenals dat Feyenoord wekelijks steeds net de punten over de streep trok.

Als ik Ajax met vorig jaar vergelijk zie ik nu ook echt wel flinke vooruitgang. Achterin geven we nog teveel weg (net als destijds onder Bosz), maar ook niet zoveel als vorig seizoen. Aanvallend is het wel een stuk beter. Op twee wedstrijden na (PEC uit en Shelbourne uit) creëert Ajax eigenlijk iedere wedstrijd legio kansen. Tegen Heerenveen eindigt het 2-2 en was het veldspel in de tweede helft ondermaats, maar creëerde Ajax over de hele wedstrijd genoeg kansen om er nog meer te maken.

Al met al denk ik dat er echt wel aanknopingspunten zijn. Zeker in de wetenschap dat het elftal nog niet compleet is. De ondergrens die we tegen PEC en Shelbourne zagen (of die eigenlijk ontbrak) was zeker teleurstellend, maar dat neemt niet weg dat er zeker wel contouren van een elftal te zien zijn. Er zit een idee achter en er worden kansen gecreëerd. Hetgeen jij aan geeft waarop we moeten 'hopen' geeft eigenlijk ook aan dat het veldspel best oke is. Als we alleen maar hoeven te hopen dat Berghuis, Leonardo of een ander de kansen beter afmaakt en dat Bouwman minder fouten maakt, dan ziet het spel en de organisatie er als geheel helemaal niet zo slecht uit.

Ik denk dat met name de verdedigende problemen wel iets groter zijn overigens, aangezien Caio ook niet kan verdedigen, net als Gaaei (al speelt hij niet altijd) en we ook nog steeds geen goede 6 hebben die op defensief gebied hulp kan bieden. Maar het aanvalsspel biedt in mijn ogen voldoende potentie. Als 'beter afmaken' het grootste probleem is, dan doe je dat niet zo slecht. Vorig seizoen zaten er veel wedstrijden bij dat we uberhaupt amper aan kansen kwamen.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 8 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Miguel Ángel Sánchez Muñoz, oftewel Míchel